XXL Nutrition

Fitness-leek zoekt hulp?

• Topic Starter Topic Starter
Het kost me veel meer moeite dan ik had verwacht. Het sporten en rusten gaat wel goed, maar het eten is echt lastig, volgens mij eet ik bij lange na niet genoeg. Ik heb moeite alles een beetje goed te doseren en heb telkens het gevoel dat ik echt vol zit en meer dan voldaan ben, al probeer ik het te verdelen over 6 à 7 maaltijden per dag.
Het probleem is denk ik dat ik op dit moment fulltime aan het werk ben, begin om 8 uur, half 6 klaar. Pff. Moet alles in die vijf uur die ik dan nog heb zien te proppen (naar de sportschool is al kwartier fietsen), want ga rond een uur of half 11 richting bed. Hm. Ik ben bang dat die progressie nog wel even uit gaat blijven, want het voelt op dit moment alsof ik het te druk heb. Ik wil hier niet met excuses komen strooien hoor, helemaal niet, maar ik dacht: Ik houd jullie even op de hoogte.

Maak eens een opzetje van een dag eten - van wat je nu eet.
Bereken ook je onderhoud (dit kan bijvoorbeeld hier).

Op basis van deze informatie kunnen we je wel helpen om een haalbaar schema in elkaar te zetten (met voldoende variantie zodat je niet voor je gevoel elke dag hetzelfde aan het eten bent).

6 à 7 maaltijden per dag.
Het probleem is denk ik dat ik op dit moment fulltime aan het werk ben, begin om 8 uur, half 6 klaar. Pff. Moet alles in die vijf uur die ik dan nog heb zien te proppen (naar de sportschool is al kwartier fietsen), want ga rond een uur of half 11 richting bed.

Het is een kwestie van plannen. Maaltijden bijv. kun je de avond van te voren maken. Kun je na het eten door naar de sportschool.

Probeer je leven aan te passen aan het sporten en niet andersom. Jij wilt gezonder gaan leven, dus bijv. 3 keer in de week naar de sportschool. Stel jezelf de vraag: "hoe kan ik dat bereiken?"

Je gaat dan merken dat het best mee valt, je moet alleen je draai nog vinden in het geheel. Dat kost alleen wat tijd, maar je krijgt er veel voor terug.

Ik werk ook 40 uur in de week (met ontzettend veel reistijd af en toe), en plan regelmatig dat ik vanuit werk direct door ga naar de sportschool (ik zorg dat ik een uur voor aanvang training gegeten heb, soms is dat dus op kantoor). Mijn collega's zijn ondertussen wel gewend aan de bakken rijst met kip en groente die ik bij me heb, of shakes, of wat dan ook voor 'gek eten'.

6-7 maaltijden per dag is veel te veel voor een chick man, ik zou het bij 5 maaltijden houden, dat wordt ook als raad gegeven in BFFM.

Nouja, ik zeg 6 à 7 maaltijden per dag, maar dan bedoel ik met een "maaltijd" dus ook bijvoorbeeld één of twee eieren, of wat fruit. Ik heb gewoon het probleem dat ik echt snel vol zit, bijvoorbeeld 250 gram groente vind ik al wel een berg, en als ik dan ook nog vlees en aardappels moet wegstouwen.. Ben gewoon totaal niet gewend aan veel eten in één keer, ik at altijd al meerdere keren per dag, omdat dat me beter bevalt.

Maargoed, ik blijf het gewoon proberen, tot dusver probeer ik de kcal die ik mis aan te vullen met kwark van Zaanse Hoeve. Ik denk dat ik m'n draai nog een beetje moet vinden.

Onwijs bedankt voor alle tips, you're a great help! Die Sticky's zijn zo omvangrijk dat ik er soms moeilijk wijs uit word.

---------- Toegevoegd om 17:25 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:22 ----------

Jij wilt gezonder gaan leven, dus bijv. 3 keer in de week naar de sportschool. Stel jezelf de vraag: "hoe kan ik dat bereiken?"

Het is overigens niet zo dat ik niet gezond leef, ik ga nu minder naar de sportschool dan voorheen, waar ik eerst 5 keer ging houd ik het nu bij 3 à 4, omdat "spieren in rust groeien". Daarnaast at ik altijd al gezond, op een patatje op z'n tijd na dan, maar ik doe dit niet om gezonder te worden, ik doe het enkel omdat ik m'n lijf "mooier" wil proberen te maken.

Dus al je cals naar binnen werken in slechts 1 gigantische maaltijd en de rest van de dag niet eten is even effectief als 5x per dag eten volgens jou?
IK heb er geen ervaring mee, maar er zijn wel onderzoeken naar. Nee die ga ik niet opzoeken, want de discussie gaat over 5 of 7 maaltijden, niet 6 of 1.
Of TS nou 5 of 7 maaltijden eet (of slechts 4), dat maakt niet veel uit nee.

