XXL Nutrition

ENQUETE, wat is volgens jullie het belangrijkste voor kracht en spiergroei?

rnbflavour

Freaky Bodybuilder
Waardering
64
bij het maken van een training hou je met een aantal dingen rekening

maak een lijstje van onderstaande dingen van belangrijkste naar minst belangrijk

frequentie

- hoevaak train ik een oefening of spiergroep per week

intensiteit

- wat voor oefeningen gebruik ik [ga ik squatten of doe ik leg extentions]
- op welk percentage van mijn 1rm ga ik trainen?
- hoe intensief ga ik trainen?

bijvoorbeeld:

- pak ik mijn 10rm en doe ik er maar 8 herhalingen mee?
- pak ik mijn 10rm en ga ik tot failure [10 herhalingen]
- pak ik mijn 10rm en gebruik ik rest-pauze om meer dan 10 herhalingen te doen?
- pak ik mijn 10 rm en ga ik beyond failure door extensieven,forced reps en failure?

volume

- hoeveel oefeningen doe ik voor elke spiergroep en hoeveel herhalingen ga ik doen bij die oefening?

variatie

- doe ik elke rug training dezelfde oefeningen?
- doe ik elke training andere oefeningen?
- heb ik een A1 en A2 schema?

- doe ik elke training een andere reprange?

overload

- zorg ik dat elke training qua % van 1rm dat je gebruikt voor de betreffende spiergroep zwaarder was dan de vorige? (gebruik ik elke training meer gewicht?)

ATP turnover

- zorg ik dat training een hogere load [kilo's x herhalingen voor een betreffene oefening] heb per oefening of spiergroep?

welke dingen zijn voor jou het belangrijkste en welke het minst?
ligt je keuze toe in het topic.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
ik trap zelf wel af :)

ferquentie
overload
intensiteit
ATP turnover
variatie
volume

onderbouwing komt morgen ik ga eerst pitten

Overload
volume/frequentie
en bovenal voldoende eten.

frequentie (dus met intensiteit daarop afgesteld ook)
ATP turnover
volume

Hard trainen met veel variatie, voldoende gezond eten en goed rusten

3 belangrijke en vaak vergeten factoren:

1) Train ook eens met echte zware gewichten
Je ziet tegenwoordig nog maar weinigen in de sportschool flinke gewichten pakken bij compound oefeningen. Sterker nog je ziet niet eens meer vaak compound oefeningen.
Ja, squatten,chins, bankdrukken, deadlifts en deadrows zijn loodzwaar als je flink gewicht pakt en ja met leg extensions train je ook je benen, but it just ain't the same!
Tip: Doe regelmatig 1 compound oefening per grote spiergroep. 4 setjes van 5 herhalingen en stapelen dat gewicht!

2) Train niet te vaak.
Het gros dat traint is natural. Een beetje onzinnig is het dan om schema's van de pro's te volgen.
Je hebt een heel ander hersteltijd nodig dan iemand die en gebruikt en zijn hele leven erop in heeft gericht.
6 x per week, 2 uur durende split schema's volgen zal op lange termijn voor de meesten averrechts gaan werken.
Tip: 3-4 x per week een uur intensief trainen zal bij de meesten het beste werken. Het lichaam krijgt dan voldoende prikkels om te groeien, maar minstens even belangrijk het lichaam krijgt dan ook voldoende tijd om te herstellen en te groeien.

3) Eten. Zowel overschat als onderschat.
Overschat omdat je heus niet de hele dag, elke dag met een rekenmachine hoeft rond te lopen om je grammen eiwitten uit te rekenen.
Onderschat omdat als je helemaal geen plan of idee hebt wat je binnenkrijgt je weinig vorderingen zal maken.
Tip: neem eens een keer een middag de tijd om een ideaal eetschema samen te stellen. Vervolgens stel je deze bij zodat het voor je persoonlijke omstandigheid haalbaar is, anders is het toch niet vol te houden.
5 x per dag kipfilet klinkt leuk, maar is voor de meesten niet haalbaar.

Alle tips zijn natuurlijk voor de serieuze, recreative krachtsporter. Zodra je wedstrijd atleet wil worden gaan er andere regels gelden.

mooi stukje sportfood :thumbs:

Train ook eens met echte zware gewichten
Je ziet tegenwoordig nog maar weinigen in de sportschool flinke gewichten pakken bij compound oefeningen. Sterker nog je ziet niet eens meer vaak compound oefeningen.
Ja, squatten,chins, bankdrukken, deadlifts en deadrows zijn loodzwaar als je flink gewicht pakt en ja met leg extensions train je ook je benen, but it just ain't the same!
Tip: Doe regelmatig 1 compound oefening per grote spiergroep. 4 setjes van 5 herhalingen en stapelen dat gewicht!

Meer nog, imo moet ieder schema opgebouwd zijn rond full squats, deadlifts (of cleans of beide), BOR, bench press en OH presses (military press, pushpress). Voeg daar pullups, barbellcurls, dips, zwaar abs werk en wat core werk. Dit zou ongeveer 95%-100% moeten zijn van de oefeningen die je doet, de meest effectieve training is simpel en hard!

gewoon lekker zwaar trainen en niet te veel zorgen maken over termen als ATP turnover, de grootste jongens zijn vaak die met de minste wijsheid :thumb:

ik vind topics waar een algemene mening wordt gevraagd aan iedereen nooit echt nuttig omdat ze niet geargumenteerd worden, maar ach hier is het mijne.

frequentie
ATP Turnover
overload
volume
intensiteit
variatie

ik vind topics waar een algemene mening wordt gevraagd aan iedereen nooit echt nuttig omdat ze niet geargumenteerd worden, maar ach hier is het mijne.

frequentie
ATP Turnover
overload
volume
intensiteit
variatie

je kunt dit tog best argumenteren?
en welke dingen zou je bij het maken van een training in hemelsnaam nog meer rekening mee moeten houden?

en welke dingen zou je bij het maken van een training in hemelsnaam nog meer rekening mee moeten houden?
Hoe is het gesteld met je bench press, squat, deadlift, BOR... qua kracht.
Waar liggen je prioriteiten, heb je blessures die bepaalde dingen verhinderen. Welke mogelijkheden heb je, ...

Hiermee ook rekening houden ;)

intensiteit
variatie
volume
frequentie
overload
atp

ATP turnover
overload
frequentie
volume
intensiteit
variatie

- frequentie
- ATP turnover
- volume

ps. wat Bas zegt staat als een paal boven water, 100% mee eens!

ATP turnover - lijkt me toch erg belangrijk kwa spiergroei en het geeft een heerlijk gevoel je vorige trainingen te verbeteren.
overload - als ik niet elke training verzwaar dan is het een k*ttraining.
intensiteit - als ik niet kapot ben na het trainen heb ik niet het gevoel dat ik een lekkere training heb gehad.
variatie - zonder veel variatie in oefeningen etc. ben ik een schema heel snel beu.
frequentie - hecht ik niet zoveel waarde aan, ik train elke week 3x en dat is prima.
volume - zoveel als ik kan.

Hoe is het gesteld met je bench press, squat, deadlift, BOR... qua kracht.
Waar liggen je prioriteiten, heb je blessures die bepaalde dingen verhinderen. Welke mogelijkheden heb je, ...

Hiermee ook rekening houden ;)

ja en hoe hou je hier rekening mee?

met je volume/intensiteit/variatie etc...

naar mijn idee is alles terug te leiden op de 6 bovengenoemde principes

Terug
Naar boven