Fitness Seller

Dienen lijfstraffen te worden toegestaan ? Zo ja, wat versta je eronder ?

Kan iemand mij vertellen waarom lijfstraffen niet zouden kunnen en gevangenisstraffen wel? Dat mensen verschillende meningen hebben is natuurlijk geen probleem, maar is er ook nog een achterliggende reden?

Mijn reden om lijfstraffen toe te willen laten staan is simpel: het is m.i. hypocriet om te zeggen dat 1 straf wel mag en de andere niet. Vooral omdat beide straffen feitelijk verboden worden volgens de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Dus vind ik het raar dat daar op 1 punt wel tegenin gegaan mag worden, en op een ander punt niet.

Aan de andere kant heb je artikel 5:

Dit lezend kom ik tot de volgende conclusies:
1. Mensen mogen nooit gemarteld worden.
2. Mensen mag nooit hun vrijheid afgenomen worden.

3. Mensen mogen feitelijk nooit gestraft worden op welke wijze dan ook.

Aangezien het niet straffen geen optie is, is blijkbaar ooit stilzwijgend overeengekomen dat gevangenisstraf dan toch maar moet kunnen. Dat is dan echter weer pure willekeur, want waarom zouden 10 zweepslagen erger zijn dan een jaar in de gevangenis? Vandaar dat ik zeg: als je je er dan toch al niet helemaal aan houdt, dan moet je ook lijfstraffen kunnen toestaan.

Je kunt ook heel makkelijk een argument maken tegen vrijheidsstraffen: aangezien ieder mens recht heeft op vrijheid is het afnemen van die vrijheid wreed, onmenselijk en mensonterend.

O boy o boy:eek:

Jij hebt er duidelijk niet veel kaas van gegeten. Vrijheidsstraffen verboden door het EVRM?:roflol:

Op die regel zijn er wel uitzonderingen geformuleerd hé. Het plegen van misdrijven van een bepaalde orde en het betekenen van een gevaar voor de samenleving bijvoorbeeld.

Strafrecht is dwingend recht en van openbare orde. Straffen hebben vandoen met het terugbetalen aan de samenleving, via een boete vrijheidsberoving, alternatieve straf of verbeurdverklaring van speciën bijvoorbeeld.

Dit wordt geacht een geciviliseerde samenleving te zijn. We hebben met elkaar afgesproken geen lijfstraffen meer toe te passen en deze definitief in de Middeleeuwen te laten.

Iedereen heeft recht op een advocaat, een eerlijk proces, en op een paar uitzonderingen na, ook op een tweede kans.

Gevangenisstraf heeft vandoen met het idee van heropvoeding, reïngratie in de samenleving. En ja, dit geldt dikwijls niet meer voor de slachtoffers, en ja soms loopt het opnieuw mis (recidive), maar dit betekent niet dat het kind meteen met het badwater dient weggesmeten te worden, en we terug moeten naar het vierendelen, brandmerken, ledematen afsnijden, levend begraven, tong uitrekken, vastnagelen aan de oren etc.

Oog om oog, tand om tand leidt alleen tot een escalatie van geweld;)

Ik vind dwangarbeid wel goed, resultaten in VS zijn altijd opvallend positief. Zelfs de gevangenen vinden het super. Al kan je je dan wel afvragen of het wel een straf is. Toch leren zij om te werken en plezier te hebben in het werk. Grote kans dat als zo iemand vrijkomt hij/zij op het rechte pad komt en blijft werken.

Men zou dit beter ook toepassen in Nederland en België. Gewoon meer dwangarbeid en zo hun kosten van gevangenschap zelf financiëren, scheelt weer kosten voor de burger, met het eventueel overshot kunnen we eindelijk eens extra gevangenissen gaan bouwen.

Ik vind dwangarbeid wel goed, resultaten in VS zijn altijd opvallend positief. Zelfs de gevangenen vinden het super. Al kan je je dan wel afvragen of het wel een straf is. Toch leren zij om te werken en plezier te hebben in het werk. Grote kans dat als zo iemand vrijkomt hij/zij op het rechte pad komt en blijft werken.

Men zou dit beter ook toepassen in Nederland en België. Gewoon meer dwangarbeid en zo hun kosten van gevangenschap zelf financiëren, scheelt weer kosten voor de burger, met het eventueel overshot kunnen we eindelijk eens extra gevangenissen gaan bouwen.

Mee eens.

lijfstraffen helpen niet, beetje raar dat deze vraag in 2008 nog opduikt.

