MuscleMeat

Nieuws Duitse uitgeverij weigert boek dat islam beledigt

Je ziet duidelijk dat ze dit uit angst doen.

Ik zie het verschil niet met een drukkerij dat buiten de islam om ergens anders niet over wilt publiceren?

Angst hoeft niet altijd fysiek geweld te zijn, angst voor kritiek of angst voor slechte resultaten kan ook drijvend zijn in het nemen van een dergelijke beslissing.

Eigen beslissing lijkt mij.

Ik zie het verschil niet met een drukkerij dat buiten de islam om ergens anders niet over wilt publiceren?

Angst hoeft niet altijd fysiek geweld te zijn, angst voor kritiek of angst voor slechte resultaten kan ook drijvend zijn in het nemen van een dergelijke beslissing.

Eigen beslissing lijkt mij.

Dit zou heel goed een beslissing kunnen zijn uit principe.
Maar het kan ook uit angst zijn.

We weten het niet.
Maar zoal ik het lees vind ik het een zwakke daad.

Dat weet ik niet bro.
Wat ik wel weet is dat ''mein kampf'' nergens zo goed verkocht als in de Islamitische wereld.:)

Dus misschien waren de zij wel pro Hitler?

niet vanwege pro hitler redenen maar anti joods;

Moslims zijn erg gevoelig voor anti-joodse geluiden. Wanneer Mein Kampf van Hitler vrijelijk verkocht zou worden dan zal de haat tegen joden en Israël alleen maar verder toenemen. De haat tegen joden is ook bij moslims in andere landen te zien waar Mein Kampf te koop is. In Arabische boekhandels zijn Mein Kampf van Hitler en de Protocollen van Zion uitermate populair. Hezbollah-tv zendt films uit over de Protocollen van Zion en ander haatdragend materiaal. Hamas spreekt in haar handvest over de joodse vijand en onderwijst de Palestijnse kinderen om joden te haten. En in Iran ontkent president Ahmadinejad de Holocaust en bedreigt Israël.

• Topic Starter Topic Starter
Je kunt je afvragen tot hoever je die vrijheid door wilt zetten, want ookal is het vrijheid van meningsuiting het is nog altijd belediging.
En dat is niet alleen met de Islam, ook Christen zullen je niet met open armen ontvangen als je hun geloof beledigt.
Beledigen van een geloof moet perfect kunnen. Zo niet, dan is er geen sprake van vrijheid van meningsuiting.

Geloof...maakt meer kapot dan je lief is

Een drukkerij heeft toch alle reden om een boek te weigeren. Zie niet in hoe dit te maken heeft met vrijheid van meningsuiting.
Ongetwijfeld worden er duizenden boeken per dag geweigerd door verschillende drukkerijen.
Dat dit gebeurt met angst als drijfveer boeit natuurlijk geen ****. Een drukkerij hoeft nieteens een reden te geven waarom ze iets weigeren, het is hun goed recht.

Je vergist je met de holocaust, dat is een mythe.

Ik zou toch zweren dat het woord 'mythe' meer betrekking heeft op je verstand. Ach ja... Die jood had het wel redelijk bij het rechte eind, qua domheid van de mens. Schier oneindig.

On-topic: dat een uitgeverij boeken weigert is geen nieuw fenomeen. 'Stupid White Men' van Michael Moore kon ook niet door de beugel, zo vlak na 9/11.

Maar dat het onwenselijk is lijkt me buiten kijf staan. Ach ja, beetje aandacht van de media is in deze moeilijke tijden ook nog niet zo verkeerd. Laten we eerst de komende maand(en) eens afwachten of ze het niet alsnog uitgeven. De helden.

Anyway: **** religie. Dat wilde ik toch ook maar even zeggen.

Een drukkerij heeft toch alle reden om een boek te weigeren. Zie niet in hoe dit te maken heeft met vrijheid van meningsuiting.
Ongetwijfeld worden er duizenden boeken per dag geweigerd door verschillende drukkerijen.
Dat dit gebeurt met angst als drijfveer boeit natuurlijk geen ****. Een drukkerij hoeft nieteens een reden te geven waarom ze iets weigeren, het is hun goed recht.
WRONG

Vrijheid van meningsuiting is gewoon een recht en dus een wet waar iedereen zich aan hoort te houden. Hier is door de uitgeverij zelf aangegeven dat het uit angst is dat de beslissing genomen werd ("De uitgeverij doet dit uit vrees voor gewelddadige acties zoals drie jaar geleden toen een Deense krant cartoons over Mohammed publiceerde."), dus niet omdat ze het boek niet goed vonden.

