Fitness Seller

Coronavirus

Hier dan een wat uitgebreidere reactie van mij. Vrij vroeg in de coronacrisis stelde ik de vraag of een levensjaar nu meer dan 80k mag gaan kosten, want als we alles op slot gooien gaan we daar overheen. Laten we wat getallen gokken en er mee rekenen, ga er even vanuit dat er 20.000 doden meer zullen vallen als we niets doen, en die 20.000 man hadden gemiddeld nog 5 jaar te leven, dan gaat het om 100.000 levensjaren die we redden met de intelligente lockdown. Volgens de "oude" norm mag het redden van al die levensjaren €8miljrd kosten. Zoals het er nu naar uitziet gaan we daar ruim overheen, tot wel een factor 10. Gaan we dan 100.000 mensen met 10 levensjaren redden?

Vanaf het begin vond ik het vreemd dat daar niet opener over werd gesproken,

Ja? Was jij echt verbaast hierover? De toonzetting van de media en de slechts deels transparante cijfermatige onderbouwing van RIVM lag in lijn met de maanden voorafgaande aan de crisis.

ook had ik na de eerste persconferentie van Rutte mijn vraagtekens bij de groepsimmuniteit wat een bijkomend effect zou zijn. Het was op dat moment echt wel duidelijk bij de experts dat we dat niet zouden gaan bereiken op korte termijn zonder veel doden met een virus dat zo schadelijk is dat alle maatregelen te verdedigen zijn. Er klopte gewoon iets niet aan dat verhaal, kennelijk kan je de samenleving niet in een keer slecht nieuws brengen.

Denk dat er niets mis was met de eerste berichtgeving, echter lag het niet in lijn met het onderbuikgevoel van de samenleving, wat een direct resultaat was van de paniek en propaganda machine van NPO en social media.

Dit en nog wat kleinere zaken zorgen er voor dat ik de maatregelen buiten alle proporties vind, maar de maatregelen zijn een politieke keuze en niet een voortvloeisel louter uit cijfers.

Ze vloeien voort uit maatschappelijke druk, wederom vanwege de propaganda.

Hoewel er nu veel mensen langzaam aan tegen de beperkingen zijn was de massa echt wel gaan vragen om maatregelen als we niets hadden gedaan terwijl onze buurlanden dat wel hadden gedaan en het aantal doden en IC-opnames maar blijft stijgen. Een simpel voorbeeld is het sluiten van de scholen, ik geloof echt dat het niet de keuze was van het kabinet, maar dat de roep om sluiting echt zo hard was dat ze wel moesten, want ouders zouden hun kinderen thuis houden en leraren zouden zich ziekmelden.

Zweden lukt het ook, waarom zou het ons niet lukken? NPO had kunnen sturen op beheersen van publieke opinie. Dit zijn bewuste keuze's.

Maar aan de andere kant kan ik me er ook wel weer makkelijk bij neerleggen. Ik leef een vrij teruggetrokken leven, ik had al een homegym, werk veel alleen (en zou liever nog vaker alleen werken), mijn bedrijf en functie overleeft deze crisis wel, dat geldt ook voor mijn vrouw, mijn kinderen zijn bijna 2 en net 4, die jongste krijgt dezelfde aandacht op de opvang als voor de crisis (ja mijn kids gaan gewoon ca. 2 keer per week vanwege mijn vitale baan), de oudste moet na de zomervakantie gewoon weer beginnen in groep 1 dus van een leerachterstand zal niet snel sprake zijn. Buiten mijn ouders die 80+ zijn en mijn gezin heb ik zeer weinig familie waar ik me echt zorgen om zou maken en mijn ouders zijn niet de gezondste mensen dus die geef ik geen 10 jaar meer. Mocht er wat met mij of mijn vrouw gebeuren dan zijn wij in het geval van arbeidsongeschiktheid heel goed verzekerd en als 1 of wij beide komen te overlijden dat is het financieel ook goed geregeld. Dat zijn niet de eerste dingen waar je aan denkt, maar die verzekeringen sluit je ook niet voor niets af.

