XXL Nutrition

deadliften met een riem ?

3XL zei:
Wat je bereikt met een riem, is grotere opbouw van de intra-abdominale druk. Deze grotere druk betekend grotere stabilisatie van de wervelkolom. Niet ontlasting van je erectorgroep

In feite kan de grotere stabilisatie zelf tot grotere belasting van de erectorgroep lijden om dat je meer gewicht aankan (of meer reps met hetzelfde gewicht)

En dat is ook precies waarom ik een riem gebruik..

rug

In de beginfase heb ik ook getraind met riem, met de idee om blessures te voorkomen. De onderrug voelde nadien altijd zeer ongezond aan. Nadien ben ik geleidelijk beginnen te trainen zonder (eerst bij de lagere gewichten en stap voor stap naar de hogere). Nu doe ik bvb. 5 * 180 zonder en heeft de onderrug hiervan niet het minste last. Een riem gebruik ik enkel bij 1 of 2 RPM.
Voor mij heeft het trainen zonder meer gebaat dan met, blijvende toename in kracht en minimale hinder na de training. Deze bevindingen vind ik ook terug in commentaren van anderen.

3XL zei:
Wat je bereikt met een riem, is grotere opbouw van de intra-abdominale druk. Deze grotere druk betekend grotere stabilisatie van de wervelkolom. Niet ontlasting van je erectorgroep

In feite kan de grotere stabilisatie zelf tot grotere belasting van de erectorgroep lijden om dat je meer gewicht aankan (of meer reps met hetzelfde gewicht)

ik ga het eens proberen met 90% van mijn 1RM, en kijken hoeveel ik sterker kan worden op deadlift en squat;)

Unreg zei:
Het gebruik van een riem

Daarnaast raad ik iedereen zo min mogelijk een riem te gebruiken. Het is bewezen dat coordinatieve patronen van de buikspieren taak specifiek zijn. Bijvoorbeeld iemand kan een normale abdominale functie hebben bij een squat maar problemen hebben bij een andere beweging zoals iets boven het hoofd drukken. Coördinatie in de buikspieren is makkelijker te voorkomen dan het te verbeteren. Eenmaal gewend aan een riem is het heel moeilijk om weer goed zonder te kunnen. De transversus abodminis is de spier die aanspant voordat je iets tilt. Bij zware gewichten is het bijv ook niet mogelijk om je middel slap te houden. Aanspraak van buikspieren bij het tillen van gewichten gaat dus altijd van binnen naar buiten, bij echt zware gewichten zie je pas een tonische reflex in de buitenste buikspieren dus rectus abdominus, obliques en de erector. Problemen die je kunt krijgen bij het teveel dragen van een riem is het niet goed vuren van de binnenste buikspieren wat problemen kan opleveren bij het bewegen wanneer je geen riem om hebt.
m00

Wat niet weerspreekt dat de erector zwaarder belast word met riem

Terug
Naar boven