AndroidHealthClinic

De VS kijkt mee!

Ik vind de manier waarop dit gedaan is, en het systeem erachter inderdaad alles behalve goed, misschien had ik dat duidelijk moeten stellen alvorens het idee zelf te verdedigen. Het feit dat Amerikanen hier zomaar al die zaken kunnen inkijken, en Europa dat blijkbaar zomaar heeft bepaald zonder dat de lidstaten laat staan de burgers daar inspraak in hadden gaat inderdaad vrij ver. Dus akkoord, de manier waarop en het systeem erachter daar ben ik ook geen voorstander van. Anderzijds kan het me persoonlijk niet veel schelen, ik ga er niet door in de problemen komen, en ik weet dat het algemeen belang hiermee ook gediend is.

Maar nogmaals, het is wel merkwaardig dat dit zo eventjes in alle stilte beslist is (je hoort er niets over op het journaal).

Ok...dan begrijpen we elkaar beter.

Ik denk nog steeds dat de VS vooral hun eigen belang hiermee dienen...en ik ben zelf geen voorstander van het argument dat ik niets te verbergen heb...ik heb nl geen idee of dat zo blijft.

Sorry heb nu geen tijd om dat document te gaan doorzoeken. Maar google eens naar mijn letterlijke citaat en je zal er 10.000 vinden die Thomas Jefferson zeggen en 0 voor BF

Maar als je het wilt aantonen en mij tijd wilt besparen, graag.

Sorry heb nu geen tijd om dat document te gaan doorzoeken. Maar google eens naar mijn letterlijke citaat en je zal er 10.000 vinden die Thomas Jefferson zeggen en 0 voor BF

Maar als je het wilt aantonen en mij tijd wilt besparen, graag.

Gedaan...twee voor TJ, Vier voor BF, 1 voor John Stuart Mills en een voor Richard Jackson...op de eerste pagina...

Het is doro Franklin geannoteerd als spreuk in de notities voor een toespraak bij de Pensylvania Assmebly. De vraag blijft natuurlijk altijd wie heeft hem bedacht...is er geciteerd of is het een orginele gedachte...the American historical association schrijft de spreuk aan BF toe...

De aanpassing die gemaakt is in jouw spreuk is een van de tien verschillende versies die ronddwarrelen...van de eerste schrijfwijze: "Thoſe who would give up Essential Liberty to purchaſe a little Temporary Safety, deſerve neither Liberty nor Safety."

Als je op de links drukt op de eerste pagina zal je zien dat er maar 1 link is die beweerd dat het letterlijke citaat zoals ik dat heb gegeven afkomstig is van Benjamin Franklin. Onmiddelijk gevolgt door deze reactie:

This statement was used as a motto on the title page of An Historical Review of the Constitution and Government of Pennsylvania. (1759) which was attributed to Franklin in the edition of 1812, but in a letter of September 27, 1760 to David Hume, he states that he published this book and denies that he wrote it, other than a few remarks that were credited to the Pennsylvania Assembly, in which he served. The phrase itself was first used in a letter from that Assembly dated November 11, 1755 to the Governor of Pennsylvania. An article on the origins of this statement here includes a scan that indicates the original typography of the 1759 document, which uses an archaic form of "s": "Thoſe who would give up Essential Liberty to purchaſe a little Temporary Safety, deſerve neither Liberty nor Safety." Researchers now believe that a fellow diplomat by the name of Richard Jackson is the primary author of the book. With the information thus far available the issue of authorship of the statement is not yet definitely resolved, but the evidence indicates it was very likely Franklin, who in the Poor Richard's Almanack of 1738 is known to have written a similar proverb: "Sell not virtue to purchase wealth, nor Liberty to purchase power."
* Many variants derived from this phrase have arisen and have usually been incorrectly attributed to Franklin:
o "They that can give up essential liberty to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."
"They that can give up essential liberty to obtain a little temporary safety deserve neither liberty nor safety."
"Those Who Sacrifice Liberty For Security Deserve Neither"
"He who would trade liberty for some temporary security, deserves neither liberty nor security"
"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
"People willing to trade their freedom for temporary security deserve neither and will lose both."
"If we restrict liberty to attain security we will lose them both."
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both."
"He who gives up freedom for safety deserves neither"

Dus laten we het er maar op houden dat Benjamin Franklin dit: "Sell not virtue to purchase wealth, nor Liberty to purchase power.", en mogelijk "Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety." heeft gezegd.

En Thomas Jefferson: "A society that will trade a little liberty for a little order will lose both, and deserve neither".

Als Balkenende morgen deze wijsheid in het Nederlands uitspreekt dan zal ik het citaat ook gewoon aan hem toekennen en niet aan Benjamin Franklin omdat hij mogelijk de eerste is geweest die deze boodschap officieel onder woorden heeft gebracht. ;)

En tot slot quote's op deze pagina:

# "Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." -- Benjamin Franklin
# "A society that will trade a little liberty for a little order will lose both and deserve neither." -- Thomas Jefferson

Genoeg geweest met deze nondiscussie. :p

Laatst bewerkt:
Als je op de links drukt op de eerste pagina zal je zien dat er maar 1 link is die beweerd dat het letterlijke citaat zoals ik dat heb gegeven afkomstig is van Benjamin Franklin. Onmiddelijk gevolgt door deze reactie:

Dus laten we het er maar op houden dat Benjamin Franklin dit: "Sell not virtue to purchase wealth, nor Liberty to purchase power.", en mogelijk "Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety." heeft gezegd.

En Thomas Jefferson: "A society that will trade a little liberty for a little order will lose both, and deserve neither".

