AndroidHealthClinic

de eidooier nou wel of niet eten

Ik heb wijdverspreide resultaten gezien, in zowel wetenschappelijk en populistisch onderzoek als brainstorms van voedings'deskundigen' en complete idioten.
De een zegt dat eigeel goede cholesterol bevat maar dat verhitten dit omzet in "slechte cholesterol". Eieren rauw eten dus (--> salmonella).
De ander zegt cholesterol = bad.
Ook gelezen dat het geen **** uitmaakt.
Etcetera.

Ik heb toen besloten dat ik eigeel in mindere mate zal eten maar nooit rauw (salmonella schijnt niet zo'n groot probleem meer te zijn maar ik loop het risico liever niet). Dat wil zeggen dat ik op trainingsdagen alleen (2) eiwitten eet en op rustdagen 2 hele eieren (of een heel ei en een eiwit). Dat komt neer op een half tot een heel ei per dag. Volgens BB-standaards heel weinig, volgens de standaard van de gemiddelde mens nog steeds veel, geloof ik.

Cutten = Alleen het eiwit
Bulken = Hele ei opvreten

• Topic Starter Topic Starter
Prestigio

met het filmpje kom ik niet over de geachte met 2 eitjes te maken te hebben die wel goed zijn in swear words. wat voor zinnige melding bevat de video, als ik het je mag vragen het samen te vatten? omwille van de onmogelijkheid die lui langer dan enkele seconden te beluisteren. WTF en BS is de inhoud denk ik.

ik heb die zeg maar eitjes eerder in een filmpje gezien over nek workout en toen workte het ook niet out.

---------- Post toegevoegd Fri 1 Jun 2012 om 15:30 ----------

weet iemand of de bekende dierlijke eiwitten suplementen ook die eidooiers bevatten?

want als in bv. eiwit shakes alsnog die eidooers verwerkt zijn dan eet ik alsnog eidooier.

wazzup
eigeelpoeder kopen is van eigeel toch? dus daar hebben we dan weinig aan.

ik ga nu stretchen en check het forum daarna weer.

---------- Post toegevoegd Fri 1 Jun 2012 om 15:32 ----------

euphorea
thx

ben aan het cutten dus versterk mijn besluit NO eiedooier

Belangrijk hierbij is dat het ook in de context gezien moet worden van de rest van het dieet.
Het lichaam maakt dagelijks zelf over het algemeen meer cholesterol aan dan er binnenkomt. Het reguleert ook de eigen cholesterol niveaus op basis van de consumptie. Eten wij meer cholesterol dan wordt de lichaamseigen productie op een lager pitje gezet.
Dit betekent dat voor de meeste mensen de consumptie van cholesterol weinig tot geen impact heeft op bloedcholesterol niveaus.

Het lijkt juist de consumptie van specifieke typen triglyceriden te zijn die een impact hebben op de bloedcholesterol niveaus. Ook genen en sport/training spelen een rol.
Specifieke producten die cholesterol bevatten kunnen dus niet uit de contex worden genomen van oa. de rest van het dieet, de hoeveelheid verschillende vetten die worden geconsumeerd en het niveau van activiteit.

Ook blijkt belangrijk te zijn of een calorieen surplus wordt gegeten of niet. Bij wielrenners bleek een dieet hoger in verzadigde vetten geen verschil te maken voor cholesterol wanneer zij op onderhoud aten, maar had wel toen zij op een surplus zaten.

Hier komt ook nog bij kijken dat de meeste studies worden uitgevoerd bij een bevolkingsgroep die niet representatief is voor de gemiddelde bb'er of atleet. De gemiddelde persoon heeft nu eenmaal gewoon een slecht dieet met veel sterk bewerkte producten, waarschijnlijk een overschot aan (trans)vet en gerafineerde kh, laag eiwit en weinig beweging.

Alan Aragon heeft er ook een stuk over geschreven in zijn research review en hij tikt iedere dag ten minste 3 hele eieren weg ;)

Ik eet al ruim twee jaar dagelijks 6 eieren met altijd 3 dooiers. Laat elk half jaar mijn cholesterolwaarden controleren: ze zijn nog nooit verhoogd geweest.
Kanker? Tja, zover ik weet heb ik het niet. Ik sta sceptisch tegenover dergelijke onderzoeken overigens.

Is net zo iets hoe gevoelig je bent voor alcohol imo.

Als je 1 meter 60 bent kun je bijv maar 2 eieren eten voordat het slecht voor je is.

Ik ben 193 en eet er 4. Het lijkt me nog altijd gezonder dan cola drinken, roken, wiet roken, geen sport, ship (moet ik nog doorgaan? )
Kijk alleen al naar alle "E" nummers die in al het voedsel zitten wat de normale burger opvreet. Daar krijg je nou pas echt dikke kanker van, vooraal E326 is een grote boosdoener die in alle pakjes knorr en honig zit.

