MuscleMeat

Dienen lijfstraffen te worden toegestaan ? Zo ja, wat versta je eronder ?

Moet gestraft worden, maar geen lijfstraffen, alleen milde lichte straffen

En op het moment dat er sprake is van een armoedige hardwerkende man die toch moet toezien dat er niet genoeg middelen zijn om zijn kinderen allemaal te voeden, is het dan veroorloofd brood te gaan stelen bij de hufterige egoistische landeigenaar die zichzelf iedere avond klem vreet aan allerlei lekkernijen en nooit aan anderen uit deelt?

simpel: lijfstraffen verhogen de gerechtigheid niet. Een slachtoffer wordt er niet minder slachtoffer door, als de dader zweepslagen krijgt, of gefolterd wordt. Voor alle anderen rondom het misdrijf heeft foltering 0,0 toegevoegde waarde.

precies.

-lijfstraffen verhogen de gerechtigheid niet ,..... gevangenisstraffen wel ???

Een pedo die als straf gekastereerd wordt , zal nadat hij vrij komt niet in herhaling kunnen vallen . Na een vrijheidsontneming zal hij 9/10 keer verder gaan in zijn oude patroon. Dat mag misschien dan geeg gerechtigheid zijn tov het huidige slachtoffer , maar voorkomt wel dat er nog meer slachtoffertjes geen gerechtigheid meer zouden kunnen halen ;)

-De doodstraf neemt geen verdriet weg ,... gevangenis straffen wel ???

Een moordenaar die ter dood veroordeeld wordt zal zeker niet meer in herhaling vallen. Dat voorkomt nog meer verdriet bij een evt andere familie van een volgend slachtoffer !

In beide bovenstaande gevallen zal imo zeker WEL de criminaliteit dalen ,... kijk voor de gein eens naar het percentage draaideur-criminelen onder de moordenaars en pedofielen, het percentage hoeft niet eens schrikbarend hoog te zijn om te kunnen concluderen dat die cijfers gewoonweg niet meer bestaan ofwel op 0,0 staan bij deze effectieve straffen tegen moordenaars en pedofielen.
Om nog maar niet te spreken van de grens die imo word verhoogd om zo een misdaad te begaan bij deze straffen.

En op het moment dat er sprake is van een armoedige hardwerkende man die toch moet toezien dat er niet genoeg middelen zijn om zijn kinderen allemaal te voeden, is het dan veroorloofd brood te gaan stelen bij de hufterige egoistische landeigenaar die zichzelf iedere avond klem vreet aan allerlei lekkernijen en nooit aan anderen uit deelt?

Ik ben geen rechter, maar met de geringe kennis die ik heb mag deze man niet als dief berecht worden. Hij zal waarschijnlijk een andere lichte straf(uurtje cel) toegedeeld moeten krijgen.

Nee ( niet in nl althans )
( hoeveel medelijden ik ook zal hebben met zo iemand ,.... maar medelijden praat geen misdaden goed :( )

In NL zijn er meer dan genoeg mogelijk heden om als je krap zit aan voedsel te komen. ( voedselbanken e.d. )
Als je in de problemen komt door schulden hebben we schuldsanering die kan kijken naar je maandelijkse benodigdheden en daar je schuldaflossingen op aan kan passen of zelfs gedeeltelijk kwijt kan schelden.

In NL zijn er meer dan genoeg mogelijk heden om als je krap zit aan voedsel te komen. ( voedselbanken e.d. )
Als je in de problemen komt door schulden hebben we schuldsanering die kan kijken naar je maandelijkse benodigdheden en daar je schuldaflossingen op aan kan passen of zelfs gedeeltelijk kwijt kan schelden.

Het ging er mij meer om hoe de moslim tegen een dergelijke situatie aan kijkt, er zijn hele boekwerken geschreven over dit soor ethische vraagstukken.

