XXL Nutrition

De mythe van het kniebuigen

Ik heb nooit van rompbuigen gehoord. Wat is het verschil tussen kniebuigen en rompbuigen?

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb nooit van rompbuigen gehoord. Wat is het verschil tussen kniebuigen en rompbuigen?

Kijk naar de 3 foto'tjes in het artikel.
De bovenste foto is kniebuigen
De onderste foto is rompbuigen

Rombuigen is de squat volgens "Krachttraining, een anatomische benadering" van frederic delavier

heb hier toch een paar opmerkingen/vragen bij.

Eerste foto; tennisschoenen, staat op de tippen
Foto 2; alles ziet er uit hoe het moet bij een highbar squat.
Foto 3; tennischoenen, bar ver voor de hiel, bar ligt precies in der nek, ver boven parrallel, heel rare grip imo

Het leek me eerder een vergelijking tussen squaten met een high bar vs een lowbar positie. Bij lowbar zit er toch wat meer "forward lean" op. Maar die grip op foto 3 is helemaal geen lowbar; ik zie niet hoe je een geladen bar in die positie zelf zou kunnen houden. wat een raar artikel als je het mij vraagt.

heb hier toch een paar opmerkingen/vragen bij.

Eerste foto; tennisschoenen, staat op de tippen
Foto 2; alles ziet er uit hoe het moet bij een highbar squat.
Foto 3; tennischoenen, bar ver voor de hiel, bar ligt precies in der nek, ver boven parrallel, heel rare grip imo

Het leek me eerder een vergelijking tussen squaten met een high bar vs een lowbar positie. Bij lowbar zit er toch wat meer "forward lean" op. Maar die grip op foto 3 is helemaal geen lowbar; ik zie niet hoe je een geladen bar in die positie zelf zou kunnen houden. wat een raar artikel als je het mij vraagt.

foto 3 ziet eruit als een slecht uitgevoerde squat imo :P

Als ik naar die foto's kijk weet ik genoeg. Foto 2 is gewoon de beste squat.

Er zijn zoveel verschillende opvattingen over hoe je precies moet kniebuigen, zo verwarrend allemaal. Op foto 1 staat hij vrij ver met zijn hakken (eerder met de bal van zijn voet) op een verhoging. Hierdoor komen zijn knieen wel erg ver voorbij zijn tenen, terwijl ze altijd zeggen dat dat slecht is voor je knieschijf. Ook wordt in het artikel geadviseerd om de kuiten en de hamstrings geen contact met elkaar te laten maken (de zg 'ass to grass' dus), maar op foto 1 raken ze elkaar wel degelijk, terwijl dat volgens het artikel de geadviseerde methode is.

???

Haha, squats op nikes met de hielen van de grond.

Wat een verrassing, de squat van de gewichthefster ziet er het best uit. Waarom ze bij foto 3 een judoka gebruiken is mij een raadsel.

Een stiff legged deadlift zou je ook kunnen omschrijven met rompbuigen. Er zit dan geen buiging in de knie. Maar wat ik op de derde foto zie, is wel degelijk het resultaat van het buigen van de knie. Bij elke squat wordt zowel de knie als de romp gebogen. Rompbuigen vind ik een verwarrend begrip. Je hebt verschillende squat technieken, maar het blijft een squat imo.

De fysiopraxis... :rolleyes:

Komen bij foto 2 de knieen ook niet erg ver voor haar voeten ??

Mijn knieen kunnen helemaal niet voor mijn voeten uitkomen :S (korte spieren en korte achillespees)

kleinere mensen kunnen inderdaad niet altijd de oefening doen zoals hij bedoeld is volgensmij xD

nee.. in het algemeen.

Vind dat op alle plaatjes de knieën erg ver voor de tenen staan, of zie ik dat nou verkeerd...?

lol deze squat is 1 grote mislukking om de volgende redenen;

1) Nike schoenen met vrij dikke zolen
2) De bar ligt veels te hoog in de nek
3) Te ver naar voren waren door knieen te ver voorruit komen

Wat een slecht voorbeeld!

Ik vind trouwens dat rompbuigen wat zij niet goed vinden vrij goed? Of ziek ik dat verkeerd althans het lijkt veel op hoe ik squat......

Terug
Naar boven