MuscleMeat

Cut vraag

ZirJir

Novice
Waardering
1
Lengte
1m79
Massa
73kg
Vetpercentage
17%
Hi mensen,

Om me even voor te stellen, ik lees al best lang mee op dit forum en haal hier zo'n beetje al mijn informatie vandaan. Ook mijn schema 's heb ik gemaakt door middel van gelezen tips. Ik ben lang bezig geweest met bulken, van de 60kg naar de 77kg en wil nu mijn vetpercentage verlagen richting de 12%.

Ik zit met een vraagje over de huidplooimeting en vetpercentage.
Ik heb dus een huidplooimeter en zat op de 77kg op een vp% van 19. Inmiddels ben ik 73kg maar mijn vp% is nog hetzelfde
Als het goed is druk ik ongeveer elke keer even hard.
Mijn buikomtrek is wel 2-3cm minder geworden.

Kwa kracht zit ik nog op hetzelfde\meer gewicht dus neem aan dat ik geen\niet veel spier verloren ben. Ook op foto's zie ik niet echt een verschil.

Iemand enig idee of ik iets verkeerd doe of waar dit aan kan liggen? Ben waarschijnlijk ook vocht afgelopen door het cutten maar denk niet dat dat 4kg zal zijn toch?

Alvast bedankt! :)

He kerel! Welkom op het forum :)

Het kan inderdaad vocht zijn, maar ook belichting op de foto's. Daarbij moet je altijd afvragen hoe betrouwbaar je meting geweest is. Ook een huidplooimeter kan enorm verkeerd beeld schetsen. Post je voedingsschema eens waarop je gecut hebt. Wellicht dat we daarin dingen kunnen verklaren. Anders lekker door blijven gaan. Je wordt dan namelijk vanzelf droger als je kracht gelijk is.

Ik heb dus een huidplooimeter en zat op de 77kg op een vp% van 19. Inmiddels ben ik 73kg maar mijn vp% is nog hetzelfde
Als het goed is druk ik ongeveer elke keer even hard.
Kwa kracht zit ik nog op hetzelfde\meer gewicht dus neem aan dat ik geen\niet veel spier verloren ben. Ook op foto's zie ik niet echt een verschil.
Waren de metingen elke keer redelijk gelijk, dus op dezelfde plekken zelfde tijdstip, dezelfde weegschaal, nuchter (behoefte gedaan)?
Puur op basis van wat je zelf aangeeft is je vet vrije massa van 77 - 14.63 = 62.37 naar 73 - 13.87 = 59.13 gegaan, een verlies van ruim 3 kg in VVM

Geef inderdaad maar eens inzage in je voedingsschema, daaruit kunnen we veel meer informatie halen.

• Topic Starter Topic Starter
Yep, meting elke dag na het wakker worden en na de wc.
Ik hou me niet echt vast aan de tijden, alles wordt gewoon gegeten, als ik bijvoorbeeld sport zit mijn shake daarna en eet ik daarvoor de banaan en brood. De kcal zijn ieder geval wel hetzelfde elke dag.

Product Gram/ml Cal E K V
7:00
Gebakken ei 120 220 14 1 18
Melk 200 135 7 8,5 3
11:00
Banaan 90 80 1 17 0
13:00
Boterham (2) 60 148 5 16,2 4,2
Kipfilet (4) 60 76 9,6 2 3,2
Boterham (2) 20 64 0 0 8
15:00
Boterham (2) 60 148 5 16,2 4,2
Kipfilet (4) 60 76 9,6 2 3,2
Boterham (2) 20 64 0 0 8
18:00
Verschillend 600
20:00
Melk 400 269 14 17 6
Whey 25 98 20 1,5 1,7
22:00
Kwark 500 310 26 30 2
Pinda's 30 186 10,4 5,6 20
TOTAAL 2474 121,6 81,5

Zit dus op 121 gram eiwit exclusief avondeten, 81 gram vet exclusief avondeten.
Klopt het dat eiwit ongeveer 1,5/2 gram per kilo lichaamsgewicht moet zijn en vet 1/1,5?

Kcal behoefte zit op ongeveer 2800, heb dus een klein tekort in eten en daarnaast verbruik ik per week ongeveer 1000kcal met cardio.

Zat er inderdaad al aan te denken dat ik misschien net niet op dezelfde plek mijn huid pak voor de meting ofzo. Buikomtrek blijft wel verminderen dus er gaat wel iets goed denk ik?

Ieder geval bedankt voor het reageren, hoor graag tips :)

Ziet er opzich prima uit hoor. Dat kan prima!

Vergeet je groente en fruit niet ;)

9\10 keer zit er bij het avondeten groente. Denk inderdaad dat ik dit maar ga volhouden en als het over een week of 3 nog steeds geen verschil oplevert kan ik nog altijd wat veranderen. Bedankt voor de reactie weer :)

Ziet er opzich prima uit hoor. Dat kan prima!
Hoe kan hij dan het zelfde vet% houden en toch afvallen in gewicht.
Zijn verlies is immers geen vet, maar spier geweest op basis van zijn eigen gegevens..
Je bent massa kwijt geraakt, dus je hebt een calorie tekort.
Of de metingen kloppen niet of je voeding. Koolhydraten en vetten hetzelde houden en eiwitten omhoog, dan wel KH omlaag en eiwitten omhoog.

Laatst bewerkt:
Voeding ziet er op zich prima uit. Met het avondeten erbij kom je makkelijk aan de 2gr eiwit per kg richtlijn en je vetten zijn ook voldoende.
Heb je de koolhydraten niet berekend?