-lijfstraffen verhogen de gerechtigheid niet ,..... gevangenisstraffen wel ???

Nee, de gerechtigheid is toch al schade aangedaan door het vergrijp. Maar lijfstraffen voegen niets toe. Zie de vergelijking tussen de pestlijder en de misdadiger eerder in de thread.

Een pedo die als straf gekastereerd wordt , zal nadat hij vrij komt niet in herhaling kunnen vallen

Zou best kunnen hoor, heb al eerder om de 'science behind it all' gevraagd.

. Na een vrijheidsontneming zal hij 9/10 keer verder gaan in zijn oude patroon. Dat mag misschien dan geeg gerechtigheid zijn tov het huidige slachtoffer , maar voorkomt wel dat er nog meer slachtoffertjes geen gerechtigheid meer zouden kunnen halen ;)

Ik heb geen idee over de cijfers wat dit betreft. Maar ik heb ook niet gezegd dat ik bepaalde mensen niet heel graag lang in TBS opgenomen zie worden oid.

-De doodstraf neemt geen verdriet weg ,... gevangenis straffen wel ???

Nee, is ook nergens beweerd. Maar het gaat om de 'extra' waarde. Het geval van de doodstraf werd er bijgehaald ivm de verkeerde verwachtingen die nabestaanden van slachtoffers erbij hebben

Een moordenaar die ter dood veroordeeld wordt zal zeker niet meer in herhaling vallen. Dat voorkomt nog meer verdriet bij een evt andere familie van een volgend slachtoffer!

Doodstraffen zijn duurder dan levenslange opsluiting.

In beide bovenstaande gevallen zal imo zeker WEL de criminaliteit dalen ,... kijk voor de gein eens naar het percentage draaideur-criminelen onder de moordenaars en pedofielen, het percentage hoeft niet eens schrikbarend hoog te zijn om te kunnen concluderen dat die cijfers gewoonweg niet meer bestaan ofwel op 0,0 staan bij deze effectieve straffen tegen moordenaars en pedofielen.
Om nog maar niet te spreken van de grens die imo word verhoogd om zo een misdaad te begaan bij deze straffen.

Again: where's the science behind it all. Dat bepaalde zaken aantrekkelijk klinken wil absoluut niet zeggen dat ze ook waar zijn. En daar hebben we wetenschap voor. Die neemt de noodzaak van het 'imo' weg. Ondertussen zijn de landen waar de doodstraf wordt toegepast zeker niet minder crimineel...

Natuurlijk ben ik tegen, we leven niet meer in de middeleeuwen.

Al zou ik voor verkrachters, moordenaars en pedo's een uitzondering willen maken.

Precies ja.. elk weldenkend mens is natuurlijk tegen maar er zijn individuele gevallen dat je best een uitzondering zou willen maken :D

verder zal de doodstraf criminaliteit niet verminderen.. kijk maar naar de U.S. of the A..

:rolleyes:

Laatst bewerkt:
simpel: lijfstraffen verhogen de gerechtigheid niet. Een slachtoffer wordt er niet minder slachtoffer door, als de dader zweepslagen krijgt, of gefolterd wordt. Voor alle anderen rondom het misdrijf heeft foltering 0,0 toegevoegde waarde.
Ik denk dat ik mezelf wat uit moet leggen. Naar mijn mening zou marteling ook inderdaad helemaal niets toevoegen aan de gerechtigheid, en dat is ook niet waarom ik deze insteek heb. Ik zie het ook zeker niet als toevoeging op een vrijheidsstraf, maar een mogelijk vervanger ervan.