Het moet uiteraard wel een straf blijven hé. Net als BuilderB aangeeft zou het toch vreemd zijn als de verdachte zelf de straf zou kunnen bepalen ?
IMO is de dader niet in staat juiste beslissingen te nemen (anders zou hij/zij geen misdaad hebben gepleegd), dus moet de rechtbank die beslissing nemen. Ik zeg ook nergens dat lijfstraffen ingevoerd moeten worden, maar ik kan me situaties voorstellen waarin het voor de samenleving als geheel een betere optie zou zijn.

Als je een misdaad pleegt dan is het risico gewoon dat je gearresteerd wordt. Als je daardoor een tijd je gezin moet missen, een gat in je CV krijgt en je ontslagen wordt dan heb je dat risico mijns inziens doelbewust genomen.

Het bovenstaande is juist een goede straf. Je gezin missen lijkt me bijvoorbeeld al geen pretje.
Geen pretje voor de dader, maar hiermee tref je ook het gezin. Dus daar worden onschuldigen gestraft. Dat is pas kwalijk!

O boy o boy:eek:

Jij hebt er duidelijk niet veel kaas van gegeten. Vrijheidsstraffen verboden door het EVRM?:roflol:

Op die regel zijn er wel uitzonderingen geformuleerd hé.
Het was een normale post, dus voortaan normaal reageren.

Maar om er dan toch even op in te gaan: jij mist dus juist het hele punt. Als je 1 uitzondering kan maken op die regels, dan kun je er meer op maken. Feitelijk zegt de verklaring nu: "iedereen heeft recht op vrijheid, behalve...". Als zulke draaikonterij kan, dan is "iedereen heeft recht op onschendbaarheid van het lichaam, behalve..." net zo valide. Het is dus, net zoals met zoveel zaken, de hypocrisie en volstrekte willekeur waar ik een probleem mee heb.

Doodstraf is niet alleen de "gerechtigheid" maar ook de afschrikking.. jammer dat het niet zo goed werkt als 't zou moeten omdat een moord niet onder normale omstandigheden wordt gepleegd in 't algemeen.

(chemische) Castratie tegen herhalende pedofielen/verkrachters zou ik wel mooi vinden. Als de coïtusdrang weg is is misschien ook de drang voor dominantie weg omdat er geen testosteron meer wordt aangemaakt.

Helaas blijkt uit meerdere onderzoeken dat de doodstraf als sanctie geen afschrikkende werking heeft. Omdat het merendeel van de daders zich niet bewust is van de eventuele sancties of het leidt zelfs tot ernstigere criminaliteit, voorbeeld:

Delict: overval/inbraak

Optie A: 20 jaar cel
Optie B: doodstraf

Indien de bewoners nu aanwezig zijn, zou de dader bij optie B kunnen redeneren, er staat toch de doodstraf op, dus een liquidatie meer of minder verandert aan de sanctie ook niets. Terwijl bij optie A alleen een celstraf als sanctie wordt toegepast.

Ik ben zelf tegen de doodstraf en lijfstraffen, chemische castratie voor pedofielen en verkrachters zou kunnen mits dit gebeurd door gekwalificeerd medisch personeel. De doodstraf en lijfstraf is onomkeerbaar.

Sommige mensen hier moeten zich eerst eens verdiepen in de theorieën en de bijbehorende stromingen ;) .

Voor alle voorstanders van marteling: mijn vader is toen hij mijn leeftijd was best vaak gemarteld door de politie en het leger in Turkije (stroom schokken en stokslagen), geloof me maar als ik zeg dat zoiets iemand geestelijk beïnvloedt voor de rest van zijn/haar leven.

Bovendien als je iemand onterecht martelt zou je hem zelfs in het extreme kunnen duwen door de gevoel van onrechtvaardigheid, waardoor het de veiligheid juist niet ten goede komt.

Maar om er dan toch even op in te gaan: jij mist dus juist het hele punt. Als je 1 uitzondering kan maken op die regels, dan kun je er meer op maken. Feitelijk zegt de verklaring nu: "iedereen heeft recht op vrijheid, behalve...". Als zulke draaikonterij kan, dan is "iedereen heeft recht op onschendbaarheid van het lichaam, behalve..." net zo valide. Het is dus, net zoals met zoveel zaken, de hypocrisie en volstrekte willekeur waar ik een probleem mee heb.

Is het wel zo hypocriet? Immers: als je dergelijke politiek ziet als het vergroten van het gemiddelde 'geluk' van de maatschappij (waar imo politiek voor dient) dan is NIET opsluiten een enorme misser: mensen zouden ongestraft de meest verschrikkelijke dingen doen, zonder represailles. Dit zou een enorme verslechtering teweegbrengen van de toestand van een maatschappij.
De lange arm der wet ('het alziend oog') zou lamgeslagen worden.