IK heb er geen ervaring mee, maar er zijn wel onderzoeken naar. Nee die ga ik niet opzoeken, want de discussie gaat over 5 of 7 maaltijden, niet 6 of 1.
Of TS nou 5 of 7 maaltijden eet (of slechts 4), dat maakt niet veel uit nee.

Je zei dat het aantal maaltijden niet uitmaakte, maar dat doet het dus wel.

Ook geef je nu aan dat het niet veel uitmaakt, eerst geef je aan dat het ECHT geen moer uitmaakt (=niets?). Beginners lezen niet tussen de lijntjes door en vatten dit soort dingen heel ongenuanceerd op, dus je moet wel uitkijken met wat je post als je doel helpen is.

Ook geef je nu aan dat het niet veel uitmaakt, eerst geef je aan dat het ECHT geen moer uitmaakt (=niets?). Beginners lezen niet tussen de lijntjes door en vatten dit soort dingen heel ongenuanceerd op, dus je moet wel uitkijken met wat je post als je doel helpen is.

Ja, dat zal dus voor iedereen gelden! Denk je nou werkelijk dat het wat uit maakt of iemand 5 of 7 keer op een dag eet ?

Ook al staat het toevallig in een boek , dat wil nog niet zeggen dat het waar is. Ja, zelfs in dat boek wat zowat een bijbel is voor veel mensen.

Ja, dat zal dus voor iedereen gelden! Denk je nou werkelijk dat het wat uit maakt of iemand 5 of 7 keer op een dag eet ?

Ook al staat het toevallig in een boek , dat wil nog niet zeggen dat het waar is. Ja, zelfs in dat boek wat zowat een bijbel is voor veel mensen.

Ja, dat maakt wel degelijk uit.

Als je bijvoorbeeld 2000 kcal op een dag te verdelen hebt, dan hangt het van het aantal maaltijden af hoe groot je maaltijd kan/mag worden. Ook qua tijdsverstek word het erg krap aan als je 7 maaltijden moet gaan eten als je in acht neemt dat je om de twee-en-half a drie uur moet eten.

Ander nadeel is ook - als je 2000 kcal over 7 maaltijden moet verdelen - dat je waarschijnlijk aan macronutrienten, en dan eiwitten in het bijzonder tekort gaat komen om de volgende drie uur door te komen.

Als je bijvoorbeeld 2000 kcal op een dag te verdelen hebt, dan hangt het van het aantal maaltijden af hoe groot je maaltijd kan/mag worden. Ook qua tijdsverstek word het erg krap aan als je 7 maaltijden moet gaan eten als je in acht neemt dat je om de twee-en-half a drie uur moet eten.

Ander nadeel is ook - als je 2000 kcal over 7 maaltijden moet verdelen - dat je waarschijnlijk aan macronutrienten, en dan eiwitten in het bijzonder tekort gaat komen om de volgende drie uur door te komen.

Bij 7 maaltijden eet je (als het goed is) vaker dan om de 3 uur ;)

---------- Toegevoegd om 16:38 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:36 ----------

Het verschil tussen 5 of 7 maakt niks uit (mits je dezelfde aantal Kcal en verhoudingen E-K-V) hanteert. Moet je niet opeens met 1 maaltijd aan komen zetten, want dat zal heus wel verschil maken.
Wanneer een boek (dat ik zelf ook meerdere keren heb gelezen) adviseert om 5 maaltijden te eten en je maakt er 6 van, denk je dan werkelijk dat je je eigen progressie in de weg zit?!

Maar... is dat bij mannen dat dan ook niet het geval ?

Maar... is dat bij mannen dat dan ook niet het geval ?

Ja natuurlijk wel, maar die kunnen vaak meer kcal 'hebben' dan vrouwen, dus is het moeilijker puzzelen voor vrouwen (vooral als je brood wilt blijven eten - haal je niet even makkelijk 10 gram vanaf).

