Fitness Seller

Creatine

dexterlab

Cool Novice
Waardering
0
Hallo,

Ik heb gisteren zuivere creatine gaan halen naar de apotheker. Ik vroeg naar de apotheker hoe ik het moest gebruiken (hoeveelheid,hoelang en wanneer) maar daar kon hij me geen antwoord op geven. Ik weet dat je 5 gram per dag moet nemen maar voor hoelang mag je dit nemen en moet je dit enkel nemen op trainingsdagen?

Alvast bedankt voor de info

Oplaadfase van +-5 dagen met 10gr per dag.
Dan 3 weken +- 5 gram per dag.
Dan een paar weken niets (2 tot 3 weken).
Dan weer een 4-tal weken 5 gram per dag.

Cyclus herhalen zonder oplaadfase

Natuurlijk zijn dit maar richtlijnen en moet je zelf een beetje uitzoeken
waar je het beste op gaat reageren. Kan goed zijn dat je maar 3 gram nodig hebt ook. De oplaadfase is ook niet noodzakelijk.

Kan zijn dat je ook totaal geen reactie hebt (zoals ik. Ik heb van nature een hoge aanmaak van creatine)

Beetje proberen met deze cyclus in gedachten.
Alle schema's, voor wat dan ook, zijn slechts een rode draad.

Mijn ideeën over creatine:

-Oplaadfase niet nodig (je lichaam kan toch maar een beperkte hoeveelheid per dag opnemen.)
-1 gram per 20kg lichaamsgewicht (meer pis je gewoon uit)
-Innemen na de training met snelle koolhydraten (bijv. dextrose) (voor optimale opname. en na de training omdat je het tijdens de training verbruikt hebt)
-Zo lang gebruiken als je zelf wilt (meerdere onderzoeken wijzen uit dat het je eigen productie niet aantast, zie de creatine FAQ)
-Alleen op trainingsdagen, op niet-trainingsdagen verbruik je ook niks.

of geen oplaadfase

en stoppen, ik weet niet waarom het nodig zou zijn.

-Innemen na de training met snelle koolhydraten (bijv. dextrose) (voor optimale opname. en na de training omdat je het tijdens de training verbruikt hebt)

-Alleen op trainingsdagen, op niet-trainingsdagen verbruik je ook niks.

je "verbruikt" geen creatine. Zo werkt het niet. (blah blah lang verhaal over fosfaat-poel en ATP <-> ADP)

Eris zelfs iets voor te zeggen om het VOOR de training te nemen zodat de creatine in je bloed echt piekt tezamen met je post-wo bloedsuiker piek

Misschien dat de woordkeuze verkeerd was, maar het klopt toch wel dat de creatinepoel niet aangevuld hoeft te worden als je niet getraind hebt?

Over dat tweede: wat ik zelf altijd deed was 2gr voor de training en 2gr na de training. (Ik reageer heel slecht op monohydraat dus gebruik het niet meer)

Laadfase is in my opinion ook niet nodig. Laden doe je alleen als je binnen één week al resultaten wilt zien; als je geduld hebt, hoef je niet te laden.

Houd gewoon het volgende schema aan:
Trainingsdagen
Binnen 30 minuten voor de training
Creatine 2-5 gram (met je proteïneshake)
Direct na de training

Niet trainingsdagen
Voor het ontbijt

Succes.

Laadfase is in my opinion ook niet nodig. Laden doe je alleen als je binnen één week al resultaten wilt zien; als je geduld hebt, hoef je niet te laden.

Houd gewoon het volgende schema aan:
Trainingsdagen
Binnen 30 minuten voor de training
Direct na de training

Niet trainingsdagen
Voor het ontbijt

Succes.

Idd zo deed ik dat ook. :)

Misschien dat de woordkeuze verkeerd was, maar het klopt toch wel dat de creatinepoel niet aangevuld hoeft te worden als je niet getraind hebt?

nee... bovennatuurlijke creatineniveaus worden langzaam door het lichaam verwijderd (duurt een week of 6 dacht ik), maar dat heeft niets met training te maken, je verliest op een rustdag net zoveel als op een trainingsdag.

ik heb ook gehoord dat je er geen cafeine bij mag gebruiken weten jullie daar iets van toevallig

Over dat tweede: wat ik zelf altijd deed was 2gr voor de training en 2gr na de training. (Ik reageer heel slecht op monohydraat dus gebruik het niet meer)

Creatine wordt dagelijks verbruikt in het lichaam. Ons lichaam maakt dat namelijk zelf aan. Laat ons zeggen dat je met creatine een inspanning een paar seconden kan volhouden.