Het sociale aspect vind ik ook niet echt een probleem, ik ga sporadisch naar evenementen, nooit naar festivals of concerten, ok ons weekendje weg over twee weken gaat niet door, maar ach die paar honderd euro houden we dan in onze zak en de kinderen vermaken zich wel in de tuin. Mijn grootste probleem is dan toch wel mijn vrouw die na weken thuis werken de muren op zich af voelt komen.

Zoals ik al direct zei: mensen vegen hun eigen straatje schoon. Dat is prima, maar ben daar transparant over.

Uiteindelijk ga ik er natuurlijk ook op achteruit, maar minde dan "mijn buurman" en daar spiegel je je toch aan om te bepalen hoe gelukkig je bent en in hoeveel luxe je leeft.

Feit dat mensen denken dat we wel even 8-10% inleveren en dit probleemloos gaat is echt een serieuze kloof tussen je eigen perspectief en beetje inzicht in maatschappij en je verplaatsen in andere mensen, ook wel 'empathy gap' genoemd. Niet beseffen en weten dat dit voor tienduizenden mensen betekend werkeloosheid, verlies van eigenwaarde, eenzaamheid, zelfmoord, huiselijk geweld, verslaving, etc. etc.

Nog even een aanvulling, op dit moment heb ik vanaf de tweede week van maart nog geen 50% van mijn uren hoeven werken terwijl ik gewoon doorbetaald word, we krijgen zelfs feestdagen compensatie uitbetaald als we thuis zitten. Ik ben wel oproepbaar, maar dat is bij mij en mijn collega's nog niet gebeurd. As we speak zou ik weer moeten werken, maar mijn zoontje had woensdag koorts en ik voelde me donderdag ook niet helemaal lekker. Het protocol van mijn bedrijf is dat ik dat moet melden en mijn baas heeft besloten dat ik vr t/m ma ziek ingeroosterd sta, niet eens stand-by. Woensdag is mijn papa-dag en donderdag moet ik 1 nachtdienstje werken, dan ben ik weer vrij t/m 10 mei. Dan kan ik wel zeiken dat het allemaal zo slecht is, maar voor mijn persoontje is dat op dit moment niet zo.

Wederom een bevestiging dat mensen die zich niet verzetten tegen de lockdown veelal zelf geen nadelen ondervinden. Dat is prima. Maar op filosofisch niveau zou de vrijheidsbeperking nog steeds als problematisch moeten worden ervaren.

Laatst bewerkt:
Mensen die zich beroepen op het guilt by association en ad hominem argumenten zijn sowieso verloren. Wat doet het er toe dat je geassocieerd wordt met iemand? Corona heeft mij vooral het inzicht gegeven dat er niet veel mensen zijn die inhoudelijk een betoog in context zien en plaatsen en discussie voeren zonder te vervallen in de vele valse argumenten onder de noemer 'logical fallacies, heuristics, biases', etc. Een discussie wordt in 99% van de gevallen toch niet gevoerd op logica en inhoud. Het feit dat de toon van mijn betoog maakt dat mensen de boodschap niet accepteren of er niet inhoudelijk op reageren. Je kan ook zeggen "goed betoog, 90% kan ik me in vinden, dank voor de nieuwe inzichten, zo had ik het nog niet bekeken. Moet zeggen dat ik dit en dat wel minder logisch vindt. Kan je dit wel zo zeggen want ik voer argument x en y aan". Ik wordt graag ongelijk bewezen en zal dat ook altijd toegeven. Maar het is vooral niet willen sparren, geen prikkelende inzichten accepteren, je eigen standpunt verdedigen om het verdedigen.

:roflol: :roflol: :roflol: Goede ad hominem aanvallen en hopelijk zie je nu de ironie in van je eigen reactie.

Man man, jij bent echt verloren.

