Fitness Seller

Nieuws Criminaliteit neemt verder af, veiligheidsgevoel neemt niet toe

Het veiligheidsgevoel is rechtsreeks verbonden aan hoe wij de samenleving zien. Hoe wij de samenleving zien is zwaar beinvloedbaar door de media.
Als de media dagelijks misdaad breed uitmeten dan ontstaat er dus een gevoel van onveiligheid die los staat van de realiteit in jouw omgeving.

Dat wil niet zeggen dat er geen misdaad is in de omgeving...maar wel dat misdaad als geheel groter wordt geschat dan het daadwerkelijk is.

Dat wil niet zeggen dat er niet wijken zijn waar het onveiligheidsgevoel terecht is. Maar dat wil wel zeggen dat het onveiligheidsgvoel uit die wijk wordt overgenomen in andere delen van het land.

Het veiligheidsgevoel is rechtsreeks verbonden aan hoe wij de samenleving zien. Hoe wij de samenleving zien is zwaar beinvloedbaar door de media.
Of door eigen ervaringen.

Als de media dagelijks misdaad breed uitmeten dan ontstaat er dus een gevoel van onveiligheid die los staat van de realiteit in jouw omgeving.
Ik weet zelf zeer goed dat mijn dichte omgeving veilig is, de meeste mensen beseffen dat toch wel goed mag ik hopen. Jij doet net alsof iedereen heel de dag achter TV zit en niet buiten komt en zich vervolgens dan maar onveilig gaat voelen door alles wat ze op TV zien. Voor bepaalde oudere mensen zal dat wellicht zo zijn, maar voor de meeste andere mensen geldt dit niet. Zij baseren zich op de realiteit.

Dat wil niet zeggen dat er geen misdaad is in de omgeving...maar wel dat misdaad als geheel groter wordt geschat dan het daadwerkelijk is.
Voor bepaalde mensen zal dat zeker zo zijn, en ik vind overschatting van de problematiek net zo fout als onderschatting.

Dat wil niet zeggen dat er niet wijken zijn waar het onveiligheidsgevoel terecht is. Maar dat wil wel zeggen dat het onveiligheidsgvoel uit die wijk wordt overgenomen in andere delen van het land.
Dat is dan jammer, maar ik geloof niet dat deze theorie erg juist is. Zoals gezegd: niemand gaat zeggen dat ie zich onveilig voelt als daar geen enkele reden voor bestaat. De meeste mensen die zich onveilig voelen hebben één of meerdere ervaringen gehad die hen dat gevoel hebben gegeven.

Nogmaals heb je niet begrepen waar ik het over heb. Men liet uitschijnen dat de media een onjuiste weergave geeft van de realiteit. De media zou de mensen sturen in één bepaalde richting (onveiligheidsgevoel).
Met men doel je denk ik op mij, omdat ik begon over de media. Echter heb ik nooit gezegd dat ze één richting op gestuurd worden, enkel dat ze sensatie verkopen, en criminaliteit is nou eenmaal sensatie, dus wordt er zwaar uitvergroot.
Dat jij begint over links-rechts heb ik niks mee te maken.

Alles wat ik zeg is dat de media enkel een spiegel is van onze samenleving. In Nederland en België een spiegel die eerder in handen is van enkele rode staatszenders die vaak niet elk geval van criminaliteit uitgebreid in het nieuws of de actualiteit brengen. En wat er dan toch te zien is, heeft zeker niet de bedoeling om mensen bang te maken.
Misschien niet de bedoeling nee. maar al wordt er objectief verslag gedaan van kruimeldieven (bijvoorbeeld) en dit wordt erg veel belicht, dan lijkt het gevaar erger dan dat het in werkelijkheid is.

De media heeft vaak genoeg een grote impact, maar alles bij elkaar gaat dat in Nederland niet zorgen voor een onterecht onveiligheidsgevoel. Alleen Wilders kan bepaalde types zulke onzin aanpraten.
True, Wilders is ook sensatie. Een van de redenen dat hij zo vaak op de tv is (of hier op dbb, internet is ook een medium.)

