Fitness Seller

"Echte" fullbody schema's

Bodybuilding is een combinatie van vele factoren: volume, frequentie, intensiteit, ...
Zoals Jaap zegt, vaker een spier trainen betekent niet meer vooruitgang. Anders zouden mensen geen rustdagen nemen...
Fullbody is het zwaarste programma dat er is, veel zwaarder dan een split omdat 3x per week heel je lichaam traint. Spit is elke groep 1 keer per week. Ub/lb is alles 2 keer per week. PPL+fullbody is ook alles 2 keer. Maar ik snap wel wat je bedoelt. Fullbody is het beste voor beginners omdat zei het aankunnen om elke week 3x alles te pakken. Maar met een ub/lb schema zal je ook gains zat kunnen maken dus als je dat liever doet moet je dat doen.

Ik zat in hetzelfde bootje als jou steks.

Toen ik in het begin ging, begon ik ook met 5x5, maar toen ik na 1 maand begon te stallen vond ik het niet meer leuk.

Toen ging ik weer vet veel video's opzoeken van 3x10, 3x8, splits, ppl, fullbody enz. Ik heb dan ook paar weken verkloot hieraan.

Maar uiteindelijk ging ik toch 5x5 doen, hoe erg ik dit ook haatte.

En ik kan je vertellen dat ik denk dat ik bij geen andere schema betere gainz/progressie zou hebben gemaakt steks. Het 2,5kg elke training toevoegen is zo simpel maar o zo effectief voor beginner lifters. Ik raad je alleen aan om door te gaan en het te proberen, eventueel met extra oefeningen (ICF enz).

Als je aan een schema begint, doe het dan goed. Anders blijf je maar wisselen en kom je uiteindelijk niet veel verder.

Bedankt voor je toevoeging, ik denk dat FB trainingen voor mij dan niet iets zijn wat ik langdurig zal blijven doen, zolang ik tijd heb om 4 keer per week te trainen zal mijn voorkeur uitgaan naar een spilt. Komt er een moment dat ik wel maar 3 keer per week kan trainen, dan is FB waarschijnlijk wel te way to go.

Als je door omstandigheden slechts met wisselende frequentie kan trainen -vaak maar 2x, soms 3x, maar in een enkel ook maar 1x per week- dan is een FB altijd de beste optie. Zeker ook om toch een zekere continuïteit te creëren qua aantal keren dat alles getraind wordt.

Indien je minimaal 4 dagen beschikbaar hebt met grote zekerheid, prefereer ik een split (LB/UB doorgaans)

[Link niet meer beschikbaar]
dit werkt voor mij

• Topic Starter Topic Starter
Als je door omstandigheden slechts met wisselende frequentie kan trainen -vaak maar 2x, soms 3x, maar in een enkel ook maar 1x per week- dan is een FB altijd de beste optie. Zeker ook om toch een zekere continuïteit te creëren qua aantal keren dat alles getraind wordt.

Indien je minimaal 4 dagen beschikbaar hebt met grote zekerheid, prefereer ik een split (LB/UB doorgaans)

Het is gebleken dat ik in 90% van de gevallen voorlopig wel 4 keer per week kan trainen.

@GeenEiwittenVoorJe18Bent en @Carrotpower
Ik denk dat als je zo snel mogelijk massa wilt aankomen en vooral sterker wilt worden op de basis oefeningen je een heel goed schema hebt aan SL 5x5 en/of soortgelijke schema's. Maat dat is niet mijn echte doel, ik wil heus wat wat spiermassa kweken, maar het gaat mij er vooral om een gezond en esthetisch/atletisch lichaam te krijgen en dan zijn er denk ik (zeker voor) mij een bredere scala aan oefeningen nodig dan de basic 5. Dus nu zal SL 5x5 mij voorlopig resultaten kunnen brengen die ik wil, maar na een paar maanden kom ik denk ik toch wel op een punt dat ik wat anders wil gaan doen.

Een ander punt waar ik ook mee worstel met SL 5x5 is het inplannen van cardio, met UB/LB is dat eigenlijk vrij eenvoudig, niet voor een LB dag en dan blijven er dus nog 5 dagen over.

