Fitness Seller

Nieuws Criminaliteit neemt verder af, veiligheidsgevoel neemt niet toe

EricR

Superior Athlete
20 jaar lid
10.000 berichten 50.000 berichten
Waardering
2.652
Lengte
1m79
Massa
96kg
Vetpercentage
21%
Groningen - Nederlanders hebben de afgelopen jaren geleidelijk minder last gekregen van criminaliteit. Eind 2008 gaf een op de vier Nederlanders aan in de daaraan voorafgaande twaalf maanden hiervan slachtoffer te zijn geweest; in 2005 was dit nog bijna een op de drie. Een kwart van de bevolking voelde zich eind 2008 wel eens onveilig.
Hiermee zet de na 2005 ingezette daling van het gevoel van onveiligheid niet verder door. Dit zijn enkele resultaten uit de nieuwe Integrale Veiligheidsmonitor (IVM) van het Centraal Bureau voor de Statistiek en de ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en Justitie.

Een op de vier inwoners gaf eind 2008 aan in de twaalf maanden ervoor slachtoffer te zijn geweest van veel voorkomende criminaliteit, waaronder geweldsdelicten, vermogensdelicten en vandalisme. In 2005 was dit nog 31 procent; daarna was er sprake van een geleidelijk dalende trend in het percentage slachtoffers. De geconstateerde daling in 2008 wordt mede veroorzaakt door een licht seizoenseffect in het laatste kwartaal van het jaar. De algemene daling in de periode 2005-2008 is vooral toe te schrijven aan een daling van het percentage van de bevolking dat slachtoffer werd van een of meer vermogensdelicten zoals inbraak, fietsdiefstal en diefstal uit auto’s. Dat ging van 18 naar 13 procent.

Eind 2008 voelde 25 procent van de inwoners van 15 jaar en ouder zich wel eens onveilig. Twee procent van de inwoners voelde zich vorig jaar vaak onveilig. In 2005 was dit respectievelijk 33 en 3 procent. Sindsdien daalde het aandeel mensen dat zich wel eens of vaak onveilig voelde vrijwel jaarlijks. Deze dalende trend zette in 2008 niet verder door.
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/94508

Weer een thread die weinig kijkers zal trekken en nog minder reacties.

Deze statistieken moet je met een grove korrel zou nemen!! Laatst was er op TV een criminologe (prof geloof ik) die zei dat haar ervaringen niet overeenkomen met de statistieken die wetenschappers in de media brengen. Ze zei dat die wetenschappers berekeningen maken die niet noodzakelijk overeenkomen met de werkelijkheid. Let op, ik heb het hier over een gerespecteerde persoon die niet gebonden is aan politieke stromingen.

Het is heel duidelijk dat de statistieken in veel gevallen geen goed beeld geven van de reële situatie. Ze worden door mensen samengesteld die hun leven meer doorbrengen in de boeken dan op straat. Ze nemen bijvoorbeeld het aantal aangiftes bij politie, terwijl lang niet iedereen criminaliteit gaat aangeven bij die politie. Ze nemen het aantal veroordelingen terwijl de minderjarigen gewoon in centra komen zonder veroordeling.

Nogmaals, klamp je niet vast aan dit soort cijfertjes. Zo eenvoudig is het immers niet. Er zijn enorme problemen met jeugdcriminalteit, criminalitet door asielzoekers en illegalen. Vind je allemaal niks over terug in de boekjes en statistieken.

Vraag je liever eens af waarom mensen zich onveilig voelen... Nederlanders zijn geen angsthazen/xenofoben die om niets lopen janken over onveiligheid.

Nee, je moet overal emotioneel op reageren en je laten voeden door bangmakers en demagogen, je wereldbeeld basseren op je eigen beperkte perceptie en emotie en vooral de statistieken negeren, lijkt me een geweldig plan. Zo zijn naties groot geworden!

• Topic Starter Topic Starter
Aangiftebereidheid is ook iets wat wordt geregistreerd. Het is al te makkelijk om CBS-cijfers of van andere gerenommeerde bronnen af te doen als zijnde onbelangrijk. Bij een stijging zullen sommigen er namelijk wel als de kippen bij zijn om duidelijk te maken dat Nederland vervalt tot een groot Sao Paulo aan de Noordzee.

