AndroidHealthClinic

Einde van de Euro?

Peiling Peiling Goed nieuw of niet?

• Lang leven de Euro

Stemmen: 48 45,3%
  • Terug naar de Gulden

Stemmen: 38 35,8%
  • Wat is een Gulden?

Stemmen: 20 18,9%

• Totaal stemmers
    106
  • Peiling gesloten .
Ik veronderstel dat je bedoelt 'wacht niet met aankopen die je toch wilt doen' want ik ga niet zomaar meer geld uitgeven om de economie te steunen. Ik koop wanneer ik iets écht nodig heb, en wanneer alle factoren in mijn voordeel spelen (prijs, product, budget).

Op zich is er ook niets mis met sparen om later te kopen, voor kleinere aankopen meestal beter dan lenen om nu te kopen wat de Amerikaanse ziekte is.

Ik koop altijd, crisis of niet :D Zouden meer mensen moeten doen. Sparen doe ik ook wel maar eenmaal gespaard geef ik het daarna net zo hard weer uit.

Bankenrun, selffulfilling prophecy om het systeem zeker in elkaar te laten donderen.

De kans is groot dat, dat het gevolg zal zijn, maar banken moeten niet de barmhartige samaritaan spelen met zekerheden die ze helemaal niet kunnen bieden.

Spaarrekening of deposito biedt meer zekerheid, ik vraag me af waar die zekerheid dan uit bestaat. Er is geen geld, die zekerheden zijn gebaseerd op lucht en cijfertjes op papier, maar dit is non-existent.

Goud heeft alleen waarde als er een monetaire waarde tegenover staat in ons systeem, er is lang niet genoeg goud om als vervanging te dienen van een nieuw (tijdelijk) monetair systeem. Als een banken meltdown plaatsvindt heb je ook weinig aan goud, je hebt dan meer kans dat er ruilhandel of andere vormen van handel gaan plaatsvinden die ons monetair systeem tijdelijk vervangen. Goud is een vluchthaven tegen inflatie maar in een systeem dat amper of geen inflatie kent zal goud ook amper wat waard zijn. Banken meltdown is meltdown goudprijs.

Goud heeft alleen waarde als er een monetaire waarde tegenover staat in ons systeem, er is lang niet genoeg goud om als vervanging te dienen van een nieuw (tijdelijk) monetair systeem. Als een banken meltdown plaatsvindt heb je ook weinig aan goud, je hebt dan meer kans dat er ruilhandel of andere vormen van handel gaan plaatsvinden die ons monetair systeem tijdelijk vervangen. Goud is een vluchthaven tegen inflatie maar in een systeem dat amper of geen inflatie kent zal goud ook amper wat waard zijn. Banken meltdown is meltdown goudprijs.
Dan zou je dus gewoon een grote hoeveelheid drugs moeten kopen :D.

Hier ging ik zo mee strijk :roflol:

Behalve dan dat dat goud een garantie biedt; wanneer de markten terug goed draaien zal goud ook terug op waarde zijn. Als men euro's gaat omruilen in een nieuwe munteenheid (bvb elk land terug eigen munt), zal dit vermoedelijk aan een lage ratio zijn. Bovendien snap ik niet wat je bedoelt met amper of geen inflatie; goud heeft nog nooit zo hoog gestaan als nu (door inflatie van de dollar). Ook kan het zijn dat enkel de euro genaaid is, en dan blijft goud nog altijd staan tov de dollar, terwijl de euro zakt. Overigens kan ik me niet inbeelden dat, zelfs bij een totale crash, er terug ruilhandel zal plaatsvinden :).

Als de markten goed draaien zal goud ook mee corrigeren, zuidelijk gericht wel te verstaan. Een goed draaiende markt betekent dat je niet hoeft te hedgen in goud.

Met amper tot geen inflatie bedoel ik een nieuw (tijdelijk) systeem. Als het monetaire systeem is geklapt en de banken zijn verdwenen is er ook geen reden om te hedgen tegen inflatie (wat overigens al een domme strategie is) en zal goud even goed redelijk waardeloos worden. Of goud moet de monetaire behoefte kunnen dekken van de wereldeconomie of economie welke geen monetair systeem meer heeft. Dat is echter onmogelijk omdat goud nooit zoveel dekking kan bieden.

Goud heeft al duizenden jaren waarde, geen inflatie wat je 100 jaar geleden kocht koop je er nu nog steeds mee. Fiatgeld heeft gemiddeld nooit langer dan 40 jaar bestaan. Rara wat zal het meeste kans maken om weer als geld aanzien te worden als er hyperinflatie optreedt?

De bakker wil denk ik niet terug naar de gulden, moet hij 6 gulden vragen voor een bruinbrood. Zelfde geld voor vleesbeleg 6 plakjes ham voor 5 gulden 50 aso wat ze durven te vragen met die euro.

