AndroidHealthClinic

De VS kijkt mee!

9/11 was an inside job!!!

daar gaat mijn vuurwerk pakket bestelling in België.

Hehe onder het mom van terrorisme bestrijding.
Concurrentievervalsing en bedrijfspionage!:D

Goede zaak, tenzij je wat te verbergen hebt. Zo niet, dan heb je niets te vrezen.

Het zijn wat cijfertjes, who cares dat een speurder die specifiek op zoek is naar terroristen weet hoeveel jij op je zichtrekening hebt? Liever dat dan een ontplofte metro. Je kan het ook zien als een steentje bijdragen aan andermans veiligheid en daarbij een klein beetje van je eigen privacy opofferen (ik gebruik bijna nooit de metro maar als men hiermee levens kan redden...)

Wat is de volgende stap? Alle telefoon gesprekken afluisteren en alle woningen volhangen met microfoons en camera's? Moet toch kunnen als je niets te verbergen hebt :dunno:
Laat ze dan ook ineens een apparaat inbouwen in je auto zodat de overheid kan nagaan waar je overal geweest bent tegen welke snelheid en wanneer? Oh wacht daar zijn ze al volop mee bezig :rolleyes:

• Topic Starter Topic Starter
Nogal naief gedacht, Big-T. Dat had ik niet van je verwacht.

Onder het mom van ''ik heb niets te verbergen'' mag de overheid alles zomaar weten en ook andere landen toestemming om gegevens in te zien?

“A society that will trade a little liberty for a little order will lose both, and deserve neither”

-Thomas Jefferson

• Like
Waarderingen: Tays
Het zijn wat cijfertjes, who cares dat een speurder die specifiek op zoek is naar terroristen weet hoeveel jij op je zichtrekening hebt? Liever dat dan een ontplofte metro. Je kan het ook zien als een steentje bijdragen aan andermans veiligheid en daarbij een klein beetje van je eigen privacy opofferen (ik gebruik bijna nooit de metro maar als men hiermee levens kan redden...)

Volgens mij ben je ons aan het zieken...je kan dit echt niet serieus menen ???

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

ascribed too: Benjamin Franklin

Neem aan dat je snapt dat er meer mee gedaan kan en zal worden. Uiteindelijk is het niet zo zeer de vraag wat NU gezien wordt als staatsgevaarlijk, maar wat in de toekomst gedefinieerd gaat worden als "acceptable use" en wie in de toekomst inzicht krijgt in welke gegevens.

Bevolkingsregisters, met de beste intenties aangelegd, zijn meer dan eens gebruikt door onvoorziene politieke wentelingen om informatie te verkrijgen om mensen mee op te sporen die niets fout gedaan hadden...met soms gruwelijke gevolgen. Simpelweg omdat niemand kwaad zag in het registreren en koppelen van informatie.

Een land dat openlijk een open oorlogsverklaring heeft geuit (patriot act) tegen Nederland zou geen inzicht moeten krijgen in gegevens uit dat land...noch heeft het daar recht toe.

Onder het zogenaamde mom van veiligheid moeten we nu tegenwoordig ook al laten weten aan de VS wat we op een vliegtuig eten... zo kunnen we wel alles schuiven onder zogenaamde vrijheid en veiligheid zin. MIsschien iedereen chippen?

---------- Toegevoegd om 20:45 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:44 ----------

“A society that will trade a little liberty for a little order will lose both, and deserve neither”

-Thomas Jefferson

Benjamin Franklin ;)

---------- Toegevoegd om 20:47 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:45 ----------

Wat is de volgende stap? Alle telefoon gesprekken afluisteren en alle woningen volhangen met microfoons en camera's? Moet toch kunnen als je niets te verbergen hebt :dunno:
Laat ze dan ook ineens een apparaat inbouwen in je auto zodat de overheid kan nagaan waar je overal geweest bent tegen welke snelheid en wanneer? Oh wacht daar zijn ze al volop mee bezig :rolleyes:

Ken je die aflevering van SOuth Park waarin ze zeggen dat "The Simpsons already did that" ?

