Ik geef de nadelen aan de hand van emoties ja.
Je geeft dus zelf toe dat je argumenten gebouwd zijn op emoties i.p.v. feiten en rationeel denken. Bedankt voor je eerlijkheid.
Ik vind het jammer dat kleine winkels verdwijnen en alles wordt overgenomen door grote bedrijven die de kleintjes wegconcurreren.
Alles wordt niet overgenomen door grote bedrijven, overigens zijn die grote bedrijven ook begonnen als kleine bedrijven. Je wordt groter door te groeien, en je groeit door de klant de beste prijzen aan de beste kwaliteit te geven. Althans dit is het geval als de markt volledig vrij en optimaal kan opereren. Wat helaas niet altijd het geval is.
Kleine winkels komen er steeds weer bij, zelfs terwijl grote winkels meer marktaandeel verwerven. Alleen zullen die nieuwe kleine winkels weer moeten zoeken naar manieren om de grote winkels te verslaan. Dat kan via dienstverlening of via prijzen. Soms gebeurd het via innovatie, in dat geval kan een kleine winkel plots zelfs heel snel een markt veroveren.
In jou ogen is een kleine winkel dus klein omdat deze niet goed genoeg kwaliteit biedt?
Elke winkel begint klein. Dus ik weet niet waar jij in mijn post leest dat kleine winkels altijd onvoldoende kwaliteit leveren. Het punt is dat kleine winkels die willen groeien en dus groter willen worden dit doen door betere kwaliteit, betere prijzen, meer vernieuwing te bieden om vervolgens de winst weer te investeren in groei.
Mijn ervaring is dat service daar juist beter is en dat een kleine speciaal zaak soms meer heeft als een mega bedrijf dat van alles een beetje heeft. Dat ze de prijzenslag niet kunnen winnen omdat ze minder grootschalig kunnen inkopen, een minder goede locatie hebben en een eenmanszaak het moeilijker heeft om dezelfde lange openingstijden te bieden zijn ook redenen waarom een klein bedrijf niet op kan tegen de grootmachten, niet alleen kwaliteit.
Zoals ik zei, er is niets mis met kleine winkels op zich. De meeste winkels beginnen klein. Maar ik zie niet in waarom een kleine winkel niet zou kunnen groeien met behoud van kwaliteit en service, sterker nog, met een verbetering van beiden. De aanname dat dit niet mogelijk is, is aantoonbaar onjuist. Onze eigen sponsoren zijn een goed voorbeeld.
Natuurlijk is het zo dat kleine winkels, om effectief te concurreren, bepaalde zaken beter moeten proberen doen dan hun grotere concurrenten.
Maar als er in de markt vraag is naar kleine speciaalzaken, dan zullen ze blijven bestaan. Als jouw bewering "kleine winkels kunnen een betere dienstverlening bieden" correct is, dan is er geen reden dat ze zouden verdwijnen.
De realiteit is dat speciaalzaken een aantal zaken fout doen, en daarom marktaandeel verliezen:
http://www.retailactueel.com/index.php/2012/04/03/dit-doen-speciaalzaken-fout/
Mooi voorbeeld zijn de grote fitnessketen die de prijzen zo laag kunnen drukken en 24 uur per dag open zijn dat het voor kleine sportschooltjes onmogelijk is om te blijven bestaan. Is een basic fit nou echt van betere kwaliteit als het kleine jaren '90 sportschooltje van de fanatieke wedstrijd bb'er die van zijn hobby zijn beroep heeft gemaakt?
Dan zou ik me eens gaan verdiepen in het verhaal van Kneets gym in Den Haag
Daarnaast blijft nostalgie voor mij wel van waarde. Ik weet niet of het er allemaal zo veel leuker op wordt als een centrum van een stad straks nog maar voor 20% bestaat en alle kleine winkeltjes en kroegjes (die een stad een stad maken) verdwijnen. Het is onomkeerbaar, maar of het er beter van is geworden door dat de markt elkaar kapot maakt?
De consument zal krijgen wat de consument vraagt. Wat jij vraagt zal je krijgen als er genoeg anderen hetzelfde willen. Als je jouw argumentatie zou doortrekken dan moeten we niet geven wat een meerderheid van consumenten wilt, maar moeten we (met geweld) de markt manipuleren vanwege de nostalgie van enkele personen.
Maar ik denk dat dat zelfs naast de kwestie is. Ik zie de toekomst namelijk niet zoals jij. Ik denk dat er altijd concurrentie zal zijn tussen kleine en grote winkels, maar kleine winkels zullen wel een hoge kwaliteit moeten blijven bieden (en/of lagere prijzen, en/of meer innovatie).
Dus om samen te vatten: laat de markt zo vrij mogelijk, zorg voor het ideale ondernemingsklimaat, verlaag met name de drempel voor starters, en dan is er een mooie toekomst voor zowel grote, middelgrote, als kleine ondernemingen.
Echter dinosauriërs als FRS die niet kunnen omgaan met de nieuwe situatie zullen verdwijnen, en dat is precies wat er moet gebeuren in een gezonde markt die zichzelf vernieuwt.