Bij jezelf een huidplooi meting doen is erg onnauwkeurig. Sowieso is deze meting enkel betrouwbaar als iemand het doet die weet hoe het moet en hier ook veel ervaring mee heeft.
Ik zou je aanraden om een meetlint te gebruiken en je buik omtrek goed in de gaten te houden + je elke week wegen en binnen de 0.5kg/week richtlijn gaan zitten + spiegel in de gaten te houden.

Als je na 1 week geen enkel resultaat ziet zal je aanpassingen moeten maken. Het is zonde om dit pas te doen na 3 weken.
Hoe weet je trouwens dat het avondeten 600kcal gemiddeld is?

Sorry, maar wanneer iemand spiermassa verliest icm training, kan je niet zeggen dat zijn voeding ok is.
Er van uitgaande dat de metingen correct zijn, is hij gewoon 3 kilo spier kwijt en en zijn vetpercentage is gelijk gebleven.
Wanneer val je af, juist bij een calorie tekort. Maar als dit verlies spier is, zou ik heel snel mijn voeding aanpassen of mijn training.

Klopt het dat eiwit ongeveer 1,5/2 gram per kilo lichaamsgewicht moet zijn en vet 1/1,5?

Die cijfertjes zijn geen "moeten" het is een basis handvat als uitgangspunt. 1,5 tot 2 gram eiwit per kilo bw is naar mijn mening heel erg weinig.
Ik ga altijd uit van minimaal 2,5 gram en oplopend als je echt flink massa wilt bouwen en flink intensief traint. Vet behoefte is gemiddeld ongeveer 1 gram per kilo bw bij gemiddeld normaal bf%. Eiwitbehoefte overigens ook bij normaal en redelijk bf%. Als je erg hoog bf% hebt dan gebruik je liever andere cijfers.

Bedankt voor de reacties ;)

Ik weet dus niet of mijn vetpercentage echt hetzelfde is gebleven.
Mijn buikomtrek is wel met een centimeter of 5 afgenomen, maar via de huidplooimeting blijft het hetzelfde. Misschien dat het daar aan ligt.
Daarnaast merk ik niks van spierverlies, niet in de spiegel en ook niet met kracht.

Ik zou een extra eiwitshake met water kunnen nemen ipv een boterham voor extra eiwitten. Kcal zal dan een stukje naar beneden gaan.

Wat denken jullie? Gewoon de huidplooimeting slecht gedaan bij mezelf omdat mijn buikomtrek wel afneemt of echt alleen spier verloren?
En eiwitshake ipv boterham voor extra eiwitten?

Ja, dat kan zeker. Als je extra eiwitten binnen wilt krijgen, kun je de shake extra nemen of inderdaad het brood vervangen :) Als je tevreden bent en de spiegel aanhoud, heb je meer aan vetpercentage. Het is uiteindelijk een cijfer. De een ziet er met 12% veel beter uit dan de andere, hoe raar het ook klinkt. Ga uit van hoe jij jezelf ideaal ziet. De andere vraag ka nik me lastig over uit laten, het kan in veel factoren zitten.

Ja de meting is niet goed gegaan.
Volgende keer 3 x meten en het gemiddelde nemen en altijd op dezelfde plekken en zelfde manier meten en knijpen.

Geen shake nemen als extra voeding, dan liever een blikje of stukje tonijn of andere vis voor de eiwitten.
Beste is witvis soorten, koolvisfilet enz. en het kost bar weinig.
Lekker rijst met broccoli en koolvisfilet. Echte BB cut voeding.

Oke, thanks allemaal! Ga wat aanpassingen maken in me schema en het gewoon volhouden, spiegel in de gaten houden en zo goed mogelijk meten ;)

Melk is halfvol? als ik je macro;s nareken is het (7+8,5)*4+3*9= 89 kcal per 200 ml.. reken je al 45 kcal teveel op 200 ml en dan ook 90 kcal teveel op 400ml
Scheelt alweer 135 kcal. Dan zou je rond 2340 kcal zitten. Met een onderhoud van 2800 kcal en ook nog cardio kan het best eens zijn dat je té ver onder je onderhoud zit en daardoor spiermassa verliest.

Melk is halfvol? als ik je macro;s nareken is het (7+8,5)*4+3*9= 89 kcal per 200 ml.. reken je al 45 kcal teveel op 200 ml en dan ook 90 kcal teveel op 400ml
Scheelt alweer 135 kcal. Dan zou je rond 2340 kcal zitten. Met een onderhoud van 2800 kcal en ook nog cardio kan het best eens zijn dat je té ver onder je onderhoud zit en daardoor spiermassa verliest.
Wauw, je hebt helemaal gelijk. Ga het ff aanpassen, bedankt voor de opmerking!
De rest van de waardes kloppen gelukkig wel, geen idee waar het fout is gegaan.
Had een boterham vervangen voor koolvisfilet maar zit dan inderdaad te laag, ga er nog even mee bezig ;)

Omdat ik inderdaad de kcal van het melk verkeerd had berekend heb ik eigenlijk niet veel hoeven veranderen. Ik ga 4x per week 100gram koolvisfilet eten, zag er goed en makkelijk en goedkoop uit, en de andere dagen van de week een extra schepje whey.
Zit op de 2400kcal, 139gram eiwit exlc avondeten en 82gram vet exlc avondeten.
Ga me buikomtrek en weegschaal in de gaten houden en hopen dat alles goed komt!
Bedankt voor alle tips

Denk ik ook hoor, dat is een goed teken in elk geval en je zit niet op extreem laag vetpercentage of extreem dieet waarbij het echt aannemelijk wordt dat je spier verliest. Verkeerd meten en een beetje vochtverlies, no worries. Wat meer proteine en een visje eten is zeker geen gek idee.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven