Ik heb het ook wel eens en weet bij mij gelukkig precies waardoor het komt. Stressen doe ik nagenoeg nooit (overdag), maar het schijnt dat hoe relaxed je ook door het leven kan gaan..'s nachts dealt je onderbewustzijn met je dagelijkse zorgen (waar jij je dus misschien niet zo'n zorgen om maakt overdag). In extreme tijden van tentamens icm met ziekte en veel werken naast school ga ik het soms toch wel eens zomber inzien en dan slaap ik 's nacht heel onrustig en wordt meerdere malen wakker. Meestal is dat uiterlijk na een week of 2 over en dan val ik weer terug in mijn oude vertrouwde ritme.
Ik heb ook de laatste maand ontdekt dat ik 2 cruciale momenten heb op de avond waarop ik gelijk als een blok in slaap val. Mijn eerste 'slaap moment' is rond de klok van 11 uur (kan 5 min voor zijn, of 5 min over). Ik weet van mezelf dat als ik dan in mijn bed lig dat ik dan binnen no-time lig te slapen. Mijn tweede moment (waar ik vroeger altijd gebruik van maakte) is rond de klok van 1 uur. Dan val ik weer gelijk in slaap, maar slaap wel een wat minder rustig dan als ik om 11 uur slaap. Het nadeel van het 1 uur moment is dat ik niet aan mijn 8-9 uur slaap kom die ik nodig heb en daarom voel ik me 's ochtends ook vaak wat brak.
Mijn advies dus aan jou, zoek een ritme op en hou je daaraan (iedere dag). Vind voor jezelf uit wanneer voor jou het moment is dat je gelijk in slaap valt. Ik moet meestal tussen 7 en 8 op dus voor mij is 11 uur naar bed logisch aangezien ik minimaal 8 uur slaap nodig heb voor herstel. Succes ermee!