MuscleMeat

Coronavirus

En waarom worden er alleen het aantal besmettingen gemeld? Eerst werden altijd het aantal doden gemeld en als het dagtotaal dan boven de 100 kwam werd het wel even ernstig. Nu klinkt 6000 besmettingen wel heel ernstig, maar hoeveel doden zijn het daadwerkelijk? Ik las 102 in een week de afgelopen week. Dat zijn 15 mensen. En hoeveel van die mensen hadden geen onderliggende ziekte waar ze sowieso al aan dood zouden gaan? Juist... we hoeven het ook niet te overdrijven. Voor deze aantallen kunnen ze toch al die maatregelen niet rechtvaardigen.
12 doden klinkt niet eng genoeg. 7000 besmettingen klinkt als een drama, dat er vervolgens nauwelijks gevolgen aan verbonden zijn is voor de overheid natuurlijk niet relevant genoeg.

Weinig sterfgevallen is natuurlijk niet zalige makend het aantal IC opnames moet ook niet te hoog worden. Wat gewonen ziekenhuis opnames betreft ligt dat iets genuanceerder want wellicht kan daarvan een deel ook anders behandeld worden.

Je beantwoordt je eigen vraag eigenlijk. Er was een nieuwe stok nodig om mee te slaan. Logischerwijs daalt het sterftecijfer namelijk als er meer getest wordt (en er dus meer besmettingen zijn).
Wel handig voor Jan met de pet op, anders gaat iedereen al helemaal schijt hebben aan corona. Ik ben het er mee eens dat de nieuwe maatregelen niet al te extreem moeten zijn als we kijken naar de doden en IC opnames. Maar als we niets doen wat sommige mensen hier suggereren en alles open gooien, dan komen we zo weer in die exponentiële groei terecht en naar het oude niveau met IC-opnames en doden.

dat er vervolgens nauwelijks gevolgen aan verbonden zijn is voor de overheid natuurlijk niet relevant genoeg.
Hierom doen ze dat:
1602507974975.png

De IC opnames maken een zorgwekkende stijging. Ongeacht dat er minder mensen dood gaan, betekent het wel weer dat er geselecteerd gaat worden als we het zo volhouden. En dat betekent dat mensen weer gaan overlijden omdat ze niet de nodige hulp krijgen. Dus ook de mensen die hier klagen en toevallig een blindedarmontsteking krijgen. Je hoeft niet aan corona dood te gaan wil de IC bezet zijn.

Wel handig voor Jan met de pet op, anders gaat iedereen al helemaal schijt hebben aan corona. Ik ben het er mee eens dat de nieuwe maatregelen niet al te extreem moeten zijn als we kijken naar de doden en IC opnames. Maar als we niets doen wat sommige mensen hier suggereren en alles open gooien, dan komen we zo weer in die exponentiële groei terecht en naar het oude niveau met IC-opnames en doden.
LOOOOOOOOL. Gast, hoeveel kroms moet jij nog recht lullen.
Is het ook wel eens in je opgekomen dat corona misschien niet dat killer virus is wat we op voorhand hadden gedacht?

• Like
Waarderingen: p.b.
Hierom doen ze dat:
1602507974975.png

De IC opnames maken een zorgwekkende stijging. Ongeacht dat er minder mensen dood gaan, betekent het wel weer dat er geselecteerd gaat worden. En dat betekent dat mensen weer gaan overlijden omdat ze niet de nodige hulp krijgen.
Dit gebeurd iedere winter dus wat is er nu zo speciaals dan?

En dat betekent dat mensen weer gaan overlijden omdat ze niet de nodige hulp krijgen. Dus ook de mensen die hier klagen en toevallig een blindedarmontsteking krijgen. Je hoeft niet aan corona dood te gaan wil de IC bezet zijn.
Weer? Werd er kritische zorg afgewezen omdat het vol coronapatienten lag?

Hierom doen ze dat:
1602507974975.png

De IC opnames maken een zorgwekkende stijging. Ongeacht dat er minder mensen dood gaan, betekent het wel weer dat er geselecteerd gaat worden als we het zo volhouden. En dat betekent dat mensen weer gaan overlijden omdat ze niet de nodige hulp krijgen. Dus ook de mensen die hier klagen en toevallig een blindedarmontsteking krijgen. Je hoeft niet aan corona dood te gaan wil de IC bezet zijn.
Helemaal mee eens, maar schat de overheid ons zo laag in? Waarom is dit soort info niet gewoon gedeeld?

Tja beleidstechnisch inderdaad een solide strategie.
Of het virus daadwerkelijk ernstig genoeg is om dat soort beleid te rechtvaardigen is echter een tweede. In de aankomende maanden zullen we allemaal ontdekken dat het sterftecijfer en de andere gevolgen niet half zo dramatisch zijn als men verwacht had en kunnen we weer over tot de orde van de dag.