Nee, je moet overal emotioneel op reageren en je laten voeden door bangmakers en demagogen, je wereldbeeld basseren op je eigen beperkte perceptie en emotie en vooral de statistieken negeren, lijkt me een geweldig plan. Zo zijn naties groot geworden!
Ik kijk ook naar de statistieken, maar ik weet dat ze niet 100% kloppen. Als mensen zich onveilig voelen zegt dat wat over hun wijk, niet over hunzelf.

Niet mee eens. Mensen voelen zich nogal snel bang terwijl daar geen enkele aanleiding voor is. Men praat elkaar graag na en excessen worden flink uitvergroot in de media. Als je aan die personen vraagt hoevaak het is voorgekomen dat ze in het donker zijn overvallen of iets dan blijven ze het antwoord schuldig

De IVM is vanaf half september tot eind december 2008 landelijk, regionaal en
lokaal uitgevoerd. In totaal hebben op landelijk/regionaal en lokaal niveau
bijna 63 000 mensen antwoord gegeven op de gestelde vragen.
Op
landelijk/regionaal niveau heeft het CBS 17 000 enquêtes afgenomen. Dit
komt neer op een gemiddelde van ongeveer 670 respondenten per
politieregio. Op lokaal niveau (in bijna 80 gemeenten) zijn bijna 46 000
respondenten ondervraagd. De uitvoering op lokaal niveau is hierbij
gecoördineerd en gefaciliteerd door het bureau Veiligheidsmonitor, dat
hiervoor speciaal is opgericht door BZK en Justitie.

Gegevens over veel voorkomende criminaliteit zijn gebaseerd op eigen
ervaringen van de respondenten en niet op registratie door politie of andere
instanties.
Hierdoor is het mogelijk dat niveaus en ontwikkelingen niet altijd
parallel lopen met andere gepubliceerde cijfers over criminaliteit

http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/E9E88077-A03A-406B-AA4F-8398A1A25D61/0/pb09024pb.pdf

Dat zijn dus wel behoorlijke grote controlegroepen en hierbij is dus juist geen gebruik gemaakt van politieregistraties maar van eigen ervaringen. Denk dat je van een onderzoek niet veel meer kan verwachten qua degelijkheid.

Het veiligheidsgevoel stagneert dan wel maar is wel hoger dan in 2005. Waarbij je dan natuurlijk wel altijd rekening moet houden met afwijkingen naar boven of beneden, maar dat geldt voor ieder jaar dat je meet.

Niet mee eens. Mensen voelen zich nogal snel bang terwijl daar geen enkele aanleiding voor is. Men praat elkaar graag na en excessen worden flink uitvergroot in de media. Als je aan die personen vraagt hoevaak het is voorgekomen dat ze in het donker zijn overvallen of iets dan blijven ze het antwoord schuldig
Die types zijn er ook (gewoonlijk ouderen), maar ik heb het over mensen die met de problematiek te maken hebben in hun wijk, of in de steden. Als je gaat beweren dat die mensen dat allemaal maar inbeelden dan doe je de waarheid geweld aan.

http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/E9E88077-A03A-406B-AA4F-8398A1A25D61/0/pb09024pb.pdf

Dat zijn dus wel behoorlijke grote controlegroepen en hierbij is dus juist geen gebruik gemaakt van politieregistraties maar van eigen ervaringen. Denk dat je van een onderzoek niet veel meer kan verwachten qua degelijkheid.

Het veiligheidsgevoel stagneert dan wel maar is wel hoger dan in 2005. Waarbij je dan natuurlijk wel altijd rekening moet houden met afwijkingen naar boven of beneden, maar dat geldt voor ieder jaar dat je meet.
Ik denk dat je niet op te korte termijn moet gaan denken, maar eerder in decennia, en dan zie je een duidelijke trend: onveiligheidsgevoel neemt toe.

1y06sw.jpg

IVM-cijfers.