Voedingsschema:

8.00u: Grote bak cruesli met yoghurt
9.00u: Eitje (of twee)
10.15u: Twee boterhammen met kipfilet
11.00u: Cracker met magere filet americain
12.45u: Twee boterhammen met kipfilet & grapefruit/sinaasappel
14.15u: Rijstewafel
15.30u: Klein bord rijst/kipfilet/groente
17.00u: Banaan
18.30u: Avondeten
Voorkeur voor Mexiaans eten (bruine/kidneybonen, mager rundergehakt, paprika, wortels, maïs), stamppotten & Hollandse pot (boerenkool, bloemkool, rode bieten, broccoli, wortels, vaak in combinatie met rundvlees) en natuurlijk zeer regelmatig de welbekende rijst, kip & groente (eet ik vaak overdag ook, maak begin van de week grote pan vol, zet ik in de koelkast of vries ik in en eet daar de hele week vaak 1 of 2 kleine borden per dag van)
20.30u: 100 à 150 gram noten (walnoten, cashews, amandelen) & eitje
22.30u: Twee rijstewafels of crackers

Het kost me redelijk veel moeite om "veel" te eten, heb jarenlang geleefd op 's ochtends een boterhammetje, 's middags twee en avondeten, met tussendoor een cupasoupje, koekje en wat stukken fruit. Ik verdeel het over de hele dag in niet al te grote porties, gaat steeds beter, want waar ik in het begin nog telkens het gevoel had dat ik bomvol zat, begint dat nu te wennen.

Bovenstaande heb ik vandaag gegeten, het is even een globaal overzicht. Ik eet redelijk gevarieerd, maar ben dol op brood (helaas schijnt daar nogal veel zout in te zitten) en ik heb het probleem dat zo snel ik aan zuivel begin, m'n huid onmiddellijk problemen begint te vertonen. Kwark en melk zijn dus wat lastig, hoewel ik het af en toe wel doe, maar moet er gewoon heel erg mee oppassen (geen zin in puisten, dat spreekt waarschijnlijk wel voor zich) .. Verder eet ik waarschijnlijk nogal veel fruit, daar was ik mezelf ook al wel van bewust, mensen wijzen me daar namelijk ook altijd op. Het is totaal niet vreemd voor me om op één dag een banaan, een peer, een appel, een hele ananas te eten en zeven sinaasappels uit te persen. Ik vind ook alle soorten fruit ontzettend lekker; druiven, meloenen, pruimen, kiwi's, appels, bananen, het smaakt me allemaal even goed!

Qua broodbeleg varieer ik ook wel, probeer zoveel mogelijk kipfilet te eten, maar eet ook wel Surinaamse eiersalade, pindakaas, jam & vleeswaren (kalkoenfilet, rosbief, ham). Wat betreft de vis, die probeer ik wel binnen te krijgen, maar het ellendige spul kost zoveel en vis in blik is me een gruwel (heb bijvoorbeeld een hekel aan tonijn).. Haring kan ik nog net wegkrijgen, maar is ook geen favoriet. Dus eet voornamelijk zalm, liefst gerookte.

Ik hoop dat jullie enige op- of aanmerkingen hebben, sta open voor alles! Ik heb de afgelopen maanden hier veel gelezen, denk dat ik zo ondertussen aardig weet welke kant ik op moet, maar ik vergis me in veel dingen waarschijnlijk nog, dus mochten jullie dingen zien waarvan jullie denken: "Meisje meisje, what are you thinking?", laat het me weten! Ik moet namelijk ook zelf wel lachen om wat ik hier eerder heb gepost (zie vorige pagina), heb modellenwerk gedaan en krachttraining was uit den boze, want spieren zijn 'lelijk', zei men (Gij zult alleen cardio'en en eet daar vooral zo min mogelijk bij) .. Heb bij deze lengte, 1.75m, ook jarenlang 53 à 54 kilo gewogen, daar komt de onwetendheid ook een beetje vandaan. Ik had toen ik hieraan begon zoiets van:

"Oh hemel, straks word ik nog heeeel gespierd en heeeel breed, dan ben ik een halve man, dat gebeurt me vast binnen de kórtste keren! Dat moet ik voorkomen, ik moet maar niet zoveel eten, want dan word ik ook nog DIK, dus vooral voor KT een uur cardio'en!"

:p .. Yeah sure..

Ik ben er nu wel achter dat het heel wat discipline en moeite kost om überhaupt wat zichtbare spieren op te bouwen, vooral als vrouw zijnde.

Alvast hartelijk dank! :D

Haha, na een jaar toch een degelijk voedingsschema opgesteld. Het is waarschijnlijk niet perfect, maar ziet er niet slecht uit, zeker niet als je weet waar je vandaan komt.

Heb je al die tijd wel 3 keer per week krachttraining gedaan? Hoe is je lichaam de afgelopen tijd veranderd?

Aangezien dat je al 2 x in de week veel fietst, kun je wel stoppen met cardio in de sportschool. Vraag aan een instructeur voor begeleiding in het hoekje KT. Je kan eerst beginnen met een full body schema om het lichaam aan de gewichten laten wennen. Verder moet je toch proberen om iets meer te gaan eten.

Terug
Naar boven