XXL Nutrition

Downloadmama moet 1,1 miljoen betalen voor 24 liedjes

...............

Laatst bewerkt:
Gezien het systeem dat zij handhaven, valt het bedrag best wel mee.

De verhouding tussen 24 liedjes downloaden en 1,1 miljoen boete vind je ook niet absurd? Je kan overal een miljoenenproces van maken... Dat is pas geld verspilling. Nog erger is als je die achterlijke kosten op een onschuldig persoon wilt verhalen.

De verhouding tussen 24 liedjes downloaden en 1,1 miljoen boete vind je ook niet absurd? Je kan overal een miljoenenproces van maken... Dat is pas geld verspilling. Nog erger is als je die achterlijke kosten op een onschuldig persoon wilt verhalen.

Deze vrouw is verre van onschuldig, anders was er wel sprake van ovar of vrijspraak en dat is niet het geval. Best wel grappig, als er sprake is van een fysiek object dat men wederrechtelijk meeneemt is er sprake van diefstal, zodra er sprake is van intellectuele objecten is er volgens vele geen diefstal :roflol: .

Verre van onschuldig :roflol: Ze had overigens 1.700 liedjes geshared maar is aangeklacht voor 24 liedjes in totaal. Ja dan ben je wel een groot fraudeur natuurlijk, zo erg dat je leven volledig kapot gemaakt moet worden. Blijft dom dat ze geen schikking heeft getroffen maar de straffen zijn gewoon zwaar uit proportie.

Deze vrouw is verre van onschuldig, anders was er wel sprake van ovar of vrijspraak en dat is niet het geval. Best wel grappig, als er sprake is van een fysiek object dat men wederrechtelijk meeneemt is er sprake van diefstal, zodra er sprake is van intellectuele objecten is er volgens vele geen diefstal :roflol: .

Het verschil zit hem in dat er geen slachtoffer is bij het 'stelen' van een intellectueel object.
Als je een fysiek object steelt, dan is dat object meestal uniek (of in beperkte voorraad) en lijdt de eigenaar een verlies, een bitstroom daarentegen kan je kopieren zonder dat de eigenaar zijn bezit erdoor verliest.
je moet in gedachten houden dat 'geen winst maken' niet hetzelfde is als 'verlies lijden'

is downloaden illegaal?

Het verschil zit hem in dat er geen slachtoffer is bij het 'stelen' van een intellectueel object.
Als je een fysiek object steelt, dan is dat object meestal uniek (of in beperkte voorraad) en lijdt de eigenaar een verlies, een bitstroom daarentegen kan je kopieren zonder dat de eigenaar zijn bezit erdoor verliest.
je moet in gedachten houden dat 'geen winst maken' niet hetzelfde is als 'verlies lijden'

Het gaat om wederrechtelijk toe eigenen van andermans zaken, onrechtmatig (art. 6:162 BW in ons systeem) gedrag speelt geen rol in het strafrecht.

En anders moet je maar eens het volgende boek lezen: Contemporary Intellectual Property: Law and Policy Oxford

Laatst bewerkt:
Het gaat om wederrechtelijk toe eigenen van andermans zaken, onrechtmatig (art. 6:162 BW in ons systeem) gedrag speelt geen rol in het strafrecht.

En anders moet je maar eens het volgende boek lezen: Contemporary Intellectual Property: Law and Policy Oxford

als ik een quantumcomputer ter beschikking heb en laat alle mogelijke random bitstromen genereren die ik daarna compileer in mp3 formaat en opsla op mijn harde schijf. Dan heb ik alle liedjes ter wereld op mn harde schijf staan en voor geen enkel betaalt, moet ik dan ook beboet worden?:)

edit: en sterker nog, moeten alle toekomstige artiesten die liedjes maken mij betalen om hun liedje te mogen publiceren, ik had het namelijk al op mn pc staan voordat zij het uitgevonden hebben

Laatst bewerkt:

Oh jee, ik heb je net gequote. Ga je me nu aanklagen voor het schenden van jouw intellectuele onaantastbaarheid?