Kijk...de US already did that :)

http://nl.wikipedia.org/wiki/ECHELON

Op 5 juli 2000 besloot het Europees Parlement tot het opzetten van een tijdelijke commissie om onderzoek te doen naar ECHELON. De reden hiervoor was een rapport genaamd Interception capabilities 2000 waarin melding werd gemaakt van het gebruik van de door het ECHELON-netwerk vergaarde inlichtingen voor commerciële doeleinden van de bij het UKUSA aangesloten landen. Zo zou in 1994 het Franse concern Thompson-CSFBrazilië ter waarde van $ 1,3 miljard zijn misgelopen ten gunste van het Amerikaanse Raytheon als gevolg van onderschepte commerciële informatie die aan Raytheon zou zijn doorgespeeld. In datzelfde jaar zou Airbus een contract van $6 miljard in Saoedi-Arabië zijn misgelopen ten gunste van de Amerikaanse bedrijven Boeing en McDonnell Douglas omdat via ECHELON alle onderhandelingen tussen Airbus en Saoedi-Arabië waren afgeluisterd en de informatie werd doorgespeeld aan de beide Amerikaanse bedrijven een contract in

Zelfs al zou je niet over dit punt vallen, dan is het nog steeds te triest hoe makkelijk de EU beslist om even wat gegevens aan de VS door te spelen.

Ik ben altijd serieus, en uiteraard ga ik er geheel vanuit dat het NOOIT voor iets anders gebruikt mag worden dan het opsporen van terroristische organisaties, dat spreekt voor zich. En als er gedurende die zoektocht ook zware criminelen worden opgespoord dan ben ik daar heel blij mee.

bascross ik had van een aantal mensen ook niet verwacht dat ze zo naïef zouden zijn om te denken dat je terrorisme voldoende kan opsporen zonder over bepaalde essentiële gegevens te beschikken.

Wat heeft de VS aan alle nationale en internationale overboekingen binnen de EU, in het kader van terrorisme? Mag de EU trouwens ook alle nationale en internationale overboekingen binnen de VS zien? Ik vermoed van niet.

http://nl.wikipedia.org/wiki/ECHELON

Op 5 juli 2000 besloot het Europees Parlement tot het opzetten van een tijdelijke commissie om onderzoek te doen naar ECHELON. De reden hiervoor was een rapport genaamd Interception capabilities 2000 waarin melding werd gemaakt van het gebruik van de door het ECHELON-netwerk vergaarde inlichtingen voor commerciële doeleinden van de bij het UKUSA aangesloten landen. Zo zou in 1994 het Franse concern Thompson-CSFBrazilië ter waarde van $ 1,3 miljard zijn misgelopen ten gunste van het Amerikaanse Raytheon als gevolg van onderschepte commerciële informatie die aan Raytheon zou zijn doorgespeeld. In datzelfde jaar zou Airbus een contract van $6 miljard in Saoedi-Arabië zijn misgelopen ten gunste van de Amerikaanse bedrijven Boeing en McDonnell Douglas omdat via ECHELON alle onderhandelingen tussen Airbus en Saoedi-Arabië waren afgeluisterd en de informatie werd doorgespeeld aan de beide Amerikaanse bedrijven een contract in

En dat verbaasd mensen?
De hele US is 1 groot bedrijf, alle leiders zijn niks anders dan managers die hun eigen zakken willen vullen...

Ik ben altijd serieus, en uiteraard ga ik er geheel vanuit dat het NOOIT voor iets anders gebruikt mag worden dan het opsporen van terroristische organisaties, dat spreekt voor zich. En als er gedurende die zoektocht ook zware criminelen worden opgespoord dan ben ik daar heel blij mee.

bascross ik had van een aantal mensen ook niet verwacht dat ze zo naïef zouden zijn om te denken dat je terrorisme voldoende kan opsporen zonder over bepaalde essentiële gegevens te beschikken.

Het probleem is dat wij dat niet kunnen controleren. En ja...ik vind het geheel onacceptabel als er mensen omkomen...maar het is voor mij nog minder acceptabel als miljoenen hun privacy kwijt zijn.

