XXL Nutrition

Een begin: goed op weg?

Ash116

Novice
Waardering
0
Hallo allemaal.

Ik ben nieuw hier en nieuw in deze sport.
Ik heb de sticky's doorgelezen maar zit met enkele praktijkvragen.

Sinds januari van dit jaar ben ik begonnen met bodybuilding.
Na eerst een paar weken gewend te zijn geraakt aan de gewichten ben ik langzaam gaan opbouwen.

Mijn doel is om meer (spier)massa te verkrijgen.

Ik train op maandag, woensdag en vrijdag.
Maandag: borst, biceps, buik.
Woendag: triceps, buik en schouders,
Vrijdag: buik, benen en rug.

Gezien mijn lichte gewicht (ca 66 kilo bij een lengte van ongeveer 1.75) hebben ze mij verteld dat ik nog niet heel erg op mijn voeding hoef te letten, zolang ik maar niet te vet eet en het liefst zo gezond mogelijk en daarbij veel water drinken. Dit lukt allemaal vrij aardig.

Afgelopen twee weken heb ik langzaamaan de gewichten wat opgevoerd,daar waar het kon, omdat ik merkte dat dit al ging.
Ik train samen met iemand die al drie jaar traint en af en toe houden we onze spieren voor de gek door niet alles in een bepaalde volgorde te trainen.

Als ik train dan probeer ik zo zwaar mogelijk te pakken zodat ik bij reps van 10 stuks bij de 7e of 8e keer het moeilijk krijgt en de laatste er echt uit probeer te "persen". Zo is mij ook geadviseerd om te trainen.

Mijn vraag is of ik nog meer uit mijn traingen kan halen (en hoe?) en wanneer ik op mijn voeding moet gaan letten?

Kan iemand mij hierin adviseren?
Want in de praktijk valt het allemaal nog niet mee voor een nieuweling.

Bedankt!

Veel meer eten :-) Weegzelf slechts 64kg en ben 1m80 en ik eet toch een 6-7tal keer op een dag. Wel gezonde voeding maar je moet toch minimaal 3500kcal op een dag binnenkrijgen.

Ik weet niet wie jouw wijs heeft gemaakt dat voeding in jouw stadium niet belangrijk is, maar dat is natuurlijk klinkklare onzin. Je geeft aan meer spiermassa te willen gaan opbouwen. Hierbij is het belangrijk dat je qua calorie inname boven je onderhoud gaat zitten. Met de onderstaande link kan je dit uitrekenen en meer kennis vergaren hierover:

http://www.giantpt.com/voeding-gewicht/algemeen/bereken-jouw-caloriebehoefte.html

Verder ziet je schema er goed uit, zover ik dat kan beoordelen. Een specifiekere kijk op je schema (de betreffende oefeningen per dag) zouden de adviezen echter meer ten goede komen.

Rug en benen lijkt me niet een geweldig idee, aangezien je dan 2 'grote' spiergroepen op 1 dag traint.

Ik weet niet wie jouw wijs heeft gemaakt dat voeding in jouw stadium niet belangrijk is, maar dat is natuurlijk klinkklare onzin. Je geeft aan meer spiermassa te willen gaan opbouwen. Hierbij is het belangrijk dat je qua calorie inname boven je onderhoud gaat zitten. Met de onderstaande link kan je dit uitrekenen en meer kennis vergaren hierover:

http://www.giantpt.com/voeding-gewicht/algemeen/bereken-jouw-caloriebehoefte.html

Verder ziet je schema er goed uit, zover ik dat kan beoordelen. Een specifiekere kijk op je schema (de betreffende oefeningen per dag) zouden de adviezen echter meer ten goede komen.

In het begin groei je sowieso wel dude, je moet gewoon van jezelf gewicht aankomen en pas als je op een lekkere aantal kilo's zit, moet je flink gaan bulken en supplementen gebruiken, dan word je pas een beest, anders is die grens veel sneller bereikt.

Althans bij mij heeft dat goed uitgepakt.

