XXL Nutrition

Fitness-leek zoekt hulp?

Yulia

Cool Novice
Waardering
2
Lengte
1m75
Massa
61kg
Hi!

Ik kijk sinds kort een beetje rond op deze site, en ik wilde jullie nu graag om advies vragen! Ik ben een meisje van 22 jaar, ik heb altijd veel gesport, jaren paardgereden en getennist, maar ik ben nogal tenger van mezelf en heb mezelf nu als doel gesteld wat ronder en gespierder te worden.
Ik kom eigenlijk nu pas tot de ontdekking dat de afgelopen 5 jaar die ik heb gefitnesst logischerwijze geen vruchten afwerpen wat betreft dat opbouwen van spieren, omdat ik nogal cardio-gericht ben. Krachttraining leek me nooit zo voor mij weggelegd, omdat ik dus zo'n smal type ben. Het is nogal ontmoedigend als zo'n apparaat op het like veertiende gaatje zit en ik 'm naar de vierde moet verplaatsen.
Mijn BMI heb ik in het verleden zeer regelmatig gemeten, schommelde altijd zo rond de 18/19, wat inhield dat ik blijkbaar ondergewicht zou hebben. Ik ben dun, maar niet mager, bij een lengte van 1.75m weeg ik nu zo'n 58 kilo. M'n lichaam is eigenlijk prima in verhouding, maar ik zou dus heel graag wat rondere vormen willen kweken.

Nu weet ik alleen niet goed hoe ik dat moet doen. Ik lees hier van alles over gewichten en dergelijke, maar in mijn sportschool staan er voornamelijk veel apparaten waarmee je krachttraining beoefent. We hebben wel een klein hoekje waar gewichten liggen en drukbanken staan, maar die is altijd overbevolkt door jongens van 2 meter lang en 2 meter breed (kinda intimiderend voor iemand als ik) ..

Verder heb ik wel begrepen dat ik om wat gewicht op te bouwen meer moet gaan eten. Ik ben geen enorm grote eter, eet over het algemeen 2 boterhammen 's ochtends, 2 boterhammen 's middags en dan 's avonds vaak aardappelen en groente, of soep, belegd broodje, or something like that. Ik eet bijzonder weinig vlees, puur omdat dat me al snel te duur wordt (ben typisch gevalletje van broke studente) ..

Anyway, alle mogelijke tips zijn welkom! Ik ben wel bereid om er serieus voor te gaan, heb redelijk wat discipline. Ik sport nu rond de 4 keer in de week, maar denk dat ik het niet goed aanpak, lees: teveel cardio, te weinig krachttraining. Loop ook regelmatig hard, en fiets twee keer in de week naar m'n ouders en terug (40 kilometer), dus ik denk dat wat betreft conditie ik wel op een redelijk niveau zit.

Groetjes, Yulia!

Eigenlijk heel simpel: lees de stickies - de eerste posts van een categorie.
Wat voor jou aan te bevelen is: eten op onderhoud (staat in die stickies), 3x per week krachttraining doen en vooral niet te veel cardio. Wil je de cardio er in houden en val je af: meer eten. Zorg wel dat 30% van je Kcal uit eiwitten komen (noodzakelijk voor spieropbouw), dit kan al heel goedkoop met tonijn uit blik van de aldi, of andere vis (uit de vriezer ofzo).
Een beginnend trainingsschema staat ook in de stickies.

eiwitten kun je ook uit kwark halen...das echt niet duur!
bakkie van 500g is .65 bij appie!(zaanse hoeve vind ik ook nog eens de lekkerste)
.75(ofzo) met smaakje!
vis is idd ook 'n goeie manier van eiwitten binnen krijgen...ik haal bij action blikjes van john west voor .75
niet bang zijn voor gasten die 2bij2 zijn...meestal vinden ze het zelfs leuk om te zien dat je ook met gewichten bezig bent!
succes!

hier is wat je moet doen
lees de sticky's op deze site (zal je lang me bezig zijn maar het loont)
ja zal meer moeten ete nals je spiermassa wilt kweken je bent wel redelijk mager voor je lengte hoor :)
als je meer specifieke vragen hebt mag je me altijde een berichtje sturen :)

Stickies lezen.

Als je lekker bent hoef je je geen zorgen te maken om de 200x200 jongens bij de gewichten; die zullen maar al te snel zeggen dat je een oefening verkeerd doet en je ermee willen helpen (en aanraken om je zo te corrigeren). Erg handig dus om de techniek van bepaalde oefeningen onder de knie te krijgen!

Voor een lekkere kont --> squats, blijf alsjeblieft weg van de hip adductor en hip abductor machines (waar je je benen naar elkaar en uit elkaar beweegt).

Voor een lekkere kont --> squats, blijf alsjeblieft weg van de hip adductor en hip abductor machines (waar je je benen naar elkaar en uit elkaar beweegt).

Want?.. omdat je met squatten meerdere spiergroepen tegelijk pakt (mijn eerste ingeving).. of heb je een andere reden hiervoor;)?

• Topic Starter Topic Starter
Ik ben nu ook even heel benieuwd waarom die hipabductors zo uit den boze zijn? Ik zit altijd vrolijk op die dingen te buffelen, en nu blijkt dat dat juist niet de manier is om m'n ass in perfecte shape te krijgen?

Ik ben nu ook even heel benieuwd waarom die hipabductors zo uit den boze zijn? Ik zit altijd vrolijk op die dingen te buffelen, en nu blijkt dat dat juist niet de manier is om m'n ass in perfecte shape te krijgen?

Ze zijn niet per se uit den boze, maar ze doen bitter weinig voor je ass.

Als je een ass wil, dan moet je squatten (je moet sowieso squatten, maar dit is een extra reden voor de dames).

Want?.. omdat je met squatten meerdere spiergroepen tegelijk pakt (mijn eerste ingeving).. of heb je een andere reden hiervoor;)?

Als je ATG pakt (of zelfs par) dan pak je je glutes het allerbeste. ATG = ass to the grass (zo diep mogelijk doorzakken) en par = parallel (hamstrings en quadriceps parallel tot de grond, zie Rippetoe).

Squats zijn gewoon 1 van de beste oefeningen voor je kont/benen, heb zelf ook een dikke reet ervan gekregen en doe nooit apart werk voor mn kontje.:D

• Like
Waarderingen: skld
Wat veel dames doen: 100-en herhalingen op die ab- en adductor machines in de hoop dat je benen dunner worden. Plaatselijk vet verbranden gaat je er niet mee lukken, het enige risico is dat je bredere bovenbenen van krijgt doordat je je spieren groter maakt.
Compounds doen en vooral niet teveel isolatie-oefeningen.

M'n benen hoeven juist niet dunner te worden, ik wil graag die spieren wat opbuffen. Dus ik denk dat ik die abductors er maar gewoon even inhoud, ik heb m'n eetpatroon voor mijn doen enorm veranderd, heb gisteren naar m'n gevoel veel te veel gegeten. 's Ochtends voor fitness twee boterhammen, twee uur later twee appels, een uurtje daarna een muesli-reep en grote bak yoghurt. Toen gaan trainen, redelijk zwaar, hoewel ik die cardio niet totaal terzijde heb geschoven, vijf minuutjes ingefietst en later twintig minuten op de roeimachine. Daarna heb ik twee eitjes gegeten, weer een bak yoghurt, boterham, en vervolgens avondeten, 3 pannekoeken. 's Avonds wijntje gedronken (1tje maar, was bijzonder trots op mezelf) en volkorengranenbroodje. Oja, en nog twee mandarijnen en een grapefruit (ben enorme fruiteter).
Heb relatief kort gefitnesst, klein uurtje, had tintelende benen en voelde me godse opgefokt, dus positief side-effect, alleen had vandaag echt complete breakdown verwacht, enorme spierpijn ed., maar heb nergens last van :S .. Nu heb ik totaal niet het gevoel dat ik veel heb gedaan, dus ik scheur zometeen maar weer richting fitness..

M'n benen hoeven juist niet dunner te worden, ik wil graag die spieren wat opbuffen. Dus ik denk dat ik die abductors er maar gewoon even inhoud, ik heb m'n eetpatroon voor mijn doen enorm veranderd, heb gisteren naar m'n gevoel veel te veel gegeten. 's Ochtends voor fitness twee boterhammen, twee uur later twee appels, een uurtje daarna een muesli-reep en grote bak yoghurt. Toen gaan trainen, redelijk zwaar, hoewel ik die cardio niet totaal terzijde heb geschoven, vijf minuutjes ingefietst en later twintig minuten op de roeimachine. Daarna heb ik twee eitjes gegeten, weer een bak yoghurt, boterham, en vervolgens avondeten, 3 pannekoeken. 's Avonds wijntje gedronken (1tje maar, was bijzonder trots op mezelf) en volkorengranenbroodje. Oja, en nog twee mandarijnen en een grapefruit (ben enorme fruiteter).
Heb relatief kort gefitnesst, klein uurtje, had tintelende benen en voelde me godse opgefokt, dus positief side-effect, alleen had vandaag echt complete breakdown verwacht, enorme spierpijn ed., maar heb nergens last van :S .. Nu heb ik totaal niet het gevoel dat ik veel heb gedaan, dus ik scheur zometeen maar weer richting fitness..

- je zal niet dunner worden door squats hoor, integendeel!
- 2 appels na elkaar is niet nodig je eet graag fruit dat is goed maar maak van die appel dan 50gr kippenfillet of zo
- bak yoghurt is vrij grote verspilling het is hoofdzakelijk NIKS! neem dan kwark daar zitten nog redelijk wat eiwitten in
- 3 pannekoek redelijk veel suikers en vetten lijkt mij niet echt top, voor suikers eetr je beter een bannaan of zo
- je hebt nergens last van is mss omdat je lichaam al spieractiviteit gewoon is of omdat je niet op maximale gewicht hebt gedaan
- niet 2 dagen achterelkaar krachtraining doen, laat je spieren recupereren (max. 4x per week traine)

Oh ok, dus geen krachttraining meer vandaag? Nouja, ik stap vanmiddag sowieso op de fiets, dan fiets ik 20 kilometer heen en 20 terug, dus dan krijg ik in ieder geval m'n dagelijkse beweging wel (ik ben zo'n type dat heel chagrijnig wordt als ik niet genoeg beweeg), dat hoef ik verder niet als cardio te beschouwen als ik gewoon rustig doorpeddel, toch?

Maar ik maak me toch enigzins zorgen om dat eten. Ik heb vanochtend twee boterhammen gegeten, banaantje tussendoor en m'n twee eitjes staan nu te koken (wat véél) .. Ik ben als de dood dat ik een fatso wordt, dit slanke lichaam heb ik al die jaren enkel in stand gehouden doordat ik veel beweeg en sport en het laatste wat ik wil is mollig worden ofzo. Het gaat wel goed met m'n dierbare lijf als ik maar 3 à 4 keer in de week train en alsnog redelijk veel eet?

Oh ok, dus geen krachttraining meer vandaag? Nouja, ik stap vanmiddag sowieso op de fiets, dan fiets ik 20 kilometer heen en 20 terug, dus dan krijg ik in ieder geval m'n dagelijkse beweging wel (ik ben zo'n type dat heel chagrijnig wordt als ik niet genoeg beweeg), dat hoef ik verder niet als cardio te beschouwen als ik gewoon rustig doorpeddel, toch?

Maar ik maak me toch enigzins zorgen om dat eten. Ik heb vanochtend twee boterhammen gegeten, banaantje tussendoor en m'n twee eitjes staan nu te koken (wat véél) .. Ik ben als de dood dat ik een fatso wordt, dit slanke lichaam heb ik al die jaren enkel in stand gehouden doordat ik veel beweeg en sport en het laatste wat ik wil is mollig worden ofzo. Het gaat wel goed met m'n dierbare lijf als ik maar 3 à 4 keer in de week train en alsnog redelijk veel eet?

Eigenlijk heel simpel: lees de stickies - de eerste posts van een categorie.
Wat voor jou aan te bevelen is: eten op onderhoud (staat in die stickies), 3x per week krachttraining doen en vooral niet te veel cardio. Wil je de cardio er in houden en val je af: meer eten. Zorg wel dat 30% van je Kcal uit eiwitten komen (noodzakelijk voor spieropbouw), dit kan al heel goedkoop met tonijn uit blik van de aldi, of andere vis (uit de vriezer ofzo).
Een beginnend trainingsschema staat ook in de stickies.

Antwoord heb ik al gegeven... :rolleyes:

Maar ik maak me toch enigzins zorgen om dat eten.

Het gaat wel goed met m'n dierbare lijf als ik maar 3 à 4 keer in de week train en alsnog redelijk veel eet?

Zit allemaal tussen je oren.

Heb je al berekend hoeveel kcal. je dagelijks nodig bent? Je staat er verbaasd van hoeveel dat is. De kans is groot dat je te weinig eet.

Bereken die kcal. en maak een voedingsschema. Dan weet je precies wat je mag eten, hoef jij je daar niet druk om te maken.

's Avonds wijntje gedronken (1tje maar, was bijzonder trots op mezelf)

Oh brother... :roflol: goed gedaan hoor meisje you go girl geef jezelf maar eens een schouderklopje dat heb je echt verdiend, doen niet veel je na hoor.

OT: Idd de stickies lezen want het meerendeel van je vragen komen daar terug.

Oh brother... :roflol: goed gedaan hoor meisje you go girl geef jezelf maar eens een schouderklopje dat heb je echt verdiend, doen niet veel je na hoor.

OT: Idd de stickies lezen want het meerendeel van je vragen komen daar terug.

:p

skld, het kan allemaal wel wat genuanceerder hoor, klein beetje meer respect tonen.

Yulia, een krachtsport als deze komen 3 belangrijke elementen samen: eten, trainen, en rusten. Is één van die drie niet in orde, dan kan je nooit het maximale resultaat halen, zijn er 2 of 3 niet in orde, dan doe je waarschijnlijk alles voor niks.

Zorg ervoor dat je wat kennis opdoet qua voeding, en maak voor jezelf een voedingsschema. Daarnaast kan je in de sectie "oefeningen" rondlezen wat voor jou het beste werkt voor spieropbouw.

Zie je echt door de bomen het bos niet meer, dan is dit misschien iets voor jou:
http://forum.dutchbodybuilding.com/f129/persoonlijke-begeleiding-schemas-op-dbb-246163/

Succes.

Terug
Naar boven