Goud heeft al duizenden jaren waarde, fiatgeld heeft nooit langer dan 40 jaar bestaan. Rara wat zal het meeste kans maken om weer als geld aanzien te worden als er hyperinflatie optreedt?

Je vergeet alleen dat goud altijd in staat is geweest om dekking te geven of zelf te dienen als monetaire waarde. In ons huidige systeem is er gewoon niet genoeg goud om welke dekking dan ook te geven en goud dienende als valuta is al helemaal ondenkbaar.

Al het goud is iets van 8.000 miljard dollar waard, de wereldeconomie zelf meer dan 60.000 miljard dollar.

Goud lijkt nu verder redelijk veel waard te zijn maar inflatie gecorrigeerd is goud nog niet eens voorbij de piek in 1980 (toen de inflatie een stuk hoog lager dan nu). In 1980 zou goud nog wel een kans gemaakt hebben om als vluchthaven te dienen bij een systeemcrash, in de huidige wereldeconomie en de relatieve lage liquiditeit van het beschikbare goud is het amper interessant om te dienen als vervanging van valuta.

Een gedeelte van de wereldeconomie is in een staat van biflatie waarbij zowel inflatie als deflatie optreedt. De duurzame consumentgoederen zoals auto's, huizen, elektronica worden gestaag goedkoper vanwege de afnemende vraag terwijl basisgoederen als energie, voeding en ook goud gestaag duurder wordt. Alles wat ooit op krediet werd gekocht wordt dus goedkoper terwijl 'commodities' een gestage prijsstijging zullen laten zien. Het meeste overigens aangedreven door de geldmotor die meerdere overheden hebben ingezet om hun economieën weer op gang te trekken.

Het nieuw gecreëerde geld rent nu achter wat gezien wordt als veilige havens terwijl het voorheen massaal werd uitgeleend waarna er weer driftig geconsumeerd kon worden. Instorten consumptie terwijl de geldstroom toeneemt is wat dat betreft voor de goudprijs op korte termijn een goede aanjager. Op lange termijn echter niet omdat de geldstroom hoe dan ook een keer opdroogt en je wel heel sterk moet speculeren op een jarenlange aanhoudende depressie wil je goud zien als investering die de komende jaren ook nog sterk in waarde toeneemt.

Mja, op dit moment ben ij blij dat ik enkel een studieschuld heb :) al het geld wat ik nu verdien geef ik uit. Spullen, leuke dingen doen.

In de week van de waarheid over de euro staat er veel op het spel. Ook voor Nederland. Het uiteenvallen van de euro zou een economische krimp van 10 procent kunnen veroorzaken.

Dat becijfert het economisch bureau van ING, dinsdag 6 december, in een rapport over de gevolgen van het uiteenvallen van de eurozone voor Nederland.

Vrijdag 9 december moeten de eurolanden op een top in Brussel met een steekhoudend plan komen om financiële markten te overtuigen dat de muntunie toekomst heeft. Gaat dat mis, dan heeft dat volgens de economen van ING ook grote gevolgen voor Nederland.

De analisten erkennen dat voorspellingen inherent onzeker zijn en dat de uitkomsten van scenario-analyses niet meer dan een indicatie zijn. "Maar die indicatie is veronrustend genoeg."

Dit zijn de prognoses voor een euro-implosie voor Nederland:

1)De economie krimpt in 2012 met 8 procent en in 2013 nog eens met 2 procent

2)De export krimpt in 2012 met 25 procent

3)De werkloosheid loopt in 2012 op tot 8,5 procent en in 2012 tot 10,5 procent.

4)De huizenprijs daalt in 2012 met negen procent en in 2013 nog eens met 7 procent

5)Pensioenfondsen zien hun dekkingsgraad door beleggingsverliezen dalen tot 80 procent. Dus tegenover elke euro aan uitkeringsverplichtingen, staat slechts 0,8 euro aan bezit.

De economen van ING stellen dat het vertrek van één land, bijvoorbeeld Griekenland, uit de eurozone nog wel valt te dragen. Bij het uiteenvallen van de euro lijdt Nederland echter ook in de handelssfeer veel schade.

"Door het verdwijnen van handelsbarrières en de komst van de euro nam de interne handel fors toe. Volgens schattingen ligt het Nederlandse bbp structureel 6 tot 8 procent hoger. Dit is een jaarlijks voordeel van 40 tot 50 miljard euro." Dat voordeel wordt bij het wegvallen van de euro in de waagschaal gesteld, aldus de economen van ING.

Financiële beleggingen
Risico is ook dat de internationale kapitaalmarkt minder goed toegankelijk wordt voor Nederlandse bedrijven als die in een andere munt dan de euro gaan lenen.