We moeten wel vaker kiezen tussen een aantal kwaden. Dat wil niet zeggen dat alle kwaden maar gekozen moeten worden. Ik vind je argumentatie niet heel erg sterk.
Nee, je kan niet twee keer gestraft worden voor hetzelfde vergrijp, dat is duidelijk. Maa er zitten ook veel sociale voordelen aan lijfstraffen boven gevangenisstraffen. Het meest basale (kostprijs) daargelaten, bevinden criminelen zich niet in een vacuum. De invloed van de straf op de omgeving van zowel de maatschappij als de omgeving van de crimineel moet beschouwd worden. Criminelen blijven mensen, en mensen hebben relaties. Stel dat iemand een licht(er) vergrijp pleegt. Is die persoon dan gebaat bij gevangenisstraf? Misschien wel.

Maar kijk eens naar de verdere gevolgen. Vrouw en kinderen zitten een tijd zonder paps. De man raakt zijn baan kwijt, wat ook weerslag heeft op vrouw en kinderen -- voorzover die al niet vertrokken zijn. Het CV van de persoon in kwestie vertoont een gat van x maanden, wat bij verdere sollicitaties niet zal helpen, natuurlijk. Dan gaan we nog maar even voorbij aan het feit dat zo'n persoon tijdenlang opgesloten zit omringd door andere criminelen. Ik kan me in zo'n geval niet aan de indruk onttrekken dat het voor alle partijen beter zou zijn om voor een lijfstraf te kiezen.

Ik denk dat ik mezelf wat uit moet leggen. Naar mijn mening zou marteling ook inderdaad helemaal niets toevoegen aan de gerechtigheid, en dat is ook niet waarom ik deze insteek heb. Ik zie het ook zeker niet als toevoeging op een vrijheidsstraf, maar een mogelijk vervanger ervan.

Nee, je kan niet twee keer gestraft worden voor hetzelfde vergrijp, dat is duidelijk. Maa er zitten ook veel sociale voordelen aan lijfstraffen boven gevangenisstraffen. Het meest basale (kostprijs) daargelaten, bevinden criminelen zich niet in een vacuum. De invloed van de straf op de omgeving van zowel de maatschappij als de omgeving van de crimineel moet beschouwd worden. Criminelen blijven mensen, en mensen hebben relaties. Stel dat iemand een licht(er) vergrijp pleegt. Is die persoon dan gebaat bij gevangenisstraf? Misschien wel.

Maar kijk eens naar de verdere gevolgen. Vrouw en kinderen zitten een tijd zonder paps. De man raakt zijn baan kwijt, wat ook weerslag heeft op vrouw en kinderen -- voorzover die al niet vertrokken zijn. Het CV van de persoon in kwestie vertoont een gat van x maanden, wat bij verdere sollicitaties niet zal helpen, natuurlijk. Dan gaan we nog maar even voorbij aan het feit dat zo'n persoon tijdenlang opgesloten zit omringd door andere criminelen. Ik kan me in zo'n geval niet aan de indruk onttrekken dat het voor alle partijen beter zou zijn om voor een lijfstraf te kiezen.

Interessante overdenking!
Maar dan zou het er wel op neerkomen dat de straf blijkbaar leidend is als het gaat om de gevolgen van een vergrijp, niet het vergrijp zelf. Dat is, hoe zeer denkbaar en wss menselijk, wel erg krom.
Eventuele kinderen die in 'het spel' zijn, zijn idd zéér betreurenswaardig.

Maar hoe stel je het je voor? Kunnen mensen dan kiezen tussen een lijfstraf of gevangenisstraf? Daar lijkt me dan weer problematisch dat een lijfstraf van zeer korte duur is en pijn snel vergeten wordt...

Hoewel ik je overdenking erg interessant vind, vraag ik me wel af hoezeer een lijfstraf dan effectief is...

Billuhhhkoek!

Maar wat is dan een gepaste lijfstraf. Zweepslagen/stokslagen electro shock terapie? de verschikkelijke kieteldood?? ;) of dan toch maar de hand afhakken voor diefstal ? Hoe dan ook straf methodes laten hun sporen na en wie gaat de lijfstraffen uitvoeren om beul te worden in deze spoor je natuurlijk ook niet en verdien je eigenlijk zelf ook lijfstraffen.

vroeger werden mensen gebrand merkt zodat je wist met wat voor crimineel je te maken had, denk dat dat ook een behoorlijk vacuum veroorzaakte.

