- Waardering
- 5.498
- Lengte
- 1m80
- Massa
- 84kg
- Vetpercentage
- 15%
Is niet helemaal mijn area of expertise, maar dat werkt een beetje als volgt. Je DNA bevat de genetische code voor het produceren van eiwitten. De oorspronkelijke blauwdruk van een eiwit ligt opgeslagen in een stukje DNA genaamd een gen. Zo'n gen wordt vervolgens getranscribeerd naar RNA (transcriptie: dus van DNA naar RNA). Dit RNA wordt vervolgens wat bewerkt naar messenger RNA (mRNA). Dit mRNA vormt de directe blauwdruk voor een eiwit: het wordt direct uitgelezen om zo een eiwit te vormen (translatie).
Wat je kunt doen is een vaccin leveren dat het mRNA van één van de viruseiwitten bevat. In het geval van het coronavirus zijn ze volgens mij voornamelijk bezig met mRNA dat codeert voor de 'spike-eiwitten'. Dit zijn eiwitten die uitsteken op het oppervlak van het virus en daarmee hechten aan de cellen. Als je een vaccin kunt maken wat die mRNA inbrengt, waardoor jouw lichaam dat eiwit begint te produceren, kan jouw immuunsysteem alvast antilichamen vormen tegen dat spike-eiwit zónder dat je ziek wordt. Zodra het echte virus dan zijn intrede doet staan de antilichamen paraat om de spike-eiwitten van het virus aan te vallen (en ben je dus immuun).
mRNA interacteert niet met het genoom. mRNA zelf doet niets, het wordt simpelweg vertaalt naar een specifiek eiwit. In de cel zijn eiwitcomplexen aanwezig die mRNA uitlezen en eiwit produceren (ribosomen).
(En als aanvulling nog op min vorige post: als ik me niet vergis kunnen mRNA-strengen zelf ook herkend worden door het immuunsysteem, maar geen idee in hoeverre dit bijdraagt aan immuniteit gevormd door een mRNA-vaccin. Niet mijn vakgebied.)
Nee, mRNA wordt continu afgebroken. De halfwaardetijd van de meeste mRNA-strengen ligt in de orde van enkele uren (of althans, degene die ik ken vanuit de spierfysiologie, maar dit zal niet wezenlijk anders zijn t.o.v. andere mRNA-strengen).
Edit: ik heb het even opgezocht, er zijn enkele mRNA-strengen die in rodebloedcellen enkele maanden blijven bestaan. (Wat enigszins logisch is, gezien rodebloedcellen geen celkern hebben, en dus geen nieuw mRNA kunnen produceren.)
Je kunt het niet echt aan of uitzetten. Het zijn gewoon kleine blauwdrukjes die rondzweven in de cel en worden vertaalt naar eiwit zodra ze in aanraking komen met zo'n ribosoom. Om een voorbeeldje te geven. Als je mRNA dat het insuline-eiwit beschrijft weet in te brengen in cellen, dan zullen zij in meer of mindere mate wat insuline produceren voor enkele uren (hooguit een paar dagen). Daarna is het mRNA afgebroken en in de tussentijd kun je dat proces niet echt regelen.
Ik volg je hier eigenlijk totaal niet meer. Wat bedoel je?
Ik kom er vandaag niet meer aan toe achter de computer te zitten maar sprak nog even maatje van me en omschreef jouw argument. Hij gaf aan, jij daar heeft hij 100% gelijk in.
Het zit hem in CRISP technologische en de toepassing en dan weer mRNA. Goed ik moet even rustig in verdiepen morgen.
Dit onderzoek is blijkbaar relevant.
CRISPR-Cas - nauwkeurige aanpassing van DNA
Alle levende wezens op aarde bevatten genetisch materiaal. Dat bepaalt hoe een organisme eruit ziet en functioneert. Zo ligt bij mensen onze oog- en haarkleur opgeslagen in die genetische informatie en in planten bepaalt het DNA onder andere de lengte en dikte van de wortels. Al eeuwen proberen...
In corona zit positief enkelstrengs NRA volgens hem. Een en ander zou met beetje creatief sleutelen te manipuleren zijn.
Anyway, morgen opvolging.