MuscleMeat

deadliften met een riem ?

Er wordt weleens beweerd dat je geen riem zou mogen gebruiken zolang je niet 2x je eigen lichaamsgewicht heft.

nou of het hoort moet je zelf bepalen. ik moet zeggen dat het zonder lekkerder is, maar dat is mijn mening natuurlijk.

• Topic Starter Topic Starter
je doet toch deadlift om je onderrug te belasten, met een riem ontlast je hem toch...

• Topic Starter Topic Starter
is ie dan niet te zwaar?

ik denk als je je onderrug specifiek op groei en verbetering wil trainen dat je beter met wat lichtere gewichten herhalingen kan maken zo rond de 5-12 zonder riem, maar dat weet ik niet zeker.

als je echt gaat powerliften met topgewichten dan raad ik wel aan om een riem te gebruiken,

greetz

Riem is niet nodig tenzij je echt topsetjes draait met 1 a 2 reps.

Zelf gebruik ik nooit een riem. Ik wil niets ontzien.. wil alles sterker maken ;)

Zelfs voor 1 of 2 reps gebruik ik em niet. Hoe wil je nu ooit sterker worden als je altijd maar hulpmiddelen gaat gebruiken?

ja riem is niet nodig je spieren moeten er aan wennen

en dan krijg je dus van die fijne onderrug blessures zoals ik heb ... dit gebeurde mij in een set van 10 op de 9de herhaling ... motiveer dat maar eens... ik deadlft altijd zonder riem

Ik gebruik wel een riem als ik zwaar ga. Het is niet ene kwestie van of het wel of niet "hoort", maar mijn onderrug voelt zich er een stuk beter bij. Maar nodig is het niet, en waarschijnlijk wordt je onderrug sterker als je geen riem gebruikt.

Hiekie zei:
en dan krijg je dus van die fijne onderrug blessures zoals ik heb ... dit gebeurde mij in een set van 10 op de 9de herhaling ... motiveer dat maar eens... ik deadlft altijd zonder riem

Dan heb je er teveel gewicht opgegooid om netjes te deadliften of je concentratie was gewoon niet helemaal bij de oefening.

Tevens is mijn mening, in het geval van bodybuilding, dat je te zwaar trained als je een riem nodig hebt bij het deadliften.

Laatst bewerkt:
Zeker in langere setjes... vermoeidheid neemt toe, techniek neemt af... voila, een blessure.

nooit gedaan riem werd mij afgeraden en heeft zijn vruchten wel afgeworpen kon van 70 naar 120 kilo dus riem lijkt mij niet nodig maak eerst je rug sterk en begin daarna pas aan een riem als je hoger in gewicht komt zoals aangegeven wordt bless maar jah zolang jij denkt het zonder riem te kunnen zou ik dat gewoon eerst doen

Ik droeg eerst altijd een riem bij DL's. Doe ze nu zonder riem, maar bij echt zware sets doe ik gezellig mijn riem weer aan.

Vind het een beetje idioot om uit oogpunt van bikkelheid risico te gaan lopen.
Natuurlijk ben je stom als je je concentratie laat schieten tijdens zware DL's, maar we zijn allemaal mensen. Het kan de beste een keer overkomen en dan kan een riem misschien net de echt schade voorkomen imho...

lickety-split zei:
je doet toch deadlift om je onderrug te belasten, met een riem ontlast je hem toch...

Je gebruikt de riem ook niet om je onderrug te ontlasten, maar te ondersteunen zodat je je oefening correct uitvoert. (Dus met rechte rug)

voer em wanneer je zwaar gaat ( 1 tot 5 a 6 reps ) gewoon lekker ondersteunt met een riem uit....

ik loop zelf stage nu bij een sportschool en als iemand mij vraagt of hij een riem zou moeten gebruiken zeg ik ja want straks krijgt hij een blessure en word ik aangekeken dat ik zei dat je geen riem moest gebruiken. het blijven toch de spieren die het werk moeten doen en niet de riem. riem is voor mij gewoon een extra slot op de deur voor als het eventueel mis gaat.

dus wat is nou de conclusie van dit topic? Ik was gister aan het DL'en zonder riem, 90 kg en toen kwamen 2 bb-ers naar me toe dat ik een riem moest gebruiken. Ik zei dat ik hier gelezen had dat zonder riem ook prima kon, zij zeiden bijde dat je ALTIJD een riem moet gebruiken (behalve bij het opwarmen), omdat je anders veel te snel een blessure op zou lopen.
Ik heb iets te weinig kennis om ze tegen te spreken dus ik heb braaf een riem gepakten ben met 110 verder gegaan... toch vond ik het zonder riem lekkerder gaan.

kan iemand een duidelijk - goed onderbouwd - antwoord geven op de bovenstaande vraag?!

bvd

Terug
Naar boven