Als Balkenende morgen deze wijsheid in het Nederlands uitspreekt dan zal ik het citaat ook gewoon aan hem toekennen en niet aan Benjamin Franklin omdat hij mogelijk de eerste is geweest die deze boodschap officieel onder woorden heeft gebracht. ;)

En tot slot quote's op deze pagina:

# "Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." -- Benjamin Franklin
# "A society that will trade a little liberty for a little order will lose both and deserve neither." -- Thomas Jefferson

Genoeg geweest met deze nondiscussie. :p

Deal...

:p

Maarre...Balkenende?

Overheid, ken uw plaats

Uitgegeven:28 november 2009 07:16Laatst gewijzigd:29 november 2009 18:10
Bezorgde burgers circuleren een satirisch pamflet tegen de registratiezucht van Balkenende-IV. Dat de overheid vervolgens strafrechtelijke stappen neemt, is een beetje eng. Door Arjan Dasselaar.

m1dzmclad55d.jpg
© Novum

Wanneer wordt het eng dat de overheid veel over u weet?
Is dat nadat duidelijk is geworden dat de overheid allerlei intieme details over uw kinderen bijhoudt in de eufemistisch betitelde Basis Dataset Jeugdgezondheidszorg ([Link niet meer beschikbaar])?

Is dat nadat er een OV Chipkaart wordt ingevoerd waarbij u verplicht bent uw rijgedrag te laten registreren, ook al heeft u een jaarkaart? Zulks op straffe van een boete?
Is dat nadat minister Klink probeert het Elektronisch Patiëntendossier alvast in te voeren, voordat de zorgverleners die ermee moeten gaan werken allemaal aan boord zijn?
Is dat nadat in Amsterdam het kentekenparkeren is geïntroduceerd, waarbij de gemeente tot 2 dagen nadien kan zien wie welke auto precies waar heeft geparkeerd, en voor hoe lang?
Is dat nadat in nieuwe paspoorten verplicht een vingerafdruk wordt opgenomen? Vingerafdrukken die straks in een centrale database zullen worden opgeslagen? Vingerafdrukken die straks wellicht zullen worden vervangen door irisscans?

Geen van allen

Is dat na de aankondiging van de kilometerheffing, de afluistermanie bij het Openbaar Ministerie, of een van de vele andere privacygevaren op deze handige lijst van het blog Sargasso?
Wat mij betreft geen van allen. De overheid mag best het nodige over me bijhouden. Maar dan wel op een aantal voorwaarden.

Nederig

Zo moet de informatie een duidelijk doel hebben, moet ik geïnformeerd worden over wat er mee gebeurt en wie er toegang toe heeft, moet er correctierecht zijn, en een onafhankelijke waakhond die meer is dan een papieren tijger, maar actief in de gaten houdt of de regels netjes worden gevolgd.
Zodat we er bijvoorbeeld snel achterkomen als 85 procent van onderzochte gemeentes privacyregels aan z’n laars lapt.
De belangrijkste voorwaarde laat zich echter niet in een wettelijk voorschrift vangen: de overheid moet door haar nederige en dienstbare houding laten blijken dat ze niet gevaarlijk is, maar voor alles het belang van de burger hoger acht dan dat van zichzelf.

Burgerlijke vrijheden

Wanneer wordt de registratiedrift van de overheid dus eng? Wat mij betreft wanneer een overheid laat blijken grondrechten in de praktijk niet te respecteren, en geen kritiek op het eigen beleid kan incasseren.
Het kabinet Balkenende-IV faalt op beide punten. Het klassieke voorbeeld van het gebrekkige respect voor grondrechten van deze regering, is Gregorius Nekschot.
Diens arrestatie zegt weinig over privacy maar veel over hoe deze regering burgerlijke vrijheden beschouwt: in tijden van vermeende nood mag je ze blijkbaar negeren.

Agressieve houding

Minstens zo beangstigend is de agressieve houding van het kabinet tegenover criticasters. Dan heb ik het niet over een verkrampte Balkenende die verslaggevers in de [Link niet meer beschikbaar] laat gooien, en tegenover een boze oppositie tijdens de algemene beschouwingen niet veel verder kwam dan wat slappe jij-bakken.
Dan heb ik het wel over Jan Peter Balkenende die, in een tijd dat het economisch slecht gaat met de pers, een nieuw innovatief opinietijdschrift voor de rechter sleepte wegens satire. En dat zelfs tot tweemaal toe.

Naar de politie

En dan heb ik het ook over staatssecretaris Ank Bijleveld die, geconfronteerd met een scherpe satire op het privacybewustzijn van dit kabinet, meteen naar de politie stapte.
Toegegeven, de actie van de groep die zich ‘Het Nieuwe Rijk’ noemt is niet bijzonder smaakvol. In de folder wordt het burgerservicenummer vergeleken met de tatoeages uit Nazi-concentratiekamp Auschwitz. Onzin: er gaapt gelukkig een grote kloof tussen het kabinet Balkenende-IV en het kabinet Hitler-1.

Goede smaak

Maar de overheid, zeker een dienstbare, gaat niet over goede smaak. Dat Bijleveld niet even twee tellen nadenkt waarom de scherpe pro-privacyfolder is gemaakt, maar gelijk overgaat tot repressieve actie, maakt me banger dan herlezing van Orwells Nineteen Eighty-Four.
Hoe ondemocratischer een land, hoe slechter de machthebbers kritiek en hoon verdragen. Het omgekeerde is daarmee overigens nog niet waar. Niet iedereen met lange tenen is een dictator in de dop.
Maar overgevoeligheid maakt je wel ongeschikt om in een democratie te leiden. Laat staan om over uw en mijn gevoelige gegevens te mogen beschikken.
© NU.nl/Arjan Dasselaar

Terug
Naar boven