XXL Nutrition

Discussie: Effect vleeswaren op spiergroei overrated?

edwin1987

Competitive Bodybuilder
Waardering
2

Ik open even met een citaat:

‘Er zijn acht aminozuren die het lichaam moet opnemen uit bronnen buiten het lichaam, en ofschoon alle vruchten en groenten de meeste van die acht aminozuren bevatten, zijn er veel vruchten en groenten die alle aminozuren bevatten die niet door het lichaam worden geproduceerd: wortels, bananen, spruitjes, kool, bloemkool, maïs, komkommer, okra, erwten, pompoen, bataten, tomaten en nog veel meer. Ook alle noten, zonnebloem- en sesamzaad, pinda’s en bonen bevatten alle acht essentiële aminozuren.
Misschien interesseert het je te weten dat de bruikbare inhoud van de aminozuren in planten die van vlees verre overtreft. Ik weet dat het nu klinkt of ik probeer van iedereen een vegetariër te maken. Dat is niet mijn bedoeling.’’

Bron: Een leven lang fit door Harvey & Marilyn Diamond.

Nou snap ik dat jullie hier nogal sceptisch over zijn. Hoe vaak hoor je wel niet dat Bodybuilders gigantisch veel vlees wegwerken om hun doelen te bereiken. Natuurlijk gaat het niet alleen om de eiwitten die de vleeswaren bevatten maar het is wel één van de beweegredenen voor de overstap op een vleesrijk dieet. Ik denk dat dit een interessant onderwerp is om over te discussiëren. Eén van de meest overtuigende argumenten voor mij om de invloed van vlees op spiergroei als overrated te beschouwen is:

Een van de sterkste, zo niet dé sterkste dieren ter wereld is de olifant. Nog een aantal sterke dieren zijn: Ossen, paarden, ezels, kamelen en waterbuffels. Wat eten ze? Niks anders dan bladeren, gras & fruit. Wat dacht je van de silverback gorilla? Eet ook niks anders dan gras, bladeren en fruit!

Er zijn vast genoeg mensen die hier een mening over hebben, dat de mens van nature geen vleeseters zijn weten we allemaal(als je argumenten wil horen vraag je er maar om!)

De stelling is dus: Effect van vleeswaren op spiergroei is overrated! We moeten onze tijd, geld en energie in andere etenswaren steken!

Om af te sluiten nog even een citaat van onze grote vriend Alber Einstein:

‘Zoals je misschien al hebt geraden ben ik vegetariër. Ik heb lang geleden geleerd dat het een stuk gemakkelijker is om planten te besluipen’’:D

Nou snap ik dat jullie hier nogal sceptisch over zijn. Hoe vaak hoor je wel niet dat Bodybuilders gigantisch veel vlees wegwerken om hun doelen te bereiken. Natuurlijk gaat het niet alleen om de eiwitten die de vleeswaren bevatten maar het is wel één van de beweegredenen voor de overstap op een vleesrijk dieet.

de eiwitbronnen met hoogste biologische waarde zijn whey, eieren en melk. vlees/vis komen daarna.

je hoeft geen vlees te eten om hoogkwalitatief eiwit binnen te krijgen.

de doorsnee sterveling die geen gewichten optilt kan door combineren genoeg eiwit uit niet-dierlijke eiwitbronnen krijgen. voor bodybuilders ligt het wat anders, maar biefstuk eten is geen voorwaarde.

Om af te sluiten nog even een citaat van onze grote vriend Alber Einstein:

‘Zoals je misschien al hebt geraden ben ik vegetariër. Ik heb lang geleden geleerd
dat het een stuk gemakkelijker is om planten te besluipen’’:D

:roflol:

volgens mij is een reden dat velen menen dat je per maaltijd het complete pakket aan aminozuren binnen moet krijgen. Dat is ondertussen wel achterhaald.

Vlees bevat wel creatine.