@GeenEiwittenVoorJe18Bent en @Carrotpower
Ik denk dat als je zo snel mogelijk massa wilt aankomen en vooral sterker wilt worden op de basis oefeningen je een heel goed schema hebt aan SL 5x5 en/of soortgelijke schema's. Maat dat is niet mijn echte doel, ik wil heus wat wat spiermassa kweken, maar het gaat mij er vooral om een gezond en esthetisch/atletisch lichaam te krijgen en dan zijn er denk ik (zeker voor) mij een bredere scala aan oefeningen nodig dan de basic 5. Dus nu zal SL 5x5 mij voorlopig resultaten kunnen brengen die ik wil, maar na een paar maanden kom ik denk ik toch wel op een punt dat ik wat anders wil gaan doen.

Een ander punt waar ik ook mee worstel met SL 5x5 is het inplannen van cardio, met UB/LB is dat eigenlijk vrij eenvoudig, niet voor een LB dag en dan blijven er dus nog 5 dagen over.
Ik denk dat je je flink verkijkt op wat een breder scala aan oefeningen je gaat brengen. De basis compoundoefeningen pakken alle spieren behalve wellicht de kuiten en biceps direct aan. Extra oefeningen toevoegen gaat je weinig extra's brengen tot je verder gevorderd bent en het extra volume daadwerkelijk nodig hebt om te groeien. Ook is meer dagen trainen niet per se beter, iets wat bij jou wel een beetje de gedachte lijkt te zijn.

Met jouw liftstats kun je mijns inziens beter nog minstens een half jaar stronglifts volgen.

Ik sta er iets anders is dan de meeste forumleden denk ik, ten eerste zijn mijn doelen al anders, ik hoef niet per se ooit mijn BW te benchen, 1,5 keer mijn BW te squatten en 2 mijn BW te deadliften, gaat dat ooit lukken mooi, zo niet dan ook geen probleem. Het is dus niet mijn primaire doel om zo snel mogelijk zo sterk mogelijk te kunnen worden op de mainlifts.
Ten tweede ben ik al bijna 40 en heb ik de nodig chronische blessures opgelopen in de loop de jaren waardoor ik een een aantal aanvullende oefeningen wil doen, sommigen zijn echt noodzakelijk en sommigen alleen maar omdat ik me daar prettig bij voel. Ik weet dat jij alles wilt baseren op cijfers en niet op gevoel en dat snap ik als je doelen anders zijn dan de mijne.
Daarnaast bedoel ik met een breder scala aan oefeningen niet dat ik alsmaar meer oefeningen er bij wil doen, maar dat ik variatie wil hebben, dus ook af en toe (eenarmige) dumbell en cable variaties wil doen van de basisoefeningen, niet nu zolang ik nog makkelijk kan verzwaren, maar wel zodra ik tegen een plateau aanloop en dat gaat vrij snel gebeuren. Met een UB/LB split is dit vrij eenvoudig in te passen, 1 keer per week de basis en 1 keer per week een variatie. Of ik hier meer progressie mee maak of niet weet ik niet, maar ik zal er meer plezier aan beleven en dat is voor mij minstens zo belangrijk.
Meer dagen trainen is niet (persé) beter, dat snap ik, maar ik wil meer dan 3 dagen actief zijn, binnen SL5x5 is er eigenlijk geen ruimte voor zo redelijk wat cardio of een andere sport, al helemaal niet als je zoals ik geen standaard werkweek hebt.

Als laatste nog even een analogie met mijn vorige "sport leven", ik heb ruim 10 jaar veel gemountainbiked, maar nog meer tijd besteed aan het onderhouden en poetsen van mijn materiaal en het heen en weer rijden naar de leukste routes in de Belgische Ardennen (ik woonde toen in Rotterdam). Ik had mijn tijd veel beter kunnen besteden aan km's maken op de weg en veelvuldig trainen op een uitdagende route vrij dichtbij huis, dan was ik een veel betere mountainbiker geworden, maar dat was mijn doel niet, ik wilde graag veel zelf sleutelen en soms 6 uur in een auto zitten op een dag om ergens 2 of 3 uur te fietsen en zo uiteindelijk zo veel mogelijk verschillende routes te hebben gefietst.

