Kan iemand mij vertellen waarom lijfstraffen niet zouden kunnen en gevangenisstraffen wel? Dat mensen verschillende meningen hebben is natuurlijk geen probleem, maar is er ook nog een achterliggende reden?
Mijn reden om lijfstraffen toe te willen laten staan is simpel: het is m.i. hypocriet om te zeggen dat 1 straf wel mag en de andere niet. Vooral omdat beide straffen feitelijk verboden worden volgens de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Dus vind ik het raar dat daar op 1 punt wel tegenin gegaan mag worden, en op een ander punt niet.
Aan de andere kant heb je artikel 5:
Dit lezend kom ik tot de volgende conclusies:
1. Mensen mogen nooit gemarteld worden.
2. Mensen mag nooit hun vrijheid afgenomen worden.
3. Mensen mogen feitelijk nooit gestraft worden op welke wijze dan ook.
Aangezien het niet straffen geen optie is, is blijkbaar ooit stilzwijgend overeengekomen dat gevangenisstraf dan toch maar moet kunnen. Dat is dan echter weer pure willekeur, want waarom zouden 10 zweepslagen erger zijn dan een jaar in de gevangenis? Vandaar dat ik zeg: als je je er dan toch al niet helemaal aan houdt, dan moet je ook lijfstraffen kunnen toestaan.
Je kunt ook heel makkelijk een argument maken tegen vrijheidsstraffen: aangezien ieder mens recht heeft op vrijheid is het afnemen van die vrijheid wreed, onmenselijk en mensonterend.
O boy o boy

Jij hebt er duidelijk niet veel kaas van gegeten. Vrijheidsstraffen verboden door het EVRM?

Op die regel zijn er wel uitzonderingen geformuleerd hé. Het plegen van misdrijven van een bepaalde orde en het betekenen van een gevaar voor de samenleving bijvoorbeeld.
Strafrecht is dwingend recht en van openbare orde. Straffen hebben vandoen met het terugbetalen aan de samenleving, via een boete vrijheidsberoving, alternatieve straf of verbeurdverklaring van speciën bijvoorbeeld.
Dit wordt geacht een geciviliseerde samenleving te zijn. We hebben met elkaar afgesproken geen lijfstraffen meer toe te passen en deze definitief in de Middeleeuwen te laten.
Iedereen heeft recht op een advocaat, een eerlijk proces, en op een paar uitzonderingen na, ook op een tweede kans.
Gevangenisstraf heeft vandoen met het idee van heropvoeding, reïngratie in de samenleving. En ja, dit geldt dikwijls niet meer voor de slachtoffers, en ja soms loopt het opnieuw mis (recidive), maar dit betekent niet dat het kind meteen met het badwater dient weggesmeten te worden, en we terug moeten naar het vierendelen, brandmerken, ledematen afsnijden, levend begraven, tong uitrekken, vastnagelen aan de oren etc.
Oog om oog, tand om tand leidt alleen tot een escalatie van geweld

zo duur hoeft dat niet te zien