Al zou ik 20 eieren opeten ben ik beter uit dan als ik cola zou drinken en al het andere algemene voedsel.

1 ei(dooier) per dag kan wat cholesterol betreft geen kwaad, ALS je verder gezond bent, dus geen hart-en vaatziekten hebt of diabetes. Wil je meer ei gebruiken, gebruik dan alleen het eiwit.

Ik ben toch zomaar even aan het zoeken gegaan en ik kan ongeveer net zoveel voor als tegens vinden over het eten van meerdere eieren per dag.
Pfff, je ziet door de bomen het bos niet meer.

Voorlopig bunker ik mijn 3 volledige eitjes verspreid over de dag maar naar binnen.
Maar misschien is het gewoon een goed idee om mijn cholesterol eens te laten checken, just to be sure.......

Als je 1 meter 60 bent kun je bijv maar 2 eieren eten voordat het slecht voor je is.

Ik ben 193 en eet er 4. Het lijkt me nog altijd gezonder dan cola drinken, roken, wiet roken, geen sport, ship (moet ik nog doorgaan? )
Kijk alleen al naar alle "E" nummers die in al het voedsel zitten wat de normale burger opvreet. Daar krijg je nou pas echt dikke kanker van, vooraal E326 is een grote boosdoener die in alle pakjes knorr en honig zit.

Al zou ik 20 eieren opeten ben ik beter uit dan als ik cola zou drinken en al het andere algemene voedsel.

Mee eens!

Dat is het ook met die onderzoeken, je weet niet wat die mensen verder doen, eten, drinken, of ze al iets mankeren etc.

Ik zal binnenkort eens bij de supermarkt navragen waar mijn eieren vandaan komen. Haal zelf de grootst mogelijke eieren (XL scharreleieren).
Deze eieren zijn bijna 2 keer zo groot als de meeste medium eieren in het schap.

waarom zou je het wegdoen eigeel bevat meer eiwitten meer vitamine en ook lekkerst.

---------- Post toegevoegd Fri 1 Jun 2012 om 17:37 ----------

Mee eens!

Dat is het ook met die onderzoeken, je weet niet wat die mensen verder doen, eten, drinken, of ze al iets mankeren etc.

Ik zal binnenkort eens bij de supermarkt navragen waar mijn eieren vandaan komen. Haal zelf de grootst mogelijke eieren (XL scharreleieren).
Deze eieren zijn bijna 2 keer zo groot als de meeste medium eieren in het schap.
XL???

wtf Large is toch grootst?

---------- Post toegevoegd Fri 1 Jun 2012 om 17:38 ----------

True.

---------- Post toegevoegd Fri 1 Jun 2012 om 17:40 ----------

Cutten = Alleen het eiwit
Bulken = Hele ei opvreten
Ben ik niet eens mee waarom gwn niet in de cut vetten zijn optimaal.
Bij cutten is meestal carbs laag en kun je wel de vetten nodig hebben.

waarom zou je het wegdoen eigeel bevat meer eiwitten meer vitamine en ook lekkerst.

---------- Post toegevoegd Fri 1 Jun 2012 om 17:37 ----------

XL???

wtf Large is toch grootst? struisvogel props..

---------- Post toegevoegd Fri 1 Jun 2012 om 17:38 ----------

True.

---------- Post toegevoegd Fri 1 Jun 2012 om 17:40 ----------

Ben ik niet eens mee waarom gwn niet in de cut vetten zijn optimaal.
Bij cutten is meestal carbs laag en kun je wel de vetten nodig hebben.

Eigeel is idd waardevoller dan het eiwit, dus het is gewoon geldverspilling als je het weggooid.
Je hebt meer profeit van het goede wat in Eigeel zit dan dat last krijgt van het slechte gedeelte (wat ook nog eens minimaal is.)

Zolang je goed je fruitje en je groentje eet zie ik het probleem niet dat je bang bent voor eventuele verhoogde risico op allerlei onzin ziektes.

---------- Post toegevoegd Fri 1 Jun 2012 om 17:53 ----------

Toen de mens van 100 jaar geleden nog niet wist wat cholesterkwal was aten ze ook gewoon alle eieren met het eigeel erbij.

cholesterol in de gaten houden is iets voor bejaarden die hun hele leven slecht gegeten/gedronken hebben. ( ook nog uit de tijd dat roken doodnormaal was)

Dat kuiken wat er in groeit krijgt toch ook geen kanker of hoog cholesterol, dus zo verkeerd is het niet.

toch wel grappig dat er anno 2012 nog steeds gehuild wordt over eigeel, terwijl onze peuters tegenwoordig al gretig happy meals en big macs naar binnen spelen.
Wordt eens wakker mensen, een eidooier is het minste van onze zorgen alsublieft zeg, ongelooflijk hoe hardnekkig fabeltjes als deze zijn.

Terug
Naar boven