AndroidHealthClinic

de pomp en strekken

Steeds dezelfde pro en cons over dat strekken... Ik begin elke training met 5 minuten cardio als opwarming, daarna het volledige lichaam strekken met een paar simpele stretches (duurt amper 2 minuten of zo), stretchen vóór de training doe ik enkel als blessurepreventie. Het houdt je lichaam ook wat soepeler natuurlijk. Tussen twee setjes door af en toe eens stretchen, maar nooit na de training.

sorry maar dit is dikke zever imo.
no offence

no offence taken. De meesten laten zich nog altijd leiden door wat hun gymeigenaar verkondigd.

In principe heb je twee gangbare vormen van stretchen: dynamisch en statisch. (fascia stretching ken ik nog maar heeel erg weinig van)

Statisch stretchen (de vorm die je leert in de gym) heeft imo maar een doel: spieren zwakker en flexibeler maken. In een situatie waarin er sprake van een balans probleem is (bijv meer mobiliteit in de interne rotatore van de rechter arm dan de linker doordat spieren als pectoralis en lattisimus verkort zijn door benchen) kan een combinatie van statische stretching en training zorgen voor terugkeer van de balans.

Dynamisch stretchen echter kan zelfs zorgen voor krachtvergroting omdat het functionele bereik van de spieren ahw vergroot wordt. Voor deze vorm van stretchen moet je echter wel de nodige tijd uittrekken. Bijzonder effectief, maar niet de prioriteit van veel gymrats, die veel liever hun ego strelen met een dikke bench.

als je van te voren strekt dan zijn je spieren niet meer op 100% als je gaat trainen. Dus eventuele krachtsvermindering zou plaats kunnen vinden. En als je na het trainen strekt vermindert het de kans op spierpijn.

Volgens mij maar tja,als je hard getraind hebt heb je hele kleine scheurtjes in je spieren dus als je die nog lekker gaat uitrekken en overstrekken ???
Bij mij werkt dat niet !

Terug
Naar boven