Als het verweer tegen een logisch argument is: ga jij anders in de zorg werken kijken hoe cool je nog bent, dan is alle hoop verloren. In tegenstelling tot irrationele paniekzaaiers zal dat geen enkel effect op mijn mening, gebaseerd op feiten en logica, hebben. Kijk ik weet[i/] dat het niet makkelijk is voor mensen in de zorg, die inderdaad ook jonge mensen van onder de 40, met ernstige klachten op hebben moeten nemen. 74 mensen tot op 23 maart. Maar ik zou zien dat zij allemaal herstellen, en dat slechts 15% van hen geen onderliggende diagnose heeft. Aannemelijk ligt dit laatste percentage lager maar die logische beredenering zal ik jullie besparen. Verder is er tot op heden nog steeds IC capaciteit, zijn er afgelopen jaren vaker in een winter 500 mensen in een week gestorven aan de gewone griep en zou dit dus helemaal niet zo een uitzonderlijk scenario moeten zijn.
Je kan naar de uitzonderingen van een dataset kijken en dit over dramatiseren, maar dat zou niets moeten veranderen aan je conclusie over de populatie in zijn geheel. Zo heeft een viroloog in België, die het voornaamste aanspreekpunt voor de mainstream media is, een 30-jarige crossfitter gevonden, ernstig ziek door corona, die daarmee alle statistieken teniet doet. Toevallig onder de aandacht gebracht door sensatie beluste media, die alles doet voor de kijkcijfers.
Ondertussen zullen we mogelijk tegen de 300 doden aanlopen, gemiddelde leeftijd 82. Dit terwijl er bij een normaal griepvirus nooit honderden tot duizenden bejaarden sterven (ja dit is sarcastisch). Voldoende reden om een recessie, die reeds op de loer lag nu tot eentje van niveau jaren 30 en 2008 te maken. Maar dat is niet belangrijk, er staan mensenlevens op het spel.
Misschien moeten jullie eens in de andere sectoren gaan werken, kijken of het daar ook zo een enorme hel is als in de zorg. De horeca, vele zzp’ers en duizenden andere mensen die reeds enkele maanden hun werk en inkomen zien smelten als sneeuw voor de zon. Die afhankelijk zullen worden van de overheid. Maar ach, als je van het UWV geld kan krijgen, dan is toch alles goed? Dat geld komt van een hele grote geldbomen, die groeien achter in de tuinen van de heren Klaver en Jetten. Daarvan kan je eindeloos plukken zonder enige consequenties.
Of misschien had de overheid niet alle prioriteit en alle budget in groene energie en klimaatmaatregelen moeten pompen, dan was er misschien wat meer capaciteit op de intensive care en zou de zorg meer ruimte hebben. Maar wacht, daar hebben we andere topics voor. Waar ik continu het argument maak dat sectoren als zorg en onderwijs het onderspit delven aan wollige paniekzaaierij als climate change. Laten we vooral geen zaken in perspectief bekijken. Alles staat los van elkaar.