Als je puur voor de lol wil trainen en het niet echt uit maakt als dat de meest effectieve manier is, waarom vraag je dat hiet dan?

Ga dan gewoon de gym in en doe wat je leuk vind. Wat jij leuk vindt kun je alleen zelf bepalen.

Ik baseer zeker niet alles op getallen, ik train ook omdat ikhet leuk vind, alleen is progressie wel iets dat het leuk maakt. En ik heb naast meerdere fb schema's prima nog een/twee dagen kunnen boksen dus dat een fb geen ruimte laat voor extra activiteiten ben ik niet met je eens.

Enfin, doe wat jou blij maakt, het is jouw leven ;)

Zo zwart wit zit het ook weer niet in elkaar, maar kennelijk is het tegenwoordig bij elk forum over elke hobby zo dat als je maar afwijkt van wat de schreeuwende minderheid (tegenstelling van zwijgende meerderheid) vindt je vooral geen vragen moet stellen. Hier is de standaard oplossing voor alle vragen van een beginner over een schema, volg eerst maar een paar maanden (het liefst meer dan een jaar) SL 5x5 en pas als je liftstats goed genoeg zijn praten we weer verder.

Ik ga niet ontkennen dat SL 5x5 een goed schema is, maar het is natuurlijk dom om te denken, dat het voor iedere beginner ongeacht zijn voorgeschiedenis wat sport betreft, zijn dagelijks activiteiten, fysieke en mentale belasting naast sport, aanwezige blessures, zijn leeftijd enz. SL 5x5 de beste weg is om te bewandelen.
Gelukkig mag iedereen hier nog gewoon zijn eigen ding doen en loggen (dat was bij een vorige hobby van mij en de fora daar omheen wel anders), maar een discussie starten over afwijken van SL 5x5 als beginner is blijkbaar geen goed idee.

Zo zwart wit zit het ook weer niet in elkaar, maar kennelijk is het tegenwoordig bij elk forum over elke hobby zo dat als je maar afwijkt van wat de schreeuwende minderheid (tegenstelling van zwijgende meerderheid) vindt je vooral geen vragen moet stellen. Hier is de standaard oplossing voor alle vragen van een beginner over een schema, volg eerst maar een paar maanden (het liefst meer dan een jaar) SL 5x5 en pas als je liftstats goed genoeg zijn praten we weer verder.

Ik ga niet ontkennen dat SL 5x5 een goed schema is, maar het is natuurlijk dom om te denken, dat het voor iedere beginner ongeacht zijn voorgeschiedenis wat sport betreft, zijn dagelijks activiteiten, fysieke en mentale belasting naast sport, aanwezige blessures, zijn leeftijd enz. SL 5x5 de beste weg is om te bewandelen.
Gelukkig mag iedereen hier nog gewoon zijn eigen ding doen en loggen (dat was bij een vorige hobby van mij en de fora daar omheen wel anders), maar een discussie starten over afwijken van SL 5x5 als beginner is blijkbaar geen goed idee.

Natuurlijk mag je een discussie starten, maar er heerst natuurlijk wel een soort van algemene consensus over het algemene nut van 5x5 achtige schema's zoals SL.

Ook ik ben van mening dat het voor een beginner in ieder geval de eerste 6 maanden (en wellicht to 1 jaar) de 'beste' manier is om zo simpel en gemakkelijk mogelijk een zo groot mogelijk rendement te behalen.

Ik durf dan ook met stelligheid te zeggen: SL 5x5 (of soortgelijk) biedt de 'echte' beginner de beste combinatie qua eenvoud, mate van inspanning en realistische kracht/massa progressie.

N.B. dat betekent niet dat ik uitsluit dat er een NOG betere keuze bestaat voor een beginner en ook niet dat je 5x5 MOET doen of zo, maar het is wel een voor de hand liggende optie in de meeste gevallen.

Daarna wordt het toch allemaal een stuk moeilijker en worden behoeften ook een heel stuk specifieker meestal.
Dat is ook de reden dat ik daar altijd mijn eigen lijst met criteria adviseer, waarvan ik uit ervaring weet waar een massa schema aan moet voldoen.

Alle schema's die aan deze richtlijnen voldoen zijn in beginsel geschikt wanneer bijvoorbeeld hypertrofie het belangrijkste doel is:

- Alle spiergroepen worden (ongeveer) 2x per week getraind. (of 1x per 3-5 dagen)
- 2-4 oefeningen per spiergroep. (afhankelijk van de complexiteit van de spiergroep)
- De nadruk leggen op compounds. (70-80% van de oefeningen).
- Ook wat ruimte laten voor een aantal nuttige isolatiebewegingen. (20-30% van de oefeningen)
- 25-50 reps totaal doen pér oefening, toegepast in een set-rep protocol varierend van 5x5, 4-6x6-8. 3-4 x8-12, 12/10/8/6/4 of pause/myo reps.
- Op een paar compound exercises wat nadruk gelegd wordt op kracht. (zoals squats, deadlift, bench press)
- Op 1 isolatie-oefening pér spiergroep bewust (maar beheerst en gedoseerd) de nadruk wordt gelegd op de pomp en tot falen gaan eventueel middels pause reps o.i.d.

Binnen deze richtlijnen heb je dan weer heel veel speelruimte om tot een stukje persoonlijk behoeften en maatwerk te komen.

Laatst bewerkt:
@harpep wat is jouw kijk op het volgende.
- De frequentie bij SL is voor de squat 3 keer per week en voor de overige oefeningen 1,5 keer per week. Waarom zou je wel zonder problemen 3 maal per week 5 sets kunnen squatten en voor de overige oefeningen de frequentie moeten halveren en voor de DL het volume ook nog een door 5 delen, want je doet daar maar 1 set van.
- In de basis voer je bij SL geen verticale pull uit, als je de uitgebreidere versie doet, dan doe je chin-ups, voornamelijk voor je biceps, mis je dan geen verticale pull met je armen in het frontale vlak van lichaam zoals een pull-up (of lat pull-down)
- Dat je (zeker) als beginner je niet druk hoeft te maken om isolatie oefeningen voor je armen snap ik en ben ik het mee eens, maar binnen SL doe je ook niets voor je kuiten en je rear delts (natuurlijk doen die iets bij de BOR en OHP) is het wel verstandig om daar pas mee te beginnen als je een jaar lang aan SL hebt gedaan, dus na ca. 150 trainingen?

Ik heb hele verhaal van Mehdi gelezen en begrijp zijn visie op het schema, maar dat betekent niet dat hij op elk vlak gelijk heeft.

Stronglifts 5x5 is niet heilig. Grootste voordeel is de simpelheid, de duidelijke website en de app, waardoor trainen een stuk eenvoudiger wordt. En het helpt goed tegen fuckarounditis. Als novice heb je nog bijvoorbeeld nog helemaal geen verschillende pulls nodig, kies er gewoon één en zorg ervoor dat je rug groter en sterker wordt. Dat gezegd hebbende zijn er ook gewoon novice programma's die wel een wat breder scala aan oefeningen hebben:

Fierce 5: [Link niet meer beschikbaar]

Alpha Destiny Novice Programm: http://outalpha.com/the-out-alpha-novice-program/

Wat ik wel zou aanraden is om over te stappen op een intermediate programma zodra je plateaus blijft houden, dus niet te lang blijven hangen in de novice programma's als dit het geval is. Uiteraard moet je wel eerlijk naar jezelf toe zijn of je voeding, rust en recovery wel in orde waren, want hoe langer je een novice programma uit kunt melken, hoe beter.

Ik baseer zeker niet alles op getallen, ik train ook omdat ikhet leuk vind, alleen is progressie wel iets dat het leuk maakt. En ik heb naast meerdere fb schema's prima nog een/twee dagen kunnen boksen dus dat een fb geen ruimte laat voor extra activiteiten ben ik niet met je eens.