Er is een discussie, ik maak een punt wat iemand probeert te weerleggen middels Ad Hominem argument. Dit is geen juist inhoudelijk argument, wat ik als zodanig benoem.

Los van de hoofddiscussie ontstaat een zijspoor: ik ga het Ad Hominem argument inhoudelijk bespreken en weerleggen. Het onderwerp van deze discussie is dus daarmee bepaald; het Ad Hominem argument wordt verheven van middel in een andere discussie naar hoofdonderwerp van een nieuwe discussie; onze persoonlijkheden en mijn zogenaamde behoefte aan goedkeuring door specifiek een aantal personen. Het argument wat ik in deze nieuwe discussie aanvoer is dat ik enerzijds als persoon deze goedkeuring niet nodig heb en anderzijds dat, mocht ik wel belang hechten aan oordeel, dit afhankelijk zou zijn van de bron, specifiek dus de persoonlijkheid. In dit geval is het dus relevant dat ik een waardeoordeel vel over deze bron, zijnde jij en jouw gebrek aan vermogen om dit soort dingen te begrijpen.

Doe je snappen?

Tot slot, vanzelfsprekend was het leuker geweest als er wat constructieve discussie geweest was met betrekking tot de blijkbaar controversiële ideen die ik opper. Ik vind het niet erg om de staan voor een punt en weerstand te krijgen. Het is aangenamer gelijkgestemde te vinden en elkaar beetje aan te vullen. Maar ik verbaas mij. We leven in een heel bijzondere tijd en ik blijf er bij dat mensen onderschatten hoe deze kleine stapjes van vrijheidsbeperking en afschaffing en vermindering van de invloed van burgers op de maatschappij, even uitzoomend en de wereld kijkt op schaal van honderden jaren, drastische gevolgen kunnen hebben.

Meer dan ooit is het technologisch mogelijk mensen compleet en definitief te verbannen uit maatschappij en er is simpelweg geen ontsnappen meer. Deze klein stapjes zijn cruciaal in mijn ogen. Dan is de vorm en de toon niet relevant maar de inhoud daar moet het om gaan.

Laatst bewerkt:
Bombshell 'Five Eyes' Western intelligence dossier claims China lied about human-to-human transmission, 'disappeared' whistle-blowers and refused to help other countries prepare a vaccine for coronavirus
  • A leaked 15-page dossier from the 'Five Eyes' intelligence alliance says China's secrecy over the pandemic is an 'assault on international transparency'
  • The US, Canada, the UK, Australia and New Zealand intelligence agencies have exposed a series of cover-ups
  • It claims Five Eyes found a 'deadly denial of human-to-human transmission'
  • Researchers who tried to raise the alarm have been silenced or disappeared and evidence of the outbreak was destroyed, it adds
  • Report shows China refused to hand over virus samples to develop vaccines and censored its internet
  • China also allegedly censored virus news on search engines from December
  • The leaked files show the nations have evidence the virus was leaked from the Wuhan Institute of Virology

• Chinese researchers of bat-related viruses studied a sample which had a 96 per cent genetic match to Covid-19 as early as 2013;
  • Their 'risky' research found in 2015 that the disease was transmissible from bats to humans;
  • Information on asymptomatic carriers of the disease was 'kept silent' by the Chinese state;
  • Beijing started censoring search engines in December to stop any internet surfing relating to the virus;
  • The World Health Organisation followed China by denying evidence of human-to-human transmission until late January despite concerns raised by neighbouring countries';
  • The Five Eyes countries lashed out at China for criticising other countries' flight freezes while simultaneously locking down Hubei Province.

In nieuw bericht tbv leesbaarheid:

Onderstaand een tijdlijn met gebeurtenissen. Vul naar gelieve aan, dit zijn gebeurtenissen waarvan ik denk dat bepaalde mate van synergie mogelijk is.

DISCLAIMER: Ik beweer geen correlatie of causaal verband. Een ieder voor zich wat deze hier van denkt. Veel elementen ontbreken maar even geen tijd alles neer te gooien.

