AndroidHealthClinic

Coronavirus

Misschien wel om duizenden 40 en 50 jarige te redden die straks hulp nodig hebben na hart en vaatziekten, auto of motorongeval etc.
Waar misschien geen plek voor is omdat de IC bedden bezet zijn. Of trekken we dan bij een 60 of 70+ de stekker er maar uit omdat er een jonger iemand op de gang ligt???
Jeugd heeft de toekomst.
giphy.gif

giphy.gif

Dus als jouw vader of moeder daar ligt met corona ga jij zeggen trek de stekker maar om een onbekende 40 jarige te redden????
Of is het dan niet zo makkelijk?
Ik ben rationeel genoeg. Dat is iets anders als geen verdriet hebben of het liever een ander toewensen. Maar dit is de keiharde werkelijkheid in bepaalde situaties. Of het zover komt in NL waag ik te betwijfelen.
Ik geloof dat er inmiddels wel bijna de helft op de IC jonger is dan 50.
Mijn oma riep op haar 80e al dat ze het allemaal wel gezien had en elke keer als de dokter zei wat bent u gezond u kunt de 100 halen zat ze neerslachtig op de bank. Absoluut niet bang om dood te gaan.
"Dat hoort bij het leven kind, accepteer dat nou maar. Des te eerder leer je het leven bij leven waarderen."

Laatst bewerkt:
Ik snap je punt, maar ik vind het van een ander kaliber. Ik ben het ook met je eens dat veel mensen niet voldoende in staat zijn om die risico's goed af te wegen. In die zin is het een eenvoudige ingreep om uit te voeren als overheid; verbied de verkoop en klaar (even de zwarte markt die dan ontstaat buiten beschouwing gelaten). (Alcoholreclame vind ik een heel terecht punt van je, dat heb ik ook nooit echt begrepen.)

Dat van die 80.000 bejaarden klopt ook niet helemaal. Een aanzienlijk deel van de patiënten die op de IC belandt is jonger dan 50 jaar. Zij zullen het (vrijwel) allemaal wel overleven, zolang de zorgcapaciteit voldoende is. Als dat virus nu als een lopend vuurtje door het land gaat, dan zal die zorgcapaciteit niet toereikend zijn en zullen er ook slachtoffers vallen onder het wat jongere deel van de bevolking.

Het is gewoon een punt wat ik krom vind. En men dingen in perspectief moet blijven zien. De wereld vergaat volgens sommigen.

Een jaar lockdown om te wachten op een vaccin bijvoorbeeld, is prima. Hoewel we dan wel behoorlijk wat zullen gaan interen op welvaart. Ook dat biertje op het terras gaat volgend jaar een stuk duurder worden, wat denk je van een vakantie?
Iedereen zal het voelen, direct of indirect.

Dus als jouw vader of moeder daar ligt met corona ga jij zeggen trek de stekker maar om een onbekende 40 jarige te redden????
Of is het dan niet zo makkelijk?
Ligt wel aan de situatie in hoeverre mijn ouders het zouden kunnen halen. Mocht dat nihil zijn pull the plug. Maar als er een goede kans is op overleven dan niet.

Hoge bloeddruk, COPD, Diabetes, veel dingen waar je nog jaren mee kunt leven......
Kennis van mij heeft het ook, heeft COPD en heeft het echt met zijn 44 jaar zwaar gehad.

Niet alles te letterlijk nemen, er zijn ook uitzonderingen. En ja, die man van 95 was anders misschien wel 100 geworden.

Ligt wel aan de situatie in hoeverre mijn ouders het zouden kunnen halen. Mocht dat nihil zijn pull the plug. Maar als er een goede kans is op overleven dan niet.
Als je al hoort dat ze al spreken om 60+ misschien niet te behandelen als ze daar IC bedden mee kunnen besparen dan vind ik dat wel serieus genoeg.

Acute respiratory distress is op elke leeftijd wel een shitty way to go though

Wel fijn bij langzaam sprekende of wat ogenschijnlijk verwarde docenten. Er liepen wel een aantal bijzondere figuren rond bij geschiedenis aan de RUG :p

Een kerel die ik ken kreeg normaal vandaag een nieuwe aortaklep, ipv ze uit te voeren hebben ze de ingreep voor minstens 8 weken uitgesteld, wegens het corona virus.
Hoopt dat ie het zolang volhoudt :(

Terug
Naar boven