Ik denk dat je niet op te korte termijn moet gaan denken, maar eerder in decennia, en dan zie je een duidelijke trend: onveiligheidsgevoel neemt toe.

Als de trend nu dalende is heb je weinig aan cijfers van 20 jaar terug. Ook al betwijfel ik of op lange termijn het onveiligheidsgevoel sterk is toegenomen. In Den Haag bijvoorbeeld is in de laatste 10 jaar het tevredenheidsgevoel van de burgers toegenomen, dat kan niet als 10 jaar geleden het veiligheidsgevoel een stuk lager lag dan nu.

Criminaliteit heeft in de laatste 25 jaar wel een piek gehad ergens in de jaren 90 maar inmiddels is de criminaliteit op hetzelfde niveau of lager dan 25 jaar terug. Op zich ook wel logisch, verpauperde buurten waren in de jaren 80 veel meer voorkomend dan nu.

Let wel, ik heb het over Nederland. Stadsvernieuwing heeft hier een groot gedeelte van de slechtste buurten naar een hoger niveau getild. Nog steeds een niveau dat ver onder het landelijk gemiddelde ligt maar een stuk leefbaarder dan in de jaren 80 en daarvoor.

EricR weer leugens aan het verkopen. Het wordt nu wel een beetje doorzichtig Eric.

In 2008 zie ik in elk geval alleen een lichte stijging. Echt goed gaat het niet met dat veiligheidsgevoel, vooral niet in de steden :

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Het grootste probleem is de jongerencriminaliteit en het rondhangen op straat, de buurt terroriseren. Genoeg voorbeelden te noemen die dat aantonen. Van bussen die niet meer in bepaalde wijken kunnen komen tot politiekantoren die aangevallen worden. In plaats van de goed-nieuws-show te verkondigen moet men eens de problematiek onder ogen gaan zien en de zaak ten gronde aanpakken, tenzij men wil dat Wilders straks een monsterscore gaat halen.

Je haalt nu 1 regio er uit. Amsterdam is niet Nederland en Nederland is geen Amsterdam.

Waarom kan je dalende trends niet duiden zonder dat je niet je ogen sluit voor de problematiek van bepaalde steden? Dat er in Gouda bussen moeten omrijden wegens groepen jongeren die zich misdragen is triest maar niet exemplarisch voor Nederland.

Je haalt nu ook de groep die zich vaak onveilig voelt er nog eens uit, een groep van enkele procenten. Daarbij lijken de afwijkingen allicht groot als er 1% of 2% bijkomt. Dat soort stijgingen zouden niet mogen gebeuren maar zoals Pat21 zegt kan onveiligheidsgevoel ook worden aangepraat.

De groep die zich wel eens onveilig voelt neemt af, ook al stagneert dat nu. Maar een stagnatie binnen een dalende trend is wel iets anders dan het omgekeerde. Sommige politici willen doen geloven dat Nederland vervalt tot 1 groot getto, terwijl de cijfers daar dus niet mee in overeenstemming zijn. Incidenten binnen bepaalde steden uitvergroten maakt Nederland nog niet tot een land dat sterk in verval is.

De problemen zijn (gelukkig) geconcentreerd en dienen per regio te worden aangepakt. Dat is geen kwestie van een goed nieuwshow, denk dat er niemand is die problemen binnen bepaalde wijken of steden gaat ontkennen.

In 2008 zie ik in elk geval alleen een lichte stijging. Echt goed gaat het niet met dat veiligheidsgevoel, vooral niet in de steden :

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Het grootste probleem is de jongerencriminaliteit en het rondhangen op straat, de buurt terroriseren. Genoeg voorbeelden te noemen die dat aantonen. Van bussen die niet meer in bepaalde wijken kunnen komen tot politiekantoren die aangevallen worden. In plaats van de goed-nieuws-show te verkondigen moet men eens de problematiek onder ogen gaan zien en de zaak ten gronde aanpakken, tenzij men wil dat Wilders straks een monsterscore gaat halen.
Kortom, gewoon op Wilders stemmen wil je dat de straten gezuiverd worden!!