Prima als ze inzage krijgen in gegevens van verdachte personen met tussenkomst van een rechter...maar niet automatisch alle gegevens van iedereen ten alle tijden.

---------- Toegevoegd om 21:03 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:02 ----------

En dat verbaasd mensen?
De hele US is 1 groot bedrijf, alle leiders zijn niks anders dan managers die hun eigen zakken willen vullen...

Het verbaast me helemaal niet...dit was al heel erg lang bekend, alleen heeft ons collectieve geheugen last van Alzheimer en denken we dat de VS onze vriendjes zijn...het zijn meer de playground bullies....die we liever niet willen tegenspreken.

Ik vind de manier waarop dit gedaan is, en het systeem erachter inderdaad alles behalve goed, misschien had ik dat duidelijk moeten stellen alvorens het idee zelf te verdedigen. Het feit dat Amerikanen hier zomaar al die zaken kunnen inkijken, en Europa dat blijkbaar zomaar heeft bepaald zonder dat de lidstaten laat staan de burgers daar inspraak in hadden gaat inderdaad vrij ver. Dus akkoord, de manier waarop en het systeem erachter daar ben ik ook geen voorstander van. Anderzijds kan het me persoonlijk niet veel schelen, ik ga er niet door in de problemen komen, en ik weet dat het algemeen belang hiermee ook gediend is.

Maar nogmaals, het is wel merkwaardig dat dit zo eventjes in alle stilte beslist is (je hoort er niets over op het journaal).

VS behouden tijdelijk toegang tot Swift-gegevens
In afwachting van een nieuwe overeenkomst krijgen de Amerikaanse autoriteiten ook de komende negen maanden toegang tot de gegevensbank van betaaloperator Swift. Dat hebben de ministers van Binnenlandse Zaken van de Europese Unie beslist.

Terrorisme
Om financiers van terrorisme op te sporen doen de Amerikaanse autoriteiten al jaren beroep op de gegevens van Swift, een bedrijf met zetel in België dat de financiële verrichtingen van ruim 8.000 banken beheert. Wegens de verhuis van de Europese databanken van de Verenigde Staten naar Amsterdam moesten de Amerikanen een nieuwe toestemming krijgen om hun toegang tot de databank te behouden.

Allesomvattend akkoord
Na moeizame onderhandelingen gaven de ministers vandaag groen licht, maar slechts voor een periode van negen maanden. Dat moet beide partijen de tijd geven om een nieuw allesomvattend akkoord te bereiken over de transfer van financiële gegevens in het kader van de strijd tegen terrorisme.

Onder meer Duitsland en Oostenrijk plaatsten de voorbije weken en maanden vraagtekens bij het tijdelijke akkoord. Daardoor is het aantal voor de Amerikaanse autoriteiten toegankelijke gegevens ingeperkt. Het gaat enkel om bankverkeer tussen Europa en derde landen. Verrichtingen binnen Europa worden uitgesloten.

Privacy
Ook het Europees parlement vreesde voor schendingen van het recht op privacy. Om meer inspraak te hebben, eiste het halfrond dat de ministers de beslissing in de koelkast zouden houden tot de inwerkingtreding van het verdrag van Lissabon. Dat is dus niet gebeurd, maar het parlement zou wel betrokken worden bij de onderhandelingen over de nieuwe overeenkomst.

http://www.hln.be/hln/nl/942/Econom...en-tijdelijk-toegang-tot-Swift-gegevens.dhtml

Fok! stelt het weer erger voor dan het is. Een tijdelijke regeling die wordt voortgezet en dan ook nog eens beperkt tot bepaalde transacties. Binnen Europese landen wordt net zo goed het betalingsverkeer gemonitord, meestal om geldstromen uit misdaad op te sporen of om belastingontduiking op te sporen. Het is echt niet alsof iedere kleine transactie wordt gescand, dat heeft totaal geen nut voor de autoriteiten.

Ben ook geen voorstander van mega databanken maar sommig verkeer kan maar beter gemonitord worden.

Terug
Naar boven