Of door eigen ervaringen. Ik weet zelf zeer goed dat mijn dichte omgeving veilig is, de meeste mensen beseffen dat toch wel goed mag ik hopen. Jij doet net alsof iedereen heel de dag achter TV zit en niet buiten komt en zich vervolgens dan maar onveilig gaat voelen door alles wat ze op TV zien. Voor bepaalde oudere mensen zal dat wellicht zo zijn, maar voor de meeste andere mensen geldt dit niet. Zij baseren zich op de realiteit. Voor bepaalde mensen zal dat zeker zo zijn, en ik vind overschatting van de problematiek net zo fout als onderschatting. Dat is dan jammer, maar ik geloof niet dat deze theorie erg juist is. Zoals gezegd: niemand gaat zeggen dat ie zich onveilig voelt als daar geen enkel reden voor bestaat. De meeste mensen die zich onveilig voelen hebben één of meerdere ervaringen gehad die hen dat gevoel hebben gegeven.
Tuurlijk...de beeldvorming wordt ook niet alleen maar bepaald door de media. Ik ben het ok niet helemaal met je oneens. Zeker niet met je originele post in deze thread.
Maar laten we eerlijk wezen...als al die ondervraagden zou worden gevraagd hoe vaak zij slachtoffer zijn geweest van een misdaad, hoe vaak zij een misdaad hebben meegemaakt of er getuigen van zijn geweest en hoe vaak in hun directe omgeving een misdaad is gepleegd dan denk ik dat de meeste mensen dat allemaal negatief beantwoorden en zelfs geen realistisch beeld kunnen geven van de misdaadcijfers in hun wijk. Men baseert zich voor het gevoel voornamelijk op wat men kan zien...en voor het overgrote deel van de samenleving is dat via de media...simpelweg omdat we dingen in het dagelijkse leven echt niet vaak meemaken.
Een gedeelte van de antwoorden kan wel verklaard worden door een daadwerkelijke beleving...maar een groot gedeelte ook niet. Dat is waar emotie en beinvloeding om de hoek komen kijken.
Veiligheidsgevoel is niet een daadwerkelijke feitelijke inschatting, maar een inschatting van de kans dat het jou ook kan overkomen die gebaseerd is op emotie en aanname.
De inschatting wordt groter als er
1). meer misdaden in jouw directe omgeving plaats vinden warvan jij weet of die je hebt meegemaakt
2). als er meer en meer aandacht aan wordt besteed in de media.
3). beinvloeding door anderen in jouw omgeving...het zichzelf versterkende beeld.
Als misdaadcijfers dalen zou dus ook het veiligheidsgevoel moeten toenemen. Als dat niet het geval is dan is dat waarschijnlijk dankzij beeldvorming.
En die beeldvorming wordt weer beinvloed door een groot aantal factoren:
Zoals je al aankaartte is leeftijd van belang. Sexe is van belang. De culturele samenstelling van de wijk. De leefijdssamenstelling van de wijk. De zichtbaarheid van politie. Etc. Maar ook de daadwerkelijke beleving van iets...en die daadwerkelijke beleving is, zoals ik eerder al heb aangehaald, voor het grootste gedeelte van de samenleving via de media.
edit:
Ik lees nu net EricR's post.
En ik denk dat ik er dan nog aan wil toevoegen dat de mens een gewoonte dier is (over het algemeen) veranderingen in leefomgeving doen de "bekendheid" en "vertrouwdheid" van die omgeving afnemen. Dan voelt men zich minder zeker en dus ook sneller onveilg. Simpelweg omdat het bekende heeft plaatsgemaakt voor iets wat nog minder bekend is.
Dus feitelijk is er nog een vierde reden waarom men het risico hoger kan inschatten dan feitelijk gerechtvaardigd.