XXL Nutrition

Eerste echte cut

TrainInsane

Cool Novice
Waardering
2
Lengte
1m88
Massa
90kg
BB'ers,

De titel zegt het al, ik wil voor de eerste keer echt goed gaan cutten voor deze zomer. Ik heb al behoorlijk wat ingelezen en opgezocht over cutten, maar zoals altijd zijn er weer veel te veel meningen en zogenaamde 'gouden methodes'. Ik snap dat er meerdere wegen naar Rome leiden, maar wil uiteraard het liefst zo goed mogelijk beginnen en eventueel naar verloop van tijd nog wat tweaken aan m'n schema's. Ik weeg nu 90kg met een VP van 15%, ik zou mijn VP het liefst naar ongeveer 10% brengen deze cut.

Ik heb mijn onderhoudsniveau met zowel de Harris-Benedict en de Katch-McArdle formules berekend. De uitkomsten wijken wel een beetje van elkaar af, doe ik er goed aan om het gemiddelde van deze formules als onderhoudsniveau aan te nemen? Uit de Harris-Benedict formule blijkt dat mijn onderhoudsniveau op 3710kcal ligt en uit de Katch-McArdle formule blijkt deze op 3539kcal te liggen. Dus nu maar er van uitgaan dat m'n onderhoud op ongeveer 3600kcal ligt?

Verder lees ik de ene keer dat je het best kan cutten door ongeveer 300-500kcal onder je onderhoud te gaan zitten en vooral door te trainen hoe je dat in een bulk ook doet. Dan lees je weer dat je op je onderhoud moet eten en je kcal verschil met 3 a 4x cardio per week te bereiken. Het zal beide wel werken, maar ik imo lijkt het me dat als je onder je onderhoud eet dat je meer spiermassa zal verliezen dan als je op je onderhoud zal eten. Maar aan de andere kant vind ik 3 a 4x cardio per week iets te veel van het goede.

Mijn plan is om rond de 3300kcal per dag te gaan eten met de volgende e/k/v verhouding; 35/45/20, hierbij wil ik dan nog 1 a 2x cardio per week toe gaan voegen. Dit in de vorm van een HIIT-circuit dat bestaat uit touwtje springen, sprinten, optrekken en misschien nog een aantal bodyweight oefeningen. Daarnaast wil ik voor KT nog 3 of 4 dagen per week een UB/LB schema gaan doen.

Zal bovenstaande methode goed en efficiënt zijn om mijn VP omlaag te brengen en ondertussen wel zoveel mogelijk spiermassa te behouden? Ik hoor graag jullie meningen/tips

Gr. TrainInsane

Dit is zeker een goede manier.
De eerste week is altijd een beetje testen imo.
Als je ong 0,5 per week afvalt gaat dit zonder al te veel spierverlies, mits je eetschema goed is maar zoals je het hier neer zet denk ik van wel.

Dus ik zou zeggen probeer het een week uit en kijk hoeveel je afvalt.
Succes!

Het gaat om je deficit, kan dmv voeding of cardio.

• Topic Starter Topic Starter
Het gaat om je deficit, kan dmv voeding of cardio.

Als je m'n post goed hebt gelezen kan je zien dat ik daarvan al op de hoogte was. De vraag was welke methode men prefereert en of mijn keuze een goede is.

---------- Toegevoegd om 23:46 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:46 ----------

Dit is zeker een goede manier.
De eerste week is altijd een beetje testen imo.
Als je ong 0,5 per week afvalt gaat dit zonder al te veel spierverlies, mits je eetschema goed is maar zoals je het hier neer zet denk ik van wel.

Dus ik zou zeggen probeer het een week uit en kijk hoeveel je afvalt.
Succes!

Top, thnx

Terug
Naar boven