Voordat Nederland en de wereld in lockdown ging, zag ik persoonlijk een politieke koers, een stroming die Europa en Amerika opging. Een strijd tussen globalisme en soevereiniteit (populisme), waar Europa en USA in een revolutie zaten, de continenten die nu het hardst geraakt zijn door Corona.

- 2000-2019 - Nederland voert bezuinigingen door binnen de zorg voor ouderen, AWBZ bezuiniging en andere zaken. Symptomen als tekort in zorg is jaren bekend, ziekteverzuim door hoge werkdrukt, etc etc.
- 2004: onderzoek voorspeld toename benodigde AWBZ zorg en omschrijft trend; "Ouderen zijn steeds vaker ziek, maar hebben er minder last van. Door medische technologie en hulpmiddelen kunnen de gevolgen van veel ziekten steeds beter worden gecompenseerd."
- 2000-2019 - Faciliteiten in de zorg zijn gebrekkig, bijvoorbeeld ICT voorzieningen
- 2000-2020: Ieder jaar publiceert Inspectie voor Gezondheidszorg rapportage 'de staat van de zorg'. Enkele snelle google resultaten geven bijvoorbeeld 2010 rapportage, hierin wordt oa verwezen naar onderzoek 'Inspectie voor de Gezondheidszorg. Hoe houden we het volk gezond? Den Haag: Inspectie voor de gezondheidszorg; 2005' waaruit wordt gequoote: "De conclusie was toen dat deze weliswaar verbeterd was, maar dat Nederland nog onvoldoende was voorbereid op dreigende volksgezondheidsproblemen.".
- 2005: Nederland stemt tegen een EU grondwet
- 2015: Bill Gates geeft reeds lange tijd aan dat een pandemie swerelds grootste bedreiging vormt
- 2016 - Noodroep vanuit Nederlandse zorg voor tekort IC capaciteit tijdens griep epidemie, pandemie zou zorg overbelasten
- 2016: Referendum UK waarbij 52% stemt de EU te verlaten, doel is het worden van een soevereine staat.
- November 2016: Donald Trump wint de verkiezingen en wordt nieuwe president van USA
- In lijn met de koers reeds in gang in Oost-Europa, omschreven als "Oost-Europees rechts populisme" wordt 2016 onderwerp van discussie en studie naar onderwerpen als "Surge of rightwing populism", Trump, Brexit, and the Rise of Populism
- November 2017: In China wordt mogelijk de eerste COVID-19 besmette mens gevonden
- 2010 - 2018: Italië lijkt 2e Griekenland te worden, het faillissement bijna onvermijdelijk.
- 2018 - wederom onvoldoende zorg capaciteit tijdens griep; patiënten rondschuiven over afdeling. "Ziekenhuizen kunnen grote golf grieppatiënten niet aan"
- 2018 - begin 2020: wekelijks massaprotesten in Frankrijk, maar ook andere landen in Europa ; de gele vestjes protesten breken uit. Speculeren over de kern van het betoog mogelijk, maar het richt zich tegen Macron en 'de gevestigde orde' In lijn met de sentimenten die de Brexit in gang zetten wordt het door sommige omschreven als burgers die vechten voor soevereiniteit en zich afzetten tegen de Europese Unie.
- December 2018: Duitsland staat er financieel slecht voor en een crisis waarschuwing komt voor een "wave of bankrupcy to hit EU giant next year"
- Februari 2019: De start van de "Hong Kong Protests", waarvan een component bestaat uit de strijd voor autonomie en soevereiniteit. Een thema wederom in lijn met Brexit en de gele vestjes protesten.
- Maart 2019: Forum voor Democratie wint de 1e kamer verkiezingen en wordt uit het niets grootste partij van Nederland. Hoofdonderwerp van deze verkiezing is de door EU opgelegde eisen en het onvermogen van naties hier aan te ontkomen, specifiek met betrekking tot klimaatbeleid
- 2019: Duitse bank is technisch failliet
- November 2019: Aanloop verkiezingen USA 2020: Een nieuwe kandidaat dient zich aan in de Amerikaanse verkiezingen: De op 7 na rijkste persoon van Amerika Michael Bloomberg (netto kapitaal geschat op $ 57.5 miljard) koopt zich in bij de Democraten met het doel Trump te verslaan;
- 12 December 2019: China begint formeel C19 onderzoek, onbekend is hoe lang de aanloop hiernaar is geweest, naar een dodelijk virus wat longontsteking kan veroorzaken en mens-op-mens besmettelijk is
