MuscleMeat

Sticky Financiële markten, macro economie, monetair beleid, ECB, FED etc.

• Topic Starter Topic Starter
Gaat goed op de huizenmarkt :lol: Wat wil je ook met de huidige hypotheekrentes :roflol:

1696501968839.png

1696501997334.png

Duitsland wordt zo wel een stuk interessanter qua huizenmarkt. Je ziet in elk geval goed des te harder de economie geraakt is/wordt des te groter de daling in prijs. Ondanks onze enorme bubbel in Nederland, staan we toch nog op plek 6. Had eigenlijk direct na Duitsland verwacht.

Crazy.

Heb me trouwens altijd verbaasd over het hele idee achter en hoe hypotheken gestructureerd zijn, dat dat legaal is. :o

Eerlijk is eerlijk, zulke hoge rentes zijn gewoon schandalig.

Ik heb geen idee waarop je zou kunnen baseren wanneer een rente schandalig hoog is, maar de laatste tijd was die in elk geval historisch laag.

Ik heb geen idee waarop je zou kunnen baseren wanneer een rente schandalig hoog is, maar de laatste tijd was die in elk geval historisch laag.

in 1965 kon je een huis kopen voor 30k (op 1 salaris). Dat huis is nu minimaal 300k en met deze 'lage' rente is het verschil in kosten niet normaal (salaris is vele malen minder hard gestegen dan de huizen prijzen / kosten)

in 1965 kon je een huis kopen voor 30k (op 1 salaris). Dat huis is nu minimaal 300k en met deze 'lage' rente is het verschil in kosten niet normaal (salaris is vele malen minder hard gestegen dan de huizen prijzen / kosten)
Zijn dan de huizenprijzen niet gewoon te hoog? Ik heb trouwens geen idee wat de kostprijs is van een zo’n huis van 300k.

Kan je hier wat meer over uitweiden?
400K lenen, die daarvoor dan als cijfertje in een computersysteem worden verzonnen en nooit meer dan dat zullen worden, voor een primaire levensbehoefte. Daarvoor dan 1200K moeten terugbetalen en bijvoorbeeld nog elke 10 jaar kijken of dat misschien toch meer moet zijn ten genade van de "markt" cijfers die de verlener met mijn clubje als beleid bepalen. Dan kun je na 30 jaar beetje bij beetje dat huis bezitten welke eigenlijk tot die tijd en nu direct van de bank is.

Dat idee dat iemand cijfertjes verzint en jij daar dan meteen de werkelijke opbrengsten uit je arbeids tijd voor op moet brengen. Daarin zit een onevenredigheid van fictieve cijfertjes naar kosten in je/het echte leven. Hoeveel moeite doet diegene die het uitleent er nou echt voor? Dan wordt verzonnen dat die input 100duizenden keren meer waard is dan jouw arbeid. Is dat niet overduidelijk direct inschrijven voor een vorm van slavernij.

Als het een persoon was die je het geld leent ok, dan loopt diegene spaarrente of missed opportunity costs van mogelijke investeringen mis en loopt risico. De bank loopt geen risico want verzekerd of wordt wel gebailed, heeft ook geen echte kosten want ze verzinnen het geld maar en krijgen het toe van ECB en hoeven enkel maar tegen 100X leverage wat risico te dempen. Verder genieten ze eindeloze schaalvoordelen met het beheren van cijfertjes voor iedereen in een systeem. Dan zouden die werkelijke kosten dus ook jouw kosten moeten zijn. Het zou jou net zo weinig moeite moeten kosten om het af te betalen als dat het kost om te creëren. Niet de kosten van 10duizenden bullshit consultants die dik moeten verdienen, dure panden, stakeholder bonussen, voor instituties die al via de overheid dus geklopt belastinggeld lopen.

Dan nog het "markt"effect van kopen waarbij winst gemaakt moet worden over elkaar opvolgende "leningen" vol overhead, in plaats van de daadwerkelijke waarde van het object aan materiaal of wat het zou kosten om opnieuw te bouwen min het verval/verbruik.

400K voor een stapeltje bakstenen of beton... 90% van de prijs is dus al fictieve bullshit overhead, dan nog criminele rente erover heen die ook nog eens middels bullshit beleid verzonnen en bepaald wordt, daar zit je dan per direct voor 30+ jaar slaven aan vast.

De norm zou moeten zijn dat je geld spaart voor een stukje land en wat materiaal betaald klaar. Dan dus 40K totaal, plus nog 1% kosten erbij als je het leent van de bank. (maar nu zijn dan ook nog eens de prijzen van land gebaseerd op die potentiele winst van oplichterij middels de huizenmarkt)

Laatst bewerkt:
Ohja en hoe lang blijft beton staan, google zegt 75-90 jaar en halverwege moet je renoveren.

30 jaar betalen voor wat tegen die tijd 30-50% (verder) vergaan is. Keiharde oplichting.

Ik ben op zoek naar cijfers omtrent het procentuele aantal woningbezitters gedurdende zeg de laatste 100 jaar.

Slechts 22 sociale huurwoningen aangeboden zonder voorrang of urgentie in 2022
30 oktober 2023, 16.29 uur · Aangepast 12.30 uur · Door AT5

Woningzoekenden zonder voorrang of urgentieverklaring waren in 2022 vrijwel kansloos om een woning in de sociale sector te krijgen. Van de 12.385 woningen (exclusief tijdelijke- en studentenverhuur) zijn er slechts 22 vrijgegeven aan woningzoekenden zonder voorrangslabel, urgentie of indicatie. Dat is één woning minder dan het jaar ervoor.

Willen we dan ook terug gaan naar de lage kans om een eigen woning te kunnen bezitten als Jan Modaal?
https://forum.bodybuilding.nl/attachments/2001-dezeeuw-kraan-100jaar-eigenwoningbezit-pdf.662691/
Wat versta je onder bezitten? Kunnen we het wel echt bezitten noemen? (Ipv leasen van de bank oid)

Het begin kwam van serfdom af. Daar zijn we nu middels hypotheken eigenlijk weer beland.

En die kans bestond/bestaat niet simpelweg uit de betaalbaarheid. Welke veelal juist minder is geworden. Wat je voorheen van het simpelste arbeidersloon kon "kopen." Tegenover nu.

Willen we terug naar die mogelijkheid? Ja lijkt me wel toch, maar dan met meer aanbod dan wat van de serfdom tijd af kwam - dus nog lagere prijzen.

Of nog liever verder terug naar werkelijk grond en een hutje kunnen bezitten.

Bijlagen

Wat versta je onder bezitten? Kunnen we het wel echt bezitten noemen? (Ipv leasen van de bank oid)
Daar heb je een punt, maar een deel doet dat zichzelf ook aan, een groot deel van onze kennissen en vrienden tussen de 40 en 50 jaar heeft recent of gaat binnenkort een nieuwe grotere woning kopen. Dat ze de hypotheek dan waarschijnlijk nooit geheel zullen aflossen nemen ze voor lief. Sommigen verklaren ons voor gek dat wij daar niet voor kiezen.

En die kans bestond/bestaat niet simpelweg uit de betaalbaarheid. Welke veelal juist minder is geworden. Wat je voorheen van het simpelste arbeidersloon kon "kopen." Tegenover nu.
Misschien heb ik daar een vertekend beeld van, maar zowel mijn ouders als schoonouders hebben nooit een koopwoning gehad en die zaten niet helemaal onderaan op het simpelste arbeidersloon.

Lagere prijzen zou fijn zijn, maar (veel) lagere rentes is een utopie, we zijn verwend met 10 jaar lang extreem lage rentes wat gezorgd heeft voor een flinke stijging van de huizenprijzen.

• Topic Starter Topic Starter
Tijd om goud te kopen.

Ben ik al tijden mee bezig

• Like
Waarderingen: Vonk

Terug
Naar boven