AndroidHealthClinic

creatine over datum

slater

Cool Novice
10 media-items
Waardering
2
Lengte
1m79
Massa
92kg
Vetpercentage
10%
neu kan niet zoveel kwaad lijkt mij als het droog is gebleven. Het is ook maar een datum waarop dingen gegarandeerd zijn, wil niet zeggen dat het de dag erna meteen waardeloos is.

whahaha las dit ik dacht, ow mijn is ook wel oud laat ik even checken
behoorlijk overdatum :P..
ik gooi mijne maar weg en koop wel nieuwe zoveel kost het niet, ga morgen wel even langs bodyenfit shop

Ik heb ook een keer met deze vraag gezeten. Had een pot staan van pakweg een jaar over de datum.
Heb toen een beetje op het forum gezocht en kwam erachter dat creatine dan wordt omgezet naar creatinine (als ik het goed zeg:D) beste is om gewoon weg te gooien en een nieuwe pot te halen!

Ja in je lichaam wordt het omgezet, in de pot zelf lijkt me zeer sterk.

Oke wist ik niet! weer wat erbij geleerd!

Maar ik heb voor die 2 tientjes toch maar een nieuw potje gehaald, weet je zeker dat het goed is;)

• Topic Starter Topic Starter
ga ik dat ook maar doen, maar wat is dat creatinine dan als ik vragen mag

stuk van wikipedia:

Kreatinine (ook wel creatinine, zie noot) is een afbraakproduct van kreatinefosfaat in spierweefsel en wordt door het lichaam met een vrij constante snelheid geproduceerd, afhankelijk van de aanwezige hoeveelheid spiermassa. Het wordt in de nier hoofdzakelijk passief gefiltreerd, hoewel een klein gedeelte actief wordt uitgescheiden. Hierdoor ontstaat in het bloed een evenwichtsspiegel die het resultaat is van de productiesnelheid in de spieren en de klaring door de nieren. De kreatinineklaring is hierdoor een bruikbare maat die iets zegt over de glomerulaire filtratiesnelheid.

Mannen hebben meestal een hoger niveau ('spiegel') van kreatinine in hun bloed dan vrouwen omdat zij meer skeletspieren hebben, en in het algemeen gespierde mensen meer dan ongespierde. Het normale niveau ligt daarom meestal ergens tussen 60 en 120 micromol/liter maar bij kinderen en oudere mensen liggen de waarden over het algemeen lager. Bij een verminderde nierfunctie wordt de bloedwaarde hoger omdat het aanbod gelijk blijft maar de klaring afneemt. Door de overcapaciteit van onze nieren is een toename van het kreatinine in het bloed pas zichtbaar als circa de helft van de nierfunctie is uitgevallen. Gezien de ruime marges voor een 'normaal' kreatinine kan bij een binnen normale grenzen liggend kreatinine dus toch al een vrij slechte nierfunctie bestaan (bijvoorbeeld: bij een kind van 12 jaar past een serum kreatinine waarde van 35 μmol/l en is een waarde van 100 μmol/L verhoogd).

Terug
Naar boven