AndroidHealthClinic

Enkele vragen logje rippetoe!

Zowie

Cool Novice
Waardering
2
Lengte
1m95
Massa
86kg
Vetpercentage
18%
Hey!!

Ik ga hier met een logje beginnen midden september omdat dan de fitness pas heropent ;-)
Samen met een paar vrienden ga ik Rippetoe doen, maar voor ik eraan begin toch een paar vraagjes:
Is het verantwoord om Power Cleans te doen als dit nooit is uitgelegd? Ik weet dat er veel filmkes op internet staan maar dat wil nog niet zeggen dat ik het correct uitvoer en in de gym kennen ze er waarschijnlijk ook niets van… Dus beter de bent over rows ?
Met welk gewicht is het best om te beginnen, want ik heb er geen idee van wat mijn maximum gewicht is voor 5x5.. Gewoon laag beginnen en dan stilaan opbouwen?
Iemand een idee wat ik als doelstelling kan stellen na 6maand of 1jaar?
Momenteel weeg ik 82kg voor 1,93m.. Bf heb ik geen idee van, dit is te lang geleden gemeten J

Bedankt!

Is het verantwoord om Power Cleans te doen als dit nooit is uitgelegd? Ik weet dat er veel filmkes op internet staan maar dat wil nog niet zeggen dat ik het correct uitvoer en in de gym kennen ze er waarschijnlijk ook niets van… Dus beter de bent over rows ?
Geen enkele belangrijke oefening is verantwoord als de uitvoering slecht is. Power cleans zijn voor zover ik weet niet meteen gevaarlijker dan squats of deadlifts. Heel veel filmpjes kijken en starting strength lezen is de boodschap.

Met welk gewicht is het best om te beginnen, want ik heb er geen idee van wat mijn maximum gewicht is voor 5x5.. Gewoon laag beginnen en dan stilaan opbouwen?
Je bedoelt 3x5.
Je begint met een gewicht dat zwaar aanvoelt, maar wat je nog makkelijk aankan. Dan opbouwen.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor het snelle antwoord ;-)

Ik geef je compleet gelijk, maar ik bedoel dat power cleans moeilijker uit te voeren zijn dan bent over rows.. of is dat maar één van de zovele mythes? Ik heb Starting Strenght gekocht en al een aantal video's bekeken.

Ooh, inderdaad 3x5, kleine vergissing.. Heb de laatste tijd al veel te veel verschillende dingen gelezend dat ik zelf alles verwar..

Bedankt voor het snelle antwoord ;-)

Ik geef je compleet gelijk, maar ik bedoel dat power cleans moeilijker uit te voeren zijn dan bent over rows.. of is dat maar één van de zovele mythes?
Nee, power cleans zullen waarschijnlijk wel technisch het moeilijkste zijn. Maar er moet één de moeilijkste zijn :p

Ik heb Starting Strenght gekocht en al een aantal video's bekeken.
Dan komt het wel goed.

Hey!

Vandaag eerste keer gaan fitnessen na lange tijd stil te hebben gezeten.. Het viel harder tegen dan ik had gedacht, de gewichten waren laag en ik voelde na een kwartier al spierpijn... ??? Bye bye elk klein beetje kracht dat ik ooit bezat.
Zoals hierboven al gezegd ging ik beginnen met Rippetoe, zo gezegd, zo gedaan. Hier staat mijn eerste sessie, iemand een idee of mijn opwarming goed is of verkeerd?

Squat:
5x lege bar
5x 5kg
5x 10kg
3x5x 15kg

Benchpress:
5x lege bar
5x 5kg
5x 10kg
3x5x 15kg

Deadlift:
5x lege bar
5x 5kg
5x 10kg
1x5x 15kg

Ik moet toegeven dat ik zelfs bij deze lage gewichten het al zwaar had bij sommige laatste setjes zoals squatten, BP (3x5).. Misschien volgende training nog lager beginnen? :( Moet ik de oefeningen in een andere volgorde doen, want ik voelde mijn benen trillen bij de deadlift na het squatten

Bedankt voor de reacties!!

Hopelijk gaan de volgende trainingen beter ;)

Laatst bewerkt:
Lichter doen? Kom je uit een coma dan?

Wacht even...die gewichten zijn zonder de stang mee te rekenen zeker? Wat is het totaal gewicht?

Nee, maar het lijkt er wel op jammer genoeg :(

Deze gewichten zijn zonder de stang.. Naar het schijnt weegt de stang 20kg

Laatst bewerkt:
Nee, maar het lijkt er wel op jammer genoeg :(

Deze gewichten zijn zonder de stang.. Naar het schijnt wegen ze 20kg
Ok, beter, maar nog steeds niet te zwaar. Zeker deadlift en squat niet. Goed op je vorm letten en telkens de gewichten verhogen. Doorbijten.
Spierpijn wordt heel snel minder, binnen enkele weken ben je er waarschijnlijk van af. Ook het vermoeid raken tijdens het trainen zal verbeteren, omdat je meer en meer workload aankan.

De volgorde zou ik zo houden, omdat Rippetoe het zo aanraadt.
Bevalt het boek wat?

Je moet ergens beginnen gewoon door knallen en binnen no time zit je op respectabele gewichten

Ik hoop dat de spierpijn snel beter wordt want kan nu amper opstaan.. Maarja, zo heb ik het gevoel dat ik iets gedaan heb.