Dat het de wet is maakt het nog niet dat het juist is. **** copyright. In ieder geval zoals het nu opgesteld is.

Trouwens...

In 2007 werd de vrouw door de jury veroordeeld tot het betalen van 220.000 dollar (157.000 euro), maar de toenmalige voorzitter van de rechtbank noemde die som toen "geheel buiten proportie."

Dan ga je je toch vragen stellen bij de laatste rechter/jury als die er nog een flink schepje bovenop doen. Platenfirma's hebben iig het geld om rechters en/of jury om te kopen.

Van een jury zou je ook verwachten dat die dichter bij het volk staat, dat blijkt dan ook niet altijd waar te zijn.

Oh jee, ik heb je net gequote. Ga je me nu aanklagen voor het schenden van jouw intellectuele onaantastbaarheid?

Dat het de wet is maakt het nog niet dat het juist is. **** copyright. In ieder geval zoals het nu opgesteld is.

Ik kan je gerust stellen, het wordt alleen meer strenger :P . Quoten alleen heeft niets met het schenden van IPR te maken, komt toch heel wat meer bij kijken, zoek maar eens op naar de rechtszaken i.v.m. J.K. Rowling en haar boekenreeks.

Trouwens...

Dan ga je je toch vragen stellen bij de laatste rechter/jury als die er nog een flink schepje bovenop doen. Platenfirma's hebben iig het geld om rechters en/of jury om te kopen.

Van een jury zou je ook verwachten dat die dichter bij het volk staat, dat blijkt dan ook niet altijd waar te zijn.

Dat is zeker voorstelbaar, money is power afterall.

Laatst bewerkt:
Wat een onzin. Als ik een bepaalde artiest enorm goed vind koop ik uiteindelijk wel een cd van hem/haar. Gratis downloaden moet gewoon kunnen. Zie mij niet in een zaak een hele dag muziek staan te beluisteren voor ik beslis een album te kopen.

Wat een onzin. Als ik een bepaalde artiest enorm goed vind koop ik uiteindelijk wel een cd van hem/haar. Gratis downloaden moet gewoon kunnen. Zie mij niet in een zaak een hele dag muziek staan te beluisteren voor ik beslis een album te kopen.
Dat kan best, maar dan ben je denk ik wel in de minderheid (onder de illegale downloaders) :)

Dat doe ik met videogames, als een goed spel mij maanden kan bezighouden vind ik ook dat de mensen die het gemaakt hebben daarvoor betaald moeten worden. Muziek daarentegen zou alleen maar beter af zijn zonder die platenmaatschappijen en aanverwante instanties.

Dat kan best, maar dan ben je denk ik wel in de minderheid (onder de illegale downloaders) :)

Laat ik er mss wel bij zeggen dat ik steeds wacht tot ze nog een 5, 6€ kosten. Een album mag nog zo goed zijn als hij wil, 15€ of meer vind ik belachelijk en geef ik er niet voor.

Ik doe dat ook, is toch zo raar niet?
Ik heb graag de echte cd's van albums die ik goed vind, en niet een zelf gebrande cd ofzo. Maar ik koop ook niet graag een cd waar ik achteraf spijt van krijg omdat hij toch niet zo goed was als ik gehoopt had. Dus eerst downloaden, beluisteren, en indien goed -> kopen.

Maarja, met muziek is veel teveel geld gemoeid.. Het zou een hobby moeten zijn en geen beroep. Dan had je ook al die zever als SABAM en dergelijke niet..

Vind het echt zo'n gezeik. Artiesten mogen best hard werken voor hun geld net als elke andere burger. Beetje een plaat opnemen in een studio en er miljoenen aan verdienen, kom aan. Dankzij internet hebben ze hun fanbase veel groter gemaakt, en dat laat ze kennelijk koud.

Platen maken in de studio doe je maar om je muziek te promoten, en geld verdienen doe je op concerten. How it should be.

Erger is dat je gewoon moet betalen om muziek te mogen luisteren van muziekanten die al 20 jaar dood zijn.

Terug
Naar boven