• Topic Starter Topic Starter
Alvast hartelijk bedankt voor de tips.
Misschien had ik er even bij moeten zetten welke oefeningen ik per dag doe.

Dus voor de volledigheid:
Maandag
bankdrukken (40 kilo)
schuine bankdrukken (30 kilo)
peck deck (45 kilo)
hameren met dumbbell (9 kilo)
21-en

Woensdag
Frontpulldown en Pulldown behind neck (60 kilo)
Dumbbell row (9 kilo)
Cable row (60 kilo)
Dippen

Vrijdag
Leg press
Dumbbelle side raise
Upright row

Elke trainingsdag: crunches, sit-ups en twisted sit-ups.

Ik kom er nu net achter dat ik een foutje gemaakt heb zojuist in het openingstopic.
Maandag: borst, biceps en buik
Woensag: triceps, schouders en buik
Vrijdag: rug, benen en buik
Hopelijk bij deze even gecorrigeerd!

In het begin groei je sowieso wel dude, je moet gewoon van jezelf gewicht aankomen en pas als je op een lekkere aantal kilo's zit, moet je flink gaan bulken en supplementen gebruiken, dan word je pas een beest, anders is die grens veel sneller bereikt.

Hangt toch zeer sterk af van uw lichaamstype. Ik ben een zuivere ecto en heb in het verleden 2j "getraind" deed wel alle nodige oefeningen buiten benen enz.. Maar niets van voeding aangepast. Op 2j heeft me dit 6kg spiermassa aangebracht.

Sinds kort ben ik terug beginnen fitnessen met aangepaste voeding. En ben nu op een maand meer dan 1kg aangekomen. Dit hangt echt van persoon tot persoon af.

Hangt toch zeer sterk af van uw lichaamstype. Ik ben een zuivere ecto en heb in het verleden 2j "getraind" deed wel alle nodige oefeningen buiten benen enz.. Maar niets van voeding aangepast. Op 2j heeft me dit 6kg spiermassa aangebracht.

Sinds kort ben ik terug beginnen fitnessen met aangepaste voeding. En ben nu op een maand meer dan 1kg aangekomen. Dit hangt echt van persoon tot persoon af.

Bij mij is 30 kilo aangekomen en ik gebruik nu nog steeds geen voedingsschema, ik heb momenten dat ik meer eet, en dan kom ik ook aanzienlijk aan, maar dit lichaam is gewoon van mezelf en ik ben nergens van afhankelijk, als ik een maand niet train dan val ik amper af, ik heb mezelf van ecto naar mesomorph getransformeerd. Kun je nagaan wat er gebeurd als ik nu een voedingsschema ga gebruiken of flinke supplementen... ;)

Buik heeft ook 48 uur rust nodig ;)
Ik zou schouders + benen doen, en dan rug + triceps. Rug + biceps en/of borst + triceps kan ook, ligt er aan waar je voorkeur naar uit gaat.
In de voedingssectie kun je je energiebehoefte berekenen en er staat een mooi voorbeeld voor een voedingsschema, die je aan kunt passen.
Good luck!

Ben ik de enige die het aantal oefeningen per training wel erg mager vindt?

benen bijvoorbeeld maar 1 oefening..?

En vrijdag doe je maar 3 oefeningen, dan ben je dus binnen een half uur klaar...?

En buik is 2x per week meer dan genoeg...

met 2 spiergroepen per training deed ik altijd minstens 3 oefeningen per spiergroep om deze zo veelzijdig en compleet mogelijk aan te pakken....

En inderdaad, specifiek voedingsschemais nog niet rete belangrijk, groeien zul je toch wel doen zo in het begin, maar het is wel belangrijk dat je veel meer gaat eten, en wat dus met zich mee brengt dat je een beetje oplet dat het wat gezondere voeding is... en dan ga je op den duur eens echt opschrijven wat je eet, precies alles uitrekenen en evt dan nog aanpassen e.d

