Hoi. Ik zou als ik jou was heel erg oppassen met ''zwaar'' trainen. Ik ben ook ongeveer met de zelfde leeftijd begonnen met fitness. Alleen niet zo gek zwaar. Ik richtte me vooral op de bewegingen en ging voor een heel klein beetje massa.
Toen ik bijna 16 werd heb ik een blessure aan me knie opgelopen en zagen ze op de rontgen foto's dat de groeischijven bij mijn knie bijna dicht waren. Dit was voor mij het sein om te gaan knallen in de fitness.
Een beetje medische info snel voor jou:
Als jij veel traint en zwaar op jonge leeftijd terwijl je nog groeit, groeien je spieren natuurlijk. Maar spieren zitten verbonden aan pezen. Groeien jou spieren te hard krijg je dus problemen met je pezen. Maar je pezen zitten verbonden aan je botten en gewrichten. Met als gevolg dat dit iritatie's, knellingen, degeneratieve afwijkingen en slijtage op een te vroege leeftijd geeft.
Tip van flip. Wacht nog een dik jaar met trainen, en houdt het nu vooral bij spierversterkende oefeningen, dus niet te zwaar kracht of massa training ( denk er aan dat als je oefeningen wat lichter pakt en langzaam en gecontroleerd doet ook zeker massa kan krijgen) Je bent wel groot en zwaar voor je leeftijd , dus daar kun je later alleen maar meer profijt van hebben!
Ik hoop dat je wat met mijn informatie kan doen! Groetjess