Fitness Seller

De nieuwe haring is weer in het land

De nieuwe haring is er weer, wat vinden jullie ervan?

  • Heerlijk

    Stemmen: 26 57,8%
  • Smerig (het doet me denken aan de zure haring van m'n vrienden)

    Stemmen: 3 6,7%
  • Ik ben Sniper x / Ik heb nog nooit haring op

    Stemmen: 16 35,6%

  • Totaal stemmers
    45

Bezoekers in dit topic

Big-J

Eindbaas
Elite Member
10 jaar lid
Lid geworden
23 sep 2008
Berichten
1.571
Waardering
73
Lengte
2m03
Massa
123kg
vrienden = vriendin
 
Het eerste vaatje was me iets te duur :)

Ik zal zaterdag eens op de markt kijken of mijn haringvrouwtje ze ook heeft liggen.
 
Het eerste vaatje was me iets te duur :)

Ik zal zaterdag eens op de markt kijken of mijn haringvrouwtje ze ook heeft liggen.

Houd die koosnaampjes even bij je... ;)
 
Vandaag stond er al in de AH op de verpakking 'Nieuwe haring' en ze waren duidelijk lekkerder...
Is dat eerste vaatje dus symbolisch en worden ze al in de winkel verkocht voordat dit vaatje word geveild of.....
 
ik ben sniper x
 
Heerlijk. Maar ik heb op de "sniperx"-optie gevote.
 
Heb ik dan het afgelopen half jaar haring die over datum is gegetent???, wat houd die term eigenlijk in 'Hollandse niewe' of word gewoon ieder haring die na een bepaalde datum gevang word zo genoemd?

Is er smaak verschil met die wat ik nu in de supermakrt koop?
 
Haring = anabool :)
 
Heb ik dan het afgelopen half jaar haring die over datum is gegetent???, wat houd die term eigenlijk in 'Hollandse niewe' of word gewoon ieder haring die na een bepaalde datum gevang word zo genoemd?

Is er smaak verschil met die wat ik nu in de supermakrt koop?


In de supermarkt heb je vaak troep dat al een dag van te voren is schoongemaakt (je weet wel, ontdaan van ingewanden, schubben, kop etc) en daarna vacuüm is verpakt, niet te vreten zeg ik je. Daarbij moet je in de supermarkt ook heel goed oppassen dat je geen haring zit te vreten van vorig jaar onder de noemen 'Hollandse maatjes'.
 
Echt superranzig. :kots:
 
Vandaag stond er al in de AH op de verpakking 'Nieuwe haring' en ze waren duidelijk lekkerder...
Is dat eerste vaatje dus symbolisch en worden ze al in de winkel verkocht voordat dit vaatje word geveild of.....

Als ze betrapt worden krijgen ze een boete (maar ik heb ze ook wel eens een halve week eerder gehad dan mocht :)... en dat was wanneer ze het me vertelden.)

Overigens vind ik voorverpakte haring niet zo lekker als echt vers klaar gemaakt.
 
Heb ik dan het afgelopen half jaar haring die over datum is gegetent???, wat houd die term eigenlijk in 'Hollandse niewe' of word gewoon ieder haring die na een bepaalde datum gevang word zo genoemd?

Is er smaak verschil met die wat ik nu in de supermakrt koop?

leder jaar doorloopt de haring dezelfde cyclus. In de wintermaanden is hij mager en in het voorjaar begint de haring te groeien door de aanwezigheid van plankton in het water. Onder gunstige omstandigheden kan een haringvoorjaar elke dag 2 procent vetter eten. Een kwart van zijn gewicht kan uiteindelijk uit vet gaan bestaan. In mei, als de haring een vetpercentage van minimaal 16 procent heeft bereikt, begint de jaarlijkse periode waarin op maatjesharing wordt gevist. Die duurt doorgaans tot juli. Haring mag dus Hollandse Nieuwe heten als hij minimaal 16 procent vet bevat, en op de traditionele Hollandse manier gekaakt, gezouten en gefileerd is. zich in het
(bron:wikipedia)
 
