Fitness Seller

Een aantal vragen over behoefte kc

jp15h

Cool Novice
Waardering
1
Lengte
1m95
Massa
104kg
Ik heb uitgerekend dat mijn energiebehoefte 2006 kc is, omdat ik wil cutten heb ik hier 20 procent van afgehaald en zit nu op ongeveer 1605 kc. Nu er 20 procent vanaf is, moet ik dan de eiwitten en koolhydraten gelijk verdelen of alsnog hoger in eiwitten zitten?
En begrijp ik het goed dat ik de kc die ik verbrand met cardio weer moet aanvullen met voedsel? Geldt dit ook voor de krachttraining? Ik las in de sticky over cutten dat ik naar mijn behoefte, 2006 kc dus, moet eten en als ik 1200 kc verbrand met cardio, dit ook weer moet aanvullen. Dus dan eet ik eigenlijk best veel. Ik dacht zelf eerst dat ik gewoon 1600 kc moest nemen en dan kt en cardio erbij.
En als je dan de verbrande kc door krachttraining en cardio moet aanvullen, moeten dit dan alleen eiwitten zijn? Zijn hier die eiwitshakes voor? Hoeveel kc bevatten die shakes?
Ik heb gelezen in de stickys alleen is het wat in strijd met wat ik dacht te moeten doen. Alvast bedankt voor het beantwoorden van de vragen.

2006kcal met dat gewicht en die lengte? post je berekening eens???

Volgens mij doe je wat fout...

Je berekening klopt volgens mij niet, het is onmogelijk dat iemand van 1m95 en 104 kg maar 2000 kcal aan onderhoud nodig heeft, volgens mij zit je dichter bij de 2600 kcal ofzo. Als je wilt cutten moet je in totaal dus minder calorieen naar binnen werken dan je verbrand. Dus in jouw geval zou je op trainingsdagen bvb 2200-2400 kcal kunnen eten. En wat je verbrand met cardio en/of krachttraining moet je natuurlijk niet weer aanvullen, anders zit je niet in een energie-deficiet, en val je dus niet af. Bij het eten moet je je focussen op genoeg eiwitten, een beetje complexe koolhydraten en goede (enkel- en meervoudig onverzadigde) vetten. Eiwit shakes hebben hetzelfde eiwit dat vlees, vis, eieren etc ook bevatten, alleen geisoleerd en geconcentreerd en makkelijker in te nemen. Ze dienen om je eiwitbehoefte aan te vullen indien nodig, niet als basis. Een 30gr whey shake met water bevat meestal rond de 120 kcal.

• Topic Starter Topic Starter
Ik zie nu dat ik heb berekend wat ik binnen moet krijgen als ik de hele dag niks anders doe dan zitten. Dan is het 2006 kc. Bedankt voor de antwoorden, ik ben weer wat wijzer geworden. Ik zal ook niet meteen shakes nemen en dit eerst uit mijn voeding halen.

Ik begrijp het nu.

Laatst bewerkt:
Je onderhoud op trainingsdagen is waarschijnlijk wel rond de 3500 kcal. Je kan een paar dagen onderhoud inname aanhouden om te wennen aan t gevoel van cutten, en als je per se op je onderhoud-inname door wilt cutten zal t dus wel langer duren om je bf te droppen. Als je een beetje sneller af wilt vallen kan je na een paar dagen wennen aan cutten gemakkelijk nog 400-500 kcal naar beneden, dus dan ga je rond de 3000 kcal p/d innemen. Wat belangrijk is daarbij is dat je en constante eiwit inname hebt tijdens de hele dag (elke maaltijd), zodat je lichaam die ingenomen eiwitten + de lichaamsvetten uit je vetcellen kan verbranden en gebruiken als energie voor lichaamsprocessen. Op die manier worden de eiwitten in je spieren gespaard, en behoud je dus je spiermassa. Op dagen wanneer je niet traint kan je gewoon op onderhoud eten in dat geval, dus 2400 kcal p/d ofzo.

Je onderhoud op trainingsdagen is waarschijnlijk wel rond de 3500 kcal. Je kan een paar dagen onderhoud inname aanhouden om te wennen aan t gevoel van cutten, en als je per se op je onderhoud-inname door wilt cutten zal t dus wel langer duren om je bf te droppen. Als je een beetje sneller af wilt vallen kan je na een paar dagen wennen aan cutten gemakkelijk nog 400-500 kcal naar beneden, dus dan ga je rond de 3000 kcal p/d innemen. Wat belangrijk is daarbij is dat je en constante eiwit inname hebt tijdens de hele dag (elke maaltijd), zodat je lichaam die ingenomen eiwitten + de lichaamsvetten uit je vetcellen kan verbranden en gebruiken als energie voor lichaamsprocessen. Op die manier worden de eiwitten in je spieren gespaard, en behoud je dus je spiermassa. Op dagen wanneer je niet traint kan je gewoon op onderhoud eten in dat geval, dus 2400 kcal p/d ofzo.

Bedankt, dit maakt het duidelijk voor me. Mijn onderhoud op trainingsdagen is nu 3633-500, dus 3133. En op de rustdagen is het 2344.

Terug
Naar boven