Enfin, doe wat jou blij maakt, het is jouw leven ;)

Op welke dagen bokste je dan? Op een rustdag, of gewoon na je FB training op dezelfde dag?

Stronglifts 5x5 is niet heilig. Grootste voordeel is de simpelheid, de duidelijke website en de app, waardoor trainen een stuk eenvoudiger wordt. En het helpt goed tegen fuckarounditis. Als novice heb je nog bijvoorbeeld nog helemaal geen verschillende pulls nodig, kies er gewoon één en zorg ervoor dat je rug groter en sterker wordt. Dat gezegd hebbende zijn er ook gewoon novice programma's die wel een wat breder scala aan oefeningen hebben:

Fierce 5: [Link niet meer beschikbaar]

Alpha Destiny Novice Programm: http://outalpha.com/the-out-alpha-novice-program/

Wat ik wel zou aanraden is om over te stappen op een intermediate programma zodra je plateaus blijft houden, dus niet te lang blijven hangen in de novice programma's als dit het geval is. Uiteraard moet je wel eerlijk naar jezelf toe zijn of je voeding, rust en recovery wel in orde waren, want hoe langer je een novice programma uit kunt melken, hoe beter.

Bedankt voor de links, ik zal ze doorlezen.

Op welke dagen bokste je dan? Op een rustdag, of gewoon na je FB training op dezelfde dag?
Wisselend, ik hield wel altijd aan dat ik geen drie dagen achter elkaar sportte, of twee dagen rust nam als ik boksen na mijn krachttraining deed

wat is jouw kijk op het volgende.
- De frequentie bij SL is voor de squat 3 keer per week en voor de overige oefeningen 1,5 keer per week. Waarom zou je wel zonder problemen 3 maal per week 5 sets kunnen squatten en voor de overige oefeningen de frequentie moeten halveren en voor de DL het volume ook nog een door 5 delen, want je doet daar maar 1 set van.

- De squat is een dusdanige allround beweging, dat de totaal-effecten zich eigenlijk uitstrekken over het gehele lichaam, dus ook het bovenlichaam (vooral in die eerste maanden dus) denk dan met name aan stabilisatie en synergisme van alle betrokken spiergroepen in de beweging.

- Daarnaast is de squat voor velen ook een moeilijk aan te leren beweging (moeilijker dan de deadlift, wat voor velen een meer natuurlijk bewegingspatroon is), Hierbij is het frequente doen van de squat iets dat het motorische leerproces versneld en verbeterd.

- Beter worden in worden in de squat heeft (vooral in de eerste instantie) een véél grotere overdracht op met name de deadlift, dan vice versa.
Kortom, als je tijd en energie beperkt is en je wilt zowel de deadlift als de squat verbeteren dan helpt veel squatten om ook beter op de deadlift te worden.
Omgekeerd: Veel deadliften om beter te worden op de squat werkt doorgaans juist niet.

Kortom, er zijn verschillende steekhoudende argumenten waarom het zinvol is om de squat relatief veel aandacht te geven..........althans binnen de eerste 6-12 maanden.
Daarna wordt het in mijn optiek een heel ander verhaal.
Op den duur zul je nagenoeg evenredig veel aandacht aan zowel de squat als de deadlift moeten besteden om op beiden ook progressie te blijven boeken.
Buiten dat, in mijn optiek horen in een evenwichtig hypertrofie-schema ook pull/push bewegingen te zitten in zowel de horizontale als verticale vlakken en zijn een aantal goed gekozen isolatiebewegingen van groot belang.

- In de basis voer je bij SL geen verticale pull uit, als je de uitgebreidere versie doet, dan doe je chin-ups, voornamelijk voor je biceps, mis je dan geen verticale pull met je armen in het frontale vlak van lichaam zoals een pull-up (of lat pull-down)

Nee, en daar zou ik me ook helemaal niet druk om maken.
Het is ook niet waar overigens -functioneel anatomische gezien- dat je bij een de chins (smalle onderhandse greep) voornamelijk je biceps traint.
Ook chins zijn in de éérste instantie een schouder-extensie beweging, waarbij a priori de lats werken.

