Fitness Seller

Fietsen op kracht of cardio/rustdagen?

fitnessmeis

Cool Novice
Waardering
0
Hallo,

Omdat ik 's ochtends ook cardio wil doen (cutten) is voor mij de makkelijkste manier om naar mijn werk te biken voor het ontbijt. Ik doe op maandag, woensdag en vrijdag krachttraining (zonder cardio!) en op dinsdag en donderdag doe ik een uur cardio. Op welke dagen kan ik nu het beste gaan biken 's morgens t.b.v. het cutten? Op de krachtdagen of op de cardiodagen?

• Topic Starter Topic Starter
Oops, even vergeten erbij te zetten ;-)

Ik fiets behoorlijk stevig door, en dan doe ik er 30 minuten over. Terugweg dus ook weer 30 min.

ik zou het zo doen:
maandag, woensdag en vrijdag: kracht
dinsdag en donderdag: naar je werk fietsen
zaterdag en zondag: cardio (als je van plan bent iets te doen)
1u cardio/per dag is echt wel genoeg, rest moet je maar uit je voeding halen, op krachtdagen kan je die energie genoeg gebruiken voor je training.
wel opletten dat je hartslag niet te hoog is om vet te verbranden, of je moet intervallen doen, maar niet een half uur tegen te hoog tempo.

Hou je herstelvermogen in de gaten. Ben je vaker vermoeid en hebben je prestaties tijdens KT er onder te lijden, doe dan wat minder.

Er was trouwens een onderzoek waaruit bleek dat hardlopers die 2 keer per dag trainden en dan een dag echt rust namen minder snel overtrainden dan die hardlopers die hun trainingen een per dag (maar dan wel elke dag) deden. Dus .....

Zaterdag en zondag cardio geen optie, op dinsdag en donderdag zijn m'n favo groepslesjes :P Die wil ik er perse inhouden.

Dus dan beter helemaal schrappen? Ik las juist dat 's morgens cardio en 's avonds goed was voor het cutten, maar lees heel veel tegenstrijdige dingen...

Wat is je preciese doel?

Natuurlijk is naar je werk fietsen nooit slecht, maar als je bedoeling is droger te worden raad ik je volgend aan:

Ik eet meestal een half uur voor ik ga trainen.
Tijd het eten van de oppervlakte verteerd is (echt verteren duurt 24 uur heb ik eens gelezen klopt dit?)
Ik begin met krachttraining, dat ik door mijn KH heen zit, en aan het einde van mijn krachttraining ga ik een tiental minuten cardio'en.
Aangezien je door je energie (koolhydraten) grotendeels heen zit, zal je lichaam je vetten gaan aanspreken, snap je?

Echter kan je moeilijk opstaan om vijf uur, om dan te ontbijten, wat wakker te worden, dan te gaan krachttrainen, en dan naar je werk fietsen en daar bezweet toekomen.

Dus misschien beter wat meer naar gym gaan als je de tijd er voor hebt

(dat van dat programma, eerst kracht, dan cardio, bij mij werkt het, heb al gehoord dat het bij sommigen niet werkt, dus probeer het eens, baat het niet, dan schaadt het niet)

Als de dinsdag en de donderdag je favo groepslessen zijn: lekker gaan en laat dat naar het werk fietsen vallen. Tenzij je het perse wilt doen en dan maakt het niet echt uit welke dag dat je het doet.

@ verzinmaarwat: meer naar de sportschool? zit er al minstens 5 uur per week, vindt het zat zo :P

verder gelezen dat het het best is om cardio maar gewoon helemaal niet met KT te combineren, en dit op de 'rustdagen' te doen. dit stramien hou ik nu al even aan en ik vind het wel relaxed zo... m'n BF blijft iig zakken (zit nu op de 17%) :)

dan lijkt het me verder het slimst om het fietsen maar te laten vallen. verder: is het bij het cutten ECHT nodig om voor het ontbijt te sporten? want ik doe liever m'n bodycombat lesjes op dinsdag en donderdag, en heb ook geen apparatuur thuis.

dan lijkt het me verder het slimst om het fietsen maar te laten vallen. verder: is het bij het cutten ECHT nodig om voor het ontbijt te sporten? want ik doe liever m'n bodycombat lesjes op dinsdag en donderdag, en heb ook geen apparatuur thuis. betaal me al scheel aan the gym ;)

nee, zeker niet

Dat van kracht en cardio samen, het is wat je er zelf van denkt, ik ben er vanaf ik dat doe veel beter op vooruit gegaan, je ziet ook de beschrijving van het proces bij mij, eerst kh eraf, en daarna kan je cardiotraining het vet zorgeloos wegbranden

ik fiets altijd 20 min heen 20 min terug naar de sportschool, en met een aardig tempo. Heeft geen invloed op mijn trainingsprestaties, eerder gunstig dat mijn spieren goed doorbloed zijn voor het squatten. fietsen is ook minder belastend voor je herstel omdat je geen excentrische component hebt in je beweging.

@ Chemical Ali: Dankjewel, dat heb ik me eens wijs laten maken maar het past eigenlijk helemaal niet binnen mijn schema. Dus dat sporten 's morgens drop ik dan zeker.

Blijft een beetje een dub puntje, cardio voor of na de KT. Enerzijds vraagt KT meer inspanning en zou je daarom van tevoren beter geen cardio kunnen doen, maar anderzijds voert cardio na de KT de afvalstoffen af/verkort het de hersteltijd.

@ Verzinmaarwat: Wel warm ik altijd even op voor de KT, als alles een beetje losgegooid is kan ik er veel meer kracht ingooien. Ga proberen voortaan na de KT nog 10 minuutjes cardio te doen, kijken of dat werkt ;)

Wat vinden jullie, het banaantje dan voor ik op de crosstrainer o.i.d. stap of er toch na?

Terug
Naar boven