Helemaal mee eens, maar schat de overheid ons zo laag in? Waarom is dit soort info niet gewoon gedeeld?
Dat snap ik ook niet. Ik word ook gek van dat bangmakerij met de verkeerde gegevens. Er zijn gewoon goede onderbouwingen om maatregelen te ondersteunen. In tegenstelling tot vorige winters, kan ik mij niet herinneren dat wij toen ook bewezen covid-19 patiënten op de IC hadden. Doe daar de aankomende griepgolf bij nu de winter aan gaat breken en het kan nog wel eens erger dan dat het normaal al was worden.

Dat snap ik ook niet. Ik word ook gek van dat bangmakerij met de verkeerde gegevens. Er zijn gewoon goede onderbouwingen om maatregelen te ondersteunen. In tegenstelling tot vorige winters, kan ik mij niet herinneren dat wij toen ook bewezen covid-19 patiënten op de IC hadden. Doe daar de aankomende griepgolf bij nu de winter aan gaat breken en het kan nog wel eens erger dan dat het normaal al was worden.
Dat is natuurlijk dezelfde doelgroep dus dat mag je niet zomaar bij elkaar optellen. Het aantal griepslachtoffers zal deze winter zonder enige twijfel dalen.

Tja beleidstechnisch inderdaad een solide strategie.
Of het virus daadwerkelijk ernstig genoeg is om dat soort beleid te gebruiken is echter een tweede. In de aankomende maanden zullen we allemaal ontdekken dat het sterftecijfer en de andere gevolgen niet half zo dramatisch zijn als men verwacht had en kunnen we weer over tot de orde van de dag.
Er zit wel een verschil in de mate van maatregelen nemen idd. Een volledige lockdown ben ik zeker op tegen. Een hele sector afsluiten ook. Maar we kunnen best wat dingen minderen. Het is nu makkelijk om te zeggen dat het niet zo dramatisch is gezien er maatregelen zijn. En gezien geen enkele land stom genoeg was om het volledig vrij te laten lopen.

Dat is natuurlijk dezelfde doelgroep dus dat mag je niet zomaar bij elkaar optellen.
Ik heb daar geen informatie over hoe dat werkt. Maar ik kan mij wel voorstellen dat we meer IC-opnames krijgen wanneer mensen beide hebben, want je kunt ook gewoon corona EN influenza hebben. En de kans dat je de IC in moet neemt ook toe, want je bent meer vatbaar voor corona maar ook voor de gewone griep. Dus volgens mij telt dat nog best redelijk op met elkaar. Al helpen de maatregelen wel ook voor de gewone griep.

Nog niet. Is het de bedoeling dat we eerst tot dat punt moeten komen voordat we er een rem op zetten?
Als er echte (-echte-) nood was/is schalen ze de ICs (ja ook beademing) wel op naar crisis capaciteit.

Kijk naar daden niet woorden. In maart riepen ze ook dat Zweden uit zou sterven. En wij ook, miljoenen doden. Er zijn een paar IC bedjes bijgezet voor de 2e golf. Maar wij gepeupel zijn de eigenwijzen die niet luisteren. Denk dat ze weten dat het wel beheersbaar blijft.

Als er echte (-echte-) nood was/is schalen ze de ICs (ja ook beademing) wel op naar crisis capaciteit.

Kijk naar daden niet woorden. In maart riepen ze ook dat Zweden uit zou sterven. En wij ook, miljoenen doden. Er zijn een paar IC bedjes bijgezet voor de 2e golf. Maar wij gepeupel zijn de eigenwijzen die niet luisteren. Denk dat ze weten dat het wel beheersbaar blijft.
Hoe hoog is die crisis capaciteit? Als onze gewone capaciteit al niet genoeg is voor de gewone griep lijkt mij dat toch best zorgelijk. Ik ben wel zeker van mening dat het beheersbaar is zonder extreme maatregelen.

Er zit wel een verschil in de mate van maatregelen nemen idd. Een volledige lockdown ben ik zeker op tegen. Een hele sector afsluiten ook. Maar we kunnen best wat dingen minderen. Het is nu makkelijk om te zeggen dat het niet zo dramatisch is gezien er maatregelen zijn. En gezien geen enkele land stom genoeg was om het volledig vrij te laten lopen.
Maar als we er nu straks achterkomen dat het daadwerkelijke sterftecijfer onder besmette personen nog geen 1 op 1000 is? Dan is het allemaal niet verschrikkelijk geweest qua maatregelen, maar was het toch verschrikkelijk onnodig.
Ik heb daar geen informatie over hoe dat werkt. Maar ik kan mij wel voorstellen dat we meer IC-opnames krijgen wanneer mensen beide hebben, want je kunt ook gewoon corona EN influenza hebben.
Het gaat om de doelgroep. Er is een bepaalde, duidelijk af te bakenen groep die de hoofdmoot van de IC-opnames omvat in het geval van zo'n virusgolf, of dat nu Covid19 of een influenzavariant is. Het gaat ook niet zozeer om de ziekte die je hebt maar om acute symptoombestrijding. Enkel als je dus de pech hebt om een zware longontsteking te krijgen kom je daar terecht.

Tevens en eigenlijk nog belangrijker: alle maatregelen die de verspreiding van Covid beperken, hebben datzelfde effect op Influenza.

Terug
Naar boven