Fitness Seller

Eigen gym op de 2e verdieping

Bezoekers in dit topic

FutureIFBBPro

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
21 jul 2015
Berichten
315
Waardering
109
Lengte
1m70
Massa
90kg
Vetpercentage
15%
Hey beste mensen!

Ik heb een vrije staande ruimte op de 2e verdieping in mijn woning, ik weet helaas niets van de bouwconstructies in deze woning maar ik zou heel graag een eigen gym bouwen.

Ik had al heel veel moeite voor de corona maatregelen om mijzelf te sleuren naar de gym, ik erger mij aan heel veel dingen. Maar nu is het officieel, ik wil een eigen home gym.

Ik heb een aantal vragen, hopelijk helpen jullie mij eruit.

- Ik heb een budget van 2000 euro vrijgehouden, is dit voldoende voor een homegym?

- Deze kamer is ongeveer 40 vierkante meter groot, is dit genoeg of niet de moeite waard?

- Ik kan niet boren in de vloeren, zal een powerrack dan werken?

- Must: Powerrack met een cablesysteem, jammer arms voor de powerrack, een losse kabelsysteem, een dumbell rack van 10 kilo tot 50 kilo, losse schijven ongeveer 200 kilo, en een olympische barbell. 1 is volgens mij voldoende. Zou ik dit allemaal kunnen kopen voor 2000 euro? Moet niet alles nieuw zijn.

Bij voorbaat dank ik jullie!
 
-ruim voldoende voor de basis
-40m2 is groot genoeg, veel doen het met minder
-veel power racks moeten niet verankerd worden
-2000e voor alles wat je opnoemt in goede kwaliteit gaat zelfs 2dehands fel zoeken zijn denk ik.
 
Ik ben geen kenner, maar volgens mij ga je alleen al aan de Dumbbells leeglopen. 5-30kg is al snel 1300, en 10-50 is aanzienlijk zwaarder (dus duurder)

Lijkt me veel economischer om Powerblocks of Ironmaster te nemen (scheelt ook in je vloerbelasting!), maar dan ben je ook al een hap geld kwijt. 200kg aan bumpers+Schijven en Barbell ga je ook al rap naar de 600+.

Rack+ pulley 7-800,- losse pulley 250-800 (afhangend van je eisen), bankje 350,-

Kortweg, als ik zo gluur denk ik dat je budget dubbel moet als dit je eisen zijn, je gaat die 2000,- al kwijt zijn aan je gewichten (en die zijn uberhaupt niet verkrijgbaar). Ik zie ook niet 1-2-3 of je je gewichten straks zo goedkoop 2ehands kan vinden, dit is allemaal niet heel erg courant. 30mm verwacht ik wel een dump(je?), maar powerblocks en Ironmaster of volle dumbbells racks? Misschien als een lokale gym de crisis niet overleeft?

IMHO moet je dus keuzes maken en dingen één voor één aanschaffen.
 
Raad je aan van te beginnen met een bankje, rack (evt met pulley), barbell en schijven, dumbells zijn een zeer grote kost en je kan zo goed als alles trainen met bovengenoemde dingen
 
- Ik heb een budget van 2000 euro vrijgehouden, is dit voldoende voor een homegym?

Ruim voldoende om de basis aan te schaffen (tweedehands). Ik weet niet wat je allemaal in gedachte hebt.

Voor de basis; power rack, bankje, halterstang met gewichten en eventueel zelfs nog een pulley en of accessoires heb je hieraan voldoende. Helaas voor jou en vele andere onder ons, zijn de prijzen enorm gestegen voor tweedehands apparatuur. Op Marktplaats worden de gekste prijzen gevraagd.

Ik zal als ik jou was wachten en of toeslaan wanneer er een goede deal langskomt. Dit is niet de tijd om tweedehands fitness aankopen te doen.

- Deze kamer is ongeveer 40 vierkante meter groot, is dit genoeg of niet de moeite waard?

Meer dan genoeg. Ik doe het op minder.

- Ik kan niet boren in de vloeren, zal een powerrack dan werken?

Een degelijk power rack zal blijven staan, vooral als je de mogelijkheid hebt om hieraan nog gewichten te hangen.

- Must: Powerrack met een cablesysteem, jammer arms voor de powerrack, een losse kabelsysteem, een dumbell rack van 10 kilo tot 50 kilo, losse schijven ongeveer 200 kilo, en een olympische barbell. 1 is volgens mij voldoende. Zou ik dit allemaal kunnen kopen voor 2000 euro? Moet niet alles nieuw zijn.

Ik zou de eisen wat bijstellen. Een dumbell rack zou ik niet aanschaffen; kost erg veel, neemt veel ruimte in beslag en losse halters + schijven werken net zo goed.

Succes en bij vragen kan je altijd een PB sturen.
 
Bedankt heren!

Ik zal inderdaad de dumbells ‘skippen’ om geld, ruimte en zwaartekracht te besparen.

Wat betreft zwaartekracht, is dit veilig om op een boven verdieping te trainen? Ik doel niet op zware deadlifts, dit ga ik denk ik vermijden. Maar andere compound oefeningen moet toch zeker lukken? Ik heb een houtenvloer, ken de constructie alleen niet.