Je haalt nu 1 regio er uit. Amsterdam is niet Nederland en Nederland is geen Amsterdam.

Waarom kan je dalende trends niet duiden zonder dat je niet je ogen sluit voor de problematiek van bepaalde steden? Dat er in Gouda bussen moeten omrijden wegens groepen jongeren die zich misdragen is triest maar niet exemplarisch voor Nederland.

Je haalt nu ook de groep die zich vaak onveilig voelt er nog eens uit, een groep van enkele procenten. Daarbij lijken de afwijkingen allicht groot als er 1% of 2% bijkomt. Dat soort stijgingen zouden niet mogen gebeuren maar zoals Pat21 zegt kan onveiligheidsgevoel ook worden aangepraat.

De groep die zich wel eens onveilig voelt neemt af, ook al stagneert dat nu. Maar een stagnatie binnen een dalende trend is wel iets anders dan het omgekeerde. Sommige politici willen doen geloven dat Nederland vervalt tot 1 groot getto, terwijl de cijfers daar dus niet mee in overeenstemming zijn. Incidenten binnen bepaalde steden uitvergroten maakt Nederland nog niet tot een land dat sterk in verval is.

De problemen zijn (gelukkig) geconcentreerd en dienen per regio te worden aangepakt. Dat is geen kwestie van een goed nieuwshow, denk dat er niemand is die problemen binnen bepaalde wijken of steden gaat ontkennen.
Ik beweer ook niet dat het een groot landelijk probleem is. Maar enige nuance als men het heeft over statistieken is wel op zijn plaats. De problemen worden onvoldoende aangepakt en/of verbloemd. Niemand wint daar iets bij, integendeel. Jongerencriminaliteit en werkloosheid onder met name allochtonen is een probleem dat je onder ogen dient te zien, tenzij je wilt dat bepaalde extremisten er voordeel uit gaan halen.

Achja bekijk het zo: ik heb in elk geval voor wat reacties en kijkers gezorgd :D

Kortom, gewoon op Wilders stemmen wil je dat de straten gezuiverd worden!!
Ik geloof niet dat hij aan de macht kan komen dus ik zou als Nl eerder VVD oid proberen. Trouwens zelfs als hij aan de macht zou kunnen komen zou ik er nog niet op stemmen, maar dat hij de politiek wakker schudt kan ik wel waarderen.

klinkt leuk :D

Echter denk ik toch dat je nooit achter de echte cijfers zult komen, mede doordat mensen nogal snel de schijn hoog willen houden in zo'n enquete niet bang te zijn e.d.

En wie weet zal er "momenteel" idd een kleine daling zijn in aantal incidenten,... dat neemt helaas niet weg dat feit is dat de incidenten die nog wel gebeuren steeds gewelddadiger worden. Wat uiteindelijk als gevolg zal hebben dat meerdere mensen zich onveilig zullen gaan voelen !

bvb
een regelmatige ruzie in de wijk zal mensen niet snel een onveilig gevoel geven,..
Regelmatig een steek/schiet partij in de wijk zal veel eerder zorgen voor zo'n gevoel.

vergeleken met steden als rio leven we hier zo veilig als in een kluis ;)
een compleet veilige samenleving is een utopie waar we overigens hopelijk wel zo dicht mogelijk bin in de buurt kunnen komen.

Even heel rechts gezien,...

Waren het niet meestal de nederlanders die vooral aangaven bang te zijn/ zich onveilig te voelen voor/bij allochtonen jongeren e.d. ???
Zou het percentage allochtonen + 1e, 2e en zelfs 3e generatie niet gestegen zijn, die automatisch geen angst hebben voor "eigen" volk, maar nu wel meestemmen in die mooie enquetes ?

Dat zou betekenen dat het cijfer idd afneemt, maar dat er een nóg grotere 2-deling aan het ontwikkelen is in NL,.... welke zich ook al duidelijk begint af te spiegelen in de zogenaamde "wilders-stemmers" waarbij steeds meer NL-ers zich vervoegen,.... ( al dan niet helaas )

Statistieken. :roflol:

Terug
Naar boven