XXL Nutrition

Efficienter slapen

kan je melatonin elke dag nemen en zit er een max tijd aan=

Ja, je mag het ook zolang nemen als je wil, maar er treedt wel tolerantie op na een bepaalde tijd. Je mag tot 10mg nemen, maar als ik er 2 neem van 0,1 mg val ik al als een blok in slaap..

ieder lichaam heeft een andere slaapbehoefte, sommige mensen hebben nu eenmaal van nature uit veel slaap nodig, andere net niet.
als je lichaam nu 10 uur slaap of meer nodig heeft, kan je daar niet veel aan doen.
ik heb van nature uit ook veel slaap nodig, maar toch heb ik maar 6-7 uur slaap per nacht, doordat ik vroeg moet opstaan.
Het gevolg is dan ook dat ik alle dagen moe ben. probeer gewoon uit te zoeken met hoeveel uren slaap je uitgerust bent en pas je daarop aan ;)

Cyproheptadine, maakt de slaap dieper.

Wil niet zeggen dat iedereen baat heb bij melatonine, sommige reageren er helemaal niet op bij inname van extra melatonine.
Je kunt l-Tryptofaan of zma proberen.

Volgende dingen had ik genoteerd na het lezen van het e-book "powerfull sleep", ik heb namelijk hetzelfde probleem.

-get more sunlight, it decreases melatonine and delates the drop of body temperature

-powernap of 45 minutes

-exercise, best in morning, always at least 3 hours before sleep

-sleep pattern the same in weekends as in the week

-caffeine harms sleep

-same with alcohol, its even worse

-drink water, a lot, only water

-the more demand you put on your digestive
system during the night, the poorer the quality of your sleep will be

-->worst are high fat, high sugar and spicy food

-good supplements are magnesium, calcium and vit b

-avoid stress

-if you cant fall asleep, focus on relaxing, think about situations with little brain activity

-use bed only for sleeping

-cold room is better

overigens kon je uit het boek afleiden dat vooral het eerste belangrijk was, dus zoveel mogelijk buiten zijn en zonlicht opnemen. Ik moet zeggen dat ik in periodes op vakantie waar ik hele dagen buiten rondliep ik ook wel een stuk minder slaap nodig had.

Een meer experimentele oplossing zou mogelijk lucid dreaming zijn (het gewaarworden en controleren van je dromen). De schrijver van het boek hierover beweerde na een tijd zelf te kunnen kiezen hoelang hij sliep en in welke mate hij uitgerust was achteraf, maarja ...

Volgende dingen had ik genoteerd na het lezen van het e-book "powerfull sleep", ik heb namelijk hetzelfde probleem.

-get more sunlight, it decreases melatonine and delates the drop of body temperature

-powernap of 45 minutes

-exercise, best in morning, always at least 3 hours before sleep

-sleep pattern the same in weekends as in the week

-caffeine harms sleep

-same with alcohol, its even worse

-drink water, a lot, only water

-the more demand you put on your digestive
system during the night, the poorer the quality of your sleep will be

-->worst are high fat, high sugar and spicy food

-good supplements are magnesium, calcium and vit b

-avoid stress

-if you cant fall asleep, focus on relaxing, think about situations with little brain activity

-use bed only for sleeping

-cold room is better

Zaterdagnacht is anders de enige nacht waarbij ik binnen no-time in slaap lig :D

op je rug liggen ;)

Heb zo de juiste bronnen er niet bij. Maar geloof dat de hersenen zoon 3 uur nodig hebben om alle cellen weer geordend te krijgen. (verklaart ook waarom je soms 's avond ergens een oplossing niet voor kan vinden en na wat slaap wel). En spieren hebben zoon 6 uur nodig om weer op krachten te komen. Een paar nachten wat minder slaap zal dus geen probleem zijn maar op lange termijn ga je het merken.

Dit was wat info dat ik bij elkaar gezocht had toen ik wat slaapproblemen had en last van moeheid.

Mijn huisarts was het hier niet mee eens... Volgens hem is het gejaagde cultuur waar wij nu in leven pas sinds de laatste 10/20 jaar. Daarvoor pakte de mensen wel netjes de 8 uur slaap. In zoon korte tijd is het in zijn ogen onmogelijk dat een mens zich al heeft aangewend om met minder slaap goed te kunnen functioneren.

Ik kreeg dus ook als advies. PAK JE UREN!

Mocht je moeilijk in slaap komen; Uit onderzoek is gebleken dat je het snelst in slaap valt als je aan een waterval denkt. Het is maar waar je mee bezig wil zijn in je bed :)!

Ik slaap al 2 jaar met een doek voor me ogen. Ziet er apart uit maar ik val binnen 15 minuten in slaap. En voor ik het weet is het alweer ochtend ,dus ik kan wel zeggen dat ik diep slaap.

Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die langer dan 6 a 7 uur per nacht slapen gemiddeld minder lang leven !

Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die langer dan 6 a 7 uur per nacht slapen gemiddeld minder lang leven !

Klopt. Als ze 8 uur slapen, missen ze een uur per dag. 365 uren per jaar, voor laten we zeggen gemiddelde 75 jaar= 3,125 jaar leven ze minder!!! ;)

Terug
Naar boven