Experimenteren is de boodschap. Wat hier allemaal geschreven is kan voor iedereen een ander resultaat hebben. Het is allemaal slechts een rode draad.

je "verbruikt" geen creatine. Zo werkt het niet. (blah blah lang verhaal over fosfaat-poel en ATP <-> ADP)

Je "verbruikt" wel degelijk creatine. Tijdens de omzettingen (van ATP>ADP+P en CP>ATP) vervalt een gedeelte tot creatinine, wat je lichaam verlaat als afvalproduct.

Eris zelfs iets voor te zeggen om het VOOR de training te nemen zodat de creatine in je bloed echt piekt tezamen met je post-wo bloedsuiker piek

Helemaal mee eens. Creatine voor de training werkt beter dan creatine erna

nee... bovennatuurlijke creatineniveaus worden langzaam door het lichaam verwijderd (duurt een week of 6 dacht ik), maar dat heeft niets met training te maken, je verliest op een rustdag net zoveel als op een trainingsdag

Minder "verbruik" (zie 1) betekend ook minder noodzaak voor aanvulling (wash-out is gesteld op ca 4 weken)

Maar als je de creatine vóór de workout neemt, dan piekt die toch veel eerder dan de post-workout shake...

Ja, en?

Waar j'm trouwens mee wilt laten pieken is een insulinepiek kort na je training en dat bereik je het best door voor je training al eiwit te nemen en direct na je training snelle koolhydraten, liefst in de vorm van glucose (dextrose).

Als je dan bedenkt dat creatine er 60-90minuten over doet om te pieken en glucose al na 10-15minuten voor een insulinepiek zorgt, dan vallen de pieken waneer je de creatine voor je trainen neemt mooi samen. Iets wat ze niet doen als je de creatine post-workout neemt.

Ik neem zelf trouwens creatine voor en na de training. Voor de training vanwege dat insulineverhaal en na de training om de aanvoer van creatine wat langer door te laten gaan. Verders neem ik na de training geen glucose maar gebruk ik liever eiwithydrolisat omdat ik van mening ben dat de behoefte aan een hoge/snelle glucose afgifte na de training voor een KT'r zwaar overdreven en zelfs nadelig kan werken omdat de spiercellen te beschadigd zjn om grote hoeveelheden insuline aan te kunnen.

Ik bedoelde dat ik dacht dat die absoluut gezien eerder zou pieken ;), wist niet dat creatine er zolang overdeed om opgenomen te worden. Snelle koolhydraten met je creatine bevorderen/versnellen de opname toch ook?

In hoeverre kan dat nadelig werken trouwens van die glucose na de training? Wanneer zijn je spiercellen dán weer in staat de glycogeenvoorraden aan te vullen?

Kun je niet een volledig overzicht van je pre- en postworkout posten :)

geen alchohol bij creatine,

en verder oplaadfase

5 x per dag theelepel hangt van lichaamsgewicht af dit doe je 5 dagen

dan 10 weken lang 3 x op een dag
1 voor het ontbijt
2 voor de training
3 na de training

dan twee weken stoppen

succes

wat is jou creatine inname schema 3xl?

ik deed eerst 4 weken 10 gram per dag en dan 2 weken niks
maar volstaat 5gram per dag al?

2-3gr ca 10 minuten voor het trainen, 2-3gr ca 10 minuten na het trainen. Niet op rustdagen. Geen stops (dus heel het jaar door)

Uit onderzoek is naar voren gekomen dat voor de gemidelde trainee als de cel eenmaal maximaal geladen is ca 3gr/dag voldoende is.

niet op rustdagen nee? ook niet als je maar 3x per week krachttraining doet?

dacht dat als je 1 dag geen creatine pakte je hele oplading weer kwijt was?

doe je dan weer een oplading ofzo of ook nie?

Terug
Naar boven