Het grootste deel van de mensen merkt de (on)veiligheid vooral in eigen buurt op, het aantal moorden op scholen en op straat, de invloed van immigratie op de steden, etc. Zeggen dat er geen probleem is en dat de media de schuld is van het gevoel van onveiligheid is opnieuw oogkleppen opzetten voor waar het echt over gaat. Schiet niet op de boodschapper maar doe je ogen eens open voor de problematiek zou ik zeggen.
Dat is ook niet gezegd.
Mijn reactie was richting XXLtje die beweerde dat Nederlanders bang zijn voor 'de allochtoon' dit klinkt belachelijk in mijn oren en moest hier even om lachen. De enige reden dat mensen bang kunnen zijn voor 'de allochtoon" is door middel van de media, want er is natuurlijk niemand die alle allochtonen kent.

• Topic Starter Topic Starter
Eigen ervaringen zijn dus meegenomen in het onderzoek, het is zelfs de basis voor het IVM-onderzoek.

Een veiligheidsgevoel gaat natuurlijk wel verder dan een eigen buurt. Het kan misschien beangstigend zijn voor sommige mensen als die donkere meneer in de bus net even te lang naar ze kijkt. (niet serieus bedoeld die laatste zin).

Ik kan me best voorstellen dat je in grote steden je niet altijd even veilig voelt ook al heb ik daar zelf geen last van en degenen in mijn naaste omgeving ook niet of amper. Dan woon ik zelf wel in 1 van de netste en rustigste wijken van Den Haag maar ook in de mindere wijken voel ik me prima op mijn gemak. Maar als je bent opgegroeid in een relatief nette wijk en nu geconfrontreerd wordt met een wijk die verandert of een binnenstad die volledig anders was dan in je jeugd dan kan je je wel eens minder veilig voelen dan voorheen. Of de veiligheid feitelijk is afgenomen of toegenomen valt echter niet af te leiden uit zo'n gevoel, daarvoor moet je achterhalen waarom iemand zich onveilig voelt en dat relateren aan het voorkomen van criminaliteit of overlast op de plekken waar iemand zich doorgaans begeeft. Is daar een directe relatie tussen te vinden dan kan je pas stellen of de veiligheid daadwerkelijk toe of afneemt.

Dat de media echter van redelijk grote invloed is op gevoelens binnen de samenleving valt niet te ontkennen. Als bepaalde voorvallen buitenproportionele aandacht in de media krijgen zal dit bijdragen aan een algeheel onveiligheidsgevoel. Geen aandacht schenken aan bepaalde maatschappelijke ontwikkelingen is natuurlijk ook geen optie, nieuws hoort evenwichtig gebracht te worden. Dus geen sensatie maar ook niet sussend en doen alsof er niks aan de hand is.

Of door eigen ervaringen. Ik weet zelf zeer goed dat mijn dichte omgeving veilig is, de meeste mensen beseffen dat toch wel goed mag ik hopen. Jij doet net alsof iedereen heel de dag achter TV zit en niet buiten komt en zich vervolgens dan maar onveilig gaat voelen door alles wat ze op TV zien. Voor bepaalde oudere mensen zal dat wellicht zo zijn, maar voor de meeste andere mensen geldt dit niet. Zij baseren zich op de realiteit. Voor bepaalde mensen zal dat zeker zo zijn, en ik vind overschatting van de problematiek net zo fout als onderschatting. Dat is dan jammer, maar ik geloof niet dat deze theorie erg juist is. Zoals gezegd: niemand gaat zeggen dat ie zich onveilig voelt als daar geen enkel reden voor bestaat. De meeste mensen die zich onveilig voelen hebben één of meerdere ervaringen gehad die hen dat gevoel hebben gegeven.

Tuurlijk...de beeldvorming wordt ook niet alleen maar bepaald door de media. Ik ben het ok niet helemaal met je oneens. Zeker niet met je originele post in deze thread.

Maar laten we eerlijk wezen...als al die ondervraagden zou worden gevraagd hoe vaak zij slachtoffer zijn geweest van een misdaad, hoe vaak zij een misdaad hebben meegemaakt of er getuigen van zijn geweest en hoe vaak in hun directe omgeving een misdaad is gepleegd dan denk ik dat de meeste mensen dat allemaal negatief beantwoorden en zelfs geen realistisch beeld kunnen geven van de misdaadcijfers in hun wijk. Men baseert zich voor het gevoel voornamelijk op wat men kan zien...en voor het overgrote deel van de samenleving is dat via de media...simpelweg omdat we dingen in het dagelijkse leven echt niet vaak meemaken.

Een gedeelte van de antwoorden kan wel verklaard worden door een daadwerkelijke beleving...maar een groot gedeelte ook niet. Dat is waar emotie en beinvloeding om de hoek komen kijken.

Veiligheidsgevoel is niet een daadwerkelijke feitelijke inschatting, maar een inschatting van de kans dat het jou ook kan overkomen die gebaseerd is op emotie en aanname.

De inschatting wordt groter als er
1). meer misdaden in jouw directe omgeving plaats vinden warvan jij weet of die je hebt meegemaakt
2). als er meer en meer aandacht aan wordt besteed in de media.
3). beinvloeding door anderen in jouw omgeving...het zichzelf versterkende beeld.

Als misdaadcijfers dalen zou dus ook het veiligheidsgevoel moeten toenemen. Als dat niet het geval is dan is dat waarschijnlijk dankzij beeldvorming.

En die beeldvorming wordt weer beinvloed door een groot aantal factoren:
Zoals je al aankaartte is leeftijd van belang. Sexe is van belang. De culturele samenstelling van de wijk. De leefijdssamenstelling van de wijk. De zichtbaarheid van politie. Etc. Maar ook de daadwerkelijke beleving van iets...en die daadwerkelijke beleving is, zoals ik eerder al heb aangehaald, voor het grootste gedeelte van de samenleving via de media.

edit:

Ik lees nu net EricR's post.

En ik denk dat ik er dan nog aan wil toevoegen dat de mens een gewoonte dier is (over het algemeen) veranderingen in leefomgeving doen de "bekendheid" en "vertrouwdheid" van die omgeving afnemen. Dan voelt men zich minder zeker en dus ook sneller onveilg. Simpelweg omdat het bekende heeft plaatsgemaakt voor iets wat nog minder bekend is.

Dus feitelijk is er nog een vierde reden waarom men het risico hoger kan inschatten dan feitelijk gerechtvaardigd.

Dat is ook niet gezegd.
Mijn reactie was richting XXLtje die beweerde dat Nederlanders bang zijn voor 'de allochtoon' dit klinkt belachelijk in mijn oren en moest hier even om lachen. De enige reden dat mensen bang kunnen zijn voor 'de allochtoon" is door middel van de media, want er is natuurlijk niemand die alle allochtonen kent.

Ten eerste was dit zomaar een zijstraat,... zie mijn eigen mening 2 posts eerder ,... maar goed dat neemt niet weg dat onbekend wel eens onbemind en zelfs "bang" zou kunnen maken ;)
Dat dat zeker niet altijd zo zou hoeven zijn ben ik met je eens, echter is het nogal makkelijk die uitspraak "belachelijk" te noemen aangezien er zeker een groot deel vd NL bevolking is waar dat voor geld.

Criminaliteit neemt af? Lol?

De politie lijkt vooralsnog weinig te kunnen doen tegen een golf van overvallen waar Nederland momenteel mee kampt. Dit meldt De Telegraaf vrijdag op basis van nog niet gepubliceerde overvalcijfers van alle politiekorpsen.

Flinke stijging begin dit jaar
In januari en februari van dit jaar vonden er 579 overvallen plaats. Dit is een stijging van 21 procent ten opzichte van een jaar eerder. Vooral woningen, horeca en detailhandel zijn steeds vaker de dupe.

‘De overvallengolf is nog niet voorbij’, constateert de Raad van Hoofdcommissarissen en de landelijk overvalcoördinator in een begeleidende nieuwsbrief. Ook vorig jaar was er sprake van een forse stijging van het aantal overvallen, in 2008 werden er 230 overvallen meer gepleegd dan in 2007, maar 2009 belooft een recordjaar te worden.
http://www.dag.nl/binnenland/overvallen-ooit-245241

• Topic Starter Topic Starter
Geweldscriminaliteit neemt ook niet af, dat is een feit. Verharding in crimineel gedrag is een algemeen voorkomend probleem.

Terug
Naar boven