Je tekst is op sommige punten verwarrend:
Vlees is een verzamelnaam voor stukken vlees, zoals biefstuk, kipfilet, varkensschnitzel, enz.
Vleeswaren is een verzamelnaam voor broodbeleg van vlees gemaakt (bewerkt in meer in mindere mate), zoals salami, boterhamworst, achterham, enz.
Een van de sterkste, zo niet dé sterkste dieren ter wereld is de olifant. Nog een aantal sterke dieren zijn: Ossen, paarden, ezels, kamelen en waterbuffels. Wat eten ze? Niks anders dan bladeren, gras & fruit. Wat dacht je van de silverback gorilla? Eet ook niks anders dan gras, bladeren en fruit!
Er zijn ook heel wat sterke en grote dieren onder de vis- en vleeseters.
Wij zijn nu eenmaal mens, geen olifant, walvis, tijger of koe. Waarom daarmee dan vergelijken?
Er zijn vast genoeg mensen die hier een mening over hebben, dat de mens van nature geen vleeseters zijn weten we allemaal(als je argumenten wil horen vraag je er maar om!)
Niet weer zo'n discussie he? Mensen hebben zo hun mening over het wel of niet eten van vlees: lekker hun gang laten gaan en niet als Jehova proberen te overtuigen.

Eén van de meest overtuigende argumenten voor mij om de invloed van vlees op spiergroei als overrated te beschouwen is:

Nee, die logica gaat niet op. Deze dieren zijn zo sterk omdat ze ook heel erg groot zijn. Dat is genetisch bepaald en heeft niets met hun voedsel te maken. Door hun omvang en beperkte intelligentie zijn ze niet in staat om succesvol te jagen en zijn daardoor gedwongen om plantaardig voedsel te eten. Als ze de kans zouden krijgen zouden ze zeker volledig of deels overstappen op vlees omdat dat een veel efficientere voedselbron is.
Verder is vlees denk ik niet 'overrated' omdat het de spiergroei nou zo bevordert maar omdat het lekker is en veel goede voedingsstoffen bevat. En ja, je kunt wellicht ook overschakelen op plantaardig voedsel maar het is een stuk onpraktischer.

• Topic Starter Topic Starter
@slettiebettie:

wat een onzin.Ik vergelijk ons er niet mee! het toont gewoon aan dat vlees geen must is om sterk & gespierd te worden! En volgens mij zijn er toch genoeg bewijzen dat wij geen vleeseters zijn, maar dat zal ik speciaal voor jou terzijde laten ok:p

Je tekst is op sommige punten verwarrend:
Vlees is een verzamelnaam voor stukken vlees, zoals biefstuk, kipfilet, varkensschnitzel, enz.
Vleeswaren is een verzamelnaam voor broodbeleg van vlees gemaakt (bewerkt in meer in mindere mate), zoals salami, boterhamworst, achterham, enz.

Er zijn ook heel wat sterke en grote dieren onder de vis- en vleeseters.
Wij zijn nu eenmaal mens, geen olifant, walvis, tijger of koe. Waarom daarmee dan vergelijken?

Niet weer zo'n discussie he? Mensen hebben zo hun mening over het wel of niet eten van vlees: lekker hun gang laten gaan en niet als Jehova proberen te overtuigen.

Precies wat ik dacht.
Alleen wil ik dan wèl weten waarom mensen volgens jou geen vleeseters zijn van nature,want voor zover ik wist zijn mensen van nature alleseters.Alleen moet je niet denken dat het je gaat lukken om me te overtuigen met je argumenten :P
Maar wat kan het jou schelen? Als jij geen vlees wilt eten dan eet je het toch gewoon niet?
Je zult alleen wel heel veel planten met succes moeten gaan besluipen als je genoeg eiwitten binnen wilt krijgen...:D Ik weet eigenlijk niet wat voor hoeveelheden je dan nodig hebt maar hou er wel rekening mee dat je niet het spijsverteringsstelsel van een olifant hebt :D

@chrisbm:

Als ze de kans zouden krijgen zouden ze zeker volledig of deels overstappen op vlees omdat dat een veel efficientere voedselbron is.

