Kan iemand mij vertellen waarom lijfstraffen niet zouden kunnen en gevangenisstraffen wel? Dat mensen verschillende meningen hebben is natuurlijk geen probleem, maar is er ook nog een achterliggende reden?
Mijn reden om lijfstraffen toe te willen laten staan is simpel: het is m.i. hypocriet om te zeggen dat 1 straf wel mag en de andere niet. Vooral omdat beide straffen feitelijk verboden worden volgens de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Dus vind ik het raar dat daar op 1 punt wel tegenin gegaan mag worden, en op een ander punt niet.
universele verklaring voor de rechten van de mens zei:
Artikel 3
Een ieder heeft het recht op leven, vrijheid en onschendbaarheid van zijn persoon.
Artikel 13
1. Een ieder heeft het recht zich vrijelijk te verplaatsen en te vertoeven binnen de grenzen van elke Staat.
Aan de andere kant heb je artikel 5:
Niemand zal onderworpen worden aan folteringen, noch aan een wrede, onmenselijke of onterende behandeling of bestraffing.
Dit lezend kom ik tot de volgende conclusies:
1. Mensen mogen nooit gemarteld worden.
2. Mensen mag nooit hun vrijheid afgenomen worden.
3. Mensen mogen feitelijk nooit gestraft worden op welke wijze dan ook.
Aangezien het niet straffen geen optie is, is blijkbaar ooit stilzwijgend overeengekomen dat gevangenisstraf dan toch maar moet kunnen. Dat is dan echter weer pure willekeur, want waarom zouden 10 zweepslagen erger zijn dan een jaar in de gevangenis? Vandaar dat ik zeg: als je je er dan toch al niet helemaal aan houdt, dan moet je ook lijfstraffen kunnen toestaan.
Je kunt ook heel makkelijk een argument maken tegen vrijheidsstraffen: aangezien ieder mens recht heeft op vrijheid is het afnemen van die vrijheid wreed, onmenselijk en mensonterend.