AndroidHealthClinic

Defensie en islam....

AdHoc

Huge Freak
15 jaar lid
Waardering
464
Lengte
1m78
Vetpercentage
14%
Weg eindelijk vrij voor imam bij Defensie

Het Ministerie van Defensie heeft de moslimorganisatie Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) aangewezen om een imam te leveren voor de Nederlandse krijgsmacht. Hiermee is eindelijk de weg vrij voor de komst van een islamitische geestelijke verzorger voor de ongeveer tweeduizend moslims binnen Defensie.
Na een lange periode van gesprekken met het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) en de Contactgroep Islam (CG I) heeft staatssecretaris Van der Knaap de knoop doorgehakt. Aanvankelijk was het idee dat de twee moslimkoepels samen een imam zouden aanwijzen. Beide koepels vertegenwoordigen verschillende stromin­gen binnen de islam. Nu is gekozen voor het CMO dat de grootste moslimachterban heeft. Intussen wordt al hard gewerkt aan baretembleem voor de imam. Over een definitieve vorm ervan is nog geen besluit genomen. "Het embleem moet duidelijk herkenbaar zijn voor moslims, zowel in binnen- als buitenland", - reageert bestuurslid Nasr Joemman van het CMO. "Het ligt in de lijn van verwachting dat een halve maan deel uitmaakt van het embleem."

:mad:

En zo nemen ze het zaakje stap voor stap over.

Als er ook een pastoor, rabbijn, of soortgelijke personen gekoppeld aan religie aanwezig zijn dan is het terecht....

Zie alleen niet in waarom je beter zou functioneren in het leger door zeer religieus te zijn.

Laatst bewerkt:
De recente tragedie op een Amerikaanse legerbasis legt haarfijn uit dat een multicultureel leger niet zal werken. Notabene een Amerikaanse legerpsychiater(!) en tegelijkertijd praktiserend moslim begon als een gek op jan en alleman te schieten. Waarom? Omdat hij zich als moslim bedreigd voelde en tevens doodsbang was om te worden uitgezonden naar een (bezet) moslimland. Met andere woorden, zijn eed was tijdens die schietpartij niks waard want zijn geloof en eergevoel stond daarboven.

Nu is dit natuurlijk een extreem voorbeeld, maar het geeft wel aan dat wanneer het morele instinct naar boven komt bij dit soort dilemma's, dat tot gevaarlijke situaties kan leiden binnen een leger. Moet je voorstellen wanneer niet een eenling maar een hele groep van gedachte verandert.

Wanneer je dan ook nog eens als legerleiding eisen gaat stellen dat zoveel procent van een leger uit vrouwen, niet-Nederlanders etc. moet bestaan, dan ben je gewoon bezig met het creëeren van een toekomstig gevaar.

Maar dat de huidige leidinggevenden het niet begrepen hebben bleek wel uit het feit dat patrouillerende ongesluierde blonde vrouwelijke soldaten in contact mogen komen met Afghaanse mannen en hun moeten bevelen geven, terwijl dat eigenlijk een regelrechte belediging voor hun is. Maar wat wil je ook met een Minister van Defensie die zelf nog nooit in het leger heeft gezeten. Alleen dát is al volstrekt belachelijk.

Ik zal in tijden van nood me nog eerder bij Freikorps-achtige bewegingen aansluiten dan als dienstplichtige te vechten voor dat naieve en landverradende zooitje ongeregeld dat ons land bestuurt.

Laatst bewerkt:
Als er ook een pastoor, rabbijn, of soortgelijke personen gekoppeld aan religie aanwezig zijn dan is het terecht....

Zie alleen niet in waarom je beter zou functioneren in het leger door zeer religieus te zijn.

?? Religie is toch altijd een goed excuus geweest voor oorlog en onderdrukking ;)

zijn ze gek geworden ofzo!!

Een hele mooie initiatief van de defensie. Als er maar voldoende vraag ernaar is. Zoals er ook waarschijnlijk pastoor in dienst is. Deze mensen vechten voor NL in oorlogsgebieden en als men dan hun rust kan vinden door een uurtje met een imam te praten, mooi toch?

Is toch goed nieuws...

Who cares?

Het is belachelijk dat dit uberhaupt een punt van discussie is. Die jongens zijn wat mij betreft 100% Nederlanders waar ik trots op ben. Deze militairen vechten onder de Nederlandse vlag en voor haar bevolking dus het minste van ze van ons kunnen verwachten is degelijk geestelijk begeleiding.

Het is natuurlijk te gek voor woorden als je hier boos om wordt.

We hebben katholieke en protestantschristelijke en joodse geestelijken rondhuppelen in ons leger...dus wat is er op tegen om een moslim geestelijke rond te hebben huppelen?

Puur sentiment.

Jeej Defensie ook naar de klote.

Blij dat ik daar niet meer zit

De recente tragedie op een Amerikaanse legerbasis legt haarfijn uit dat een multicultureel leger niet zal werken. Notabene een Amerikaanse legerpsychiater(!) en tegelijkertijd praktiserend moslim begon als een gek op jan en alleman te schieten. Waarom? Omdat hij zich als moslim bedreigd voelde en tevens doodsbang was om te worden uitgezonden naar een (bezet) moslimland. Met andere woorden, zijn eed was tijdens die schietpartij niks waard want zijn geloof en eergevoel stond daarboven.

Nu is dit natuurlijk een extreem voorbeeld, maar het geeft wel aan dat wanneer het morele instinct naar boven komt bij dit soort dilemma's, dat tot gevaarlijke situaties kan leiden binnen een leger. Moet je voorstellen wanneer niet een eenling maar een hele groep van gedachte verandert.

20.000 moslim in alleen al de US army...en jij kiest er 1 extreem voorbeeld uit en negeert de overoge 19.999 voorbeelden waar geen extreme gebeurtenissen voorkomen.

Hmm...laten we eens ander voorbeeld kiezen:
[Link niet meer beschikbaar]

Ja...laten we eens voorstellen wat er gebeurd als een hele groep van gedachte veranderd :rolleyes:

Ik zal in tijden van nood me nog eerder bij Freikorps-achtige bewegingen aansluiten dan als dienstplichtige te vechten voor dat naieve en landverradende zooitje ongeregeld dat ons land bestuurt.

Dat jij je bij een freikorps gaat aanlsuiten verbaast waarschijnlijk niemand hier. Eerlijk gezegd is het al verbazingwekkend dat je niet al bij het ANS bent aangesloten.

een eigen embleem. het moet niet gekker worden!

Het is natuurlijk te gek voor woorden als je hier boos om wordt.

We hebben katholieke en protestantschristelijke en joodse geestelijken rondhuppelen in ons leger...dus wat is er op tegen om een moslim geestelijke rond te hebben huppelen?

Puur sentiment.
Scheiding van kerk en staat, allemaal eruit fl*kkeren. Met je communistische voorliefde kan je daar niet tegen zijn :thumbup:

Scheiding van kerk en staat, allemaal eruit fl*kkeren. Met je communistische voorliefde kan je daar niet tegen zijn :thumbup:

:lol:

Opzich wel, maar ik ben dan ook so wie so niet pro-leger. ;)

:lol:

Meestal ben ik inderdaad voor de scheiding van kerk en staat. Maar in dit geval is het voor mij een uitzondering. Het gaat nl om Geestelijken die verantwoordelijk zijn voor de ondersteuning van individuele soldaten die hun leven in de waagschaal moeten stellen indien nodig....

Het zijn dan ook geen geestelijken die zich bemoeien met de opvoeding of inrichting van de staat. Je bent ook in dienst niet verplicht om gebruik te maken van zo'n geestelijke. Het gaat hier om een keuze vrijheid waar je als soldaat al dan niet gebruik van kan maken.

Terug
Naar boven