Eet smakelijk

http://www.vandaagenmorgen.nl/nieuw...ename-benauwde-patienten-havenziekenhuis.html

Haringtijd: toename benauwde patiënten Havenziekenhuis
woensdag, 10 juni 2009 12:29
De Haringtijd is weer aangebroken. Ieder jaar ziet de polikliniek Hartfalen van het Havenziekenhuis in die periode een toename van het aantal patiënten dat benauwd is. Haringen zijn namelijk zout en dat is niet goed voor hartpatiënten. Marga Jongenotter en Wendy van der Velde, verpleegkundigen van de Hartfalenpolikliniek, leggen deze relatie tussen de haringen en het hart uit.

Haring zorgt voor extra drukte op polikliniek Havenziekenhuis
Marga Jongenotter: “Bij hartfalen kan het hart het bloed niet goed meer rondpompen. Daardoor houdt het lichaam teveel vocht vast en krijgt een patiënt allerlei klachten. Bijvoorbeeld een dikke buik, benauwdheid of dikke benen en heeft een patiënt minder energie. Vaak hebben ze geen trek meer in eten, omdat dat teveel inspanning kost. Mensen zijn soms al heel lang onderweg, voordat bekend wordt dat ze lijden aan hartfalen.”
Wendy van der Velde vult aan: “De groep patiënten is divers. We zien ook steeds meer jonge mensen. Die hebben een aangeboren hartafwijking of een hartspierziekte. Of ze hebben hartfalen door alcohol of drugsgebruik. Ook zien we mensen met verminderde pompfunctie na chemotherapie.”

Wat betekent dit voor het dagelijks leven van patiënten? Het is even stil, dan zegt Wendy: “De impact is enorm. Je komt er nooit meer vanaf. Wanneer mensen geen klachten hebben, denken ze soms dat ze genezen zijn. Maar dat is niet zo, je hebt het voor de rest van je leven.”
Marga: “We hebben een aantal pijlers die belangrijk zijn. Patiënten gaan een dieet gebruiken, ze moeten trouw hun medicijnen innemen en hun leefsT aanpassen. Je merkt dat sommige mensen echt overvallen zijn. We praten dan veel met hen en leggen alles goed uit.”

Patiënten met hartfalen kunnen terecht bij het Havenziekenhuis aan het Haringvliet of in Steunpunt Krimpen, in Woonzorgcentrum Tiendhove te Krimpen a/d IJssel.

De verpleegkundigen van de polikliniek Hartfalen zien patiënten in het begin regelmatig. Maar als het goed gaat, wordt dat minder. Wel bellen de verpleegkundigen de patiënten in principe eenmaal per maand op, om te horen hoe het gaat. “Dat vinden patiënten heel prettig, het geeft hun houvast en het is makkelijk voor ze. Wanneer je een vraag hebt, bel je niet snel. Maar als je wordt gebeld, kun je je zorgen kwijt en vragen stellen” zegt Marga. “Het leuke van ons werk is dat je tijdens zo’n gesprek erachter moet zien te komen wat er aan de hand is,” vertelt Wendy enthousiast. “Soms is het puzzelen om te kijken hoe je iemand weer verder kunt helpen.”
Marga schiet in de lach: “Juist in deze tijd, als de haringen er weer zijn, zien we een toename van mensen die vocht vasthouden en benauwd worden. Het heeft even geduurd, voordat we in de gaten hadden waardoor dat kwam. Maar haringen zijn heel zout, bovendien nemen mensen er vaak een biertje bij. Allemaal zaken die niet goed zijn voor patiënten met hartfalen. Nu we het eenmaal weten, laten we ons echter niet meer verrassen!”
 
Laatst bewerkt:
waar is de oude haring naartoe?
 
Zullen ze vast gewoon een beetje er tussen doen
 
Ben gek op haring! Alleen krijg zo'n gore smaak naderhand van die rauwe uien! Maar goed, ik heb toch al een relatie :D
 
Back
Naar boven