Laatst bewerkt:
Lijfstraffen zijn imo weinig effectief bij echt zware criminelen. Ze malen niet om een rammeling meer of minder en worden enkel meer gedetermineerd. Een echte psychopaat of sociopaat die tot in de grond narcistisch is gaat ook gewoon meer op zichzelf geraken en zieker worden door het toepassen van dergelijke methodes. Sommige noten zijn simpelweg niet te kraken, tenzij je de doodstraf opnieuw invoert.

Voor gevallen als drugdealen, slagen en verwondingen zonder blijvend letsel ed zijn lijfstraffen imo wel te overwegen. Ik heb hier eens een filmpje gezien waarop een drugdealer 10 zweepslagen kreeg op de billen en al het vel was eraf. Het zal mooi genezen en doet verekkens zeer. Als ik btw zelf zou moeten kiezen tussen een gevangenisstraf en een strafblad of die 10 zweepslagen zou ik meteen voor de zweepslagen kiezen. Heb er op zich geen probleem mee. Wel moet de martelstraf op voorhand vastgelegd, streng gecontroleerd en feilloos uitgevoerd worden en mogen er geen blijvende letsels veroorzaakt worden.

Of je kan ook grotere boete's en schadevergoedingen vorderen voor dergelijke misdrijven, dan brengt het nog wat op ook. Jammere is dat veel van de misdadigers die kleine misdrijven plegen zich meestal in marginale milieus bevinden en een geldboete wss toch niet afgelost zal worden. Een hypotheek op een minimumloon leggen ligt ook wat moeilijk.

Het moet uiteraard wel een straf blijven hé. Net als BuilderB aangeeft zou het toch vreemd zijn als de verdachte zelf de straf zou kunnen bepalen ?

Als je een misdaad pleegt dan is het risico gewoon dat je gearresteerd wordt. Als je daardoor een tijd je gezin moet missen, een gat in je CV krijgt en je ontslagen wordt dan heb je dat risico mijns inziens doelbewust genomen.

Het bovenstaande is juist een goede straf. Je gezin missen lijkt me bijvoorbeeld al geen pretje.

Hoe dan ook straf methodes laten hun sporen na en wie gaat de lijfstraffen uitvoeren om beul te worden in deze spoor je natuurlijk ook niet en verdien je eigenlijk zelf ook lijfstraffen.

Ik heb zo'n flauw vermoeden dat arnoldfan zich geroepen voelt voor deze functie. :o

Damn , dat wist ik serieues niet ,... klopt dat echt ??? lijkt me toch vele malen goedkoper om iemand om te brengen dan om hem/haar levenslang te verzorgen :o

Kun je je in vergissen, een doodskist kost veel en de stroom van een electische stoel ook ;):D

Voor gevallen als drugdealen, slagen en verwondingen zonder blijvend letsel ed zijn lijfstraffen imo wel te overwegen. Ik heb hier eens een filmpje gezien waarop een drugdealer 10 zweepslagen kreeg op de billen en al het vel was eraf. Het zal mooi genezen en doet verekkens zeer. Als ik btw zelf zou moeten kiezen tussen een gevangenisstraf en een strafblad of die 10 zweepslagen zou ik meteen voor de zweepslagen kiezen. Heb er op zich geen probleem mee. Wel moet de martelstraf op voorhand vastgelegd, streng gecontroleerd en feilloos uitgevoerd worden en mogen er geen blijvende letsels veroorzaakt worden.

10 zweepslagen of een tijdje zitten... denk toch echt niet dat ik voor die 10 zweepslagen zou kiezen hoor. :(

Topic geschoond, graag normaal reageren.

Terug
Naar boven