Ik denk dat ik mezelf wat uit moet leggen. Naar mijn mening zou marteling ook inderdaad helemaal niets toevoegen aan de gerechtigheid, en dat is ook niet waarom ik deze insteek heb. Ik zie het ook zeker niet als toevoeging op een vrijheidsstraf, maar een mogelijk vervanger ervan.
Nee, je kan niet twee keer gestraft worden voor hetzelfde vergrijp, dat is duidelijk. Maa er zitten ook veel sociale voordelen aan lijfstraffen boven gevangenisstraffen. Het meest basale (kostprijs) daargelaten, bevinden criminelen zich niet in een vacuum. De invloed van de straf op de omgeving van zowel de maatschappij als de omgeving van de crimineel moet beschouwd worden. Criminelen blijven mensen, en mensen hebben relaties. Stel dat iemand een licht(er) vergrijp pleegt. Is die persoon dan gebaat bij gevangenisstraf? Misschien wel.
Maar kijk eens naar de verdere gevolgen. Vrouw en kinderen zitten een tijd zonder paps. De man raakt zijn baan kwijt, wat ook weerslag heeft op vrouw en kinderen -- voorzover die al niet vertrokken zijn. Het CV van de persoon in kwestie vertoont een gat van x maanden, wat bij verdere sollicitaties niet zal helpen, natuurlijk. Dan gaan we nog maar even voorbij aan het feit dat zo'n persoon tijdenlang opgesloten zit omringd door andere criminelen. Ik kan me in zo'n geval niet aan de indruk onttrekken dat het voor alle partijen beter zou zijn om voor een lijfstraf te kiezen.