XXL Nutrition

Feedback op nieuw trainingsschema (full body)

Musclewomen

Cool Novice
15 jaar lid
Waardering
19
Lengte
1m72
Massa
57kg
Hallo allemaal,
Ik zou graag jullie feedback willen op mijn nieuwe trainingsschema waar ik na mijn vakantie mee wil gaan beginnen. Mijn huidige trainingsschema heb ik nu ongeveer een jaar gedraaid en merk dat het nu begint te vervelen dus tijd voor wat meer afwisseling. Hiervoor had ik een ABA BAB schema, nu wil ik naar een ABC schema. Ik blijf wel gewoon 3x per week full body doen, maar ga ook in de belasting iets omlaag. Voorheen deed ik alles 4 sets, nu wil ik naar 3 sets gaan. Dit doe ik omdat ik de krachttraining combineer met andere sporten (2 of 3x volleybal en 2 of 3x boksen) en dus ook genoeg wil herstellen. Dus per week is het 3x kracht en 5x boksen/volleybal.
Dit is wat ik voor ogen heb:
ZondagDinsdagVrijdag
BenenSquat 3x 6-10Leg extension 3x 8-12Hack squat 3x 8-12
Billen/hamstringRDL 3x 6-10Bulgarian split squat 2x 8-12Hip thrust 3x 8-12
SchoudersCable lateral Raise 3x 8-12Arnold press 3x 8-12Overhead press 3x 8-12
RugChin up 3x 51 arm lat pulldown 3x 8-12Machine row 3x 8-12
BuikCable crunch 3x 8-12Decline crunch 3x 8-12Leg raise 3x 8-12
BorstFly 3x 8-12Incline dumbell bench press 3x 8-12Bench press 3x 8-12
Split squats is uiteraard per been, dus ieder been 2x. Bij chin up staat 3x 5. Ik kan nog geen 5 volledige chin ups dus ik doe nu altijd 1 of 2 chin ups, daarna halve chin ups en evt nog negatives, totdat ik 5 reps heb gedaan. Op termijn hoop ik natuurlijk boven die 5 uit te komen en wellicht ook ooit te gaan wisselen voor pull ups, maar daar ben ik nu nog niet.

Doel: ik ben best wat afgevallen in 1,5 jaar. Gestart op 80 kg, nu op 58 kg. Nog een klein vetrandje rond mijn (onder)buik, maar doel is nu om wel wat meer spiermassa te gaan opbouwen. Ik twijfel nog tussen meteen een lean bulk of eerst even een tijdje rond onderhoud eten.

Alle tips worden zeer gewaardeerd!

Laatst bewerkt:
Dit is mijn feedback op jouw schema:
Leg extension er uit halen en daarvoor in de plaats een leg press of walking lunges.
Chin up 2x per week ipv 1 keer of ABA BAB aanhouden.
Arnold press er uit halen en landmine shoulder press toevoegen. Als je rechts uitvoert, met je linkerbeen voorstaan en vice versa. Zeker icm boksen heeft deze oefening mijn voorkeur.
Bij buik een cable woodchop ipv een andere buikoefening. Als je dan leert om met de achterste voet mee te draaien heeft dit weer voordelen bij het boksen, omdat je bij hoeken en opstoten ook goed moet leren om je voeten in te draaien.

• Topic Starter Topic Starter
Thanks voor de feedback. Ik weet alleen niet of ik nog een zware beenoefening aankan na de bulgarians. Die vind ik altijd behoorlijk pittig.
Landmine is inderdaad zeker een goede! Even kijken of die er is in mijn gym.

Hallo allemaal,
Ik zou graag jullie feedback willen op mijn nieuwe trainingsschema waar ik na mijn vakantie mee wil gaan beginnen. Mijn huidige trainingsschema heb ik nu ongeveer een jaar gedraaid en merk dat het nu begint te vervelen dus tijd voor wat meer afwisseling. Hiervoor had ik een ABA BAB schema, nu wil ik naar een ABC schema. Ik blijf wel gewoon 3x per week full body doen, maar ga ook in de belasting iets omlaag. Voorheen deed ik alles 4 sets, nu wil ik naar 3 sets gaan. Dit doe ik omdat ik de krachttraining combineer met andere sporten (2 of 3x volleybal en 2 of 3x boksen) en dus ook genoeg wil herstellen. Dus per week is het 3x kracht en 5x boksen/volleybal.
Dit is wat ik voor ogen heb:
ZondagDinsdagVrijdag
BenenSquat 3x 6-10Leg extension 3x 8-12Hack squat 3x 8-12
SchoudersCable lateral Raise 3x 8-12Arnold press 3x 8-12Overhead press 3x 8-12
BuikCable crunch 3x 8-12Decline crunch 3x 8-12Leg raise 3x 8-12
BorstFly 3x 8-12Incline dumbell bench press 3x 8-12Bench press 3x 8-12
Split squats is uiteraard per been, dus ieder been 2x. Bij chin up staat 3x 5. Ik kan nog geen 5 volledige chin ups dus ik doe nu altijd 1 of 2 chin ups, daarna halve chin ups en evt nog negatives, totdat ik 5 reps heb gedaan. Op termijn hoop ik natuurlijk boven die 5 uit te komen en wellicht ook ooit te gaan wisselen voor pull ups, maar daar ben ik nu nog niet.

Doel: ik ben best wat afgevallen in 1,5 jaar. Gestart op 80 kg, nu op 58 kg. Nog een klein vetrandje rond mijn (onder)buik, maar doel is nu om wel wat meer spiermassa te gaan opbouwen. Ik twijfel nog tussen meteen een lean bulk of eerst even een tijdje rond onderhoud eten.

Alle tips worden zeer gewaardeerd!

Ziet er op zich niet slecht uit en complimenten dat je niet aan het einde van iedere training nog eens 5 extra bicep curls varianten hebt staan, zoals de meeste kerels dat standaard doen ;)

Persoonlijk ben ik een voorstander van zoveel mogelijk compound (multi-joint) bewegingen in een fullbody schema.
Simpel om de reden dat je maar 1 oefening doet voor iedere spiergroep cq. lichaamsdeel.
Daarom zou mijn keuze altijd een beweging zijn met een zo hoog mogelijk trainings-rendement/effect.

Bijvoorbeeld: De leg extensions op dinsdag is dat duidelijk niet, een leg press komt al meer in de buurt.
Maar omdat je als tweede beweging op dinsdag een bulgaarse split squat doet, zou de eerste keuze op die dag bij mij de reguliere deadlift zijn.

Dit is wat ik zou doen, daarbij ook de tip van @superfly meegenomen:

ZondagDinsdagVrijdag
BenenSquat 3x 6-10Deadlift 3x 3-5Hack squat 3x 8-12
SchoudersWide grip upright rows 3x 8-12landmine shoulder press 3x 8-12Overhead press 3x 8-12
BuikAb wheel rollouts (zoveel mogelijk/progressief opbouwen)Dragon flags (zoveel mogelijk/progressief opbouwen)(hanging) Leg raise 3x 8-12
BorstDips 3x 8-12Incline dumbell bench press 3x 8-12Bench press 3x 8-12

• Topic Starter Topic Starter
Ziet er op zich niet slecht uit en complimenten dat je niet aan het einde van iedere training nog eens 5 extra bicep curls varianten hebt staan, zoals de meeste kerels dat standaard doen ;)

Persoonlijk ben ik een voorstander van zoveel mogelijk compound (multi-joint) bewegingen in een fullbody schema.
Simpel om de reden dat je maar 1 oefening doet voor iedere spiergroep cq. lichaamsdeel.
Daarom zou mijn keuze altijd een beweging zijn met een zo hoog mogelijk trainings-rendement/effect.

Bijvoorbeeld: De leg extensions op dinsdag is dat duidelijk niet, een leg press komt al meer in de buurt.
Maar omdat je als tweede beweging op dinsdag een bulgaarse split squat doet, zou de eerste keuze op die dag bij mij de reguliere deadlift zijn.

Dit is wat ik zou doen, daarbij ook de tip van @superfly meegenomen:

ZondagDinsdagVrijdag
BenenSquat 3x 6-10Deadlift 3x 3-5Hack squat 3x 8-12
SchoudersWide grip upright rows 3x 8-12landmine shoulder press 3x 8-12Overhead press 3x 8-12
BuikAb wheel rollouts (zoveel mogelijk/progressief opbouwen)Dragon flags (zoveel mogelijk/progressief opbouwen)(hanging) Leg raise 3x 8-12
BorstDips 3x 8-12Incline dumbell bench press 3x 8-12Bench press 3x 8-12
Thanks! Neem ik mee!
Reguliere deadlift heb ik wen tijdje gedaan maar twijfel eigenlijk te veel aan mijn techniek om die echt zwaar te durven doen...
Ik ben een vrouw dus daarom niet echte focus op armen/biceps. Haha

Reguliere deadlift heb ik wen tijdje gedaan maar twijfel eigenlijk te veel aan mijn techniek om die echt zwaar te durven doen...
Het mooie van de deadlift is, dat je helemaal niet zo zwaar hoeft te gaan (liever niet zelfs) om de vruchten er van te plukken.
Sets van 3-5 reps met iets van 70-80% van wat je maximaal in goede vorm omhoog krijgt is meer dan zwaar genoeg.

Ik ben een vrouw dus daarom niet echte focus op armen/biceps. Haha
Dat vermoeden had ik al :)
Ik ben dan wel een man, maar heb die -vaak overdreven- focus op de biceps nooit goed begrepen :emo:

Terug
Naar boven