- Waardering
- 1.623
Dat bedoel ik inderdaad.
De melkweg bevat volgens mij tussen de 200 en 400 miljard sterren en er zijn een geschatte 100 miljard sterrenstelsels in het universum.
Dus als je het aantal sterren in ons sterrenstelsel als gemiddelde neemt dan krijg je 3 x 10^24 sterren en dan hebben we enkel sterren geteld en dan weten we nog weinig over het aantal planeten dat om die sterren heen draait maar uit onderzoek is gebleken dat dat gemiddeld 1 planeet per ster is.
Van het ontwikkelen van leven weten we veel maar over het ontstaan van leven weten we weinig en van die 3 x 10^24 planeten hebben we er nu buiten ons zonnestelsel 846 opgespoord waarvan we er geen goed hebben kunnen onderzoeken voor leven.
Kortom ik denk dat de kans dat er leven buiten deze planeet is nog helemaal niet te bepalen valt met de weinige data die we hebben maar dat het als je puur naar de wiskunde kijkt ontzettend onrealistisch en onlogisch is om te denken dat we helemaal alleen zijn.
En dit uiteraard ook meegenomen.Neem ook even tijd mee in je kansberekening. Leven, zeker intelligent leven, op aarde is er maar een fragment van de tijd het heelal bestaat. De kans dat er exact op het moment dat wij het kunnen waarnemen leven op een andere planeet is, is wel ontzettend klein.![]()
De fermi paradox is een "antwoord" op jouw argument. Als er zoveel intelligent leven is als de kansberekeningen aangeven, waar zijn ze dan?
Dan zou er tenminste toch iets van bewijs moeten zijn, en er is absoluut niks. Dat wij niet alles kunnen onderzoeken maakt niet zoveel uit, als we uitgaan van de kans op andere veel verder geavanceerde beschavingen.
De planeet Aarde zit wel aan de buitenste ring van dit Melkweg stelsel. Gezien we maar nagenoeg niks hebben ontdekt zou het best mogelijk zijn dat aan de andere kant ergens leven is, iets wat veel moeilijker te ontdekken is.