Bovendien hebben Nederlandse banken, verzekeraars, bedrijven en huishoudens (via pensioenfondsen) grote financiële belangen in de eurozone. Daarbij gaat het om beleggingen en leningen die uitstaan in andere landen. Deze belangen bedragen 450 procent van het Nederlandse bruto binnenlands product, ofwel zo'n 2.700 miljard euro.

Het aandeel van eurobeleggingen is 1.100 miljard euro. De economen van ING voorzien bij een euro-implosie een waardedaling van de buitenlandse eurobezittingen van Nederland met 200 miljard euro in 2012.

http://www.z24.nl/economie/artikel_250642.z24/Euro_weg__Nederland_krimpt_10_procent_.html

Het zijn maar prognoses maar zelfs de meest positieve prognose zal rampzalige gevolgen hebben.

Dit was natuurlijk allemaal verwachten. Het zal me niks verbazen als de euro top dit al lang allemaal aan heeft zien komen of zelfs gestimuleerd heeft, om te zorgen dat landen straks hun onafhankelijkheid moeten opgeven aan de euro-keizers. Zeg maar dag tegen een democratisch, vrij en onafhankelijk Nederland, voor zover we dat nog hadden.

ECB vandaag definitief ten grabbel gegooid door renteverlaging. Geen verrassing trouwens, met zo'n Italiaan aan het roer. Het is wachten tot de ECB gaat printen, dan is de euro geschiedenis.

http://www.z24.nl/economie/artikel_250642.z24/Euro_weg__Nederland_krimpt_10_procent_.html

Het zijn maar prognoses maar zelfs de meest positieve prognose zal rampzalige gevolgen hebben.

Het economisch bureau van de ING. Lol, laat die r**ards eens iets goed doen, in plaats van dit soort weggooi prognose'tjes. Totaal nutteloos.

Als de euro verdwijnt zit ING zeer diep in de problemen en dat zal het economisch bureau ongetwijfeld weten. Tot zover een objectieve prognose. En natuurlijk snap ik dat ieder bedrijf last van hebben van het verdwijnen van de euro, maar ING is de overtreffende trap. Geleveragerd tot en met in rommelhypotheken, voornamelijk Spanje.

Laatste kwartaalbericht woningmarkt voorspelt wel grote problemen in mijn ogen. Ondanks dat de Rabobank de grootste hypothekenportfeuille van NL heeft zijn ze toch best realisitisch in beschrijven van de gevolgen.
2012:(

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Je vergeet alleen dat goud altijd in staat is geweest om dekking te geven of zelf te dienen als monetaire waarde. In ons huidige systeem is er gewoon niet genoeg goud om welke dekking dan ook te geven en goud dienende als valuta is al helemaal ondenkbaar.

Al het goud is iets van 8.000 miljard dollar waard, de wereldeconomie zelf meer dan 60.000 miljard dollar.
Hoeft ook niet:

The Gold Report: A common argument is that there isn't enough gold either in vaults or in the ground to return to the gold standard. The amount of gold above the ground was estimated at 158,000 tons in 2008, or 5 billion ounces. The nominal gross domestic product (GDP) in the U.S. is $14 trillion.

Porter Stansberry: The nominal GDP has nothing to do with the monetary base, which is where to look in terms of understanding a healthy ratio between gold and the dollar. The monetary base in the U.S. is a fraction of the GDP—about $2.865 trillion. Even so, if you tried to back every single dollar with an ounce of gold, you'd have an astronomical price of gold—that won't work.

You want a gold standard that you can get to without taking 50 years or without greatly reducing the amount of money in circulation in your economy—a sensible transitional period that isn't so deflationary that everyone goes bankrupt. Going from a situation in which we'd had inflation of 4–6% a year over the last 40 years to a period where you're actually having deflation of the monetary base by 4–6% a year in order to get back on the gold standard would devastate debtors. You want a transition that treats creditors and debtors fairly and gets the economy back on a fixed standard, from which point we can move forward.

But you don't need an ounce of gold backing every single dollar to maintain the standard in the vault. You need good lines of credit so that demand can be met. That was done over long periods of time, hundreds of years, very safely, very effectively, with relatively small amounts of gold in reserve.

Obviously, you need more reserves during times of crisis when people are nervous about the system. But what makes the system work is that the price at which people can demand gold remains unchanged. And people need faith that balance will return even if there's a disruption in the demand system. After the Civil War, for instance, it was important that the greenback returned to its prewar value, that the gold standard was reinstated at the same price. And that price remained in effect all the way until 1933. So it's not important to have an ounce of gold to back every single dollar; it is important, however, to have a reserve system that works, confidence that it works, and the political will to stick to the price to ensure that it keeps working.