De biceps doen daarbij wel flink mee als dynamische stabilisator en dat is -zeker als je begint met trainen voldoende om de biceps te ontwikkelen.
Maar chins is zeker geen primaire biceps oefening, wat ten dele komt doordat de biceps actief/passief insufficiënt is in de beweging als gevolg van z'n bi-articulaire karakter. (= een spier die in zijn verloop twee gewrichten passeert)

Simpeler gezegd, dit wil eigenlijk zeggen dat de biceps voor het grootste deel van de chin beweging niet met maximale kracht kan contraheren.
(dit geldt overigens niet voor de andere twee armflexoren: de brachialis en de brachioradialis, die feitelijk meer profiteren van de pull bewegingen)
Kortom, curl varianten zijn op een bepaald moment noodzakelijk om de biceps maximaal te ontwikkelen.

- Dat je (zeker) als beginner je niet druk hoeft te maken om isolatie oefeningen voor je armen snap ik en ben ik het mee eens, maar binnen SL doe je ook niets voor je kuiten en je rear delts (natuurlijk doen die iets bij de BOR en OHP) is het wel verstandig om daar pas mee te beginnen als je een jaar lang aan SL hebt gedaan, dus na ca. 150 trainingen?

Ik ben er van overtuigd dat SL op den duur te veel hiaten creëert als het gaat om uitgebalanceerde musculaire ontwikkeling.
Er komt heel duidelijk een moment dat je extra zaken gaat toevoegen, zoals ik ook in mijn eerdere voorbeeld van de AB fullbody variant liet zien.

Voor die eerste 6-12 maanden is het toch meestal voldoende, om de spiergroepen die jij noemt mee te laten ontwikkelen.
Het is weliswaar zo dat de kuiten en rear delts het 2e accent krijgen in de beweging (of voornamelijk als synergist mee doen), maar door hun 'novice' gevoeligheid voor prikkels is dat toch voldoende om ze groter en sterker te maken.

Ik heb hele verhaal van Mehdi gelezen en begrijp zijn visie op het schema, maar dat betekent niet dat hij op elk vlak gelijk heeft.

Oh nee, hij heeft zeker niet op elk vlak gelijk. Sterker nog, ik weet zeker dat hij geen raad weet met het coachen en vooruit helpen van echt gevorderde kracht-atleten.
Niet dat dit de kracht van SL en aanverwante 5x5 systemen voor beginners weg neemt, maar laten we eerlijk zijn: Iedere handige hufter kan een beginner progressie laten boeken. Vaak niet zozeer door, maar eerder juist ondanks een bepaald schema.
Dus een echte kunst vind ik dat niet.

Mehdi is eigenlijk gewoon een commerciële internet papegaai, die in het verleden o.a. op dit forum de kunst heeft afgekeken.
(2007 en eerder onder de naam paddos)
Daarna heeft hij daar financieel heel handig -dat moet ik hem nageven- een slaatje uit weten te slaan.

Dank je wel voor je duidelijke uitleg, om meerdere redenen denk ik niet dat SL 5x5 (of een ander FB schema) op dit moment het beste bij mij past en dan heb ik het niet over dat ik mijn kortetermijn doelen er niet mee kan behalen, maar het past niet goed in mijn agenda. Ik heb dus besloten om toch weer met een UB/LB schema aan de slag te gaan, maar voorlopig voor 90% alleen de basis compound oefeningen. Op mij UB dag dus BP, OHP, BOR en chin-up, allemaal 5 sets en elke training verzwaren en wat extra werk voor mij rotatorcuffs en achterste delts. Op de LB dag 5 sets SQ, 1 set DL, beide elke training verzwaren en wat werk voor kuiten en core. Ik denk dan ongeveer een zelfde progressie te kunnen maken als met SL 5x5, maar dan wel binnen een schema dat beter bij mij past.

Terug
Naar boven