In mijn openingspost staat een citaat die het tegenovergestelde beweerd. ik verwacht alleen wel dat die mensen er meer verstand van hebben dan jij aangezien ze een bestseller hebben geschreven en onderzoek hebben gedaan

@miss deadlift:

ik ben nu op mijn werk, heb helaas niet zoveel tijd om te reageren. zal vanavond speciaal voor jou een opsomming van redenen noemen. En wie zegt in vredesnaam dat ik geen vlees wil eten, dat slaat werkelijk nergens op. ik eet nu toevallig een broodje met gebraden gehakt! ik vind het gewoon interessant om over te discussieren, blijkbaar vinden sommigen dit maar onzinnig maar reageer dan gewoon niet....

vlees is overrated uit graan en zuivelproducten haal je al heel veel eiwitten.

Alleen jammer dat het boek 'Een leven lang fit' zoveel pertinente onzin bevat. O.a. dat bij combinatie van eiwitten en koolhydraten in 1 maaltijd de spijsvertering langer duurt met eventueel negatieve effecten op de gezondheid.

Boek is achterhaald en kan eigenlijk niet eens worden aangemaakt als wetenschappelijk onderbouwd.

@slettiebettie:

wat een onzin.Ik vergelijk ons er niet mee! het toont gewoon aan dat vlees geen must is om sterk & gespierd te worden! En volgens mij zijn er toch genoeg bewijzen dat wij geen vleeseters zijn, maar dat zal ik speciaal voor jou terzijde laten ok:p

In elk geval toon je met dat verhaal over die beesten nog niks aan over mensen.Alleen dat andere diersoorten in staat zijn om sterk te worden van plantaardig voedsel.Maar dat wil nog niet zeggen dat dat voor mensen ook geldt.
Paarden kunnen bijvoorbeeld uitstekend gras verteren...het lijkt me duidelijk dat dat voor mensen alvast niet geldt.Het is overigens zelfs zo dat paarden een eiwitrijk dieet heel slecht verdragen.Waarschijnlijk kan een paard aminozuren die voor ons essentieel zijn gewoon zelf maken.Hiermee wil ik dus zeggen dat de vergelijking met dat dieren dus helemaal niets kan aantonen,tenzij je ook kunt bewijzen dat de biochemische omzetting van het voedsel bij deze dieren pecies hetzelfde werkt als bij mensen!

Mijn excuses overigens voor mijn kort-door-de -bocht conclusie dat jij zelf geen vlees wilt eten...
inderdaad het kan interessant zijn als discussie hoewel waarschijnlijk niemand er wat mee opschiet...maar dat geldt voor de meeste discussies :)

@chrisbm:

In mijn openingspost staat een citaat die het tegenovergestelde beweerd. ik verwacht alleen wel dat die mensen er meer verstand van hebben dan jij aangezien ze een bestseller hebben geschreven en onderzoek hebben gedaan

Waar staat het citaat dat het tegenovergestelde beweert??? Kan ik niet vinden.

Wat ik wel kan vinden is dat je zegt dat de mens vroeger vegetarier was, blijkbaar is er een goede reden geweest om omnivoor te worden en vlees te gaan eten.

Het is toch gewoon voor de afwisseling? Je gaat toch geen rijst met melk ofzo eten, een lekker stukje kip/biefstuk is toch heerlijk :meal:

@chrisbm

' Misschien interesseert het je te weten dat de bruikbare inhoud van de aminozuren in planten die van vlees verre overtreft. Ik weet dat het nu klinkt of ik probeer van iedereen een vegetariër te maken. Dat is niet mijn bedoeling.’’

citaat uit dat volgens jullie achterhaalde boek :P

hier had ik het dus over, even uitgaande dat je met efficientie de bruikbare inhoud bedoeld

@rawplayer:

ja het is zeker lekker:cool: denk ook niet dat ik een vegetarier ben, heb niet voor niks een mislukt puntig hoektandje die ik uitbuit voor het verscheuren van vlees! :cool:

Terug
Naar boven