Laatst bewerkt:
Bij mij is 30 kilo aangekomen en ik gebruik nu nog steeds geen voedingsschema, ik heb momenten dat ik meer eet, en dan kom ik ook aanzienlijk aan, maar dit lichaam is gewoon van mezelf en ik ben nergens van afhankelijk, als ik een maand niet train dan val ik amper af, ik heb mezelf van ecto naar mesomorph getransformeerd. Kun je nagaan wat er gebeurd als ik nu een voedingsschema ga gebruiken of flinke supplementen... ;)

De ene mens heeft nu eenmaal meer aanleg dan een ander ;) Lucky you :D

Het is een feit dat je pas aankomt als je meer eet dan je verbruikt. Jij hebt waarschijnlijk altijd geluk gehad dat je genoeg at, zonder dat je daarbij bewust bezig was. Als je een snelle stofwisseling hebt, figuurtype ecto bent en van nature geen grote eter, kom je gewoon heel moeilijk aan.
De stelregel is dat je boven je onderhoud moet eten, anders kan je aankomen wel vergeten. Ik kom zelf ook niet snel aan van nature en pas sinds ik meer eet gebeurt dit wel.

Dus meer eten (maar uiteraard wel gezond) meer oefeningen?

Klopt het dat de manier van trainen wel juist is: redelijk zwaar starten zodat het bij 7-8e keer moeilijk gaat en 9 en 10 eruit moet "persen"?
Ik hoor namelijk bij ons in de sportschool tegenstrijdige verhalen hierover.

Nog meer tips?
Alles is welkom en bedankt voor jullie adviezen :)

wel eerst opwarmen en rekken en strekken, voordat je de echte zware setjes gaat doen.

Het is een feit dat je pas aankomt als je meer eet dan je verbruikt. Jij hebt waarschijnlijk altijd geluk gehad dat je genoeg at, zonder dat je daarbij bewust bezig was. Als je een snelle stofwisseling hebt, figuurtype ecto bent en van nature geen grote eter, kom je gewoon heel moeilijk aan.
De stelregel is dat je boven je onderhoud moet eten, anders kan je aankomen wel vergeten. Ik kom zelf ook niet snel aan van nature en pas sinds ik meer eet gebeurt dit wel.

Klopt, ik begon wel steeds meer te eten, gelukkig weet ik ook een beetje van voeding af dus weet ik wat wel en niet goed is voor de spiergroei.

Ik snap vrij weinig van het schema aangezien de dagen volgens mij nog steeds door elkaar staan maar wat ik wel zie is dat je niet deadlift en squat en peck deck doet ipv dumbbell fly's. 3 grote punten van verbetering in je schema als je het mij vraagt. Kijk nog even of je schema er wel goed staat, zoals het nu is doe je dus borst, schouders, benen en rug op woensdag en vrijdag (indien tricep dip, dan geen borst ;) )

Ik snap vrij weinig van het schema aangezien de dagen volgens mij nog steeds door elkaar staan maar wat ik wel zie is dat je niet deadlift en squat en peck deck doet ipv dumbbell fly's. 3 grote punten van verbetering in je schema als je het mij vraagt. Kijk nog even of je schema er wel goed staat, zoals het nu is doe je dus borst, schouders, benen en rug op woensdag en vrijdag (indien tricep dip, dan geen borst ;) )

Deadlift is niet van belang als je net begint, trust me.

Dus, veel meer eten maar wel gezond uiteraard.
2 (grote) spiergroepen trainen per training.
Met minstens 3 verschillende oefeningen per spiergroep?

Dan zou ik meer uit mijn trainingen moeten kunnen halen?

Zoals zovelen wil ik gespierd worden (haha een beest) en ik weet dat je daar een hoop voor moet doen en dat daar veel tijd in gaat zitten. Maar als ik zo wel eens de foto's van andere beginners in het "foto topic" bekijk dan zijn andere beginners die ook in januari van dit jaar begonnen zijn al veel verder.
Daarbij overheerst bij mij het gevoel dat ik geen voldoening haal uit mijn trainingen dus er moet iets mis zijn. Uiteraard eerst de sticky's doorgelezen en geprobeerd dit zelf in praktijk te brengen is nog een hele klus voor een beginner.
Dus alle tips zijn welkom.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven