XXL Nutrition

Fitness combineren met zwemmen/lopen/fietsen, hoe?

Bezoekers in dit topic

bazaarduust

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
30 mei 2009
Berichten
28
Waardering
0
Hallo,

Even eerst kort voorstellen. Mijn naam is Ben, 29j, 1m71, 68kg, 20% vet.
Sinds ongeveer 6 maanden loop ik 1 a 2 keer per week en plan mee te doen aan sommige 'wedstrijden' van 10-15 en 20km.
Momenteel zit ik met een shin splint (kine) en mag ik dus even niet meer lopen, maar mag ik wel gaan zwemmen en fietsen.

Mijn planning ziet er zo uit (telkens 4x10):
MA: borst (5 oefeningen) / triceps (4 oefn)
DI: rug (5oefn) /biceps (4 oefn)
WO: lopen of fietsen of zwemmen
DO: schouders/biceps(4 oefn)
VR: borst(5 oefeningen) / triceps(4 oefn)
ZA of ZO: lopen of fietsen of zwemmen

Mijn probleem is dat ik het gevoel heb dat mijn lopen/zwemmen/fietsen minder is door mijn fitness.
Maar omgekeerd ook, mijn fitness gaat minder goed sinds ik loop/zwem/fiets.

Wat ik dus gedaan heb is de rustdagen woensdag, zaterdag en zondag zo goed als vervangen voor dagen om te gaan lopen/fietsen/zwemmen.
Maar dit komt soms niet goed uit: schouders trainen na de vorige dag te gaan zwemmen zijn is geen goed plan heb ik gemerkt.

In het begin ging dit allemaal goed, maar nu voelt het volledig verkeerd aan. Ik doe iets fout, maar kan niet plaatsen wat exact.

Kunnen jullie hier al uithalen waar het probleem zou zitten?
Is mijn lichaam overbelast?
Hoe zouden jullie het aanpakken? (ik wil het lopen/fietsen/zwemmen niet laten steken voor de fitness en omgekeerd)

Mvg,
Ben
 
Zal ook een kwestie van wennen zijn.
Jaren terug ook aan wedstrijd zwemmen gedaan, paar keer per week fitness en hardlopen. Moet geen probleem zijn.
Misschien extra rustdag pakken of andere indeling maken.

Waarom borst /triceps 2x?
 
Ipv per dag vast zou ik het volgende eens proberen:

Dag 1: borst (5 oefeningen) / triceps (4 oefn)
Dag 2: rug (5oefn) /biceps (4 oefn)
Dag 3: schouders/biceps(4 oefn)
Dag 4: lopen of fietsen of zwemmen
Dag 5: rust

En dit door blijven doen. Eventueel nog een dag rust extra tussen dag 2 en 3.
 
Het ligt hem inderdaad aan de indeling waarschijnlijk, welke indeling had jij als ik mag vragen of hoe zou jij het indelen?

Vrijdag is dan terug de maandag omdat het 4 dagen met 3 dagen split. Woensdag zou ik benen moeten doen maar vervang ik dus door lopen/zwemmen/fietsen:
MA: borst/triceps
DI: rug/biceps
DO: schouders/biceps
VR: borst / triceps
MA:rug/biceps
DI:schouders/biceps
DO:borst / triceps
VR:rug/biceps
MA:schouders/biceps
DI:borst / triceps
DO:rug/biceps
VR:schouders/biceps
...
 
Waarom ga je niet lopen/fietsen/zwemmen na je training? Als je bv borst en triceps hebt gedaan zijn je benen waarschijnlijk niet vermoeid en zou je nog kunnen lopen of fietsen? Zo zijn je rustdagen tussenin echt wel rustdagen!
 
Thx DutchSoldier.
RobbieV, hoe zie jij het dan?
 
Ook een benentraining plannen in je split en dan lopen/fietsen/zwemmen op een dag dat je je benen niet doet maar ook niet op de dag voor of na je benentraining!
 
benen deed ik voor ik ging lopen/fietsen/zwemmen op woensdag. Even kijken dan hoe ik dit kan inplannen.
 
Mijn planning ziet er zo uit (telkens 4x10):
MA: borst (5 oefeningen) / triceps (4 oefn)
DI: rug (5oefn) /biceps (4 oefn)
WO: lopen of fietsen of zwemmen
DO: schouders/biceps(4 oefn)
VR: borst(5 oefeningen) / triceps(4 oefn)
ZA of ZO: lopen of fietsen of zwemmen

Je krachtschema slaat nergens op. Veel te veel oefeningen, te veel sets, te veel armen, geen benen. Kijk eens rond op dit forum bij andere mensen of naar bestaande schema's.
 
Ja ik heb de benen/buikspieren van de woensdag nu vervangen door zwemmen/fietsen/lopen.
Vroeger had ik dan misschien een interessanter schema dat meer aangepast is aan hetgeen ik nu doe.

Maandag = donderdag = borst + schouders + triceps + benen. Elke spier 4 oefeningen 3x8.
Dinsdag = vrijdag = rug + biceps + buik + benen. Elke spier 4 oefeningen 3x8.
 
je kunt toch fietsen en lopen in de gym?
ja oke zwemmen niet :sad:
touwtje springen is ook Do or Die :P
 
Zouden jullie een combi kunnen bedenken waar ik in het weekend rust en 2x per week kan zwemmen?

Bvb:
Ma: zwemmen
Di: upper
Woe: rust
Don: lower
Vrij:zwemmen
Zat:rust
Zon:rust
 
full body
zwemmen
fb
zwemmen
fb
rust
rust

stronglifts of starting strength oid doen. Hoge intensiteit, weinig volume, goed eten.

Uiteindelijk gaan cardio en kracht elkaar wel tegenwerken idd als je het maximale eruit wilt halen.

Misschien even bepalen wat nu exact je doelen en prioriteiten zijn.
 
Ik denk dat nu mijn prioriteit mijn shin splint is, alsook klaar zijn voor de 20km die er aan komt en te mogen gaan lopen. Daarna zal ik wel zien. Dus ik lieg niet als ik durf toe te geven dat ik krachttraining wat opzij durf te schuiven. Maar het is verslavend, anders had ik het al lang volledig weggehaald, maar ik kan het gewoon niet :)

Bedankt voor je uitleg, het is duidelijk.
Zijn we het er mee eens dat ik meer full body moet gaan en dat je met 'Hoge intensiteit, weinig volume' bedoelt 'lager in gewicht maar meer reps' en 'liever wat sneller na elkaar' ?

Mag ik als laatste nog vragen waar die full body in mijn training past. Daarmee bedoel ik, moet ik niet opletten met spiergroepen die werken bij het zwemmen die een dag voor en/of na de zwemdag. Bvb borst of schouder te veel doen op de dag voor en na het zwemmen, of ga ik het nu te ver zoeken?

Super bedankt !
 
Back
Naar boven