WRONG

Vrijheid van meningsuiting is gewoon een recht en dus een wet waar iedereen zich aan hoort te houden. Hier is door de uitgeverij zelf aangegeven dat het uit angst is dat de beslissing genomen werd ("De uitgeverij doet dit uit vrees voor gewelddadige acties zoals drie jaar geleden toen een Deense krant cartoons over Mohammed publiceerde."), dus niet omdat ze het boek niet goed vonden.

Een uitgeverij is gewoon een bedrijf. Bedrijven streven naar continuïteit. Een aanslag zou die continuïteit flink bedreigen. Exit bedreiging. Het idee dat een uitgever een boek moet publiceren omdat ze het 'goed' vonden lijkt me onhoudbaar.

Vrijheids van meningsuiting: prima, maar 'de plicht van de drukpersen' lijkt me een ander heel idee.

Een uitgeverij is gewoon een bedrijf. Bedrijven streven naar continuïteit. Een aanslag zou die continuïteit flink bedreigen. Exit bedreiging. Het idee dat een uitgever een boek moet publiceren omdat ze het 'goed' vonden lijkt me onhoudbaar.
Een bedrijf mag niet discrimineren. Een boek weigeren omdat de mening je niet aanstaat is niets anders dan discriminatie. Het is discriminatie op basis van een mening. Het is een regelrechte ondermijning van het recht op een vrije mening. Indien men een boek wenst te weigeren omdat men vindt dat het boek niet voldoet aan de eisen, prima. Maar nooit mag men een boek weigeren omdat de islam vindt dat dat moet. Doet men dat wel dan geeft men toe aan chantage, beperking van de vrijheid van meningsuiting opgelegd door de islam, en het ontnemen van de rechten van de schrijver.

Vrijheids van meningsuiting: prima, maar 'de plicht van de drukpersen' lijkt me een ander heel idee.
Wie heeft het hier over plichten? Het gaat over rechten. De enige plicht waarvan hier sprake is, is de plicht die ontstaat als gevolg van het gehoorzamen aan de islam. Dat is een regelrechte schande die jij als atheïst en links-liberaal nooit zou mogen aanvaarden.

Beledigen van een geloof moet perfect kunnen. Zo niet, dan is er geen sprake van vrijheid van meningsuiting.

Beledigen? Wellicht verwar je beledigen met bekritiseren. Directe beledigingen eveneens indirecte beledigingen zijn altijd persoonlijk, of zij nu op een persoon of op een hele groep van toepassing zijn. Het recht op beledigen bestaat niet, we hebben niet voor niets een rechtssysteem.

Dat een uitgeverij bang moet hebben door zo'n belachelijke religie is niet echt wat je nog normaal kan noemen. They're conquering the world..

En waren inderdaad wel wat moslims in de SS. Natuurlijk wist hij nog niet dat de Islam zo'n belachelijk k*tvolkje was. Anders had hij wel beter geweten!

Ze zijn gewoon de wereld aan het inpalmen, maar iets discreter dan Hitler.
De mensen willen dit gewoon niet inzien. Alleen was hij dan de goeie en zijn de moslims slecht.

Een bedrijf mag niet discrimineren. Een boek weigeren omdat de mening je niet aanstaat is niets anders dan discriminatie. Het is discriminatie op basis van een mening. Het is een regelrechte ondermijning van het recht op een vrije mening. Indien men een boek wenst te weigeren omdat men vindt dat het boek niet voldoet aan de eisen, prima. Maar nooit mag men een boek weigeren omdat de islam vindt dat dat moet. Doet men dat wel dan geeft men toe aan chantage, beperking van de vrijheid van meningsuiting opgelegd door de islam, en het ontnemen van de rechten van de schrijver.

your logic is flawed.

Nee. Dat is geen discriminatie op basis van mening. Anders zou iedere hansworst die een manuscript in elkaar geknipt en geplakt heeft een uitgever voor de rechter zou kunnen dagen als deze publicatie weigert. Overigens hebben we een recht van meningsuiting, geen recht van publicatie.

