wat is jouw kijk op het volgende.
- De frequentie bij SL is voor de squat 3 keer per week en voor de overige oefeningen 1,5 keer per week. Waarom zou je wel zonder problemen 3 maal per week 5 sets kunnen squatten en voor de overige oefeningen de frequentie moeten halveren en voor de DL het volume ook nog een door 5 delen, want je doet daar maar 1 set van.
- De squat is een dusdanige allround beweging, dat de totaal-effecten zich eigenlijk uitstrekken over het gehele lichaam, dus ook het bovenlichaam (vooral in die eerste maanden dus) denk dan met name aan stabilisatie en synergisme van alle betrokken spiergroepen in de beweging.
- Daarnaast is de squat voor velen ook een moeilijk aan te leren beweging (moeilijker dan de deadlift, wat voor velen een meer natuurlijk bewegingspatroon is), Hierbij is het frequente doen van de squat iets dat het motorische leerproces versneld en verbeterd.
- Beter worden in worden in de squat heeft (vooral in de eerste instantie) een véél grotere overdracht op met name de deadlift, dan vice versa.
Kortom, als je tijd en energie beperkt is en je wilt zowel de deadlift als de squat verbeteren dan helpt veel squatten om ook beter op de deadlift te worden.
Omgekeerd: Veel deadliften om beter te worden op de squat werkt doorgaans juist
niet.
Kortom, er zijn verschillende steekhoudende argumenten waarom het zinvol is om de squat relatief veel aandacht te geven..........althans binnen de eerste 6-12 maanden.
Daarna wordt het in mijn optiek een heel ander verhaal.
Op den duur zul je nagenoeg evenredig veel aandacht aan zowel de squat als de deadlift moeten besteden om op beiden ook progressie te blijven boeken.
Buiten dat, in mijn optiek horen in een evenwichtig hypertrofie-schema ook pull/push bewegingen te zitten in zowel de horizontale als verticale vlakken en zijn een aantal goed gekozen isolatiebewegingen van groot belang.
- In de basis voer je bij SL geen verticale pull uit, als je de uitgebreidere versie doet, dan doe je chin-ups, voornamelijk voor je biceps, mis je dan geen verticale pull met je armen in het frontale vlak van lichaam zoals een pull-up (of lat pull-down)
Nee, en daar zou ik me ook helemaal niet druk om maken.
Het is ook niet waar overigens -functioneel anatomische gezien- dat je bij een de chins (smalle onderhandse greep) voornamelijk je biceps traint.
Ook chins zijn in de éérste instantie een schouder-extensie beweging, waarbij a priori
de lats werken.
De biceps doen daarbij wel flink mee als dynamische stabilisator en dat is -zeker als je begint met trainen voldoende om de biceps te ontwikkelen.
Maar chins is zeker geen primaire biceps oefening, wat ten dele komt doordat de biceps actief/passief insufficiënt is in de beweging als gevolg van z'n bi-articulaire karakter. (= een spier die in zijn verloop twee gewrichten passeert)
Simpeler gezegd, dit wil eigenlijk zeggen dat de biceps voor het grootste deel van de chin beweging niet met maximale kracht kan contraheren.
(dit geldt overigens niet voor de andere twee armflexoren: de brachialis en de brachioradialis, die feitelijk meer profiteren van de pull bewegingen)
Kortom, curl varianten zijn op een bepaald moment noodzakelijk om de biceps maximaal te ontwikkelen.
- Dat je (zeker) als beginner je niet druk hoeft te maken om isolatie oefeningen voor je armen snap ik en ben ik het mee eens, maar binnen SL doe je ook niets voor je kuiten en je rear delts (natuurlijk doen die iets bij de BOR en OHP) is het wel verstandig om daar pas mee te beginnen als je een jaar lang aan SL hebt gedaan, dus na ca. 150 trainingen?
Ik ben er van overtuigd dat SL op den duur te veel hiaten creëert als het gaat om uitgebalanceerde musculaire ontwikkeling.
Er komt heel duidelijk een moment dat je extra zaken gaat toevoegen, zoals ik ook in mijn eerdere voorbeeld van de AB fullbody variant liet zien.
Voor die eerste 6-12 maanden is het toch meestal voldoende, om de spiergroepen die jij noemt mee te laten ontwikkelen.
Het is weliswaar zo dat de kuiten en rear delts het 2e accent krijgen in de beweging (of voornamelijk als synergist mee doen), maar door hun 'novice' gevoeligheid voor prikkels is dat toch voldoende om ze groter en sterker te maken.
Ik heb hele verhaal van Mehdi gelezen en begrijp zijn visie op het schema, maar dat betekent niet dat hij op elk vlak gelijk heeft.
Oh nee, hij heeft zeker niet op elk vlak gelijk. Sterker nog, ik weet zeker dat hij geen raad weet met het coachen en vooruit helpen van echt gevorderde kracht-atleten.
Niet dat dit de kracht van SL en aanverwante 5x5 systemen voor beginners weg neemt, maar laten we eerlijk zijn: Iedere handige hufter kan een beginner progressie laten boeken. Vaak niet zozeer door, maar eerder juist ondanks een bepaald schema.
Dus een echte kunst vind ik dat niet.
Mehdi is eigenlijk gewoon een commerciële internet papegaai, die in het verleden o.a. op dit forum de kunst heeft afgekeken.
(2007 en eerder onder de naam paddos)
Daarna heeft hij daar financieel heel handig -dat moet ik hem nageven- een slaatje uit weten te slaan.