Goud lijkt nu verder redelijk veel waard te zijn maar inflatie gecorrigeerd is goud nog niet eens voorbij de piek in 1980 (toen de inflatie een stuk hoog lager dan nu). In 1980 zou goud nog wel een kans gemaakt hebben om als vluchthaven te dienen bij een systeemcrash, in de huidige wereldeconomie en de relatieve lage liquiditeit van het beschikbare goud is het amper interessant om te dienen als vervanging van valuta.
Dat het niet voorbij de piek van 1980 is klopt idd. Het is eigenlijk niet goud dat zoveel meer waard is, het is de dollar en andere valuta's (maar vooral de dollar) die als gevolg van inflatie steeds minder waard worden. Goud is een bescherming tegen inflatie, het is het enige echte globale geld over honderden jaren bekeken. Het zorgt ervoor dat overheden gedisciplineerd blijven, en niet onbeperkt geld gaan bijdrukken, zoals nu aan het gebeuren is in vooral Amerika. Zoals al aangegeven kan het wel, mits natuurlijk een aangepast systeem.

Een gedeelte van de wereldeconomie is in een staat van biflatie waarbij zowel inflatie als deflatie optreedt. De duurzame consumentgoederen zoals auto's, huizen, elektronica worden gestaag goedkoper vanwege de afnemende vraag terwijl basisgoederen als energie, voeding en ook goud gestaag duurder wordt. Alles wat ooit op krediet werd gekocht wordt dus goedkoper terwijl 'commodities' een gestage prijsstijging zullen laten zien. Het meeste overigens aangedreven door de geldmotor die meerdere overheden hebben ingezet om hun economieën weer op gang te trekken.
Wel idd het netto resultaat (ondanks werking van de markt bij bepaalde goederen) is nog steeds inflatie, en meer dan de officiële cijfers. Want die zijn gebaseerd op cijfers van de overheid en staan erom bekend om de werkelijke inflatie (bewust of onbewust) te onderschatten.

De dollar staat onder druk en dat is een gevolg van de Amerikaanse economie die eigenlijk compleet nep is. Het enige wat die economie nog in leven houdt is de enorme consumptie en die kan dan weer alleen blijven draaien door herhaaldelijke stimuli die de overheidsschuld verder doen ontsporen. Dat gaat net zo goed tot de dollar het vertrouwen op de internationale markten helemaal kwijtraakt. De kans dat dat gebeurd is groter dan men denkt. De volgende stap is steeds hogere inflatie en hyperinflatie is dan niet meer ver weg. Al is dat natuurlijk wel worst case scenario.

Het nieuw gecreëerde geld rent nu achter wat gezien wordt als veilige havens terwijl het voorheen massaal werd uitgeleend waarna er weer driftig geconsumeerd kon worden. Instorten consumptie terwijl de geldstroom toeneemt is wat dat betreft voor de goudprijs op korte termijn een goede aanjager. Op lange termijn echter niet omdat de geldstroom hoe dan ook een keer opdroogt en je wel heel sterk moet speculeren op een jarenlange aanhoudende depressie wil je goud zien als investering die de komende jaren ook nog sterk in waarde toeneemt.
De stijgende goudkoers is gewoon een thermometer voor inflatie, maar velen zien die connectie niet. Zolang de rente laag blijft en ze dollars blijven bijdrukken zal de goudprijs blijven stijgen, er is dan theoretisch geen plafond.

De geldstroom zal voorlopig niet snel opdrogen denk ik, het is het enige wat de Amerikaanse economie nog in leven houdt. De Amerikaanse overheid en de fed voerden en voeren de afgelopen 10 jaar een rampzalig beleid en nu is er geen weg terug. Forecasters geven aan dat commodities nog een hele tijd een bull market blijven en de dollar blijft ws waarde verliezen in verhouding tot andere valuta's. Er zijn geen indicaties dat de trend zal veranderen, eerder dat het zal escaleren. Amerikaanse aandelen, staatsobligaties en dollars moet je nu gewoon mijden als de pest.

Maar ook in de euro kan je de komende tijd eigenlijk niet veel vertrouwen hebben. Economen die waarschuwen voor mogelijk einde van de eurozone kan je niet zomaar negeren. Nu veel cash hebben is gewoon niet zo slim dus.

Best mogelijk dat straks steeds meer mensen dat gaan inzien en dan ga je pas echt de waarde van edelmetalen omhoog zien schieten. Het enige wat dat kan stoppen is een aanzienlijke renteverhoging, maar dat zullen Obama en Bernanke alvast niet doen.

Hyperinflatie in de USA zou kunnen, Europa niet. Totaal andere situaties.

---------- Post toegevoegd Tue 13 Dec 2011 om 18:20 ----------

Goud is overigens niet een erg goede hedge tegen inflatie.

GoldvsCPI.png

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven