AndroidHealthClinic

Werkt mijn creatine wel?

Tijdje terug paar posts zien komen. 5gr was altijd een normale dosis, maar schijnbaar is meer beter. Idem dito met magnesium dit mag ook naar 1500mg pd ipv standaard 500mg en d3 6000 tot zelfs 9000iu word al aanbevolen.

Al deze supps die aantonen dat meer ook echt beter is zijn ook betaalbaar en baat het niet dan schaad het niet. In hoeverre het de gezondheid verbeterd is niet niet te antwoorden, maar bepaalde supps mag je wel meer van nemen als krachtsporter.
Jouw lijn inzake van baat het niet dan schaadt het niet zou ik ook mee oppassen. Teveel van het ene mineraal/vitamine kan ook voor problemen zorgen. Je moet nog altijd denken dat er mensen zijn die denken dat het bij alles zo gaat en dan bepaalde vitamines/mineralen gaan overdoseren, wat wel voor problemen kan zorgen bij sommigen.

Ik denk altijd 'Hoe slim is de gemiddelde mens? Wel, de helft van de mensen is dus dommer' :roflol:

En magnesium in zo'n hoge dosis, krijgen veel mensen dan niet last van de darmen? Of is dat enkel bij bepaalde verbindingen?

Jouw lijn inzake van baat het niet dan schaadt het niet zou ik ook mee oppassen. Teveel van het ene mineraal/vitamine kan ook voor problemen zorgen. Je moet nog altijd denken dat er mensen zijn die denken dat het bij alles zo gaat en dan bepaalde vitamines/mineralen gaan overdoseren, wat wel voor problemen kan zorgen bij sommigen.

Ik denk altijd 'Hoe slim is de gemiddelde mens? Wel, de helft van de mensen is dus dommer' :roflol:

En magnesium in zo'n hoge dosis, krijgen veel mensen dan niet last van de darmen? Of is dat enkel bij bepaalde verbindingen?
Vind die podcasts van tbjp hierover wel erg leerzaam. Uiteraard met supp x is niet te vergelijken met supp y, maar waar de meeste voorheen altijd een x dosis nam van een supplement laat tegenwoordig zien dat 2/3/4x hoger doseren beter uitpakt.

Vandaar ik aanhaal magnesium, creatine en d3. Deze 3 werd altijd gedacht een kleine dosering is goed, maar recent onderzoeken laat zien dat je stuk hoger mag. Blijft altijd gissen aangezien ikzelf bv niks merk van 500mg magnesium naar nu x maanden 1500mg of van 3000iu d3 naar 6 zomer 9k winter. Teveel factoren die hierop meespelen en invloed hebben.

Ik zou het tevens spreiden op de dag. Dus ochtend/middag/pre bed.

Vind die podcasts van tbjp hierover wel erg leerzaam. Uiteraard met supp x is niet te vergelijken met supp y, maar waar de meeste voorheen altijd een x dosis nam van een supplement laat tegenwoordig zien dat 2/3/4x hoger doseren beter uitpakt.

Vandaar ik aanhaal magnesium, creatine en d3. Deze 3 werd altijd gedacht een kleine dosering is goed, maar recent onderzoeken laat zien dat je stuk hoger mag. Blijft altijd gissen aangezien ikzelf bv niks merk van 500mg magnesium naar nu x maanden 1500mg of van 3000iu d3 naar 6 zomer 9k winter. Teveel factoren die hierop meespelen en invloed hebben.

Ik zou het tevens spreiden op de dag. Dus ochtend/middag/pre bed.
1500mg magnesium elementair, dan zit je rond de 10 tabletten per dag?