En de islam verbied ook niet dat het boek uitgegeven wordt. Tuurlijk, religie is bagger, maar dat maakt het niet vrij om bepaalde standaard valkuilen wel te bewandelen. Waarom is bijv. de uitgever niet vrij om zijn mening dat hij bang is en daarom niet uitgeeft te verkondigen. (ik lees ook niet dat de uitgever reeds bedreigd is bijv)

Wie heeft het hier over plichten? Het gaat over rechten. De enige plicht waarvan hier sprake is, is de plicht die ontstaat als gevolg van het gehoorzamen aan de islam. Dat is een regelrechte schande die jij als atheïst en links-liberaal nooit zou mogen aanvaarden.

Jemig. Als jij stelt dat iets nooit zou 'niet-mogen', omdat (vul in), is je resultaat een plicht. Dat jij die plicht voelt, prima. Maar zou Bruna uitgeverijen (Nijntje et al.) het boek niet mogen niet-uitgeven?

Overigens kan ik me herinneren dat één van je meergehoorde reactie op het vegetarismetopic het 'opdringen van een wil' is. Welnu, als je me kunt betrappen op een 'je mag niet' in het vegetarisme, be my guest, maar dit is een verhaal van ketel en pot. Nu stoor ik me er niet zo aan, maar consequentie kan je in deze niet toegezegd worden.

Wie zegt overigens dat ik het aanvaard? De snelle uitweg zegt: de uitgever zou moeten uitgeven. Maar dat is bij nader inzien gewoon een luchtkasteel, dat juist op het liberale gedachtengoed kapot knapt. Dat ik atheïst ben heeft daar ook nog eens niet mee te maken. In het geheel niet, waarde T. Net of het niet aannemen van het bestaan van (een) god(en) mij tot iets zou moeten prikkelen. Daar zie ik persoonlijk nogal religieuze trekjes in, nee zelfs een religieuze fout pur sang. God zegt, dat.... wordt in atheïstisch vorm 'niet-God zegt dat'. Juist de atheïst is maximaal vrij in zijn denken. Doorgaans is dat een last, zoals nu, als men atheïsten in een religieuze valkuil ziet belanden.

Ik mag van alles vinden van religie wat ik vind, maar ik kan onmogelijk die aversie botvieren op rechten en plichten van uitgevers. Die kan je niet verplichten alles te drukken, makkelijk zat.

En nogmaals. Over een paar maand zien we verder. Ik zet m'n geld d'r op in dat ze het alsnog uitgeven.

Beledigen? Wellicht verwar je beledigen met bekritiseren. Directe beledigingen eveneens indirecte beledigingen zijn altijd persoonlijk, of zij nu op een persoon of op een hele groep van toepassing zijn. Het recht op beledigen bestaat niet, we hebben niet voor niets een rechtssysteem.

daar is de moslims beschermster weer een soort reddende internetengel.
Op hoeveel boards ben je eigenlijk actief in ieder geval 3 waarvan ik weet.

Ohw nee. Geloof mag je absoluut beledigen. Jesus ****ing christ allah in een cellofaanverpakking.

Als ik zeg dat ik het geloof in Allah, God, of Jhwh meesterlijk idioot, kinderachtig en hopeloos verdrietig vind, dan gaat niemand me hier tegenhouden.

Alhoewel gelovigen vaak graag anders zien is het geloof minder 'in hen' dan ze wellicht willen geloven. Door een geloof te beledigen, hoef ik daarmee niet alle gelovigen te beledigen. Ik zie de gelovige in een veel complexer beeld dan 'hij denkt zus en zo, dus...'. Dat geldt overigens ook voor de ongelovige.

Ik vind het heel verdrietig dat er oude mensen zijn die heel erg bang zijn voor onweer omdat ze vroeger is aangeleerd dat het god is die de bliksems stuurt en ook jou kan treffen (bidden dus, midden in de nacht!) Maar dat wil niet zeggen dat ik die persoon daarmee beledig. Niettemin is het niet 'het christendom' dat dit gebruik voorschrijft, de meeste christenen gaan niet 's nachts bij onweer hun bed uit om te bidden.
Ik denk persoonlijk dat een letterlijke interpretatie van veel geschriften inderdaad de conclusie rechtvaardigd, dat als bidden helpt, bidden invloed zou uitoefenen op het inslaan van de bliksem. Nu is het hele concept bidden al een bijzonder gebeuren, maar dat terzijde. Evenwel is het grootste gros van de christenen dus die mening niet toebedaan, hoe paradoxaal wellicht ook.

Overigens is er ook niemand die Big T verplicht om bovenstaande fulminerende reactie te publiceren op DBB. :D

Terug
Naar boven