Heb wel al veel geleerd uit het boek, maar het leest soms vrij traag.. Momenteel probeer ik ook zo veel mogelijk info op te zoeken op internet, maar er staat veel te veel rommel op!!

@Seppe1812: Ik kijk er naar uit om na een aantal weken/maanden op hogere gewichten te zitten ;-)

Ik hoop dat de spierpijn snel beter wordt want kan nu amper opstaan.. Maarja, zo heb ik het gevoel dat ik iets gedaan heb.

Heb wel al veel geleerd uit het boek, maar het leest soms vrij traag.. Momenteel probeer ik ook zo veel mogelijk info op te zoeken op internet, maar er staat veel te veel rommel op!!
Het internet zal je niets leren dat je niet beter uit het boek kan leren.
Check ook zeker de starting strength DVD (die circuleert wel ergens op het net).

Bedankt voor de tip, heb hem gisteren gevonden en daar is alles perfect uitgelegd.. :p

Ik was gisteren even gaan horen in de fitness bij de baas of ik mijn power cleans juist uitvoer... Hij wist niet eens wat het was en had nog nooit gehoord over Rippetoe ??? Zelf beweert hij veel te kennen en veel diploma's te hebben van vanalles en nog wat.. Hij begon wat te praten over dat fly's beter zijn omdat dit de hele borstspier aanspreekt en blabla en dat al de oefeningen van Rippetoe helemaal niet voor beginners zijn en slecht voor je lichaam..

Wat denken jullie hiervan? :D

Gisteren gaan fitnessen:

Squat:

3x5x20 (excl. stang 20kg ;))

Military press:

3x5x15

Power cleans:

3x5x15

Ben nog niet op het juiste gewicht maar liever te weinig dan te veel!!

idd beter te weinig dan te veel, door elke keer kilo's op de stang te doen ga je megasnel omhoog in gewicht. Kijk maar eens in mijn log hoe snel dat wel niet kan gaan.

Je wordt er echt heel sterk van.

Het belangrijkste is de techniek goed leren nu.

Je hebt inderdaad al een mooie vooruitgang geboekt zie ik net, proficiat daarvoor ;)
Hopelijk gaat het bij mij ook zo vlot vooruit..

De techniek is het enige probleem, het lijkt altijd beter dan het werkelijk is waarschijnlijk.. En aan de "kenners" in de fitness moet je het al helemaal niet vragen ;-)

Eerst en vooral succes met je log.

De techniek kan je leren door filmpjes te kijken of jezelf filmen en hier op het forum vragen voor commentaar. Ikzelf had het geluk dat ik kon trainen met mensen die de oefening zelf al juist deden dus zo mij konden corrigeren. Misschien eens rondkijken in je fitness of je andere mensen deze oefeningen ziet doen?

Bij het aantal kg dat je doet, gewoon de bar meerekenen, het is 20kg meer die je ook moet heffen dus het hoort erbij :)

Thanks, hopelijk bereik ik er wat mee!

Jammer genoeg zijn er overdag weinig mensen die met gewichten bezig zijn maar enkel oude mensen op cardio :rolleyes:

Ik zal de video's nog een aantal keer moeten bekijken en misschien filmen zoals jij zegt, een goede tip!!

Ok, zal het onthouden voor de volgende keer dat ik mijn log post ;)

Vandaag toch maar langs geweest in de fitness, jammer genoeg geen dag tussen 2 trainingen maar het ging niet anders..

Heb workout A gedaan:

Squat:
3x5x45kg (kan hier nog wel zwaarder gaan maar was nog te stijf en wil het liever wat rustig opbouwen)

BP:
3x5x40kg (Hier kan ook nog wat bij maar niet immens veel)

Deadlift:
1x5x40kg (Hier kunnen ook nog wel wat kilo's bij, maar eerst liever een goeie techniek hebben ;))

Ohja, nu zit het gewicht van de barbell in het totale aantal kg :D

Ik ben komende week een midweek op reis, dus timing is niet uitstekend :-s

Iemand een idee of ik iets kan doen op reis als er geen fitness is...

Daarna ga ik er wel eens zo hard invliegen (verplicht!!!!)

Gewoon genieten van de reis zou ik zeggen. Je kan ook daar een gym opzoeken.

Bedankt! Nog iets dat ik vergeten ben: succes!

Maak je niet zo veel zorgen over de verhoudingen tussen je lifts. Die worden vanzelf wel gecorrigeerd.

Op je vakantie kan je gewoon lekker vakantie houden. Ik ging een maand weg (zonder ook maar iets aan beweging te doen), al heel vroeg in het programma. Toen ik terugkwam herhaalde ik de laatste training voor de vakantie en daarna gewoon weer verder.

Als je wil kan je altijd een beetje opdrukken en optrekken.

Ik kijk uit naar je progress. De belangrijkste stap heb je al gemaakt, nameliijk SS te gaan doen :cool:

Het internet zal je niets leren dat je niet beter uit het boek kan leren.
Check ook zeker de starting strength DVD (die circuleert wel ergens op het net).

Van die dvd wist ik nog niet, nu aan het downloaden. Morgen schema maken en maandag beginnen met starting strength.

Terug
Naar boven