MuscleMeat

Dextrose en gezondheid

Bezoekers in dit topic

Azrael

Ripped Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
20 jun 2003
Berichten
3.494
Waardering
8
Lengte
1m83
Zo , nu ik jullie attentie heb zou ik graag wat willen vragen.
Na de training nemen de meeste bv 2X bw aan dextrose in. Ik vraag mij af , of het wel gezond is om zoveel suikers binnen te krijgen in een keer en ook nog zulke snelle.
Alvast bedankt,

Sander
 
2*BW ... ehm... ik dacht meer 0,8*BW maximaal.

maar afgezien daarvan... Je alvleesklier (eigenlijk de eilandjes van Langerhans die zich daar op bevinden) kijgt veel werk te verzetten aangezien in korte tijd veel insuline zal worden aangemaakt....

Wat de consequenties zijn op termijn (over een jaar of 30) is mij niet bekend, wel is bekend dat een langdurige overbelasting van je insuline systeem (doorgaans gepaard gaand met overgewicht, hoge bloeddruk en hoge cholestorol spiegels) kan leiden tot diabetes (type 2).

In hoeverre het overgewicht van BB'ers (spier ipv vet) en het feit dat het slechts 1 maal per dag is en we verder het rustig aan doen (afgezien van de grote hoeveelheden voedsel die we tot ons nemen) een rol spelen heb ik niet kunnen vinden.
 
hahaha je weegt 72kg dus je neemt na de training ongeveer 140KG dextro.. hehehehe

na trainen is je lichaam sowieso insuline gevoeliger met een factor van misschien wel 2x..
ik zou gewoon een weightgainer nemen, zitten genoeg suikers in en ook complexe KH.. en dus geen dip na de dextro
 
Champ zei:
hahaha je weegt 72kg dus je neemt na de training ongeveer 140KG dextro.. hehehehe

na trainen is je lichaam sowieso insuline gevoeliger met een factor van misschien wel 2x..
ik zou gewoon een weightgainer nemen, zitten genoeg suikers in en ook complexe KH.. en dus geen dip na de dextro

Woow , foutje van mij :D Haha , 140 kg dextrose. You wanna get me killed? :p
 
Champ zei:
hahaha je weegt 72kg dus je neemt na de training ongeveer 140KG dextro.. hehehehe

na trainen is je lichaam sowieso insuline gevoeliger met een factor van misschien wel 2x..
ik zou gewoon een weightgainer nemen, zitten genoeg suikers in en ook complexe KH.. en dus geen dip na de dextro

Waarom? Normaal gezien zit er in een weightgainer juist geen dextrose, maar maltodextrine. Deze wordt vele malen trager opgenomen dan dextrose...MAAR, heeft een hogere GI waarde!! Ik zou zeggen koop een goedkope weightgainer, Maak een mengsel van 50% WG, 50% dextrose en doe hetzelfde met whey / caseinaat. Dan zit je wel oke...zowel voor langere als kortere opname.
 
Hoezo vele malen trager ?

Ik dacht steeds dat maltodextrine ook een snelle KH was, eentje die alleen niet zo zoet is....

As I am sure you have heard, dextrose is labeled a simple carbohydrate and Maltodextrin complex. And now this should make perfect sense. But don’t be fooled by the word, “complex.” The bonds that compose maltodextrin are very weak, and readily broken apart in your stomach, and the chain is still extremely minimal in composition. Because of these bonds, and composition, digestion and Gl of maltodextrin is a fraction slower than dextrose.

[Link niet meer beschikbaar]
 
das gewoon druivensuiker toch, die dextrose?
Domme vraag waarschijnlijk, maar het komt hier vaak terug en ken het echt niet.
 
Ronny Dumbbell zei:
das gewoon druivensuiker toch, die dextrose?
Domme vraag waarschijnlijk, maar het komt hier vaak terug en ken het echt niet.

Yup , goedkoop te koop bij de AH van het merk Zonnatura. 1,5euro voor 500gr dacht ik.
 
T'is inderdaad slecht voor je ja...

Mijn dokter raad me het zelfs af omdat suikerziekte
veel in mijn familie voor komt.

Is het trouwens echt super boeiend om dextro na je training te nemen ?
Stel dat ik dat nooit meer zou doen (wat uiteraard beter is voor me)
gaat de snelheid dan stukken achteruit ?
Of is het nog steeds te doen zonder dextro ?
 
Tja, het gaat 'm gewoon erom om zo snel mogelijk je voorraad aan glycogeen aan te vullen maar je moet niet gaan overdrijven. Ik houd het tegenwoordig bij honing.
En daarbij, als ik veel snelle suikers neem na m'n training, allemaal goed en wel maar dan lig ik te slapen na een tijdje omdat m'n glycemiespiegel een vreselijke dip krijgt.
Je moet doen waar je je goed bij voelt, dat hou je het langste vol.
 
Back
Naar boven