XXL Nutrition

Filmpje: Goeie squat?

je moet niet zo hoog de lucht in kijken... naar mijn ervaring sta je veel stabieler als je je hoofd recht houd of een beetje schuin naar beneden.

dit kan best persoonsgebonden zijn maar toevallig heb ik er ook over gelezen dus denk dat het geld voor veel mensen

• Topic Starter Topic Starter
je moet niet zo hoog de lucht in kijken... naar mijn ervaring sta je veel stabieler als je je hoofd recht houd of een beetje schuin naar beneden.

dit kan best persoonsgebonden zijn maar toevallig heb ik er ook over gelezen dus denk dat het geld voor veel mensen

Op verscheidene filmpjes zag ik dat als je schuin omhoog kijkt, je je rug makkelijkere hol kunt houden..

Op verscheidene filmpjes zag ik dat als je schuin omhoog kijkt, je je rug makkelijkere hol kunt houden..

Dat is waar maar probeer daar in een compromis te vinden.
Te veel naar boven kijken is ook weer niet goed voor je nek met zo'n gewicht daar in de buurt en wanneer je bovendien gaat maxen zou ik misschien nadelige effecten kunnen hebben voor je nek. Dus naarboven kijken, oké, maar doe het met mate.

Overigens over je squat: je hebt een vrij vroege buttwinck. Probeer je mobiliteit onderin te verbeteren dmv stretching en aannemen van de bottompositie zonder gewicht en echt goed te rekken met een rechte rug (bvb een paal vastnemen met je armen)

Dat is waar maar probeer daar in een compromis te vinden.
Te veel naar boven kijken is ook weer niet goed voor je nek met zo'n gewicht daar in de buurt en wanneer je bovendien gaat maxen zou ik misschien nadelige effecten kunnen hebben voor je nek. Dus naarboven kijken, oké, maar doe het met mate.

filmpje ziet er zeker niet slecht uit.

My advise:
1. probeer idd niet naar beneden te kijken maar eerder recht voor jou of zelfs een klein beetje naar boven. Bedoeling is om je borst naar voor te duwen (lees niet ineen vallen) en dan kan je dus best naar voor of boven kijken.

2. die buttwink... misschien dat je iets te hard op de 'arch' van de lower back let en daarom kort spanningsverlies in de hole hebt? Bij de 85 rep 3 zie je dat je in de hole even naar binnen gaat met je kont.

Voor de rest ziet er goed uit!

Iets te weinig hipdrive (waarschijnlijk net omdat je zoveel naar boven kijkt). Je knieen volgen ook lang niet altijd de lijn van je tippen.

Bedankt voor de reacties allemaal:)

Ik heb dus een beetje butt wink/pelvis rollunder. Dit kan ik verhelpen door te stretchen, doormiddel van een paal vasthouden en de bottompositie aannemen. Zijn er nog meer goeie strechoefeningen?

Je knieen volgen ook lang niet altijd de lijn van je tippen.
Dit snap ik niet helemaal, wat bedoel je hiermee?

best nette squat al, je hebt beetje hetzelfde als mij, lange poten, vrij kort bovenlichaam, waardoor je knieen wat ver naar voren gaan, over je tenen heen. Probeer wat meer naar achteren te zitten door eerst bij je heupen te breken. Dan ga je wel iets verder naar voren leulen, maar zolang je spanning houd op je rug is dat geen probleem.

+ ietsje dieper ;)

---------- Post toegevoegd Sun 15 Apr 2012 om 22:25 ----------

Voor je buttwink: hamstrings rekken, hip flexors rekken, en fip flexors sterker maken. + Je buikspieren harder aanspannen.

Bij mij op sportschool werd het mij ten strengste verboden om met m'n knieën voor de tenen uit te komen. Niet alleen door de instructeur maar ook door de buffste kerel van onze gym. Die squat 220.:D

best nette squat al, je hebt beetje hetzelfde als mij, lange poten, vrij kort bovenlichaam, waardoor je knieen wat ver naar voren gaan, over je tenen heen. Probeer wat meer naar achteren te zitten door eerst bij je heupen te breken. Dan ga je wel iets verder naar voren leulen, maar zolang je spanning houd op je rug is dat geen probleem.

+ ietsje dieper ;)

Voor je buttwink: hamstrings rekken, hip flexors rekken, en fip flexors sterker maken. + Je buikspieren harder aanspannen.

Bedankt voor je reactie! Ga het allemaal proberen toe te passen:D! Thanks

Als je lekker atg wilt, kies dan highbar, probeer de heupen niet zo overdreven naar achter te gooien zoals bij een lowbarsquat.

In dit filmpje wordt alles goed uitgelegd en eventueel je probleempje opgelost.

Probeer je knieeen niet te locken als je boven komt, maar een klein beetje gebogen te houden.

+ ietsje dieper ;)

Juistem; ietsje verder naar voren leunen zodat je je knieën kan intrekken. Als je je rug goed hol houdt (dat gaat al heel aardig) is dat geen enkel probleem.

Omdat je anders problemen kan krijgen met je patella, ik overstrek mn knieeen ook met lopen en heb al een aantal jaren irritaties.

Grens is heel dun voor mijn gevoel, dus ik doe het liever niet :)

Dat subtiele lijntje noem je techniek ;)

Terug
Naar boven