Hallo allemaal,

Dit is een heel oud account, dus let niet op de naam (aangemaakt toen ik 14 was)

Sinds 1 jaar ben ik weer serieus bezig met fitness. Afgelopen maart ben ik gestart met creatine. En ik merkte helemaal niks. Was niet sterker, gewicht was niet hoger, geen uiterlijke veranderingen. Nouja, de zak stond er toch, dus gewoon lekker mee doorgegaan.
In mei/juni ben ik op vakantie geweest en heb daar ook creatine mee gehad, alleen dan van die sticks die handig mee te nemen zijn. Op vakantie gewoon lekker doorgetraind. Ik ben 3 weken weg geweest dus 3 weken die 'sticks' genomen. Nu ik terug ben van vakantie merk ik ineens dat ik best wel wat sterker ben. Voor mijn vakantie zat ik toch wel een beetje op een plateau qua kracht en nu ineens kan ik zomaar 2 a 3 reps toevoegen op bijna iedere oefening. Het kan natuurlijk komen doordat ik gewoon wat meer fysieke en mentale rust heb gehad (al was het een backpack trip dus zo fysiek rustig was de vakantie niet). Maar ben ook gaan twijfelen of mijn eerste zak creatine wel goed was of dat ik nu met deze sticks pas de effecten ben gaan merken.
Is dit realistisch of niet? Beide verpakkingen zijn trouwens gewoon van hetzelfde merk (ESN) en in theorie precies hetzelfde product.

1 stick is 3-3.5g (smaakafhankelijk) dat is voldoende voor een vrouw tot +-75kg.
Weet niet of je scoop ook deze hoeveelheid is, en of je moet wennen aan creatinegebruik. De één merkt er eerder wat van dan de ander.

+-5gr voor mannen tot +-85kg
+-7gr tot 100kg, en boven de 100kg 10 gram nuttigen.

Frontloaden kan maar hoeft niet, gewoon elke dosering op zelfde tijdstip met iets van druivensap mengen.

Ikzelf merkte vroeger geen hol van Mdouble you Monohydraat, maar wel van Creapure.

Uit het "Journal of the International Society of Sports Nutrition JISSN
FAQ:
- Can CrM provide muscle benefits without exercise?
Yes, creatine monohydrate (CrM) can enhance muscle mass and strength even without exercise, primarily through increased water retention and stimulation of muscle protein synthesis. But the effects are marginal, at best.

- Does the timing of CrM really matter?
Yes, consuming CrM post-exercise appears to provide greater benefits for muscle mass and strength compared to pre-exercise intake. But the advantage is minimal if it exists.

- Does the addition of other compounds with CrM enhance its effectiveness?
Combining CrM with certain compounds like carbohydrates may enhance its uptake, but effects vary depending on the compound. It's also only relevant if you want to saturate PCr stores as fast as possible.

- Does CrM and caffeine oppose each other?
Caffeine may reduce CrM's efficacy in some cases due to potential dehydration effects, though findings are mixed. Actual studies show no interference in the real world.

- Does CrM increase the rates of muscle protein synthesis or breakdown?
In combination with exercise CrM selectively increases muscle protein synthesis without affecting breakdown.

- Is CrM an anti-inflammatory intervention?
While not primarily anti-inflammatory, CrM may reduce inflammation markers indirectly through improved recovery.

- Can CrM increase recovery following injury, surgery, and/or immobilization?
Yes, CrM may aid recovery by preserving muscle mass and function during periods of immobilization.

- Does CrM cause cancer?
No evidence suggests that CrM causes cancer; it is considered safe when consumed appropriately

- Will CrM increase urine production?
CrM does not directly increase urine production but may require adequate hydration due to its osmotic effects.

- Does CrM influence blood pressure?
CrM does not significantly affect blood pressure in healthy individuals.

- Is CrM safe to consume during pregnancy?
Limited data exist; consult a healthcare provider before use during pregnancy.

- Does CrM enhance performance in adolescents?
Yes, CrM is effective for improving strength and performance in adolescents engaged in training.

- Does CrM adversely affect male fertility?
No evidence indicates that CrM negatively impacts male fertility.

- Does the brain require a higher dose of CrM than skeletal muscle?
Speculative, but brain may require higher doses due to its lower natural creatine levels compared to muscles.

- Can CrM attenuate symptoms of sleep deprivation?
CrM may mitigate cognitive impairments caused by sleep deprivation by supporting brain energy metabolism. It will not compensate the detrimental effects of a chronic sleep deficit

- Will CrM reduce the severity of and/or improve recovery from traumatic brain injury?
Emerging research suggests potential benefits in reducing damage and aiding recovery from traumatic brain injuries.

Bron: https://www.tandfonline.com/doi/ful...35fyPIRdOI_aem_VfoA9mnBxMFQHrqVKguTCw#d1e1709

Terug
Naar boven