En de volstrekte willekeur vind ik ook niet van toepassing, aangezien er niet zomaar gekozen is voor wel gevangenisstraf en géén lijfstraffen. Volstrekte willekeur was iets als 'wel 1, 3 of 5 jaar gevangenisstraf (maar niets daartussen), wel zweepslagen, geen waterboarding, wel radbraken, maar géén ophanging. Alsof ze de mogelijke straffen dmv 'een grabbelton' zouden kiezen.

Het leven benaderen met een dergelijke zwart-wit houding lijkt me flink problematisch in veel gevallen.

ander probleem: het is hypocriet dat de ouderen van dagen (en met name de arme probleemgevallen) met een kluitje in het riet worden gestuurd. Velen hebben keihard gewerkt 'voor de opbouw van het land' en vallen nu in een diep gat. In jouw optiek zie ik twee mogelijkheden: iederen de beste zorg of anders rotten ze maar weg. Het is immers hypocriet om de tussenweg te bewandelen. Hoe die ingevuld wordt is (en kan niet anders zijn dan) een punt van discussie.

Deze post maakt nog maar eens duidelijk dat je er niets van begrepen hebt, en dan mag dat gezegd worden. Recht op vrijheid is een basisrecht. Dit geldt onverkort voor iedereen. Het eigendomsrecht en de fysieke intergriteit zijn andere rechten. We hebben met elkaar enkele regeltjes afgesproken. Hou je je daaraan, dan is je vrijheid gegarandeerd in een democratie. Met andere woorden, van enige willekeur is dus geen sprake!! Pleeg jij een zware diefstal of rand je bijvoorbeeld iemand aan, dan wordt je geacht daar de gevolgen van te kennen. Lijfstraffen horen daar echter niet bij. De tijd van de barbaren ligt immers al een tijdje achter ons;)

Het EVRM bevat dus een aantal fundamentele rechten. Zolang je je medemens niet schaadt in één van die rechten, is er dus niets aan het handje. De grenzen hieromtrent zijn op een democratische manier tot stand gekomen en gelden voor iedereen. Overschijdt je die grenzen, dan volgt er een bestraffing, en in een zichzelf respecterende maatschappij gaat het dan om vrijheidsberoving, boete enz, allemaal met een repressief en preventief karakter.

Ik heb eigenlijk 2x hetzelfde gezegd. Meer kans dus dat het doordringt. ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Deze post maakt nog maar eens duidelijk dat je er niets van begrepen hebt, en dan mag dat gezegd worden. Recht op vrijheid is een basisrecht. Dit geldt onverkort voor iedereen. Het eigendomsrecht en de fysieke intergriteit zijn andere rechten.
Zal ik nogmaals de willekeur uitduiden, nu in tabelvorm:

vrijheid: basisrecht, kan wel worden afgenomen
lichamelijke integriteit: geen basisrecht, maar kan niet worden afgenomen
eigendomsrecht: geen basisrecht, kan wel worden afgenomen.

Kortom: als ik jou volg in je stelling, dan zou de situatie nu als volgt moeten zijn om intern consistent te zijn:

vrijheid: basisrecht, kan nooit worden afgenomen
lichamelijke integriteit: geen basisrecht, kan dus wel worden afgenomen
eigendomsrecht: geen basisrecht, kan wel worden afgenomen

Althans: als je er vanuit gaat dat een basisrecht ook echt een basisrecht is. Nu is de vreemde situatie er, dat je ene basisrecht (vrijheid) je wel afgenomen kan worden, en van de andere twee maar 1. IMO is een basisrecht een basisrecht, en daar zou niet aan te tornen moeten zijn. Nu IS lichamelijke integriteit geen basisrecht, maar wordt feitelijk op een hoger niveau gesteld (want in elke omstandigheid onaantastbaar) dan basisrecht vrijheid. Het is toch van den zotte dat een basisrecht wel afgenomen kan worden, en een niet-basisrecht per definitie niet?

Dat is dus pure willekeur. Ja, misschien willekeur die we "met zijn allen" in onze schijndemocratie hebben afgesproken, maar alles wat op democratische manier weer veranderd kan worden is per definitie willekeur: gebaseerd op de publieke wil van dat moment. Mocht morgen op democratische wijze worden besloten dat lijfstraffen wel in orde zijn, dan is dat dus geen enkel probleem.

We hebben met elkaar enkele regeltjes afgesproken. Hou je je daaraan, dan is je vrijheid gegarandeerd in een democratie. Met andere woorden, van enige willekeur is dus geen sprake!! Pleeg jij een zware diefstal of rand je bijvoorbeeld iemand aan, dan wordt je geacht daar de gevolgen van te kennen. Lijfstraffen horen daar echter niet bij. De tijd van de barbaren ligt immers al een tijdje achter ons;)
Kijk, dat is gewoon een waardeoordeel, en dat is geen probleem. Ieder zijn mening.

Het EVRM bevat dus een aantal fundamentele rechten. Zolang je je medemens niet schaadt in één van die rechten, is er dus niets aan het handje. De grenzen hieromtrent zijn op een democratische manier tot stand gekomen en gelden voor iedereen. Overschijdt je die grenzen, dan volgt er een bestraffing, en in een zichzelf respecterende maatschappij gaat het dan om vrijheidsberoving, boete enz, allemaal met een repressief en preventief karakter.
Dus inderdaad zoals ik al zei: als democratisch wordt bepaald dat lijfstraffen mogen, dan is er feitelijk geen probleem om dat in te voeren. Het is geen basisrecht, en er kan voor gekozen worden om het (weer) in te voeren.

wat verstaan jullie onder een basisrecht? Een recht dat absoluut aanwezig is? Dat zou duiden op een soort 'kennis', zoals die er is van bijv de wiskunde. Ik kan me niet voorstellen dat die in het geval van ethiek bestaat. En dan heeft pffreak zeker een punt.
Ik geloof echter niet in basisrechten. Ze hebben imo geen poot om op te staan en als we ze beoordelen op hun praktische nut wordt het ook niet wat. Hoevaak worden ze immers onbestraft geschonden? De UVRM zijn niet het product van een zuivere geest, maar van een pandoering van de 'menselijkheid' die z'n weerga niet kent. Het is niet 'te danken' aan het volk dat deze er is. Naar mijn idee.

Je laatste aline geeft wel treffend een grote zwakte van democratie weer. :D

ben voorstander van lijfstraffen.

ook van de doodstraf maar ik denk dat lijfstraffen meer afschrikken. dinge als stenigen, stokslagen, in een kooi zetten met een leeuw/tijger ofzo, moet kunnen..

en dan heb ik het over gevallen als pedofielen, moordenaars, verkrachters. als je zoiets flikt dan verlies je gewoon het recht om nog normaal behandeld te worden. jammer alleen dat je in dit land veel rechten hebt als misdadiger.

klinkt ook wel logisch, aangezien de wachttijd voor een executie is opgelopen tot 20~30 jaar?

kunnen ze niet meer beulen in dienst nemen om de wachttijd te verkorten?
:eek:

dat vind ik ook altijd zo stom.. waarom moet het duurder zijn? ???
maak het gewoon goedkoop.. gewoon als diegene 100% schuldig is meteen in een kerker gooien met de voeten en handen bij elkaar gebonden, en dan het slachtoffer of nabestaanden messen, stokken, prikkeldraad, hamers, kaasschaven geven.. :) zo duur hoeft dat niet te zien ;)

kaasschaven :roflol:. Waarom niet gewoon tot hun middel ingraven en stenen gooien zoals die enge moslims doen :rolleyes:

thumbnail_0_98abd76535d3ea2d04b1289a5cf3c9da.jpg

:D

Geen pretje voor de dader, maar hiermee tref je ook het gezin. Dus daar worden onschuldigen gestraft. Dat is pas kwalijk!

Dat is pas kwalijk van de dader zelf. Een gevangenisstraf heeft zijn voordelen en zijn nadelen. Maar over het algemeen denk ik dat het wel goed is als je de tijd krijgt om goed na te denken.

Verder zijn de meeste partners het er wel mee eens. Kinderen zijn meestal wel onschuldig, al kunnen ze al op vrij jonge leeftijd bedorven worden door hun ouders.

Als iemand een ander vermoord vind ik dat diegene gestraft moet worden met zweepslagen 1x per week in zijn tijd in de gevangenis tot hij die uitgezeten heeft.

Als iemand een kind vermoord vind ik dat diegene eerst zijn gevangenisstraf uit moet zitten en op de dag dat hij er normaal uit zou mogen moet hij de doodstraf krijgen.Dit houd in dat hij op een stoel word gezet en met benzine overgoten word en daarna in brand word gezet.

Zijn een paar zelfverzonnen lijfstraffen die in mijn ogen de misdaad omlaag haalt in nederland vooral.Want ik zou voor een paar werkuren of 2 maand gevangenisstraf ook wel een overval kunnen plegen.

Kom niet aan dat ik ziek ben want je mag je mening geven in dit topic.Heb al eens eerder gedacht als ik dit mocht bepalen dus vandaar dat ik dit al eens eerder bedacht had.

jouw uitspraken op dit forum roept vraagtekens bij mij op.

ben jij soms de reincarnatie van hitler?

is het gewoon geschreeuw om aandacht?

of ben je gewoon heel dom?

Terug
Naar boven