- Waardering
- 7.413
- Lengte
- Massa
- 69kg
- Vetpercentage
- 42%
Of op havermout

Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Of op havermout

Dus met 1 banaantje is alles opgelost?
Trainde je altijd nuchter? Eet je die dag/avond ervoor wel voldoende carbs.
Het is iets meer dan alleen een banaantje, maar het lijkt dat de oplossing idd in voeding zit.Iedereen bedankt voor het meedenken! Ik zit idd relatief laag in koolhydraten, maar zorg ervoor dat ik voor de training goed eet met complexe koolhydraten. Tot nu toe ging dat altijd prima. Zwaar trainen in een kcal deficit is echter nieuw voor me (trainde vroeger ook zwaar maar woog 15-20kg meer en altijd kcal surplus).
Uit alle antwoorden trek ik de conclusie dat ik het beste even kan gaan experimenteren wat werkt qua voeding (vooral koolhydraten) en mocht het niet verbeteren naar de ha. Zo'n bloedsuikermeter lijkt me ook interessant dus die ga ik aanschaffen.
Rectaal ?
Dacht al, potent banaantjeHet is iets meer dan alleen een banaantje, maar het lijkt dat de oplossing idd in voeding zit.
Banaantje is een codenaam voor Tren

Damn weer wat geleerd

Wat zijn nou uiteindelijk je resultaten van je onderzoekje? Snelle carbs na het trainen = geen crash? Of voor het trainen + er na? Het was dus een bloedsuiker crash hoogstwaarschijnlijk?
Ga volgende week kijken of ik verschil merk tussen tussen alleen ervoor of erna. Deze week tot de conclusie gekomen dat ervoor en erna iig werkt.Wat zijn nou uiteindelijk je resultaten van je onderzoekje? Snelle carbs na het trainen = geen crash? Of voor het trainen + er na? Het was dus een bloedsuiker crash hoogstwaarschijnlijk?
Hoor dit soort verhalen wel vaker namelijk, zelf ook een tijd last van gehad en onbewust opgelost toen ik meer kcal per dag kreeg van mezelf en een ontbijt invoerde. Dus ben best benieuwd wat je nu zelf als conclusie hebt getrokken en wat de manier is die voor jou lijkt te helpen.
Het gemiddelde lichaam slaat 1200-1600kcal aan Glycogeen op. Best knap als je dat leeg getrokken krijgt in de sportschoolAls je geen suikers meer hebt en je glycogeen is leeg dan kom kever man met de hamer tegen. Fietsers gebeurt dit vaak omdat ze lang bezig zijn en dan bergop… dan gaan ze in de koolhydraatverbrandingvzitten want hoge hartslag. Glycogeen op = bonk.
Koolhydraten vlak voor, tijdens of na trainen heeft tijden vutten wel nut omdat je glycogeen al een eindje leeg is.

Thanks, leuk stukje. Maar dan is er altijd nog de (kans op) discrepantie tussen theorie en praktijk. Vandaar mijn 'onderzoekje'.Het gemiddelde lichaam slaat 1200-1600kcal aan Glycogeen op. Best knap als je dat leeg getrokken krijgt in de sportschool
Heb over dit fenomeen net best een boeiend stukje gevonden van een Diabetes website, als de informatie van die website klopt dan zou dat betekenen dat TS z'n banaantje/dextrose ná de training voldoende zou moeten zijn om hem die crash niet te laten ervaren.
![]()
Bloedglucoseschommelingen bij sport - Voluit leven met Diabetes
Waarom stijgt de bloedglucosewaarde tijdens krachttraining en daalt deze in de uren erna? Je leest het op voluitlevenmetdiabetes.nl.voluitlevenmetdiabetes.nl
Jeroen: ‘Bij geleidelijke spieractiviteit (cardiofitness bijvoorbeeld) zal de bloedglucosewaarde vrijwel altijd meteen gaan dalen. Dat hangt overigens wel af van de aanvangswaarde, bij een té hoge beginwaarde zal de bloedsuiker alleen maar oplopen.
Bij krachttraining daarentegen zal er een aanvankelijke stijging van de bloedglucosewaarde plaatsvinden, en vervolgens (enkele uren na het sporten) een daling. Dat zit zo: krachttraining is een zogenaamde explosieve spierbelasting. De spier wordt aangezet tot een heftige, plotselinge verbranding en er is geen tijd om de glucose die daarvoor nodig is meteen uit het bloed te halen. Spieren gebruiken hun eigen reservevoorraad glucose: het spierglycogeen (elke spier in het lichaam heeft zo’n eigen reserve). De bloedglucose wordt vooralsnog dus ongemoeid gelaten. Het lichaam constateert wel dat er verbrand wordt, dus de lever geeft vast glucose aan het bloed af om de te verwachten daling op te vangen. Met andere woorden: de bloedglucosewaarde zal stijgen.
Pas als de spieren weer in rust zijn, dus ná het sporten, gaan de spieren de voorraad die ze hebben verbrand weer aanvullen, en dat doen ze door glucose uit het bloed te halen. De daling (en eventuele hypo) vindt dus plaats enige tijd na het sporten’.
Wil ze best ophogen maar dan moet ik cardio toevoegen om niet over target kcals te gaan, ben nu een maandje aan het cutten.@Solway Firth waarom zo bang om je kcal op te hogen? Of is dat mijn verbeelding?

Snap ik helemaal. Maar vond het wel een boeiend stukje voor jouw casus. En ook zeker om zelf te wetenThanks, leuk stukje. Maar dan is er altijd nog de (kans op) discrepantie tussen theorie en praktijk. Vandaar mijn 'onderzoekje'.

Als je ze nu zou ophogen, zou ik cardio juist even achterwege laten. Geeft een vertekend beeld als je meerdere dingen tegelijkertijd doet.Wil ze best ophogen maar dan moet ik cardio toevoegen om niet over target kcals te gaan, ben nu een maandje aan het cutten.
Verder ben ik wel een controlfreak, dus wil ik precies weten hoe, wat en waarom![]()
Zit momenteel in een deficit van 100- 200 kcal, het probleem was echt specifiek 1-2 uur na het trainen, de rest van de tijd nergens last van. Wil liever niet op of boven onderhoud zitten nu.Als je ze nu zou ophogen, zou ik cardio juist even achterwege laten. Geeft een vertekend beeld als je meerdere dingen tegelijkertijd doet.
Heb je trouwens nooit na de training dat je naar aceton of ammoniak (ik haal ze altijd door elkaar) ruikt? Of dat je adem/zweet een andere geur heeft dan normaal?
Hoe zit het nu met je kracht? Blijf je gelijk of zakt dat?
Dat is een hele goede, heb sinds een jaar een beetplaat die daar tegen helpt. Mijn vriendin kon me precies vertellen wat ik in mijn slaap uitspookte (knarsen, klemmen, adem inhouden en praten), sinds die beetplaat eigenlijk geen last meer van gehad. Zal het voor de zekerheid nog eens aan haar vragen.Mochten alle adviezen betreft carbs en bloedsuiker niet gaan werken, weet je zeker dat slaapapneu niet een mogelijke oorzaak kan zijn voor de vermoeidheid?