Een power rack met al het gewicht erop, gok ik makkelijk 300 kilo? Ikzelf weeg ook 100 kilo. Is dit gevaarlijk?
 
Bedankt heren!

Ik zal inderdaad de dumbells ‘skippen’ om geld, ruimte en zwaartekracht te besparen.

Wat betreft zwaartekracht, is dit veilig om op een boven verdieping te trainen? Ik doel niet op zware deadlifts, dit ga ik denk ik vermijden. Maar andere compound oefeningen moet toch zeker lukken? Ik heb een houtenvloer, ken de constructie alleen niet.

Een power rack met al het gewicht erop, gok ik makkelijk 300 kilo? Ikzelf weeg ook 100 kilo. Is dit gevaarlijk?
Dat statische gewicht is niet spannend, het gaat om die keren dat je je barbell met 200kg 10 cm laat donderen.

Vanwege het gewicht is een andere optie juist de Barbell en kooi te skippen en alleen voor een Zware weerstandsband+ Powerblock+Bank te gaan. Kan je je spieren ook wel mee slopen en je weet zeker dat je niet je vloer molt.
 
Dat statische gewicht is niet spannend, het gaat om die keren dat je je barbell met 200kg 10 cm laat donderen.

Vanwege het gewicht is een andere optie juist de Barbell en kooi te skippen en alleen voor een Zware weerstandsband+ Powerblock+Bank te gaan. Kan je je spieren ook wel mee slopen en je weet zeker dat je niet je vloer molt.

Als ik de barbell en kooi moet skippen, dan kan ik net zo goed niks bouwen.. en stopt mijn droom per direct :(
 
De bouwplannen opvragen bij je gemeente. daar zal je wel meer info vinden vermoed ik. Ik heb zelf jaren op 2de verdiep getraind. Betonnen constructie wel. 200kg op gedeadlift. 75kg overhead perongluk van boven mijn hoofd gedropt. Allemaal nieks aan het handje.

2000 euro lijkt me ruim voldoende als je dumbells skipt.
 
jij wil een homegym op de tweede verdieping?

misschien in een voormalig fabrieksgebouw of kantorencomplex, dan is het geen probleem, bij een standaard woning is de belastbaarheid per m2 volgens mij 150kg.
als je niet dusdanig hoge gewichten tilt dan is het geen probleem.

maar bij gewichtenrekken hang je vaak al snel voor 300-500kg aan gewichten op.
 
jij wil een homegym op de tweede verdieping?

misschien in een voormalig fabrieksgebouw of kantorencomplex, dan is het geen probleem, bij een standaard woning is de belastbaarheid per m2 volgens mij 150kg.
als je niet dusdanig hoge gewichten tilt dan is het geen probleem.

maar bij gewichtenrekken hang je vaak al snel voor 300-500kg aan gewichten op.
Gewapend beton meestal 250-350kg/m²

Anders zou een bad of groot aquarium ook lastig zijn. Of met 2 personen bij elkaar staan. :eek:
 
Hoe oud is het huis en heeft het een betonnen of houten bovenverdiepingsvloer?

Bij mijn vriendin haar huisje zou ik nooit kunnen durven trainen op die bovenverdieping.
 
Hoe oud is het huis en heeft het een betonnen of houten bovenverdiepingsvloer?

Bij mijn vriendin haar huisje zou ik nooit kunnen durven trainen op die bovenverdieping.
Betreft een nieuwbouw, houtenvloer.

Ik heb echt twijfels..
 
Betreft een nieuwbouw, houtenvloer.

Ik heb echt twijfels..

In nieuwbouw komt een houten draagvloer bijna niet meer tegen. Heel soms nog in eengezinswoningen en de zoldervloer.
99% kans dat het geen enkel probleem is te trainen op je bovenverdieping. Voor de zekerheid gewoon ff checken.
 
Gaat om de constructie van de verdiepingen he, niet wat je er als vloerbedekking op hebt liggen :P

Hout en baksteen vloeren zou ik niet vertrouwen. Er was een paar jaar terug ook een of andere pipo door z'n appartement gezakt. :o

Beton kun je best wat op trainen maar met deadlifts of squats zit je daarbij ook al gauw over de veiligheidsmarges.
 
Betreft een nieuwbouw, houtenvloer.

Ik heb echt twijfels..
Woon je in NL of BE? In Nederland worden bouwtekeningen doorgaans opgeslagen in het gemeentearchief en kun je deze opvragen. Voor nieuwere woningen is dit digitaal misschien zelfs beschikbaar. Google even op "bouwtekening/bouwdossier inzien" en de naam van je gemeente. In mijn gemeente kan ik bijvoorbeeld met DigiD inloggen en dit aanvragen; ik weet niet of hier kosten aan verbonden zijn.
 
Gaat om de constructie van de verdiepingen he, niet wat je er als vloerbedekking op hebt liggen :P
snap ik, mijn vloer maakt piepende/krakende geluiden als ik erover loop dus weet 100% dat het een houten constructie is, alleen hoe stevig hij is, weet ik niet..
 
Back
Naar boven