AndroidHealthClinic

Cutschema

Miep19

Novice
Waardering
0
Lengte
1m89
Massa
71kg
Beste allemaal, na een periode van bulken is het nu tijd om te gaan cutten. Ik heb hiervoor een schema in elkaar gezet en mijn vraag aan jullie is dan wat jullie hiervan vinden. Eet ik bijvoorbeeld teveel maaltijden verspreid over de dag? Zijn de verhouding KH/E/V juist? En moet ik minder KH bij het avondeten eten? Ik hoor het wel, in ieder geval alvast bedankt voor jullie tijd en moeite!
Stats:
-20 jaar
- 190 cm
- 81kg
- onderhoud 3085kcal
- bf weet ik niet, ik schat zo 16-17.
- gemiddeld 4/5x KT

Verder neem ik voor elke workout BCAA's.
Wat betreft de groente in het schema heb ik voor het gemak steeds broccoli ingevuld, maar dit kan variëren uiteraard.

Bijlagen

Ik zou verder gaan clean bulken als ik jou was. Ik ben zelf ook 1.89m, weeg ca 95 kilo maar ben nog steeds aan het uitvullen als je begrijpt wat ik bedoel. Jij zit nog 14 kilo onder mij. Tenzij je andere redenen hebt om te gaan cutten.....

• Topic Starter Topic Starter
Ja nja ik wil voor de zomer even wat droger staan, dus zat te denken om een maandje of 2 te cutten om vervolgens te clean bulken.

Schema ziet er wel goed uit. De EKV moet je zelf een beetje uitvinden wat goed voor jouw werkt. Meestal is de EKV voor cutten 30/50/20.Zie het als een basis; je probeert het een tijd en houd goed bij wat er met je lichaam gebeurt in de tussentijd en als het niet bevalt dan kun je je verhoudingen aanpassen (minder carbs bijvoorbeeld).

http://forum.dutchbodybuilding.com/f9/cutten-begin-112937/

Laatst bewerkt:
Schema ziet er wel goed uit. De EKV moet je zelf een beetje uitvinden wat goed voor jouw werkt. Meestal is de EKV voor cutten 30/50/20.Zie het als een basis; je probeert het een tijd en houd goed bij wat er met je lichaam gebeurt in de tussentijd en als het niet bevalt dan kun je je verhoudingen aanpassen (minder carbs bijvoorbeeld).

http://forum.dutchbodybuilding.com/f9/cutten-begin-112937/
Bedankt voor je reactie! Ik heb het artikel: "Cutten: hoe begin ik?" gelezen, echter staat er hier dat je op je onderhoud moet eten en het kcal tekort moet creëeren door cardio. Dit zal vast een goede manier zijn, alleen vraag ik me af of de manier waarop ik die in gedachte had ook goed is (en je door 'mijn' ook niet veel spiermassa verliest). Ik dacht dat je 200-500 kcal onder je onderhoud kunt gaan zitten en als je dan zorgt voor de goede verhouding EKV en goede KT je ook goed kunt cutten. Klopt dit?

Ja klopt. Je valt namelijk altijd af van een calorie-tekort. Als je 500kcal cardio pakt of 500kcal te minder eet, beide keren heb je een tekort van 500kcal. Waardoor je af zal vallen. Vaak wordt cardio aangeraden omdat je dan iets meer kunt eten, bijv. vetten, vezels en vitamines. Wat weer goed is voor je hormoonhuishouding. Echter is dit in de regel prima op te vangen met 2500kcal om die voldoende binnen te krijgen.

Ja klopt. Je valt namelijk altijd af van een calorie-tekort. Als je 500kcal cardio pakt of 500kcal te minder eet, beide keren heb je een tekort van 500kcal. Waardoor je af zal vallen. Vaak wordt cardio aangeraden omdat je dan iets meer kunt eten, bijv. vetten, vezels en vitamines. Wat weer goed is voor je hormoonhuishouding. Echter is dit in de regel prima op te vangen met 2500kcal om die voldoende binnen te krijgen.
En als je wilt afvallen is drie keer in de week een paar keer in de week een HIIT(High Intensity Interval Training) sessie het beste, omdat dan de verbranding 24 uur door werkt.High Intensity Interval Training verhoogd de metabolisme, stimuleert de groeihormoon productie en het vergroot de explosieve kracht. Uiteraard wordt de cardiovasculaire uithoudingsvermogen verbeterd, zowel aërobe en anaërobe. Onderzoek toont aan dat HIIT tot 50% effectiever is in het verbranden van vetweefsel dan een lage intensiteit training.

En als je wilt afvallen is drie keer in de week een paar keer in de week een HIIT(High Intensity Interval Training) sessie het beste, omdat dan de verbranding 24 uur door werkt.High Intensity Interval Training verhoogd de metabolisme, stimuleert de groeihormoon productie en het vergroot de explosieve kracht. Uiteraard wordt de cardiovasculaire uithoudingsvermogen verbeterd, zowel aërobe en anaërobe. Onderzoek toont aan dat HIIT tot 50% effectiever is in het verbranden van vetweefsel dan een lage intensiteit training.

Kanttekening is wel dat het risico op vertraagd herstel van je krachttraining groter is bij HIIT. Goede planning en oplettendheid is dus noodzakelijk als je het gaat doen.

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga met dit schema aan de slag en blijf even zwaar (of als het kan zwaarder natuurlijk) KT doen en ondertussen kijk ik hoe mijn lichaam hierop reageert!

Terug
Naar boven