- 30 December 2019: Chinees onderzoeker en arts Li Wenliang doet een noodoproep naar collega artsen, dat er een dodelijk virus woedt in het land en dat er actie moet worden ondernomen. Op dit moment zijn er al meer dan 250 bevestigde besmettingen
- 30 December 2019: De World Health Organization wordt geinformeerd over het dodelijke Corona virus
- 2009 - huidig: Bill & Melinda Gates Foundation doneren als een van de weinige private partijen tussen 2009 - 2015 in totaal $1.535.100.000 aan de World Health Organization, tussen 2018 Q1 en 2019 Q4 alleen is het bedrag $ 503.965.000. waarmee zij de 2e grootste geldschieter voor de World Health Organization zijn, een kleine 10% van alle inkomsten, terwijl de Amerikaanse overheid een kleine 15% doneert.
- 3 januari 2020: Dezelfde Chinees onderzoeker en arts Li Wenliang moet zich 4 dagen na zijn oproep aan collegas verantwoorden voor Wuhan Public Security Bureau en een officieel document ondertekenen waarin hij schuld bekend voor het verspreiden van "false rumors" over Corona
- 7 Januari 2020: Chinese overheid publiceert artikel over nieuw corona virus
- 12 Januari 2020: Michael Bloomberg roept dat hij al zijn geld gaat besteden om Trump weg te krijgen
- Ook Bloomberg is een filantroop en steunt de World Health Organization sinds lange tijd, met $ 125.000.000,- in 2009 en nog eens eenzelfde $ 125.000.000,- in 2014 en ook met donatie van $ 23.568.000 tussen 2018 Q1 en 2019 Q4. In 2013 doneerde hij nog $ 100.000.000,- aan Bill & Melinda Gates foundation
- 26 Januari 2020: lancering van de COVID-19 dodenteller website van van Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health ("As the first independent, degree-granting institution for research in epidemiology and training in public health"). Hopkins Bloomberg research institute "....was renamed the Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health on April 20, 2001, in honor of Michael Bloomberg...for his financial support and commitment to the school .... Bloomberg has donated a total of $2.9 billion to Johns Hopkins University"
- John Hopkins School heeft in de jaren voorafgaande aan Corona ca. $ 265.400.000,- ontvangen van filantroop Gates.
- 31 januari 2020: Engeland verlaat officieel Europa, Brexit is een feit;
- 28 Januari 2020: Thierry Baudet vraag spoeddebat Corona aan, dit wordt afgewezen
- 31 januari 2020: eerste geval Corona in Italië formeel geconstateerd
- 31 januari 2020: Italiaanse overheid verklaart 'state of emergency' en verbiedt alle vluchten van en naar China
- 31 januari 2020: UK verlaat de EU officieel
- 5 Februari 2020: sommige mensen in Italië vieren 'Hug a Chinese Day'
- 21 Februari 2020: eerste sterftegeval toegewezen aan C19
- 7 februari 2020: Dezelfde chinees onderzoeker en art Li Wenliang die op het matje geroepen werd, sterft op 33 jarige leeftijd. Formele doodsoorzaak; de gevolgen van Corona
- 4 Maart 2020: Michael Bloomberg trekt zich terug als kandidaat voor de democraten bij de US verkiezingen wegens controversie
- 13 maart 2020: Bill Gates verlaat officieel de board van Microsoft, naar eigen zeggen “I have made the decision to step down from both of the public boards..... to dedicate more time to philanthropic priorities including global health and development, education, and my increasing engagement in tackling climate change,”
- Maart 2020: de crisis die je wist dat komen ging wordt via intensieve social media campagne ingezet.
- 7 april: YouTube past regels aan om verspreiding van 'misinformatie' te voorkomen, dit naar aanleiding van het controversiële interview met David Icke

Bijlagen

Dat was duidelijk. Derhalve is het bijzonder dat WHO, zoals te zien financieel afhankelijk van Gates en Bloomberg, zo vol lof was over het handelen van China.

Direct de reden dat Trump funding ingetrokken heeft.

Deze feiten zijn reeds lange tijd bekend, wat mijn verbazing over de gang van zaken verklaard. We wisten direct dat China verzaakt had juist te handelen (alla Rusland en Chernobyl), het plot ontvouwt zich langzaam

Laatst bewerkt:
Maar aan de andere kant kan ik me er ook wel weer makkelijk bij neerleggen. Ik leef een vrij teruggetrokken leven, ik had al een homegym, werk veel alleen (en zou liever nog vaker alleen werken), mijn bedrijf en functie overleeft deze crisis wel, dat geldt ook voor mijn vrouw, mijn kinderen zijn bijna 2 en net 4, die jongste krijgt dezelfde aandacht op de opvang als voor de crisis (ja mijn kids gaan gewoon ca. 2 keer per week vanwege mijn vitale baan), de oudste moet na de zomervakantie gewoon weer beginnen in groep 1 dus van een leerachterstand zal niet snel sprake zijn. Buiten mijn ouders die 80+ zijn en mijn gezin heb ik zeer weinig familie waar ik me echt zorgen om zou maken en mijn ouders zijn niet de gezondste mensen dus die geef ik geen 10 jaar meer. Mocht er wat met mij of mijn vrouw gebeuren dan zijn wij in het geval van arbeidsongeschiktheid heel goed verzekerd en als 1 of wij beide komen te overlijden dat is het financieel ook goed geregeld. Dat zijn niet de eerste dingen waar je aan denkt, maar die verzekeringen sluit je ook niet voor niets af.

Het sociale aspect vind ik ook niet echt een probleem, ik ga sporadisch naar evenementen, nooit naar festivals of concerten, ok ons weekendje weg over twee weken gaat niet door, maar ach die paar honderd euro houden we dan in onze zak en de kinderen vermaken zich wel in de tuin. Mijn grootste probleem is dan toch wel mijn vrouw die na weken thuis werken de muren op zich af voelt komen.

Uiteindelijk ga ik er natuurlijk ook op achteruit, maar minde dan "mijn buurman" en daar spiegel je je toch aan om te bepalen hoe gelukkig je bent en in hoeveel luxe je leeft.

Nog even een aanvulling, op dit moment heb ik vanaf de tweede week van maart nog geen 50% van mijn uren hoeven werken terwijl ik gewoon doorbetaald word, we krijgen zelfs feestdagen compensatie uitbetaald als we thuis zitten. Ik ben wel oproepbaar, maar dat is bij mij en mijn collega's nog niet gebeurd. As we speak zou ik weer moeten werken, maar mijn zoontje had woensdag koorts en ik voelde me donderdag ook niet helemaal lekker. Het protocol van mijn bedrijf is dat ik dat moet melden en mijn baas heeft besloten dat ik vr t/m ma ziek ingeroosterd sta, niet eens stand-by. Woensdag is mijn papa-dag en donderdag moet ik 1 nachtdienstje werken, dan ben ik weer vrij t/m 10 mei. Dan kan ik wel zeiken dat het allemaal zo slecht is, maar voor mijn persoontje is dat op dit moment niet zo.

Veel vrije tijd, doorbetaald krijgen en tegelijk bijdragen aan het redden van levens. Wat wil je nog meer.
En zo geldt dit voor de meesten, niks aan het handje enkel dat dagje uit zit er even niet in. Heb in mijn omgeving zelfs mensen uit een depressie zien raken, even geen stress etc. door de maatregelen.

Zitten er een paar te zeiken omdat het geld kost en de cijfers langzaam maar zeker wel meevallen. Omdat het gros het wel best vindt zal het nog lang gaan duren.

De cijfers zijn niet meer zo belangrijk en de angst zit er nog altijd goed in, pas als de weegschaal langzaam de andere kant op zal slaan zal er pas actie komen. Dus wanneer het ook de gemiddelde burger echt geld gaat kosten, de kinderen een achterstand gaan oplopen en de studenten het echt niet meer trekken. Pas dan zal er meer tegengeluid ontstaan en zullen maatregelen versoepelen.

Net weer hysterische mensen in de supermarkt tegen elkaar schreeuwend dat ze 1,5 meter afstand moeten houden.

De paniek in mensen hun ogen wanneer er iemand in hun 1,5 m safe space komt is bizar.

Zweden lukt het ook, waarom zou het ons niet lukken? NPO had kunnen sturen op beheersen van publieke opinie. Dit zijn bewuste keuze's.

Dat schijnt dus hoe langer hoe meer tegen te vallen. Zweden maakt een inhaalslag en komt sterk in de buurt van de Nederlandse cijfers. De enige reden dat zij (vooralsnog) lager zitten, is vermoedelijk dat Zweden veel minder dichtbevolkt is en daarom per definitie al een minder snelle verspreiding heeft (iig buiten de steden).

Net weer hysterische mensen in de supermarkt tegen elkaar schreeuwend dat ze 1,5 meter afstand moeten houden.

De paniek in mensen hun ogen wanneer er iemand in hun 1,5 m safe space komt is bizar.
Het is een beetje akward, sommige ouderen geven er geen ruk om en andere staren je aan alsof je ze vermoord.

Dat schijnt dus hoe langer hoe meer tegen te vallen. Zweden maakt een inhaalslag en komt sterk in de buurt van de Nederlandse cijfers. De enige reden dat zij (vooralsnog) lager zitten, is vermoedelijk dat Zweden veel minder dichtbevolkt is en daarom per definitie al een minder snelle verspreiding heeft (iig buiten de steden).

Maar wat is het verschil in besmette mensen? Kan zijn dat zij het in verhouding nog steeds veel beter doen. "Tegnell zei tegen de BBC dat in Stockholm waarschijnlijk al 15 tot 20 procent van de inwoners immuniteit heeft opgebouwd, meer dan in de meeste andere landen". Dat percentage zal buiten de steden natuurlijk lager liggen.

Als ze wel meer doden dan hier zullen krijgen maar met weinig tot geen beperkingen in de economie lijkt mij dat nog steeds de betere aanpak.

Gaan er trouwens ook nog mensen dood aan de griep of is de griep dit jaar niet langsgekomen en is het alleen nog corona?

Hoeveel kan de economie lijden alvorens dit indirect slachtoffers gaat kosten, doordat zorg niet meer te betalen is. Zijn daar modellen voor beschikbaar?

Gaan er trouwens ook nog mensen dood aan de griep of is de griep dit jaar niet langsgekomen en is het alleen nog corona?
Jaarlijks melden artsen in een beperkt aantal overlijdensgevallen influenza als primaire (onderliggende) doodsoorzaak van de overledene. Bij de directe aanleiding van het overlijden aan een andere doodsoorzaak kan influenza echter wel een rol gespeeld hebben, ook al staat dat niet vermeld op het overlijdenscertificaat. In samenwerking met het CBS Centraal Bureau voor de Statistiek wordt op basis van de totale sterfte (alle doodsoorzaken) met statistische modellen geschat of er oversterfte is. Tijdens de griepepidemie in de winter van 2017/2018 is in Nederland de sterfte in de leeftijdsgroep 65 jaar en ouder sterk verhoogd ten opzichte van de sterfte die deze tijd van het jaar wordt verwacht. Vanaf week 50 in 2017 tot en met week 14 in 2018 was de totale sterfte (alle doodsoorzaken) sterk verhoogd in Nederland. Dit viel precies samen met de griepepidemie. Influenza is een van de mogelijke oorzaken van oversterfte, maar deze kan bijvoorbeeld ook worden veroorzaakt door een warme of een koude periode, of andere infecties.

Wordt lastig van elkaar onderscheiden straks

Wordt lastig van elkaar onderscheiden straks
Ze kunnen denk ik aardige schattingen maken. Er is griepsurveillance, waarmee ze het aantal positieve gevallen kunnen vergelijken met de eerdere jaren.

Maar wat is het verschil in besmette mensen? Kan zijn dat zij het in verhouding nog steeds veel beter doen. "Tegnell zei tegen de BBC dat in Stockholm waarschijnlijk al 15 tot 20 procent van de inwoners immuniteit heeft opgebouwd, meer dan in de meeste andere landen". Dat percentage zal buiten de steden natuurlijk lager liggen.

Als ze wel meer doden dan hier zullen krijgen maar met weinig tot geen beperkingen in de economie lijkt mij dat nog steeds de betere aanpak.

Weet ik niet, maar ik volg je redenering. Dit zal echter nog moeten toenemen tot 60% als ik me niet vergis en dan zit je pas op 1/3 (in het gunstigste geval). Er zullen dan nog flink veel mensen sneuvelen om die 60% te halen.

Vanzelfsprekend zullen zij meer doden per 1000 inwoners hebben. Zij maken daarin een bewuste keuze.

De sterftecijfers die zeggen heel erg weinig in mijn ogen. Ze zijn uiterst gevoelig voor manipulatie, aangezien er geen uniforme definitie is van ‘Corona-dode’.

Dit kan variëren van iemand van 25 die van zijn fiets gereden wordt en komt te overlijden aan een herseninfarct maar ook positief test voor C19. Italië zal dit als Corona sterfte registreren. Welke mate van invloed moet C19 hebben op sterven? Als het de druppel is die de emmer doet overlopen kan je het argument voeren dat deze persoon niet gestorven was zonder C19. Maar als deze emmer gevuld is met derde stadium keelkanker bij een 87 jaar oude man, wat is dan de doodsoorzaak?

Dit verschil is zo enorm groot, in combinatie met de wijze van testen (welke steekproef), dat het een factor 100 kan variëren en het simpelweg koffiedik kijken is. Hierbij zijn enorme financiële en geopolitieke belangen. Druk op het beleid van Zweden is vanzelfsprekend, want de rest zit achter slot en grendel en de overheid kan niet verkopen dat de economie gesloopt wordt zonder uiterst noodzakelijke redenen. Het beleid van Zweden zal sowieso onder vergrootglas liggen en geloof maar dat er wordt gezocht naar redenen het te ontkrachten.

Persoonlijk denk ik dat de sterftecijfers slechts een klein deel van het verhaal vertellen. In mijn optiek hebben we meer dan voldoende data om een beslissing te maken. Het profiel van de slachtoffers is helder.

De rest is een ethisch dilemma waar geen goed of fout daadwerkelijk hard te maken is. Maar persoonlijk vind ik €80k per verloren levensjaar een prima leidraad.

Mijn moeder en haar vriend zijn beide hoog risico en wonen in Brabant in het hart van het virus. Mijn familie bestaat uit ondernemers en iedereen is het er over eens dat wij voldoende manieren hebben om hen te beschermen, en wij verwachten niet dat andere voor ons lijden. Financieel, vrijheid, wat dan ook. Dat is een principe kwestie.

Dit is mijn positieve draai, maar anderen zullen ongetwijfeld een manier vinden dit te draaien. Wij zien het als kernwaarden van een eervol leven met alle pieken, dalen, risico’s en kansen, Onafhankelijk, veel eigen verantwoordelijkheid en te trots om te worden betutteld.

Terug
Naar boven