XXL Nutrition

Fitness-leek zoekt hulp?

Squatten vind ik véél fijner met een barbbell - kan met dumbbells maar moeilijk evenwicht houden.
Barbell is idd fijner

Jep.

Belangrijkste oefeningen zijn:
Squat, bench press, deadlift, overhead press, rows.
En van al die oefeningen kun je wel een variant met DB's doen, maar het fijnst is met een barbell.

Verder is optrekken ook een mooie oefening

• Topic Starter Topic Starter
Ok, ik ga meteen even uitzoeken hoe dat allemaal moet met dumbbells! Ik heb zelf altijd het idee dat ik iedere spiergroep in m'n lichaam moet proberen te trainen, dus deed voorheen altijd oefeningen op alle mogelijke apparaten, maar dit is ook een misvatting gebleken (ik vatte heel wat mis, blijkt nu :P).

Squatten deed ik al met dumbbells, het kost me inderdaad soms wat moeite om evenwicht te behouden, maar ik ben het niet anders gewend, dus ga er vanuit dat het voor het effect geen enorme nadelen heeft.

Krijg te horen dat ik eerst fullbody workouts moet doen, van anderen dat ik juist per dag verschillende spiergroepen moet trainen (laat zeggen dinsdag benen, vrijdag armen/rug enz.) .. Wat is jullie mening? Ik ben tenslotte wel een absolute beginner, weet niet goed wat op mij van toepassing is.

Typ de naam van de oefening in google, samen met exrx. Je krijgt dan de oefening op de exrx-site (ik vind die erg duidelijk!).

Ligt er aan wat je al aan trainingen achter de rug hebt wat te adviseren is.

Krijg te horen dat ik eerst fullbody workouts moet doen, van anderen dat ik juist per dag verschillende spiergroepen moet trainen (laat zeggen dinsdag benen, vrijdag armen/rug enz.) .. Wat is jullie mening? Ik ben tenslotte wel een absolute beginner, weet niet goed wat op mij van toepassing is.

Ben zelf een voorstander van fullbody OF upperbody/lowerbody split
Split in de vorm van spiergroepen verdelen ben ik geen fan van, vind het gewoon niet zo leuk trainen

Als je al die tijd per spiergroep hebt getraind dan is UB / LB wel lekker.
Zeker als je dat hebt gedaan met fullbody workouts. Anders is een split in spiergroepen ook prima - dat doe ik over het algemeen.

Typ de naam van de oefening in google, samen met exrx. Je krijgt dan de oefening op de exrx-site (ik vind die erg duidelijk!).

Ligt er aan wat je al aan trainingen achter de rug hebt wat te adviseren is.

Die exrx-site had ik al gevonden, ideaal idd! Plaatjes/filmpjes :D !

Ik heb voorheen voornamelijk fullbodyworkouts gedaan, gewoon alles door elkaar. Ik train met lichte gewichten, mijn armspieren bijvoorbeeld kunnen, heb ik ontdekt, echt geen tien kilo per dumbbell aan.

Ik denk dat ik inderdaad maar eens de verdeling ga maken tussen upperbody/lowerbody. Heb zelf meer met benen, maar daar is de motivatie ook het sterkst voor. Heb de neiging dat zo vaak mogelijk te doen, maar ook dat werkt averechts, ontdekte ik. Twee keer per week benen trainen is max, geloof ik?

Sinds wanneer kunnen je armspieren geen 10kg aan?
Dat ligt helemaal aan de oefening en aan het aantal herhalingen hoor! :p

---------- Toegevoegd om 15:05 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:05 ----------

Je benen moeten herstellen, als je (te) licht traint kun je best vaker per week je benen trainen hoor.

---------- Toegevoegd om 15:06 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:05 ----------

...en dat wil je niet.
(te licht trainen)

Sinds wanneer kunnen je armspieren geen 10kg aan?
Dat ligt helemaal aan de oefening en aan het aantal herhalingen hoor! :p

---------- Toegevoegd om 15:05 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:05 ----------

Je benen moeten herstellen, als je (te) licht traint kun je best vaker per week je benen trainen hoor.

---------- Toegevoegd om 15:06 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:05 ----------

...en dat wil je niet.
(te licht trainen)

Nee, ik wil inderdaad niet te licht trainen :D .. Maar bijvoorbeeld een hammer curl met tien kilo in iedere hand is voor mij een onmogelijke opgave.

Geeft toch niet? Pak je minder kg's.
Het gaat er om dat jij zwaar traint, ongeveer 8 reps kunnen halen (met moeite) bijvoorbeeld. Als jij dan met 5kg kapot bent dan is het goed. Met 2kg en er makkelijk nog 20 reps uithalen = véél te licht trainen.

Dank u :D

---------- Toegevoegd om 20:14 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:10 ----------

Als je een uurtje wilt trainen dan is rippetoe uitermate geschikt voor.
Alle basisoefeningen zitten erin en mocht je nog tijd over hebben dan kan je een paar extra oefeningen doen.

De eerste "maand" is dan even zoeken naar de juiste startgewicht om met je schema te beginnen. Vanaf dat punt moet je verder werken.

ben je nog wezen trainen?

Terug
Naar boven